- Organisation
- Fakulteten för konst och humaniora FKH
- För forskning
- Forskningsmiljöer
Forskningsmiljöer på fakulteten för konst och humaniora
Vid FKH bedrivs forskning dels i ett stort antal individuella projekt, dels i form av ett antal större forskargrupper, som ofta rör sig över de traditionella akademiska ämnesgränserna. Här hittar du en översikt över våra forskargrupper.
Linnaeus University Centre
- Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies (Concurrences) Linnéuniversitetets spetsforskningscentrum för samtidigheter (concurrences) i koloniala och postkoloniala studier är en ledande svensk forskningsmiljö för postkoloniala studier och globalhistoria.
- Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) är en tvärvetenskaplig miljö som utforskar relationer och interaktioner mellan medier. Forskningen spänner över främst litteraturvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, språkvetenskap, musikvetenskap, filmvetenskap och konstvetenskap.
- Data Intensive Digital Humanities är ett forskningsnätverk inom Linnaeus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications (DISA) som samlar alla som är intresserade av att kombinera databehandling och humanistiska vetenskapsgrenar.
Kunskapsmiljö Linné
- En ifrågasatt demokrati är en Kunskapsmiljö Linné vars vision är att bidra med idéer, mötesplatser och ny kunskap för att möta samhällsutmaningen att hålla demokratin levande.
- Utbildning i förändring verkar för att stärka universitets förmåga att förbättra kunskapsresultatet i det svenska skol- och utbildningssystemet.
- Grön hållbar utveckling inriktar sig mot cirkulär och grön ekonomi, dvs hur våra naturresurser ska kunna tas tillvara på ett långsiktigt hållbart sätt.
- Digitala transformationer avser att utgöra en kunskapsresurs som kan erbjuda organisationer möjligheter att bygga rätt kompetens för sina transformationsprojekt.
Centrumbildningar
- Centrum för kultursociologi (CCS) kombinerar humanistiska och samhällsvetenskapliga metoder för frågor om människors livsvillkor, symboliska strukturer och maktrelationer.
- Centrum för tillämpat kulturarv utforskar kulturarvens inneboende potential att förändra samhället och syftar till att främja vetenskaplig forskning och att samverka med externa parter kring användningen och utvecklingen av kulturarv i dagens samhälle.
- Centrum för Educational Linguistics (EdLing) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning och vidareutbildning för verksamma lärare.
- Centrum för ämnesdidaktisk forskning (CÄHL) samordnar det ämnesövergripande forsknings- och utvecklingsarbetet inom området ämnesdidaktik.
- Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL) samlar forskare inom humaniora som sysslar med forskning om barn och ungdom, barn-, ungdoms- och crossoverlitteratur, barn-, ungdoms- och crossoverfilm samt barns och ungdomars språkutveckling och lärande.
- Centrum för populärkulturstudier (PoCuS) svarar mot ett samhälleligt behov av kunskap om hur människor producerar och konsumerar kultur och om mediers kulturbärande funktioner och kunskapsbildning i ett demokratiskt samhälle.
- Centre for Climate Emergency Studies är en transdisciplinär plattform för forskning, utbildning och handling relaterad till klimatnödläget.
- Centrum för genusvetenskap utgör en plattform för genusrelaterad forskning, utbildning och samarbete vid Linnéuniversitetet.
- Centrum för fackspråk bedriver kvantitativt och kvalitativt inriktad språkforskning i samverkan med näringsliv, myndigheter och organisationer.
Forskargrupper
- UNESCO Chair on Heritage Futures vid LNU är en av åtta Unescoprofessurer i Sverige och innehas av Cornelius Holtorf, professor i arkeologi. Forskningsteamet bakom ställer frågor som: När inträffar framtiden som vi arbetar för? Hur kan vi avgöra vad som är bra för framtida generationer? Hur kan vi stötta yrkesverksamma i kulturarvssektorn i att söka svar på dessa frågor och tänka på framtiden (futures literacy)?
- Litteracitet och undervisning forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser och texter samt hur språkutvecklande undervisning kan bedrivas så att lärande främjas under förskoleåren och de tidiga skolåren.
- Digital Humanities är ett tvärvetenskapligt initiativ med fokus på samhällsutmaningar och innovation.
Pod
- HumPodd är en podcast där forskare samtalar med forskare om ny forskning på ett lättillgängligt sätt. I varje avsnitt hörs en ny gäst, från något av alla ämnen inom fakulteten för konst och humaniora.
Sök forskare och forskning
Via länkarna nedan kan du hitta mer om Linnéuniversitets forskning i form av forskare, forskargrupper, publikationer, evenemang med mera.
Sök efter forskare i universitetets olika forskningsämnen
Sök bland våra forskargrupper, forskningsmiljöer och -projekt