Filmstudenten Julius med kurskamrater

Tips om nyheter till Lnu.se

Via formuläret på denna sida skickar du in tips om enklare nyheter med smalare målgrupper till webbredaktören eller webbredaktionen på fakulteten för konst och humaniora. Din information blir ett underlag för att eventuellt kunna skapa en nyhetsnotis på Lnu.se.

Observera att ett tips inte automatiskt resulterar i en nyhet eller en notis, utan webbredaktören gör en bedömning av nyhetsvärdet. Redaktören kan även avvisa ett tips om underlaget är alltför bristfälligt.

Webbredaktören kan också vidarebefordra tipset till kommunikationsavdelningen om det bedöms vara av större eller mer allmänt intresse. Detta resulterar inte heller automatiskt i en nyhet eller en notis, utan kommunikationsavdelningen gör sin bedömning av nyhetsvärdet.

Vilka nyhetstips kan du skicka till fakultetens webbredaktör?

  1. Nyheten har en extern målgrupp (eller både en intern och en extern målgrupp).
    Nyheter som endast har medarbetare som målgrupp skapas i stället som inlägg i fakultetens, institutionens etc grupp på Medarbetare.
  2. Nyheten är av begränsat allmänt intresse och/eller har en smal målgrupp.
    Exempel: En nyhet om en utmärkelse vid en konferens som enbart berör de som följer en viss forskargrupp.
  3. Nyheten är enkel/kort; mer av notis-typ.
    Exempel: Någon har publicerat en artikel i en tidskrift eller deltagit vid en konferens.

Formulär för information

Via formuläret nedan kan du skriva in all information som behövs för att webbredaktören ska kunna skapa en nyhet. Därmed kan den bli funnen när någon letar på Lnu.se, men även via sökmotorer som Google.

Att nyheten kan bli funnen av i princip vem som helst innebär att du behöver skriva informationen så att den är lätt att förstå. Några exempel: Nämn inte personer utan att skriva titel och tillhörighet, använd inte förkortningar och förutsätt inte att alla vet vad du skriver om.

Några tips och riktlinjer

  • Fyll i fälten med information på svenska. Ange så fullständig information som möjligt.
  • Vila med muspekaren över ett fält för att få upp förklarande information.
  • Fälten märkta med [ENG] fyller du i om du vill skapa även en engelsk sida för nyheten och då fyller du i dem på engelska. En engelsk sida gör att nyheten kan bli funnen även av internationella sökare och besökare.
  • Obs – när du klickat på knappen Skicka kommer du att få upp en tacksida som bekräftar att formuläret skickats in. Om tacksidan inte visas utan du är kvar på formulärsidan, beror det förmodligen på att något av de fält som är obligatoriska inte är ifyllt, vilket visas med röd text. Fyll i fältet/fälten och klicka på Skicka igen.

Har du några frågor eller funderingar, kontakta webbredaktör Carina Boman.

Obs – du måste vara inloggad för att skicka formuläret. Om du är inloggad och ändå inte kan skicka det, se till att "Do not track" inte är aktiverat i din webbläsares inställningar.

Formulär för nyhetstips

Rubrik, ingress och text

Kontakt och tillhörighet

Bild till evenemanget

Välj vilken bild du vill ska illustrera evenemanget. Bilden måste vara copyright-fri och minst 3 500 pixlar bred (i nödfall 1 920 pixlar).

  • EGEN: Har du en egen bild, skriv i fältet nedan att vi ska kontakta dig.
  • VÅR EGEN BILDBANK: Leta i vår egen bilddatabas ImageVault och ange bildens namn och id.
  • BILDBANK: Leta på Getty Images och ange adressen till bildens sida, så laddar vi hem den åt dig.
    Obs, använd länken ovan och se till så att du alltid är i läget där det står ”Du är nu i en Premium Access-förhandsvisning för gäster”, annars kan du se även bilder som inte ingår i vårt avtal.
  • IDÉ: Har du en idé till bild så skriv vad du är ute efter.

Övrig information och om dig