- Organisation
- Fakulteten för konst och humaniora FKH
- Hållbar utveckling
Hållbar utveckling FKH
Vid fakulteten för konst och humaniora är klimatfrågor och hållbar utveckling ett utpekat område som fakulteten lägger stort fokus på. Engagemanget och kunskapen är stor, undervisning, forskning och samverkan har många inslag av hållbar utveckling, klimat och miljö.
På denna sida har vi samlat information om fakultetens arbete som kan intressera dig som är anställd på fakulteten.
Fakulteten arbetar även tillsammans med övriga fakulteter med uppgifter i den beslutade Klimathandlingsplanen.
På vilka sätt kan fakultetens ämnen bidra i klimat- och hållbarhetsarbetet?
För att på ett enkelt sätt kunna informera och förklara på vilka sätt fakultetens ämnen kan bidra i klimat- och hållbarhetsarbetet har vi tagit fram en defintion:
FKH utbildar och forskar för handlingskraft
Med det talade och skrivna ordet, med konstnärliga uttryck och med kunskap om vår historia och vår samtid berättar, beskriver, förklarar och sätter vi in världen i ett sammanhang
för en förändring i tankar och handling, för vår samtid och framtid.
Fakultetens mål inom hållbar utveckling
Utifrån Lnus uppsatta hållbarhetsmål i Vision 2030 och Mål 2025 har FKH definierat följande mål att arbeta med:
- Bredda och fördjupa inslagen av klimat och hållbar utveckling i fakultetens program och kurser
- Bredda och fördjupa inslagen av klimat och hållbar utveckling i fakultetens forskning och forskarutbildning
- Förbättra fakultetens arbetsformer i relation till klimat och hållbar utveckling
Hållbarhetsmärkning av kurser och program
Ansvarar du för en kurs eller program där
- mål och innehåll behandlar perspektiv på hållbar utveckling med utgångspunkt i ett eller flera mål i Agenda 2030
- lärandemål i kursplanen kopplar till hållbar utveckling
- angiven litteratur med koppling till Agenda 2030 ger studenterna goda förutsättningar att, utifrån ett hållbarhetsperspektiv, problematisera och kritiskt reflektera kring ämne och profession
- ett eller flera mål kopplar till i Agenda 2030 i kursuppgifter och/eller examination
då kan kursen eller programmet hållbarhetsmärkas.
Eller vill du bara veta mer om hur man kan tänka kring hållbarhet för kurser och program?
Mer information kring hållbarhetsmärkning av kurser och program
Under 2023 implementerar fakulteten hållbarhetsmärkning av relevanta kurser och program på fakultetens institutioner.
För många studenter har frågan om på vilka sätt universitet och lärosäten kan bidra i klimatkrisarbetet har blivit alltmer självklar på agendan. Att utbildningen, kurslitteraturen och examinationer tar upp frågan kring hållbar utveckling är ett sätt.
På FKH ser vi att med hållbarhetsmärkning av kurser och program
- ökas integreringen av hållbar utveckling i utbildningarna
- ökas fokus på hållbarhetsfrågor generellt
- följs fakultetens samlade utbud utvecklas i riktning mot Vision 2030 och Mål 2025
- synliggörs vilket utbud som finns inom hållbar utveckling på FKH för studenterna
Målet för arbetet är att relevanta kurser och program hållbarhetsmärks utifrån ett genomarbetat, medvetet beslut baserat på kunskap om Agenda 2030. Prövning av hållbarhetsmärkning ska vara ett självklart inslag för relevanta kurser och program.
Hur går man tillväga för att hållbarhetsmärka?
Ladda ner formulär, fyll i och skicka till prefektstödet
Formulär hållbarhetsmärkning
Har ni frågor kring hållbarhetsmärkningen? Kontakta
Åsa Nilsson Skåve, frågor kring utbildning
Stephanie Carleklev, frågor kring utbildning Malin Lindahl frågor kring utbildning
Linda Liedström, administrativt stöd
Kristina Johansson, administrativt stöd
Mer information kring Agenda 2030 och dess undermål
Education for Sustainable Development – A University’s Contribution (10 min)
Sustainable Development Goals explained with 3 useful tips (7 min);
Genomförda inspirationsföreläsningar med professor Matthias Barth
Som en del av fakultetens arbete med hållbarhetsmärkning av kurser och program höll professor Matthias Barth, Adjunct Faculty, School of Sustainability, College of Global Futures, Institute of Integrative Research, Leuphana University, Lüneburg, Tyskland två inspirationsföreläsningar.
Matthias presentation ser du här:
https://prezi.com/xfbjkb5ryyrn/2022_09_sdgs-and-sustainability-education/
Ersättning för merkostnad vid val av tågresa istället för flyg
Fakulteten har avsatt medel för att bekosta eventuella merkostnader för biljett och övernattning i samband med tågresa, för längre resor som genomförs. Ersättningen gäller resor längre än till Uppsala respektive Köpenhamn med utgångspunkt Växjö.
Fakulteten ersätter upp till halva merkostnaden för tågresa, och högst två hotellnätter i samband med tågresa.
Länken till mer information och blanketter hittar du här: https://lnu.se/medarbetare/organisation/fkh/for-anstallda-fkh/tjansteresor/
Vilka hållbarhetsfrågor arbetar vi med?
Under 2025
- arbetar vi för att den nyligen beslutade definition för på vilka sätt ämnen inom konst och humaniora kan bidra i klimatomställningsarbetet ska kommuniceras ut och användas i relevanta presentationer och sammanhang
- genomför vi ett antal 1-frågas workshops
- fortsätter arbetet med att minska utsläpp av koldioxid från tjänsteresor på samtliga institutioner
- fortsätter vi uppmuntra till tågresande när så är möjligt och ersätta för merkostnader för biljett och hotellövernattningar
- uppdaterar vi arbetet med hållbarhetsmärkning av relevanta kurser och program i relation till Agenda 2030
- arbetar vi tillsammans med övriga fakulteter med Klimathandlingsplanen som beslutats för hela universitetet
- fortsätter vi utveckla fakultetens externa hemsida för klimat- och hållbarhetsarbete inom undervisning, forskning och projektarbeten https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/Organisation/fakulteten-for-konst-och-humaniora/mot-fakulteten/hallbar-utveckling/
Hur arbetar vi med hållbarhetsfrågor?
Vi arbetar dels med övergripande aktiviteter för hela fakulteten dit samtliga medarbetare bjuds in, dels med aktiviteter på respektive institution utifrån behov.
Vem kontaktar jag för hållbarhetsfrågor?
Kristina Johansson, fakultetshandläggare
Utifrån fastställda mål på Lnu och FKH, samt diskussioner med fakultetens dekan och kanslichef tar fakultetshandläggare fram förslag på aktiviteter på fakultetsnivå. Vi genomför aktiviteter på fakultetsnivå och vid önskemål på institutionsnivå. Ansvarig fakultetshandläggare håller i dokumentationen kring hållbarhetsfrågor.
Corina Löwe, prodekan
Ulrika Bengtsson-Verde, kanslichef
Johan Älvgren och Sofia Jönsson Ekström, koordinatorer för hållbar utveckling
Johan och Sofia arbetar centralt med hållbarhetsfrågor på universitetet.
Kurs
Kursen Education for Sustainable Development (Lärande för hållbar utveckling) är en utbildning som dels har som syfte att ta fram konkret undervisningsmaterial i någon form med hållbarhetstema, dels visa på hur man kan använda materialet i undervisningen.
Kursen vänder sig även till administrativ personal som har hållbarhet inom sitt arbetsområde eller har ett intresse för frågorna.
Sustainable Journalism Medieinstitutet Fojo
Sustainable Journalism Partnership är ett globalt forum för journalister, medieforskare, hållbarhetsforskare och entreprenörer. Vi utvecklar kunskap och praktik baserat på relationen mellan journalistik, social och ekonomisk hållbarhet och förändring. Vi arbetar i en informell och deliberativ miljö i utvecklingen av övergripande kunskap och tillvägagångssätt: inom forskning, utbildning, affärsverksamhet och journalistisk praktik.
Två hållbarhetskriser bildar utgångspunkten för nätverket:
- Samhällets hållbarhetskris, relaterad till klimatförändringar, fattigdom, jämlikhet, jämställdhet och sönderfallande demokratier.
- Journalistikens hållbarhetskris, som härrör från en utarmning av intäkter, hård konkurrens från de globala sociala medieföretagen, makthavares uppköp av oberoende media, inskränkning av yttrandefriheten, desinformation och allmänhetens försämrade förtroende för media.
Vi inom Sustainable Journalism Partnership menar att dessa kriser är sammanflätade. Ett hållbart samhälle – miljömässigt, socialt och ekonomiskt – kräver journalistik som tar itu med de hållbarhetsutmaningar som samhället står inför. Och hållbarheten och den fortsatta relevansen för journalistiken, både som praktik och affärsverksamhet, beror i sin tur på dess förmåga att möta dessa krav.
Utifrån denna logik ser vi ett tydligt behov av att utöka journalistikens traditionella roll till att omfatta det vi kallar för hållbar journalistik: oberoende, ekonomiskt hållbar journalistik som inte bara värnar och främjar demokrati, utan också möjliggör ett hållbart samhälle.
Vill du veta mer om Fojo och Sustainable Journalism? Här finns mer information
Pilotprojekt inom hållbar utveckling
2023
En pilot på FKH genomförs under 2023 för att minska utsläpp av koldioxid från tjänsteresor
Utifrån rektors uppdrag "Genomföra en pilot för att utveckla det akademiska hållbarhetsarbetet vid Linnéuniversitetet" ta fram aktiviteter
2022
Projekt Klimatkris
Projektets mål var att inventera och analysera fakultetens klimatkrisarbete för en nulägesbild, genomföra arrangemang och planera för en vidareutveckling av frågan.
Projekt Kommunikativt Eko-Lab
Projektet syftade till att initiera och sprida konstnärligt utformad forskningskommunikation utifrån ett klimat- och hållbarhetsperspektiv.
2021
Projekt Hållbarhetsmärkning
Fakulteten gavs i uppdrag att ta fram en modell för hållbarhetsmärkning av kurser och program som märks utifrån målen i Agenda 2030.
Inspiration från andra lärosätens arbete med hållbar utveckling och Agenda 2030
Film och information hur Stockholms universitet arbetar med Agenda 2030-frågorna: https://www.su.se/om-universitetet/h%C3%A5llbar-utveckling/filmreportage-agenda-2030-vid-universitetet
Målmedvetenskap: en samtalsstafett i poddform där forskare från Chalmers och Göteborgs universitet pratar om forskning, samverkan och FN:s Globala mål för hållbar utveckling.https://gmv.chalmers.gu.se/globala-malen-ny/podden-malmedvetenskap
Film: Education for Sustainable Development – A University’s Contribution (10 min); https://www.youtube.com/watch?v=YQAGqCFz_o8
Film: Sustainable Development Goals explained with 3 useful tips (7 min); https://www.youtube.com/watch?v=qfOgdj4Okdw&t=182s
Rapport/guide: Getting started with the SDGs in universities; https://ap-unsdsn.org/wp-content/uploads/University-SDG-Guide_web.pdf