- Organisation
- Ekonomihögskolan FEH
- Forskningsstöd
Forskningsstöd vid Ekonomihögskolan
På Ekonomihögskolans bedrivs forskning inom företagsekonomi, nationalekonomi och statistik. I dessa huvudområden finns delområden såsom, logistik, organisation, ledarskap, turismvetenskap, ekonomistyrning och entreprenörskap.
Ekonomihögskolans övergripande mål med forskning är att;
- säkerställa forskning av hög kvalitet samt ange inriktningen för forskningens utveckling i linje med vår mission.
- forskningen ska bidra till utbildningarnas utveckling och möta samhällsutmaningar genom samarbeten och samverkan.
- forskningen ska relatera till Ekonomihögskolans profil och mission kring framgångsrika studenter, hållbarhet och entreprenöriell anda.
Stöd till dig som forskar
Administrativt stöd
Från och med den 1 december 2022 så finns det ett administrativt stöd till forskare vid Ekonomihögskolan i form av en forskningskoordinator.
Det som koordinatorn kan stödja med är;
- omvärldsbevaka relevanta externa utlysningar
- kommunicera med alla aktiva forskare på FEH
- ordna workshops för större ansökningar
- läsa ansökningar och ge feedback
- sköta administration kring budget, dekanintyg mm
- ha ett nära samarbete med Grant Innovation Office
Er forskningskoordinator är Diana Axelsson Olsson. Diana har erfarenhet av 18 år vid Linnéuniversitetet som forskare, projektledare och administratör.
Externa medel att söka
Linnéuniversitetet tillhandahåller databasen Research Professional, med vilken det är möjligt för alla forskare vid Linnéuniversitet att hitta aktuella utlysningar av forskningsmedel och resebidrag samt automatiskt bevaka utlysningar av intresse.
På den centrala sidan för ansökan och finansiering av forskningsprojekt hittar du Quick start guide och instruktioner för hur du lätt kommer igång med att använda databasen för att hitta olika utlysningar.
Hitta externa medel på Research Professional | researchprofessional.com
Logga in med ditt vanliga Lnu-konto.
Rutiner för externa ansökningar
Forskaren ansvarar för det vetenskapliga innehållet i ansökan och fakultetskansliet hjälper till med formalia såsom budget, behov av samfinansiering, eventuell koordinering av underskrifter, och registrering i ekonomisystemet.
Rutin
Innan ansökan skickas till finansiär
1- Projektbudget
Forskare tar i god tid före deadline kontakt med institutionens ekonom för att gemensamt arbeta fram projektets budget.
2 - Samfinansiering
Ekonomen dokumenterar ev behov av samfinansiering och vem som finansierar vad. Uppgifterna förs in på avsedd blankett ”samfinansieringsplan” som ska biläggas ansökningshandlingarna.
3 - Förankring
Forskaren ansvarar för att ansökan och ev. behov av samfinansiering är förankrad hos prefekt, dekan eller rektor enligt delegationsordning. Detta dokumenteras skriftligt på avsedd blankett ”dekanintyg för externfinansierade projekt” som har erhållits av ekonom eller forskningshandläggaren.
Efter ansökan skickats till finansiär
4 - Underskrifter
Forskaren ansvarar för att ansökan skrivs under enligt delegationsordning. Om rektors underskrift behövs ska kontakt tas med Grants and Innovation Office. Om forskaren önskar är forskningshandläggaren behjälplig med koordinering av underskrifter; kontakt om detta måste tas i god tid före deadline (särskilt viktigt om rektors underskrift behövs).
Om finansiär tillämpar ansökan på papper/mejl: Underskrift ska finnas då ansökan skickas.
Om finansiär tillämpar elektronisk registrering och underskrift: Senast dagen efter att ansökan har registrerats i finansiärens system bör den undertecknas enligt delegationsordning innan bilagan skickas till finansiären.
Då finansiär inte kräver underskrift i samband med ansökan: Steg 1-3 ovan ska vara genomförda.
5 - Diariet
Samtliga ansökningar ska diarieföras. Även ansökningar där forskare vid FEH är medsökande med forskare från exempelvis andra lärosäten ska diarieföras. Om ansökan innehåller känslig information behöver inte hela ansökan diarieföras.
Forskaren skickar i normalfallet in komplett ansökningsblankett med underskrifter och uppgifter om ev. samfinansiering med internpost till ”Registrator FEH, Växjö”, eller via mejl: registrator-feh@lnu.se Registrator mejlar därefter forskningshandläggare och ekonom diarieförd handling som i sin tur meddelar berörd forskare.
6 - Registrering
Ekonom registrerar samtliga externa ansökningar i Agresso.
7 - Besked
När finansiär lämnar besked om bifall eller avslag på forskningsansökan ska även denna information registreras; detta sker genom att forskaren sänder informationen till registrator (punkt 5). Registrator vidarebefordrar informationen till forskningshandläggare och ekonom.
Dokument för ansökan om externfinansiering
Fördelning av individuell forskning
Ansökan om ryggsäcksmedel
Ryggsäcksmedel är avsedda för konferensresor och andra ändamål.
Regler för fördelning av ryggsäcksmedel finns i Modell för forsknings- och utbildningsryggsäck, Dnr LNU-2023/2227 (bilaga 3).
Ansökan görs löpande under året. Beviljade medel ska nyttjas och vara redovisade senast 10 december det år medlen är beviljade för.