- Organisation
- Fakulteten för hälso- och livsvetenskap FHL
- Organisation
- Utbildningskvalitet
Utbildningskvalitet vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap
Här hittar du information om vårt systematiska kvalitetsarbete vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap.
På denna sida finns beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Klicka dig vidare bland rubrikerna nedan för att läsa mer.
Inledning
Målet för Linnéuniversitetets systematiska kvalitetsarbete är att upprätthålla hög utbildningskvalitet i enlighet med lag, förordning och ESG (European Standards and Guidelines for higher education). Kvalitetsarbetet omfattar såväl grund- och avancerad nivå som forskarutbildningsnivå.
Kontinuerlig kvalitetssäkring och strategisk utveckling uppnås genom att hela organisationen använder sig av systematiska arbetssätt, där analyser och åtgärder knyts samman över tid och över organisatoriska gränser/nivåer. I arbetet identifieras behov av åtgärder, goda exempel och förbättringsmöjligheter så nära berörd verksamhet som möjligt. Uppföljningar av utbildningskvalitet sker med olika intervall och med olika syften.
Kvalitetsarbetet bygger på och förutsätter ansvarstagande av och samarbete mellan studenter, medarbetare och ledare/chefer. Detta innebär konkret att var och en gör vad hen kan för att uppnå hög utbildningskvalitet i arbetet, men också att kommunicera utvecklingsbehov och förbättringsmöjligheter vidare så att åtgärder kan genomföras. Utan kännedom om verkliga förhållanden kan inte effektiva åtgärder för utveckling genomföras. För en sådan utvecklingsorienterad kvalitetskultur är delaktighet, kommunikation, utveckling och systematik bärande delar.
Ansvaret för kvalitetsarbetet är fördelat mellan universitetsgemensamma och utbildningsnära (fakultets-/NLU-) nivåer.
Kvalitetsarbete vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap
Enligt rektors delegationsordning (dnr 2019/3680-1.1.1) beslutar fakultetsstyrelsen om övergripande styr- och kvalitetsdokument som berör fakultetens verksamhet. Fakultetsstyrelsen beslutar även om utbud och dimensionering av utbildningsprogram, utbildningsplaner och allmänna studieplaner på forskarnivå. Dekanen fattar beslut i alla ärenden inom fakultetens ansvarsområde där beslutsfattande inte är reglerat i högskoleförordningen eller som inte beslutas av fakultetsstyrelsen eller rektor och som inte av rektor delegerats till annan person eller annat organ. Prefekt fattar exempelvis beslut om revidering av kursplaner samt dimensionering av kursutbud.
Här kan du läsa mer om fakultetsledningen och kontaktpersoner
Vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap finns flera fakultetsövergripande beredande organ till dekan och fakultetsstyrelse i frågor som rör utbildningskvalitet på grundnivå, avancerad nivå samt forskarutbildning:
Utbildningsråd för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, UR
Utbildningsrådet utgör ett beredande organ till dekan och fakultetsstyrelse i frågor som rör utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Uppgifter:
- kvalitetssäkring och uppföljning av fakultetens kurser, program och examensrätter, inkl. globala värden och samverkan
- bereda riktlinjer och processbeskrivningar inför anslagsfördelning, utveckling av kursplaner och utbildningsplaner, start av nya program samt nedläggning av program.
- granska nya utbildningsplaner
- initiera och bereda förändringar i utbildningsutbudet
- initiera och stödja utveckling av innehåll och utbildningsformer
- bevaka och aktivt stödja pedagogisk utveckling.
Utbildningsråd för forskarnivå, FUR
Forskarutbildningsrådet utgör ett beredande organ till dekan och fakultetsstyrelse i frågor som rör utbildning på forskarnivå.
Uppgifter:
- kvalitetssäkring och uppföljning av fakultetens utbildning på forskarnivå
- utveckling av innehåll och utbildningsformer
- föreslår i vilka ämnen utbildning på forskarnivå ska inrättas
- föreslår förslag till ny allmän studieplan för utbildning på forskarnivå
- föreslår revideringar i allmänna studieplaner
- föreslår fakultetsgemensamma kurser på forskarnivå
Kursplaneutskottet för FHL, KUS
Kursplaneutskottet utgör ett beredande organ till dekan och prefekt i frågor som rör kursplaner.
Uppgifter:
- granskar nya och reviderade kursplaner från fyra av fakultetens fem institutioner innan de skickas till dekanens eller prefektens beslutsmöte.
Här kan du läsa mer om kursplaneutskottets arbete
Institutionen för hälso- och vårdvetenskap har ett eget kursplaneutskott som granskar nya och reviderade kursplaner innan de skickas till dekanens beslutsmöte. Här kan du läsa mer om HV:s kursplaneutskott
Anställningsråd
Anställningsrådet (AR) utgör fakultetens beredande organ i frågor som rör anställning och befordran av lärarpersonal.
För varje enskilt ärende utses sammansättningen av ledamöterna i rådet. Rådet består av: ordförande (vanligtvis dekan eller prodekan), en representant från fakultetsstyrelsen, ansvarig prefekt i ärendet samt en studeranderepresentant. En ämnesrepresentant kan adjungeras till rådet.
Pedagogiska samordnare och pedagogisk utvecklare
På varje institution finns en pedagogisk samordnare utsedd, vars huvudfunktion innebär att vara en resurs för att samordna och följa upp institutionsövergripande pedagogiska ärenden samt främja pedagogiskt utvecklingsarbete.
Uppgifter:
- Fungera som stöd till lärare och programansvariga i pedagogiska frågor och pedagogiskt utvecklingsarbete
- Handlägga pedagogiska ärenden och pedagogiskt utvecklingsarbete
- Bidra till att implementera riktlinjer från Universitetskanslerämbetet och andra reglerande organ
- Aktivt informera sig om och sprida högskolepedagogiska forskningsresultat samt medverka i forum för pedagogiska diskussioner och reflektioner
- Ingå i institutionens beredande organ för säkerställande av kursplaners kvalitet
- I samverkan med programansvarig och övriga berörda upprätta strategier och handlingsplan för pedagogisk utveckling
- Delta i fakultetens pedagogiska råd samt arbeta med fakultetsgemensamma frågor.
Fakulteten har också utsett en pedagogisk utvecklare som ska arbeta för att:
- fungera som stöd för prefekt på institutionsnivå för pedagogisk utveckling
- aktivt informera sig om och sprida högskolepedagogiska forskningsresultat samt medverka i/driva forum för pedagogiska diskussioner och reflektioner
- ingå i fakultetens utbildningsråd med uppgift att bevaka pedagogiska spörsmål
- samverka med IKT-pedagoger
- har sin organisatoriska placering baserad på huvuddelen av sin tjänst och uppdraget på motsvarande 20% kopplas till ett nätverk vid Sektion högskolepedagogik
Fakultetsnätverket för hållbar utveckling och lika villkor
Uppgifter:
- Att underlätta fakultetens och dess institutioners systematiska arbete som berör hållbarhet och lika villkor
- Bidra till informations- och erfarenhetsutbyte mellan fakultet och institutioner samt mellan institutioner.
- Bidra till kvalitetssäkring och uppföljning av fakultetens arbete med hållbar utveckling och lika villkor
Här kan du läsa mer om fakultetsnätverket för hållbar utveckling och lika villkor
Internationaliseringsrådet
Uppgifter:
- att vara remissinstans och rådgivande till dekan och fakultetsstyrelse vad det gäller internationaliseringsfrågor inom fakulteten
- att stimulera fakultetens institutioner till att aktivt arbeta med och utveckla internationalisering inom fakultetens samtliga ansvarsområden på alla nivåer utbildningar och organisationen
- att initiera fakultetsgemensamma internationaliseringsaktiviteter
- att inom fakulteten sprida information om internationaliseringsarbete
- att utveckla och utöka möjligheterna för fakulteten att ta emot betalande studenter
- att följa upp och utvärdera frågor inom rådets ansvarsområde
Delaktighet, kommunikation, utveckling och systematik
Kvalitetsarbetet delas in i fyra ansvarsområden kring delaktighet, kommunikation, utveckling och systematik. Detta gäller både på universitetsövergripande och utbildningsnära nivå. Arbetet inom respektive ansvarsområde stödjs av ett antal aktiviteter som du hittar nedan:
Delaktighet: Stödja ansvarstagande och deltagande i kvalitetsarbetet i såväl akademi som verksamhetsstöd.
Aktiviteter i det utbildningsnära kvalitetsarbetet:
Under året avsätts tid för sammankomster i syfte att involvera och skapa möjlighet att identifiera utvecklingsområden tillika sprida goda exempel: lärarlagsträffar, arbetsplatsträffar, kanslimöten, ledningsmöten både på institutions- och fakultetsnivå, möten med programansvariga, pedagogiska samordnare, nätverk för hållbar utveckling och lika villkor, institutionsdialoger, fakultetsdagar, i funktionsgrupper samt i beredande och beslutande organ. Varje medarbetare har ett ansvar för att ta del av och hålla sig uppdaterad om mötesanteckningar eller dokumentation från ovanstående träffar/möten som är av relevans. Mötesansvariga ansvarar för att kommunicera mötesinnehållet vidare till berörda. Ansvarsfördelning för olika delar av kvalitetsarbetet finns dokumenterat i funktions- och processbeskrivningar.
Kommunikation: Basera kvalitetsarbetet på öppen kommunikation om och från verksamheten
Aktiviteter i det utbildningsnära kvalitetsarbetet:
Kommunikation inom fakulteten följer en given struktur från och mellan universitetsledning - fakultetsstyrelse –fakultetsledning/prefektråd – institutionsledning/kanslichef - medarbetare.
Studentrepresentation finns i fakultetens beredande liksom beslutande organ, samt i flera programråd. Studentinflytande sker bland annat genom kurs-, program- och utbildningsvärdering.
Utveckling: Fokusera kvalitetsarbetet på förbättringar och internt lärande.
Aktiviteter i det utbildningsnära kvalitetsarbetet:
På fakulteten pågår ett arbete med att förbättra delgivandet av goda exempel och skapa idébanker, bland annat med hjälp av fakultetens beredande organ, nätverk, forum och funktionsgrupper. Kvalitetsarbetet fokuserar också på internt lärande genom exempelvis institutionernas processer för kollegial uppföljning av kursvärderingar och kursutveckling.
Systematik: Hålla kvalitetsarbetet ändamålsenligt, dvs stödja kvalitetssäkring och verksamhetsutveckling
Aktiviteter i det utbildningsnära kvalitetsarbetet:
Systematisk uppföljning av utvecklingsuppdrag sker på institutionsnivå, i fakultetens utbildningsråd, forskarutbildningsråd samt i fakultetsstyrelsen.
Dokumentation görs förutom i mallar för utvecklingsuppdragen även genom verksamhetsplan och verksamhetsberättelse.
1. Vetenskaplig/konstnärlig/professionsbasering/-grund + pedagogisk grund
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med frågor om vetenskaplig/konstnärlig/professionsbasering/-grund + pedagogisk grund på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Medarbetarnas kompetens och behov av kompetensutveckling diskuteras i de årliga utvecklingssamtalen som respektive arbetsledning genomför. Individuella satsningar såväl som gruppsatsningar för att höja kompetensen hos undervisande personal görs kontinuerligt, ofta i samverkan med sektionen för högskolepedagogik.
Då flera av fakultetens utbildningar är professionsanknutna sker en kontinuerlig samverkan med arbetslivet. Utbildningar planeras utifrån samhällets behov.
Samverkan med arbetslivet kan till exempel bestå i gemensamma seminarier och föreläsningar och samverkan kring examensarbeten. Det finns också strukturer för samverkansmöten mellan profession/yrkesverksamhet för att främja anknytning mellan utbildning och profession/verksamhet. Fakulteten arbetar också aktivt för att ta fram riktlinjer kring delade/samfinansierade tjänster med samverkanspartners.
På fakulteten finns ett nära samband mellan forskning och utbildning och i alla kurser och program på grund- och avancerad nivå finns en forskningsanknytning i innehållet.
Kriterium vetenskaplig grund
1a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
1b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
1c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
2. Inrättande
Fakulteten följer Linnéuniversitets processbeskrivning för prövning av nytt utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå, samt processbeskrivning för prövning och nedläggning av huvudområde för examensrättighet.
Ansökan om utveckling av nya utbildningsprogram bereds enligt fakultetens handläggningsrutin, i fakultetens utbildningsråd och på uppdrag av/i nära dialog med fakultetsledning och fakultetsstyrelse. Inrättande av kurser görs enligt fakultetens handläggningsrutiner.
Fakulteten följer Linnéuniversitetets lokala regler för inrättande och avveckling av ämne på forskarnivå. Rutiner för hur kvalitets- och utvecklingsarbete ska bidra till utbildningen och utvecklingen i relation till examensmålen uppges i ansökan om inrättande av nytt forskarutbildningsämne. Ansökningar om inrättande av forskarutbildningsämne bereds i respektive handledarkollegium/organ och granskas därefter i Forskarutbildningsutskottet innan ansökan går vidare till beslut.
Kriterium inrättande
2a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
Styrdokument
- Lokala regler för kurs och examination samt Särskilda regler för salstentamen
- Lokala regler för program, inkl. principer vid prövning av nytt utbildningsprogram och huvudområde
- Lokal examensordning
- Lnus arbetsordning samt Rektors delegationsordning
- Vision och strategi
- Beskrivning av VP-process och VP
- Lokala regler för inrättande och avveckling av ämne på forskarnivå
2b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
2c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
Styrdokument och rutiner HV
3. Planering, att tänka på – ta hänsyn till
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med planering av utbildning på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Program och kurser planeras i enlighet med Linnéuniversitetets lokala regler för program och för kurs och examination. Nya och reviderade program och kurser granskas med god framförhållning i utbildningsråd och kursplaneutskott, samt i enlighet med fakultetens fastställda handläggningsrutiner. I planeringen tas hänsyn till tidigare kurs- och programutvärderingar samt externa utvärderingar i syfte att ständigt förbättra och utveckla utbildningarna.
För att möjliggöra för studenterna att ta en aktiv roll i lärandeprocessen samt att diskutera kopplingarna mellan läranderesultat, pedagogisk design och examinationsformer uppmuntras studentdeltagande i fakultetens olika programråd.
Vid behov av individuell planering för studenter skapas en individuell studieplan i samråd med berörd student, studie- och yrkesvägledare, kursansvarig, programansvarig och eventuellt VFU-samordnare.
Löpande karriärvägledning erbjuds under hela studietiden i syfte att säkerställa studenternas beredskap i att möta förändringar i arbetslivet.
Utbildning på forskarnivå planeras i enlighet med lokala regler för utbildning på forskarnivå. Alla forskarstuderande har en kontinuerlig och dokumenterad planering av sin utbildning genom upprättande av individuell studieplan, vilken uppdateras årligen. Fakulteten håller varje år ett seminarium om individuella studieplaner med forskarstuderande, handledare och examinatorer som målgrupp. I planeringen av forskarutbildning tas hänsyn till tidigare interna och externa utvärderingar av utbildningen. Karriärvägledning för forskarstuderande sker löpande under studietiden och följs upp årligen genom den forskarstuderandes individuella studieplan. Fakulteten anordnar årligen även workshops om karriärplanering.
Fakulteten använder planeringsverktyget Retendo för tjänsteplanering. Planering för kompetensutveckling och högskolepedagogisk kompetens i syfte att säkerställa hög utbildningskvalitet lyfts årligen i medarbetarsamtal. Fakultetens institutioner har under våren 2021 påbörjat ett arbete med att ta fram ett gemensamt studieadministrativt och ekonomiskt lakan för utbildningsplanering, liksom ett uppdaterat underlag för kursbudget.
Kriterium planering
3a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
Styrdokument
- Lokala regler för kurs och examination samt Särskilda regler för salstentamen
- Lokala regler för program, inkl. principer vid prövning av nytt utbildningsprogram och huvudområde
- Lokal examensordning
- Vision och strategi
- Kvalitetspolicy och ramverket för Lnu´s arbete för utbildningskvalitet
- Lokala regler för utbildning på forskarnivå
- Aktiva åtgärder för lika rättigheter och möjligheter - Guide för institutionernas arbete (Dnr: 2017/6374-1.1)
3b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
3c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
Styrdokument och rutiner HV
4. Studeranderekrytering
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med studeranderekrytering på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Antagningsavdelningen har ett övergripande ansvar för att antagningsarbetet följer nationella regler och lagar så att varje enskild sökande ska behandlas korrekt, bland annat ur en rättssäkerhetsaspekt.
Nödvändiga förkunskapskrav för fakultetens program och kurser diskuteras löpande i fakultetens programråd och lärarlag, liksom i fakultetens utbildningsråd och kursplaneutskott vid granskning av nya utbildnings- och kursplaner. Studeranderepresentation finns i flera programråd, i utbildningsråd, kursplaneutskott, vid dekans beslutsmöte och i fakultetsstyrelsen.
Studie- och yrkesvägledare liksom programansvariga bidrar löpande till att informera om fakultetens program och kurser för presumtiva studenter, på gymnasieskolor, vid studentrekryteringsmässor, samt även till potentiella arbetsgivare eller externa intressenter.
Relevant och rättvisande information av fakultetens utbildning kontrolleras löpande genom att program- och kursansvariga granskar program- och kursbeskrivningar liksom katalogtexter.
Rådet för utbildning och lärande beslutar om prioriterade studentrekryteringsinsatser, vilka förankras i fakultetsledningen och kommuniceras vidare till institutioner och verksamhetsstöd.
Studeranderekrytering till forskarutbildning sker med relevant och rättvisande information bland annat genom att antagningsprocessen granskas i flera steg. Forskarutbildningarnas ämnesbeskrivningar granskas kontinuerligt av studierektorer/ämnesansvariga.
Kriterium studeranderekrytering
4a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
4b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
4c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
Styrdokument och rutiner HV
5. Antagning – förkunskapskrav, tillgodoräknanden, dispenser, validering
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med antagningsfrågor på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Antagningsavdelningen har ett övergripande ansvar för att antagningsarbetet följer nationella regler och lagar så att varje enskild sökande ska behandlas korrekt, bland annat ur en rättssäkerhetsaspekt.
Nödvändiga förkunskapskrav för fakultetens program och kurser diskuteras löpande i fakultetens programråd och lärarlag, liksom i fakultetens utbildningsråd och kursplaneutskott vid granskning av nya utbildnings- och kursplaner. Studeranderepresentation finns i flera programråd, i utbildningsråd, kursplaneutskott, vid dekans beslutsmöte och i fakultetsstyrelsen.
Antagning med villkor hanteras av utbildningsadministratörer och studie- och yrkesvägledare i samråd med kursansvarig och/eller examinator. På fakulteten följer man beslutad handläggningsrutin för dispensärenden. En översyn kring arbetet med och önskemålet om ett enhetligt förhållningssätt kring hantering av dispensärenden pågår på fakulteten.
Fakulteten följer Linnéuniversitetets hanteringsordning och lokala regler för antagning till senare del av program, tillgodoräknanden och studieuppehåll. För antagna studenter med beviljade tillgodoräknanden eller studieuppehåll skapar studie- och yrkesvägledare vid behov individuella studieplaner i samråd med kursansvarig, programansvarig och eventuellt VFU-samordnare.
Antagning till utbildning på forskarnivå sker enligt fastställd rutin och enligt Antagningsordningen (skicka rutinen till dekan för beslut). Studeranderekrytering till forskarutbildning sker med relevant och rättvisande information bland annat genom att antagningsprocessen granskas i flera steg. Alla antagningar till forskarutbildning på fakulteten granskas inledningsvis av en bedömargrupp, därefter av aktuellt handledarkollegium/organ, av Forskarutbildningsrådets arbetsutskott och slutligen vid dekans beslutsmöte. Studeranderepresentation finns både i handledarkollegium (finns studeranderepresentant i organet?), arbetsutskott och vid dekans beslutsmöte. Tillgodoräknande inom forskarutbildning diarieförs och sker i enlighet med lokala regler för utbildning på forskarnivå.
Kriterium antagning
5a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
5b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
- Funktionsbeskrivning utbildningsråd
- Funktionsbeskrivning programansvarig
- Handläggningsrutin för hantering av dispensärenden
- Funktionsbeskrivning kursansvarig på grund- och avancerad nivå
- Funktionsbeskrivning examinator på grund- och avancerad nivå
- Forskarutbildningsrådet
- Rutiner vid antagning till forskarutbildning vid FHL
- Kursplaneutskott
- Antagningsomgångar FHL 2021
Allmänna studieplaner på forskarnivå i:
5c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
Styrdokument och rutiner PSY
Styrdokument och rutiner HV
Styrdokument och rutiner BOM, KOB, MEO
6. Bemanning – kompetenskrav, upprätthållande av kompetens
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med bemanning på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Då bemanning av utbildning sker så tas hänsyn till Linnéuniversitetets styrdokument i relation till utbildningens volym, innehåll och genomförande. Fakultetens verksamhetsplan och institutionernas kompetensförsörjningsplaner utgör en utgångspunkt för kompetensförsörjning på kort och lång sikt. Respektive institutionsledning ansvarar sedan för detaljplaneringen så att respektive kurs och program har relevanta lärarresurser för att främja en god utbildningskvalité. Detta sker genom tjänsteplaneringsverktyget Retendo där såväl den enskilde medarbetarens tjänsteplanering som respektive kursplanering finns dokumenterad.
Vid tillsättning av tjänster eftersträvas en transparent process och att personen som föreslås för anställning uppfyller de formella behörighetskraven. Vid anställnings- och befordringsärenden samt docentutnämning tillsätts ett anställningsråd (AR) enligt funktionsbeskrivning för AR.
Medarbetarnas kompetens och behov av kompetensutveckling diskuteras i de årliga utvecklingssamtalen som arbetsledningen genomför. Individuella satsningar såväl som gruppsatsningar för att höja kompetensen hos undervisande personal görs kontinuerligt, ofta i samverkan med UPE.
Lärarna kan också få stöd av pedagogisk samordnare i frågor som berör undervisningens innehåll och kvalité.
Kriterium bemanning
6a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
Styrdokument
- Lokala regler för kurs och examination samt Särskilda regler för salstentamen
- Lokala regler för program, inkl. principer vid prövning av nytt utbildningsprogram och huvudområde
- Lokala regler för tillgodoräknande (TG)
- Lnus arbetsordning samt Rektors delegationsordning
- RB: Kompetenskrav för lärare på kurser på grund- och avancerad nivå (Dnr: 2016/5875-1.5)
- Lokala regler för utbildning på forskarnivå
- Retendo
6b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
6c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
7. Genomförande – undervisning
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med genomförande av utbildning och undervisning på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Vi har ett utbildningsutbud med efterfrågade utbildningar, ett gott söktryck och inom de flesta områden en god forskningsöverbyggnad.
Fakulteten arbetar kontinuerligt med att systematiskt utveckla utbildningsutbudet på både grundnivå och avancerad nivå, att särskilt utveckla utbildningar på avancerad nivå, att samordna och utveckla utbildningen på forskarnivå.
Flera av fakultetens program innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Utbildningen kvalitetssäkras kontinuerligt genom bland annat handledarutbildning, platsbesök, kliniska examinationer, nationella bedömningsinstrument samt kontinuerliga handledarträffar. Detta kvalitetsarbete bidrar även till en förstärkt samhällsanknytning inom ramen för fakultetens profilering.
Fakulteten arbetar aktivt med IKT-pedagogik för att öka kvalitén i distans- men även campusutbildningar.
Fakultetens studenter har tillgång till studievägledare som i sin tur har ett nära samarbete med kursansvariga, examinatorer och programansvariga så att den enskilde studenten kan få stöd och vägledning under studietiden. Studenterna informeras både i välkomstbrev, via sina kurssidor på MyMoodle samt vid kurs- och programstarter om möjligheten till stöd vid funktionsvariation.
Forskarutbildningarna vid fakulteten utgår från Linnéuniversitetets lokala regler för utbildning på forskarnivå, liksom respektive forskarutbildningsämnes allmänna studieplan. Både genomförande och examination planeras och följs upp genom den forskarstuderandes individuella studieplan. Till den forskarstuderandes individuella studieplan biläggs också i samband med den årliga uppföljningen av studieplanen ett dokument där uppfyllelse mot examensmålen dokumenteras. Ärenden som rör genomförande, undervisning och examination i forskarutbildning diskuteras och bereds löpande i handledarkollegium/organ alternativt i fakultetens forskarutbildningsråd. För att främja att personer kan antas till FHL:s forskarutbildningar finns riktlinjer om hur samfinansiering av forskarutbildning kan ske och bedömning görs i varje enskilt fall.
Kriterium genomförande - undervisning
7a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
7b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
- Individuell studieplan på forskarnivå
- Bilaga till individuell studieplan på forskarnivå, uppfyllande av examensmålen
- Individuell studieplan - exempel
- Lathund för kursansvarig
- Kursplaneutskott
- Utbildningsrådet
- Verksamhetsstöd
- Undervisning på lika villkor
- Funktionsbeskrivning pedagogiska samordnare
- Handläggningsrutin för revidering av utbildningsplaner
7c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
Styrdokument och rutiner PSY
Styrdokument och rutiner HV
Styrdokument och rutiner BOM, KOB, MEO
8. Examination
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med examination på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Fakulteten följer Linnéuniversitetets lokala examensordning och de universitetsövergripande lokala regler som finns för kurs och examination samt för utbildning på forskarnivå.
På fakulteten finns ett utbildningsråd där utbildningsrelaterade frågor diskuteras. Vidare finns på fakulteten kursplaneutskott som granskar nya och reviderade kursplaner innan de skickas för dekanbeslut. Dessutom finns utarbetade funktionsbeskrivningar för funktioner som är centrala för utbildningskvalitén såsom examinator och pedagogiska samordnare.
De pedagogiska samordnarna på fakulteten arbetar med samordning och uppföljning av institutionens pedagogiska arbete liksom att främja utvecklingsarbete.
Respektive institution har även funktionsbeskrivningar för funktioner som är relaterade till utbildningskvalitén i de specifika programmen.
Forskarutbildningarna utgår från Linnéuniversitetets lokala regler för utbildnings på forskarnivå, liksom respektive forskarutbildningsämnes allmänna studieplan. Både genomförande och examination planeras och följs upp genom den forskarstuderandes individuella studieplan. Till den forskarstuderandes individuella studieplan biläggs också i samband med den årliga uppföljningen av studieplanen ett dokument där uppfyllelse mot examensmålen dokumenteras. Ärenden som rör examination i forskarutbildning diskuteras och bereds löpande i handledarkollegium/organ alternativt i fakultetens forskarutbildningsråd.
Kriterium examination
8a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
8b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
8c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
Styrdokument och rutiner PSY
Styrdokument och rutiner HV
Styrdokument och rutiner BOM, KOB, MEO
9. Värdering – utveckling
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med värdering och utveckling på Fakulteten för hälso-och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets-och institutionsnivå.
Fakulteten följer Linnéuniversitetets lokala regler för nedläggning av program. Beslut om avveckling och nedläggning av en utbildning sker efter en konsekvensanalys. För ett program tas beslut om nedläggning av fakultetsstyrelsen och kan föranledas av kvalitetsbrister, vikande rekryteringsunderlag, otillräckliga resurser etc. Nedläggning av kurs sker systematiskt vid fakulteten och initieras i samband med att en kurs ersätts med en ny eller i de fall en kurs utgår helt ur utbudet. Fakulteten har en processbeskrivning för nedläggning av kurs.
Kriterium värdering – utveckling
9a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
9b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
9c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
Styrdokument och rutiner PSY
Styrdokument och rutiner HV
Styrdokument och rutiner BOM, KOB, MEO
- Standardmall för kursvärdering BOM, KOB, MEO
- Institutionsprocess för kollegial uppföljning av kursutvärderingar samt kursutveckling vid BOM
- Institutionsprocess för kollegial uppföljning av kursutvärderingar samt kursutveckling vid KOB
- Institutionsprocess för kollegial uppföljning av kursutvärderingar samt kursutveckling vid MEO
10. Avveckling – nedläggning
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med avveckling och nedläggning på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Fakulteten följer Linnéuniversitetets lokala regler för nedläggning av program. Beslut om avveckling och nedläggning av en utbildning sker efter en konsekvensanalys. För ett program tas beslut om nedläggning av fakultetsstyrelsen och kan föranledas av kvalitetsbrister, vikande rekryteringsunderlag, otillräckliga resurser etc. Nedläggning av kurs sker systematiskt vid fakulteten och initieras i samband med att en kurs ersätts med en ny eller i de fall en kurs utgår helt ur utbudet. Fakulteten har en processbeskrivning för nedläggning av kurs.
Kriterium avveckling - nedläggning
10a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
10b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
10c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
11. Studerandeinflytande
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med studerandeinflytande på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Genom studerandeinflytande över utbildningen och studiesituationen kan god utbildningskvalité främjas. Studentrepresentation finns i fakultetens beredande organ liksom för prefekts och dekans beslutsmöte liksom i fakultetstyrelsen, mer information om beredande organ samt kontaktpersoner finns under "Inledning".
Studenterna får i samband med program/kursintroduktion information om kontaktpersoner vid frågor eller för att föra fram sina synpunkter. Rutiner för rekrytering och tillsättande av studeranderepresentanter samt arvodering finns beskrivet i lokala regler för studentrepresentation.
Kriterium studerandeinflytande
11a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
Styrdokument
11b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
11c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
12. Arbetslivsanknytning
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med arbetslivsanknytning på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
FHL:s utbildningar, som är profilerade mot hälsa och hållbara livsbetingelser, täcker in ett brett område men har gemensamt att de knyter an till aktuella samhällsutmaningar. En stor del av programmen är yrkesutbildningar som har en klar koppling till avnämare och där studenterna har lätt att ta sig in på arbetsmarknaden. Verksamheten har en stark regional anknytning och ett gott stöd från omkringliggande aktörer och organisationer.
Detta gäller såväl för utbildning på grundnivå som på avancerad nivå.
Då flera av fakultetens utbildningar är professionsanknutna sker en kontinuerlig samverkan med arbetslivet. Utbildningar planeras utifrån samhällets behov. Samverkan med arbetslivet kan t ex bestå i gemensamma seminarier och föreläsningar och samverkan kring examensarbeten och utvecklingsfrågor.
FHL strävar efter att inventera och utvärdera befintlig verksamhet inom området och att synliggöra och implementera forskningsresultat. Vidare ska mötesplatser för olika samhällsaktörer bevaras och vidareutvecklas och FHL ska vara delaktiga i offentliga debatter och synas i media.
Kriterium arbetslivsanknytning
12a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
12b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
12c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
13. Jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv i utbildning
Här hittar du information om hur vi arbetar systematiskt med jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv på Fakulteten för hälso- och livsvetenskap. Under denna rubrik hittar du beskrivningar, styrdokument och rutiner på universitetsövergripande nivå såväl som på fakultets- och institutionsnivå.
Fakulteten liksom samtliga institutioner arbetar systematiskt med hållbar utveckling och lika villkor inklusive jämställdhetsperspektiv, exempelvis genom handlingsplaner och aktiva åtgärder för att motverka diskriminering mot studenter och medarbetare. Handlingsplanerna uppdateras årligen. Fakulteten arbetar för transparenta rekryteringsprocesser till alla anställningar liksom till utbildning på forskarnivå. Integrering av jämställdhetsperspektiv i utbildning tas upp genom workshops och föreläsningar på temat lika villkor, både på fakultets- och institutionsnivå. I alla fakultetens kursrum på lärplattformen MyMoodle finns information tillgänglig för studenter om fakultetens och Linnéuniversitetets arbete med diskriminering, hållbar utveckling, lika villkor samt studera med funktionsvariation.
Fakulteten bedriver både utbildning, forskning och övrig verksamhet som till stor del bidrar till att uppnå de globala målen. Fakultetens utmaning i relation till de globala målen består därför framförallt i att synliggöra kopplingen till Agenda 2030 i befintlig utbildning, forskning och övrig verksamhet.
Varje institution har utsett personal som har fått tid för att samordna frågor gällande hållbar utveckling på institutionsnivå. Fakulteten har även sedan 2016 en samordnare för arbetet med hållbar utveckling och lika villkor som arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Tillsammans bildar fakultets- och institutionssamordnarna ett internt nätverk för hållbar utveckling. Nätverket kommer under 2021-2025 fokusera på att etablera Agenda 2030 som en språngbräda för att i ännu högre grad implementera hållbarhetsperspektiv i undervisning och aktuella utbildningsdokument, forskning, liksom studie- och arbetsmiljö.
Kriterium jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv
13a. Anvisningar/beslut på universitetsövergripande nivå
13b. Anvisningar/beslut på fakultetsövergripande nivå
Styrdokument och rutiner
13c. Anvisningar/beslut på institutionsnivå
Styrdokument och rutiner
Goda exempel
Linnéuniversitetets gemensamma kvalitetsarbete
-
Kvalitetsarbete Linnéuniversitetets kvalitetsarbete präglas av delaktighet, kommunikation, utveckling och systematik. Det syftar till att stödja och utveckla universitetets utbildnings- och…
-
Rådet för utbildning och lärande Rådet för utbildning och lärande ansvarar för frågor om utbildningsutbud och utbildningskvalitet.