Tjänsteresor
Alla tjänsteresor ska genomföras i enlighet med universitetets regler, resepolicy och reserutiner.
Detta innebär bland annat följande:
- För resor inom landet skall tåg användas i så stor utsträckning som möjligt och resor under 50 mil görs inte med flyg om inte särskilda skäl föreligger.
- Det är inte tillåtet att flyga till ett möte eller en aktivitet som pågår mindre än en arbetsdag om digital medverkan kan erbjudas.
- Vid marktransporter i samband med tåg- och flygresor ska kollektivtrafik väljas i första hand. Finns ingen kollektivtrafik kan taxi väljas, och då med miljötaxi i första hand.
- Vid bilresa ska miljöbil i form av tjänstebil, hyrbil eller privatbil användas och samåkning prioriteras.
Linnéuniversitetet har ett ansvar för att minska sin klimatpåverkan och agera som föredöme, både genom ett minskat resande och genom att öka andelen miljöanpassade resor.
Alla tjänsteresor måste bokas via de upphandlade resebyråerna Stureplans resebyrå och Centralens Resebutik (som är specialiserade på längre tågresor inom Europa). Inrikes tågresor kan även bokas via SJ-appen. Observera att det endast är möjligt att frångå våra upphandlade avtal för att boka hotell/logi utvalda av mötes- eller konferensarrangör.
Mer information om universitetets regler, reserutin och resepolicy finns här:
https://lnu.se/medarbetare/stod-och-service/resor/
Koldioxidbudget för tjänsteresor
FKH har fått i uppdrag från rektor att genomföra en pilot för att utveckla det akademiska hållbarhetsarbetet vid Linnéuniversitetet och som en del av detta uppdrag ska fakulteten 2023 genomföra en pilot för att reducera utsläpp av koldioxid från tjänsteresor.
Målet med pilotprojektet är att minska utsläppen av koldioxid från fakultetens tjänsteresor med 40 % jämfört med 2019. Detta innebär inte nödvändigtvis att resandet ska minska, men det måste förändras. Flyg bör till exempel vara ett färdmedel som används mycket restriktivt, eftersom flygresor genererar ca 85 % av universitetets totala utsläpp från tjänsteresor och transporter. Eftersom utsläppen av koldioxid från tjänsteresor redan minskat kraftigt under 2022 jämfört med 2019 (-37 % på LNU och -27 % på FKH), så beräknas en minskning med 40 % 2023 vara realistisk och genomförbar.
Det är fakultetens totala utsläpp av koldioxid från tjänsteresor som ska minska, men för att det ska bli möjligt att överblicka och följa upp får varje institution/Fojo/kansli sin egen koldioxidbudget att hålla. I länken nedan visas koldioxidbudgeten per institution/Fojo/kansli för 2023.
Koldioxidbudget per instition/Fojo/kansli
Reseersättning vid tågresa
Eftersom ett mer klimatvänligt resande kan innebära merkostnader (t ex dyrare tågbiljetter, övernattning på hotell eller en extra resdag) avsätter fakulteten medel som kan sökas för att kompensera för eventuella extra merkostnader som uppstår vid val av tåg istället för flyg.
Utförlig information och blanketter finns nedan.
Koldioxidbudget för tjänsteresor
Fakultetens utsläpp av koldioxid från tjänsteresor ska minska med 40 % 2023 jämfört med 2019. Det är fakultetens totala utsläpp av koldioxid från tjänsteresor som ska minska, men för att det ska bli möjligt att överblicka och följa upp får varje institution/Fojo/kansli sin egen koldioxidbudget att hålla. Vid ansökan om medel för resor ska det utsläpp av koldioxid som en flygresa beräknas generera även inkluderas i ansökan.
För institutionerna inkluderas utsläpp av koldioxid i den blankett som fylls i vid ansökan om forskningsexpenser. Det beräknade utsläppet av koldioxid tas med som en parameter när prefekt ska godkänna ansökan och sammanställs av prefektstödet.
För fakultetskansliet inkluderas utsläpp av koldioxid i en blankett för ansökan om medel för resor. Det beräknade utsläppet av koldioxid tas med som en parameter när kanslichef ska godkänna ansökan och sammanställs av kanslichef.
För resor som bokas utan en ansökan om medel ska det beräknade utsläppet av koldioxid dokumenteras och sammanställas av det administrativa stödet.
På Fojo delas koldioxidbudgeten upp per projekt och det utsläpp av koldioxid som en flygresa beräknas generera anges i projektbudgeten av ansvarig projektledare/koordinator. Koldioxidbudgeten för projekten godkänns av Fojo:s verksamhetsledare och följs upp av hållbarhetsansvarig på Fojo.
Blankett för ansökan om medel för forskningsexpenser
Blankett för redovisning av koldioxidutsläpp för tjänsteresa som bokas utan ansökan om medel
Reseersättning vid tågresa
Eftersom ett mer klimatvänligt resande kan innebära merkostnader (t ex dyrare tågbiljetter och övernattning på hotell) avsätter fakulteten medel som kan sökas för att kompensera för eventuella extra kostnader som uppstår vid val av tåg istället för flyg. Ersättningen gäller resor längre än till Uppsala respektive Köpenhamn med utgångspunkt i Växjö/Kalmar.
Fakulteten ersätter mellanskillnaden mellan tåg och flyg upp till ett belopp som motsvarar halva kostnaden för tågresan, och högst två hotellnätter i rimlig prisklass i samband med tågresa.