- Organisation
- Fakulteten för konst och humaniora FKH
- För undervisning
Undervisning på fakulteten för konst och humaniora
Här hittar du information som rör undervisning vid fakulteten för konst och humaniora - rutiner och riktlinjer, dokument samt länkar till ytterligare information och kontaktpersoner.
Planera kurs, program och undervisning
Nedan hittar du information som rör planering av kurs, program och undervisning.
- Kurser och lokala regler
- Program och lokala regler
- Skapa samt ändra i kurs- och utbildningsplan
- Utbildningsplanering och tjänsteplanering
- Schema
- Bokning av lokaler
- Inköp av böcker
- Förberedelse och stöd för digital undervisning
- Beställa kursrum och programrum i Moodle
- Pedagogiskt stöd och utveckling
Planera kurs, program och undervisning
Utbildningsutbudet består till stor del av kurser, men även utbildningsprogram.
Kurser och lokala regler
Inför undervisning behöver du bekanta dig med Linnéuniversitetets Lokala regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå (nedan förkortat till Lokala regler för kurs) som du hittar på medarbetarsidan Styrdokument under rubriken Utbildning.
Lokala regler för kurs reglerar bland annat
- hur kurser och kursplaner utformas,
- vem som är student,
- hur många examinationstillfällen det ska finnas.
Utbildningsprogram och lokala regler
Våra program och deras utbildningsplaner ska utformas enligt Lokala regler för utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet. Även detta hittar du på medarbetarsidan Styrdokument under "Utbildning".
Dokumentet innehåller bland annat
- regelverk,
- rubrikmall,
- riktlinjer och standardformuleringar.
Skapa samt ändra kurs- och utbildningsplan
Kursplaner och utbildningsplaner skapas i utbildningsdatabasen Ladok. Som kurs- eller programansvarig följer du handläggningsrutin för kursplaner för lärare som finns på medarbetarsidan för Kursplaneutskott FKH.
Under skapandet av nya och reviderade kursplaner arbetar du direkt i Ladok med stöd av ämnets utbildningsadministratör. Som anställd har du läsbehörighet i databasen, men för att kunna redigera i kursplaner behöver du ansöka om behörighet med hjälp av blanketten Ansvarsförbindelse för Ladokanvändare på medarbetarsidan Stöd och service - Studieadministration - Ladok.
Även nya och reviderade utbildningsplaner görs direkt i Ladok med stöd av programmets utbildningsadministratör. Om du vill starta ett nytt utbildningsprogram på grund- eller avancerad nivå ska din programidé först prövas av fakulteten och Rådet för utbildning och lärande (RUL). Denna process beskrivs i dokumentet Principer vid prövning av nytt utbildningsprogram som leder till generell examen
på grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet som du också hittar på medarbetarsidan Styrdokument under "Utbildning".
Kursplan
Tidsplan för reviderade och nya kursplaner
Vid revidering av kursplaner behöver du ta hänsyn till handläggningsrutinen för kursplaner för lärare samt till de datum som gäller för respektive antagningsomgång och termin. Allmänt gäller att en reviderad kursplan ska vara fastställd senast en dag före första ansökningsdag inför en höst-, sommar- eller vårtermin. Om kursen ska utlysas till flera samläsande studentgrupper, till exempel internationella och nationella studenter, ska kursplanen vara fastställd senast en dag före första ansökningsdag i den tidigaste antagningsomgången. För revidering som endast avser litteraturlistan gäller fastställande senast åtta veckor före kursstart. Helt nya kursplaner behöver vara fastställda senast en och en halv månad före första ansökningsdag.
Kvalitetsgranskning
Minst vart tredje år ska våra kursplaner kvalitetsgranskas vad gäller mål, innehåll, examinationsformer och litteraturlista. Som kursansvarig ansvarar du för att kvalitetsgranskningen genomförs och ska i god tid inför kursstarten lämna in din reviderade eller nya kursplan tillsammans med rätt underlag till ett av fakultetens kursplaneutskott:
- Kursplaneutskott för kulturvetenskapliga och konstnärliga ämnen
- Kursplaneutskott för språk- och kommunikationsämnen
Reviderade kursplaner som inte behöver granskas kan du lämna direkt till institutionens prefektstöd som sedan tar underlaget till prefekten för beslut och fastställande.
Du hittar mer information och kontaktuppgifter på medarbetarsidan för Kursplaneutskott FKH.
Utbildningsplan
Utbildningsplanen innehåller detaljerad information om programmet, bland annat vad som krävs för antagning och vilka kurser som ingår. Varje ny studentgrupp på programmet blir antagen på den senaste beslutade revisionen av utbildningsplanen och följer den tills programmet är slut. Ändringar i revideringar påverkar alltså inte studentgrupper som redan går programmet.
Här vid fakulteten ska du lämna in din nya eller reviderade utbildningsplan till Utbildningsrådet som granskar och ger återkoppling i två steg (arbetsutskott och ordinarie sammanträde). Deadline för att lämna in ärenden är tre arbetsdagar innan respektive möte – du hittar datumen på medarbetarsidan för fakultetens Utbildningsråd.
Därefter är det fakultetsstyrelsen som beslutar om både inrättande av program och revidering av utbildningsplan. Både ny och reviderad utbildningsplan måste vara fastställd senast en dag före första ansökningsdagen i sin tidigaste antagningsomgång inför varje programstart.
Utbildningsplanering och tjänsteplanering
Varje institution har en utbildningsplanerare som gör planen för utbildningsutbudet det kommande året. Utbildningsplaneringen är grunden för utbildningsutbudet i Ladok, för ekonomin och för tjänsteplaneringen av lärarna.
Här definieras bland annat
- vilka kurser och program som ska ges,
- vilka antagningsomgångar som är aktuella,
- hur många studenter som ska antas.
Tjänsteplaneringen sköts av ämnets studierektor eller av institutionens utbildningsplanerare. Planeringen syftar till att bemanna alla utbildningar (och andra aktiviteter) med rätt kompetens, och att fylla lärares tjänster enligt lärartidsavtalet. Universitetet använder systemet Retendo för tjänsteplanering. Retendo gör det lättare för alla lärare att överblicka sin tjänsteplan. För mer information, prata med din utbildningsplanerare eller se medarbetarsidan Retendo.
Schema
Studenterna ska senast fyra veckor före kursstart kunna ta del av sitt schema. Som kursansvarig behöver du därför i god tid se till att ditt schema blir synligt i TimeEdit på webben. Detta gäller campus- så väl som distanskurser. Du behöver även bestämma när ditt kursrum i Moodle ska öppna – vi föreslår senast fyra veckor innan kursstart, särskilt när det gäller distanskurser. Se mer information på medarbetarsidan Boka och beställa lokal.
Begär gärna tillträde till medarbetargruppen TimeEdit användargrupp.
Bokning av lokaler
TimeEdit
Universitetet använder TimeEdit för bokning av lokaler och schema för studenterna, samt för bokning av exempelvis mötesrum. Genom TimeEdit publiceras även schema och lokaler för studenterna.
För undervisning på campus behöver lokaler beställas och bokas. Universitetet har gemensamma undervisningslokaler, s.k. allmänna lokaler, för all generell undervisning. Dessutom finns institutuionsspecifika speciallokaler som exempelvis bildsalar, radiostudior och verkstäder. De sistnämnda bokas inom respektive institution. Allmänna lokaler beställs i en central rutin, och fördelas enligt en fastställd prioritering.
Att beställa lokaler:
- Använd TimeEdit Preferences alternativt beställningsblanketten.
- Tänk på att både kurskod och tillfälleskod måste finnas med i beställningen; rätt information söker du fram på sidan Sök program och kurs.
Kurskoden är uppbyggd så här: en siffra + två bokstäver + tre siffror.
Tillfälleskoden innehåller fem tecken och kan se ut på något av följande sätt:
1 följt av fyra siffror (fristående kurser för nationella studenter),
P följt av fyra siffror (programkurser för nationella-, internationella- och utbytesstudenter),
U följt av fyra siffror (fristående kurser för utbytesstudenter),
F följt av fyra siffror (fristående kurser för internationella betalstudenter).
Deadline för beställning till olika kursperioder hittar du på medarbetarsidan Schema.
- För frågor om schemabokningen, kontakta lokalbokning@lnu.se.
Den centrala Lokal- och serviceavdelningen ansvarar för att boka lokalerna utifrån verksamhetens behov av lokalstorlek och utrustning, och lägga samman de olika beställningarna till ett effektivt lokalutnyttjande. I de fall då en beställning inte kan tillgodoses kontaktas beställaren om alternativa lösningar.
Inköp av böcker
Du kan efter behov köpa in böcker till din undervisning. Information om regler och riktlinjer vid inköp av kurslitteratur finns på medarbetarsidan om Inköp.
Förberedelse och stöd för digital undervisning
Det är viktigt att du planerar din digitala undervisning och vid behov avsätter tid för kompetensutveckling. Kontakta IKT-pedagogerna för individuell handledning. Besök gärna medarbetargruppen FKH - IKT-pedagogiskt stöd för aktuella tips och nyheter.
Samlade länkar nedan hjälper dig på vägen:
- Digitala verktyg för dig som undervisar
- Tips på hur man gör en bra powerpoint-presentation
- Rekommendationer och tips för digitalt arbete på distans och för hjälp i undervisning och examination
- Kom igång med lärplattformen Moodle
- Serviceportalen - Sök på guider och manualer
- IT-support - Om du stöter på tekniska problem. Tel. 0772-28 80 00
- Medieproduktion på Kommunikationsavdelningen hjälper dig med medieproduktion, som exempelvis film- och ljudinspelningar, direktsändningar med mera.
Beställa kursrum/programrum i Moodle
Varje institution har sina egna rutiner för vem som beställer/skapar kursrum inför varje termin. För din institutions rutiner, kontakta viceprefekten. I den mån det är du som lärare som ska skapa kursrum gör du detta via Kursrumsportalen, som finns på medarbetarsidan Beställa kursrum. Vid frågor, kontakta gärna IKT-pedagogerna på kansliet, du hittar kontaktuppgifter till dem på medarbetarsidan för Fakultetskansliet.
Pedagogiskt stöd och utveckling
Pedagogisk utveckling diskuteras inom ämnet och institutionen. Dessutom finns Sektionen för högskolepedagogik som bland annat tillhandahåller högskolepedagogisk utbildning och ger stöd till lärare och institutioner i utvecklingsarbetet. Du hittar mer information på medarbetarsidan för Konsultativ verksamhet. Sektionen ger också stöd och tips angående omställning till digital undervisning på medarbetarsidan för att Ställa om till nätbaserade undervisningsformer. Du är även välkommen att kontakta fakultetens egna pedaogiska utvecklare Sara Ahlryd med frågor, idéer och önskemål som gäller den pedagogiska utvecklingen på fakulteten.
Kurs- och programstart
Nedan hittar du information som rör kurs- och programintroduktion.
- Information om kontakt som tas med studenter
- Information om välkomstbrev
- Checklista för innehåll till kurs- och programintroduktion
- Kursdesign
Kurs- och programintroduktion
Introduktion, kurs, programstart
Alla antagna studenter får e-post från Kommunikationsavdelningen där de välkomnas till Linnéuniversitetet. Programstudenter får också ett telefonsamtal.
Kansliet skickar ut ett välkomstpaket till alla medarbetare på FKH som innehåller förslag på välkomstbrev till kurs- respektive programstudenter samt en checklista med viktig information att ta upp vid kurs- och programstart. Kurs- och programansvariga ansvarar för att välkomstinformationen publiceras i Moodle i god tid före kurs- eller programstart. Informationen kan också mejlas ut till studenterna.
Moodle lärplattform
Alla antagna studenter kommer in i lärplattformen Moodle efter att de hämtat ut ett studentkonto och får rollen Antagen. Beroende på vilken status studenten har för kursen eller programmet i Ladok händer olika saker med Ladokkopplingen i lärplattformen. När de har registrerat sig på studentwebben/Mitt Ladok ändras rollen till Student och allt i kursrummet blir tillgängligt.
Så fungerar Ladokkopplingen i Moodle.
Tänk på att göra kursrummet i Moodle synligt för studenter senast fyra veckor innan kurs-/programstart. Detta gör du genom att klicka på kugghjulet i menyn högst upp eller i administrationsmenyn till höger, och välja Redigera inställningar. I rutan bredvid Visa/dölj kursrummet väljer du Visa, och därefter skrollar du ned till sidans slut, och klickar på Spara och visa.
Kontakta din IKT-pedagog vid behov.
Kursdesign
På sidan Guide till framgångsrik kurs hittar du som undervisar verktyg och inspiration till att designa kurser. Projektet är en del av projektet framtidens lärmiljö. Du hittar mer information om projektet i länkarna nedan.
Under kursens/programmets gång
Nedan hittar du information som behandlar behov under kursens gång.
- Utbildningsadministration
- Utbildningsadministrativa system (Ladok, DiVA, NyA och Moodle)
- Tekniska problem vid undervisning
- Kursdesign
Under kursens gång
Utbildningsadministration
Varje institution har minst en utbildningsadministratör tillika kontaktperson som tillhandahåller stöd i det utbildningsadministrativa arbetet. Deras mål är att bedriva utbildningsadministrativa processer med samma kvalitet och servicenivå på alla institutioner. Utbildningsadministratören hjälper till med bland annat följande:
- Ladok
- NyA
- Uppsatser i DiVA
- Moodle
- Tillgodoräknanden
- Arbetsgrupper efter behov
- Avstämning/påminnelse om vilka antagningsomgångar för utlysning som är aktuella för kursutbudet
- Stöd till studenter, lärare och övrig personal
- Utbildning till nyanställda
- Fortbildning till medarbetare
- Omvärldsbevakning
Utbildningsadministrativa system
När du undervisar kommer du i kontakt med olika utbildningsadministrativa system.
Ladok
Ladok är ett nationellt system som ger universitet och högskolor stöd i de olika utbildningsadministrativa processerna. I Ladok kan du se vilka studenter som är antagna och registrerade på den aktuella kursen och det är även här som du som lärare rapporterar studenternas betyg. Mer information kan du läsa på medarbetarsidorna för Ladok.
DiVA
Från och med vårterminen 2024 gäller en ny rutin så att all hantering av publicering av uppsatser i DiVA går via vår funktionsmejl: diva.fkh@lnu.se. Mejlen bemannas av en utbildningsadministratör som kommer hantera all publicering av uppsatser på FKH. Ärenden kommer att bevakas löpande. Rutindokument har kommunicerats till fakultetens medarbetare via mejl från kanslichef och kommer att göras tillgängligt på eller via den här medarbetarsidan inom kort. Information om Linnéuniversitetets allmänna hantering av uppsatser hittar du på medarbetarsidan för DiVA.
NyA
NyA är ett nationellt system som används för antagning på grund- och avancerad nivå. I NyA-webben kan du
- hitta information om en persons anmälan, meriter och inskickade handlingar,
- hitta kontaktuppgifter till den som anmält sig,
- ta ut sökandelistor, antagningslistor och statistik,
- skapa etiketter för utskick via post för de utbildningar som är kopplade till din institution,
- göra bedömning av särskild behörighet och urval till din institutions utbildningar,
- lägga in antagningstal och efterantagningstal,
- stänga för sen anmälan,
- administrera reservantagning.
För frågor är du välkommen att kontakta någon av fakultetens utbildningsadministratörer; du hittar kontaktuppgifter på medarbetarsidan för Fakultetskansliet.
Moodle lärplattform
Ladokkopplingen i Moodle kopplar studenter till kursrum. Beroende på vilken status studenten har för kursen eller programmet i Ladok händer olika saker.
Vid behov kontakta din IKT-pedagog på kansliet.
Kursdesign
På sidan Guide till framgångsrik kurs hittar du som undervisar verktyg och inspiration till att designa kurser. Portalen är en del av projektet Framtidens lärmiljöer vid Lnu. Du hittar mer information om projektet i länkarna nedan.
Tekniska problem i undervisningen
- Serviceportalen - Sök på guider och manualer
- IT-support - Om du stöter på tekniska problem. Tel. 0772-28 80 00
- fkh.ikt@lnu.se - Kontakta din IKT-pedagog på kansliet vid behov
Studentstöd
Nedan finns information som handlar om studentstödet.
- Studentens rättigheter och skyldigheter
- Studie- och yrkesvägledning
- Att uppmuntra studenter att fortsätta med sina studier
- Studentrekrytering
- Studieverkstad
- Studenthälsan
- Studera med funktionsnedsättning
- Lika villkor
- Anmäla kränkningar
- Synpunkter från studenter
- Internationalisering i undervisning
Studentstöd
Studentens rättigheter och skyldigheter
Studenter på Linnéuniversitetet har både rättigheter och skyldigheter som studenter. Det kan handla om rätt till uppehåll från studierna, tillgodoräknande av tidigare utbildning, försäkringsskydd, lika villkor, studiemiljö och mycket mer. Du kan läsa mer om våra lokala regler rörande studenters rättigheter och skyldigheter på studentwebben Rättigheter och skyldigheter som student.
Det finns en studerandehandbok som beskriver såväl studenternas som universitetets ansvar före, under och efter utbildningen. Länk till PDF-filen Studerandehandbok.
Vid universitetet finns studentorganisationen Linnékåren som representerar studenterna vid Linnéuniversitetet och har studerandeskyddsombud som företräder studenterna rörande den fysiska och psykosociala studiemiljön. Mer information finns på deras hemsida Linnékåren.
Tillgodoräknande
Studenter har rätt att ansöka om att få tidigare studier eller yrkesverksamhet tillgodoräknande.
- Mer information om ordinarie tillgodoräknande av tidigare utbildning eller yrkesverksamhet hittar du på studentwebben Tillgodoräknande.
- Mer information om learning agreements och tillgodoräknande av utbytesstudier genom Linnéuniversitetet hittar du på medarbetarsidan Internationellt, studenter FKH.
Studieuppehåll
Möjlighet finns även för studenter att ansöka om studieuppehåll. För att ansöka om studieuppehåll fyller studenterna i en digital ansökningsblankett. Blanketten och mer information finns på Antagningens sida Studieuppehåll.
Studie- och yrkesvägledning
Studie- och yrkesvägledarna erbjuder professionella samtal och karriärstöd för att motivera och inspirera studenter att skapa och uppnå sina mål. Samtalen kan exempelvis handla om individuell studieplanering eller att bygga sin egen examen.
Kontaktuppgifter till studie- och yrkesvägledare finns på medarbetarsidan för Fakultetskansliet.
Att uppmuntra studenter att fortsätta med sina studier
Ett uppmuntrande förhållningssätt kan göra stor skillnad för studentens vilja och inställning att fortsätta med studierna. Att se varje individs behov och motivera studenterna att ta kontakt med relevant funktion så fort problem eller funderingar kring studierna uppstår. Vi kan oftast hitta nya lösningar tillsammans.
Studentrekrytering
Kommunikationsavdelningen leder arbetet med att synliggöra Linnéuniversitetets varumärke och stärka bilden av ett attraktivt lärosäte och att öka intresset för våra utbildningar. Följ gärna medarbetargruppen Studentrekrytering för att få löpande information om vad som händer och hur du kan bidra. Du kan läsa mer om studentrekryterande aktiviteter för de nationella antagningsomgångarna och vad som görs inom Rådet för utbildning och lärande (RUL) kring prioriterade och icke prioriterade utbildningar, på medarbetarsidan för Nationell studentrekrytering.
Studieverkstad
På universitetsbiblioteket kan studenter få hjälp med informationssökning, akademiskt skrivande, studieteknik och muntlig presentationsteknik, både på svenska och engelska. Mer information hittar du på sidan för Studieverkstaden.
Studenthälsan
Studenthälsan erbjuder professionellt samtalsstöd som kan handla om stress, oro, ångest, nedstämdhet eller relationsproblem. De erbjuder även kurser i stresshantering och hur man hanterar talängslan och uppskjutarbeteende. Mer information hittar du på sidan för Studenthälsan.
Studera med funktionsnedsättning
För studenter med funktionsnedsättning finns det möjlighet till pedagogiskt stöd under studietiden. Exempel på stöd som finns är anteckningshjälp, förlängd tid vid examinationer, talböcker och teckenspråkstolk. Mer information finns på medarbetarsidan Studera med funktionsnedsättning.
Lika villkor
Lika villkor innebär lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. All vår verksamhet ska alltid bedrivas med lika villkor i åtanke. I egenskap av arbetsgivare och utbildningsanordnare ska alla lärosäten vidta aktiva åtgärder för att främja lika villkor och motverka diskriminering. Mer information om arbetet med lika villkor hittar du på sidan för Lika villkor.
På fakultetskansliet finns det också personal som arbetar med lika villkor; för kontaktuppgifter se gärna medarbetarsidan för Fakultetskansliet.
Anmäla kränkningar
Vid Linnéuniversitetet råder nolltolerans mot diskriminering, trakasserier
och andra typer av kränkningar. Alla studenter, oavsett social bakgrund eller grupptillhörighet, ska ges lika rättigheter och möjligheter.
Studenter kan vända sig till prefekten på sin institution för att anmäla händelser som inträffat. Prefekten har då ansvar för att utreda vad som hänt och dokumentera arbetet. Om det är prefekten studenten känner sig missgynnad av kan hen kontakta dekan på fakulteten.
Studenten kan också göra en anmälan som skickas till registrator (registrator@lnu.se) på universitetet. Anmälan kan också göras muntligen till koordinator för lika villkor som i sin tur skriver ner händelsen och skickar till registrator. Anmälan ska innehålla
- en redogörelse över vad som inträffat,
- tidpunkt för händelsen,
- namn på den som utsatts och hens institution, program eller kurs,
- namn på den som anmäls och hens institution, program eller kurs,
- eventuella vittnen till händelsen.
Både den som bevittnat och den som själv blivit utsatt för någon form av kränkande beteende kan göra en anmälan. Anmälan kan dock inte göras anonymt. Läs mer om diskriminering på Lnu.se
Synpunkter från studenter
Universitetets utgångspunkt är att uppkomna synpunkter eller problem ska lösas så nära dess källa som möjligt. I de flesta fall kan den lärare som undervisar på kursen ta del av synpunkter och lösa uppkomna problem. Om detta inte fungerar ska ärendet tas vidare till berörd chef.
Sammanfattning – vem ska kontaktas?
Vid synpunkter och problem som uppkommit i studentens eller doktorandens utbildning, samt problem som handlar om universitetets övriga verksamheter med kontaktytor mot studenter eller doktorander ska följande kontaktas:
1. berörd lärare/handledare eller berörd administratör,
2. prefekt (lärarens, programansvariges chef) eller kanslichef (administratörens chef),
3. dekan eller prodekan.
Du kan även kontakta chefen för studerandeavdelningen som kan svara på frågor och hjälpa dig att föra ärendet vidare. E-post: studiesynpunkt@lnu.se
För mer information, se dokumentet Hantering av studenters synpunkter.
Internationalisering i undervisning
Det finns flera sätt att få in internationella perspektiv under studenternas utbildning; fysisk mobilitet, virtuella utbyten och internationella gästföreläsare och dina egna erfarenheter för att nämna några.
Alla studenter registrerade vid Linnéuniversitetet har möjlighet att ansöka om utbytesstudier; som programstudent kan man också söka utbytesstudier för en termin eller ett år i anslutning till avslutat program.
Studenter kan också göra praktik utomlands och det finns flera stipendier för både studier och praktik utomlands att söka. För mer information och råd se gärna fakultetens medarbetarsidor med studentfokus på internationalisering, Internationellt, studenter FKH.
Du som anställd är en viktig tillgång för internationaliseringen vid fakulteten och har flera olika sätt att integrera internationalisering i ditt dagliga arbete, bland annat genom Virtuella utbyten, olika Internationella möjligheter för personal och som facilitator för olika perspektiv i det internationella klassrummet. Du får också gärna tipsa studenter om Buddyprogrammet som drivs av Linnékåren.
Examination
Nedan hittar du information som rör examination.
- Regler och rutiner för examination
- Betygsättning och rapportering
- Examinatorer
- Boka salstentamen
- Studenters disciplinärenden (bland annat fusk)
Examination
Regler och rutiner för examination
I dokumentet Lokala regler för kurs framgår att "examinator har det slutgiltiga ansvaret för betygssättning av examinationen."
- Studenterna ska informeras om regler för examinationen och vilka hjälpmedel som är tillåtna i god tid före examinationstillfället.
- Bedömningsgrunder och de krav som ställs för respektive betygsgrad dvs. betygskriterier, ska presenteras skriftligen vid kurs-/delkursstart.
- Student examineras på angivet undervisningsspråk.
- För att få delta i examination ska studenten vara registrerad på kurs som ska examineras vid Linnéuniversitetet. Detta gäller för såväl nuvarande studenter som tidigare studenter som inte har slutfört eller lagt in avbrott på kursen.
Datum för förnyad examination meddelas senast vid ordinarie examinationstillfälle. Tiden mellan meddelandet av resultat på ordinarie examination och den förnyade examinationen ska vara minst tio arbetsdagar.
Det är viktigt att du utgår från vårt lokala regleverk när du planerar, genomför och betygsätter examinationer. Vilken typ av examination som är möjlig för en kurs definieras av kursplanen. Du hittar dokumentet Lokala regler för kurs på medarbetarsidan Styrdokument under "Utbildning".
Betygsättning och rapportering
Av Lokala regler för kurs framgår att "[e]xaminationen ska utformas så att en individuell bedömning kan göras av varje student."
- En student har inte rätt att återkalla inlämnade examinationshandlingar och på så sätt undvika att betygssättas.
- Betygssättningen utgår från kursens betygskriterier.
- En student har rätt att ta del av betygskriterier och bedömningsgrunder som ligger till grund för betygssättning.
- Om inte särskilda skäl föreligger ska examinationen bedömas och resultatet meddelas studenten senast 15 arbetsdagar efter examinationstillfället. Examinator ansvarar för att resultatet som görs tillgängligt för studenten är korrekt och överensstämmer med det resultat som rapporteras till Ladok.
- Resultat från aktuell examination och sammanvägning av kurs ska efter bedömning och betygssättning skyndsamt dokumenteras i Ladok.
Studenterna måste vara registrerade i Ladok för att du ska kunna rapportera in deras betyg. Du kan rapportera betyg för enskilda studenter via deras studentprofiler i Ladok eller för alla studenter i en och samma studentgrupp genom att söka ut deras kurstillfälle. Kurstillfället är den gemensamma nämnaren för alla studenter som läser kursen med samma starttermin, studietakt och undervisningsform. En kurs kan innehålla fler än ett kurstillfälle per termin, exempelvis ett på studietakt helfart och undervisningsform campus och ett annat med studietakt halvfart och undervisningsform distans.
Examinatorer
Beslut om examinatorer tas av prefekt inför varje termin; listor över examinatorer och kurser finns tillgängliga på respektive institutions medarbetarsida.
Boka salstentamen
Bokning av salstentamen består av bokning av sal, utskrift och skanning av tentan samt förbereda anmälningslänk för studenterna i Ladok. Alla bokningar ska skickas till mejladressen tentamen.fkh@lnu.se och innehålla informationen i listan nedan. Den utbildningsadministratör som bemannar mejladressen ansvarar för bokningarna. Utöver detta behöver du som lärare skapa en schemapost för tentan i studenternas schema i TimeEdit (se Bokning av lokaler under Planera kurs, program och undervisning. För att boka salstentamen behöver du först boka lokal och sedan tryck och skanning av tentamen.
Boka lokal för salstentamen
Tänk på att beställa lokal för salstentamen i god tid, snarast möjligt gäller.
Vid beställning av lokal behöver du meddela följande information till ämnets/kursens utbildningsadministratör:
- tentamen / omtentamen / uppsamlingstentamen
- kurskod/-er) och vilka grupper som deltar
- kurstillfälle/n
- antal platser
- provmoment, delkursnamn och antal högskolepoäng
- datum, tid, ort (Växjö eller Kalmar)
- rättande lärare och examinator
När du har beställt en salstenamen skickas den till det campus där den äger rum, och den kommer även att skickas tillbaka till tentamensrummet på det campus som är din (rättande lärarens) placeringsort.
En beställd tentamen skickas till rätt tentamensort och returneras till tentamensrummet på din ort.
Det är viktigt att du, vid beställning av tentamen, uppger det telefonnummer som tentamensvärdarna kan nå dig på under tentamen. Detta för att studenterna ofta har frågor som rör tentamen.
Det är också viktigt att du uppger vilken tid du besöker tentamenssalen under tentamenstiden.
I de fall du har en student med funktionsnedsättning som ska använda exempelvis talsyntes under tentamen måste du skicka in din tentamen på ett USB-minne - ett per aktuell student. Filen måste vara i Wordformat och skickas till tentamen på aktuell ort. Kuvertet med USB-minne måste vara märkt med kurskod, tentamensdatum och lärarnamn. Du får meddelande i din e-post om du har studenter som kräver en insats från dig som lärare.
Tentamen och USB-minne ska finnas i tentamensrummet senast kl. 13.00 dagen före tentamensdagen. USB-minnet skickas tillbaka i lådan med den skrivna tentamen.
För mer information om hur du använder bokningssystemet, se PDF-filen Guide för dig som lärare.
Studenters disciplinärenden (bland annat fusk)
Om du misstänker att en students agerande innebär en disciplinförseelse ska detta anmälas skyndsamt till prefekten, och sedan på särskild blankett till disciplinnämnden. Mer information och blankett för anmälan hittar du på medarbetarsidan för Disciplinnämnden.
Efter kursen
Här finns information som rör kursens avslut.
Kursvärdering
Alla kurser ska avslutas med en kursvärdering. Vi har en modell för kursvärderingar där ett antal generella frågor automatiskt skickas ut till studenterna i slutet av varje kurs, via enkätverktyget Survey & Report. Studenterna kan svara via mobil eller dator, och får en påminnelse om de inte gör det. För att få en så hög svarsfrekvens som möjligt bör lärare uppmana studenterna att svara, och gärna avsätta lite tid på kursens sista föreläsning. Kursansvarig får för kännedom ett e-post-meddelande om att kursvärderingen har gått ut till studenterna.
Sammanställning, analys och information
Kursansvarig får via e-post en sammanställning av studenternas svar, tillsammans med en mall och manual för analys. Kursansvarig ansvarar för att analysera resultaten och vid behov göra förändringar i kursen. Analysen görs i Survey & Report; systemet arkiverar sedan sammanställning och analys.
Kursansvarig ansvarar också för att kursvärderingsrapporten görs tillgänglig för studenterna, berörda lärare, programansvarig och prefekt. Personal på kansliet ansvarar för inläggning/inmatning av värden i Survey & Report. För mer information och hjälp från fakultetskansliet, kontakta kursvarderingar.fkh@lnu.se.
Under 2021 vidareutvecklade institutionerna modellen för kursvärderingar, bland annat för att få upp svarsfrekvensen. Vill du veta mer finns information på medarbetarsidan för kursvärdering och enkäter.
Kvalitetsarbete
Nedan hittar du information som rör fakultetes kvalitetsarbete för undervisning.
Beredande organ
Fakulteten har kollegiala organ för att bereda och följa upp kvalitet i utbildningarna:
Systematisk utvärdering av utbildningarnas kvalitet
Lärosätena har ansvar för att utforma egna utvärderingssystem för området kvalitetssäkring. Det ersätter den kontroll som tidigare har genomförts av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet arbetar tillsammans i en modell för kvalitetsutveckling inom samarbetet Treklövern. Mer information finns på medarbetarsidan Kvalitetsutvärdering genom Treklövern.
Studentrekrytering
Linnéuniversitetets övergripande arbete med studentrekrytering leds och samordnas av Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation på Kommunikationsavdelningen (KOM). Fakulteten och Rådet för utbildning och lärande (RUL) gör årligen prioriteringar om vilka områden KOM ska satsa på i rekryteringsarbetet. Till vår hjälp har vi en referensgrupp tillsammans med KOM där bland annat prioriteringar diskuteras.
Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation prioriterar studentrekryteringsarbetet enligt följande principer:
- insatser som stärker Linnéuniversitet som helhet; processer och aktiviteter som omfattar alla, görs på en övergripande nivå och som stärker Linnéuniversitetets varumärke
- insatser som utgår från ledningens prioriteringar
- produktioner med relativt långsiktig livslängd och bred användning
- gemensamma principer för prioritering
Beslutet om prioriteringar innebär att ledningsgrupperna på respektive fakultet och Nämnden för lärarutbildning (NLU) tillsammans med vicerektor enas om gemensam prioritering utifrån tre kategorier: Profilerande utbildningar, Strategiska utbildningar och Utbildningar med särskilda behov. Utifrån dessa prioriteringar tas underlag fram för RUL att enas kring. Mer information om studentrekrytering
Internationell studentrekrytering
Fakulteten har ett brett utbud av kurser, både på grundnivå och avancerad nivå, som kan sökas av internationella studenter. Dessutom ges sju av fakultetens program på engelska och dessa kan sökas av både nationella och internationella studenter.
Studenter från EU/EEA samt studenter som kommer genom avtal med partneruniversitet betalar ingen studieavgift för att studera på Linnéuniversitetet, men övriga internationella studenter gör det. Studieavgiften bestäms av det utbildningsområde kursen tillhör och anges alltid på kursens/programmets hemsida på Lnu.se. För avgiftsbetalande studenter finns det olika stipendier att söka, både från Linnéuniversitetet och från andra organisationer.
Det finns en central referensgrupp för Internationell studentrekrytering som arbetar med att initiera, samordna och utvärdera internationella rekryteringsinsatser mot studieavgiftsskyldiga studenter för att öka andelen betalstudenter till Linnéuniversitetet.