- Organisation
- Ekonomihögskolan FEH
- Organisationen
- Ackreditering
AACSB ackreditering
Ekonomihögskolan blev i oktober 2022 internationellt ackrediterade av Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB), det äldsta ackrediteringsinstitutet för ekonomihögskolor och universitet.
Vad krävs för att bli AACSB ackrediterade
För att uppnå en ackreditering krävs ett systematiskt utvecklingsarbete där utbildning, studiemiljö, forskning och samverkan kontinuerligt kvalitetssäkras. Att bli ackrediterade av AACSB innebär därför en kvalitetsmärkning som gör det möjligt för Ekonomihögskolan att attrahera högt kvalificerade nationella och internationella studenter och anställda.
Kvalitetssystemet bygger på 15 olika standards som ska uppfyllas. Dessa standards behandlar olika områden i verksamheten, såsom;
- Strategisk inriktning och utveckling
- Personalens kompetens
- Kvalitet på utbildning på programnivå
- Service till studenter och personal
En film har tagits fram för att belysa Ekonomihögskolans resa sedan 2016 och det kvalitetsarbete som har gjorts genom ackrediteringsprocessen.
Informationsmaterial
Standards för ackrediteringen
Standard 1 Mission/uppdrag, påverkan och förnyelse
"Fakulteten har en klar och tydlig mission för sitt uppdrag och strategier för hur dessa mål skall uppnås. Fakulteten har en historia av måluppfyllelse och förbättringar samt identifierar framtida åtgärder för kontinuerliga förbättringar och förnyelse, som är i linje med dess mission/uppdrag, förväntade resultat och strategier".
Standard 2 Betydelsen av intellektuella bidrag och överensstämmelse med uppdrag
"Fakulteten producerar intellektuella bidrag av hög kvalitet som är i överensstämmelse med dess mission/uppdrag, förväntade resultat och strategier och vilka påverkar teori, praktik och undervisning om företag och förvaltning."
Standard 3 Finansiella strategier och tilldelning av resurser
"Fakulteten har finansiella strategier för att tillhandahålla resurser som är lämpliga och tillräckliga för att uppnå dess mission/uppdrag och åtgärdspunkter."
Standard 4 Studentantagning, utbildningsprogression och karriärutveckling
"Säkerställa att tillvägagångssättet för antagningen, progression mot examen, och stödjande karriärutveckling är tydlig, effektiv, tillämpas konsekvent samt är i linje med fakultetens mission/uppdrag, förväntade resultat och strategier".
Standard 5 Lärartäthet- och fördelning
"Fakulteten tillhandahåller och fördelar tillräckligt med lärare för att säkerställa kvalitetsresultat i alla utbildningsprogram den erbjuder och för att uppnå andra mål av dess mission/uppdrag. Studenter på alla program, inriktningar, platser och kursutformningar har möjlighet att få undervisning från kvalificerade lärare,"
Standard 6 Hantering och stöd av lärares arbete
"Fakulteten har väldokumenterade och väl kommunicerade processer för att hantera och stödja lärare i deras karriär, vilka är i överensstämmelse med fakultetens mission/uppdrag, förväntade resultat och strategier".
Standard 7 Tillgång till och fördelning av ansvariga medarbetare
”Fakulteten tillhandahåller och fördelar medarbetare och/eller tjänster som säkerställer kvalitetsresultat i alla dess utbildningsprogram samt att andra delar av dess mission/uppdrag uppnås".
Standard 8 Styrning av kursplaner och säkerställande av inlärning
"Fakulteten använder väldokumenterade, systematiska processer för att fastställa och revidera mål för dess utbildningsprogram: för att utforma, tillhandahålla och förbättra kursplaner för utbildningsprogram för att uppnå inlärningsmål samt för att uppvisa att utbildningsprogrammens inlärningsmål har uppfyllts."
Standard 9 Innehåll i kursplaner
"Innehållet i utbildningsplanerna och kursplanerna är lämpligt utifrån de allmänna förväntningarna på typen av utbildningsprogram och utifrån målen."
Standard 10 Interaktioner mellan studenter - lärare
"Kursplaner underlättar interaktioner mellan studenter - lärare och studenter emellan, vilka är lämpliga utifrån utbildningsprogrammet.
Standard 11 Utbildningsnivå, struktur och likvärdighet för utbildningsprogram
"Utbildningsprograms struktur och utformning, inklusive den normala utbildningstiden fram till examen, är lämpliga i förhållande till utbildningsprogrammets nivå och säkerställer uppuppfyllelse av högkvalitativa. Program som leder till samma examen är strukturerade och utformade för att säkerställa likvärdighet."
Standard 12 Undervisningseffektivitet
"Fakulteten har policies och processer för att förbättra undervisningseffektiviteten hos lärare och professionell personal som undervisar på alla dess utbildningsprogram.
Standard 13 Studenters akademiska och professionella åtaganden
"Kursplaner underlättar studenters akademiska och professionella åtaganden, vilka är lämpliga utifrån typ av utbildningsprogram.”
Standard 14 Fortbildning
"Om tillämplig, kompletterar fortbildning (aktiviteter som inte leder till en examen) undervisning och inlärning på utbildningsprogram och intellektuella bidrag. Fakulteten har lämpliga processer för att tillhandahålla hög kvalitet i uppfyllandet av kundförväntningar och kontinuerlig förbättring i fortbildningsprogram."
Standard 15 Lärares kvalifikationer och åtaganden
"Fakulteten tillhandahåller och fördelar kursansvariga lärare och övriga lärare strategiskt, vilka gemensamt och individuellt uppvisar ett påtagligt akademiskt och yrkesmässigt engagemang som tillhandahåller det intellektuella kapital som är nödvändigt för att stödja högkvalitativa resultat i linje med fakultetens mission/uppdrag och strategier."
Assurance of Learning
Assurance of Learning eller AoL som är förkortningen vi oftast använder oss av, är en process och ett verktyg som vi på Ekonomihögskolan valt att använda oss av i arbetet med att förbättra kvaliteten i våra utbildningsprogram så att det kommer våra studenter tillgodo på bästa sätt.
För varje program finns programmål som Ekonomihögskolans studenter ska uppnå. Det finns fyra programmål för samtliga program oavsett examensnivå.
Ekonomihögskolans studenter ska
- bli kritiskt tänkande individer
- bli goda kommunikatörer
- bli ansvarsfulla medborgare
- ha kunskaper och färdigheter inom ämnesspecifika områden
För program på avancerad nivå finns ytterligare ett programmål.
Ekonomihögskolans studenter ska:
- bli avancerade problemlösare
För forskningsprogrammen finns också ett femte programmål.
Ekonomihögskolans studenter ska:
- bli självständiga kvalificerade forskare
För att få veta hur väl dessa programmål uppnås, jämförs de studerandes prestationer med de förväntningar som ställs. Detta gör vi genom direkta mätningar av programmålen. För dessa s.k. AoL- mätningar används mätblad där mätaren bedömer om studenterna ’do not meet expectations’, ’meet expectations’, eller ’exceed expectations’.
Resultatet sammanställs sedan och analyseras, för att sen ligga till grund for förbättringsåtgärder för programmen och dess innehåll.
Detta innebär ett kontinuerligt och systematiskt kvalitetsarbete för att nå de uppsatta programmål vi har valt att utvärdera.
AoL informationsmaterial
AoL informationsmaterial
Faculty Qualification Criteria
Utbildningskvaliteten är beroende av kompetensen hos våra lärare. För att kunna visa på all den kompetens som Ekonomihögskolans lärare innehar har FQC, Faculty Qualification Criteria utvecklats. Dessa är framtagna kriterier för att visa på kompetenser som är viktiga för Ekonomihögskolans utbildningar.
Inom akademin har man länge mätt vetenskaplig publikationer och externa medel beviljade som främsta meriter. Med de framtagna FQCs mäter vi nu även pedagogiska meriter och samverkansmeriter.
Matrisen vi använder för att kategorisera meriter ses nedan. Den har två dimensioner: Baskompeten (PhD eller Master med professionella meriter) och riktad kompetens (Academic or Applied / practical). Dessa dimensioner resulterar i fyra olika kompetenskategorier: Scholarly Practitioners (SP), Instructional Practitioners (IP), Scholarly Academics (SA) or Practice Academics (PA).
FQC informationsmaterial
Personalens meriter och CV samlas i systemet Academ. Logga in med ditt Lnu-konto för att själv redigera ditt CV. Kontakta feh.academ@lnu.se om du inte kan logga in.
FQC informationsmaterial
Dokument och beslut
Läs mer om ackreditering enligt AACSB
Dekanbeslut
- DB 30/2016: Genomförandeplan Ekonomihögskolans ackreditering
- DB 79/2015: Resurser till projekt kvalitetsorganisation och ackreditering vid Ekonomihögskolan
- Dekanbeslut 10_(2017-01-25)_projektledare Ekonomihögskolans ackreditering 2016
- Dekanbeslut 56 (2019-11-13 §56)_Utseende av iSERupdate-grupp för den pågående ackrediteringsprocessen
- Dekanbeslut_Vicedekaner_2020-02-04
Fakultetsstyrelsen
- FS2_2020_Ärende 10_Process för kvalitetssäkring av utbildning inom ramen för AoL inkl bilaga 1-3
- FS Ärende 14 Bilaga 1: Kvalitetsorganisation och ackreditering Rapport till FS
- FS Ärende 14 Bilaga 2: Oulo
- FS 2015:5 Ärende 10: Resurser till projekt kvalitetsorganisation och ackreditering
- FS 2015:3 Ärende 13: Kvalitetsorganisation och ackreditering
- FS 2013-09-11 Ärende 13: Ackreditering av Ekonomihögskolan Några utgångspunkter och förslag