- Organisation
- Fakulteten för samhällsvetenskap FSV
- Undervisning
Undervisning på fakulteten för samhällsvetenskap
Här hittar du information som rör undervisning vid fakulteten för samhällsvetenskap - rutiner och riktlinjer, dokument samt länkar till ytterligare information och kontaktpersoner.
Planera kurs, program och undervisning på grund- och avancerad nivå
Utbildningsutbudet består till stor del av kurser, men även utbildningsprogram.
Nedan hittar du information som rör planering av kurs, program och undervisning.
Kurser och lokala regler
Inför undervisning behöver du bekanta dig med Linnéuniversitetets Lokala regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå (nedan förkortat till Lokala regler för kurs).
Lokala regler för kurs reglerar bland annat
- hur kurser och kursplaner utformas
- när schema för kursen ska vara klar
- hur många examinationstillfällen som ska erbjudas
- riktlinjer och standardformuleringar.
Utbildningsprogram och lokala regler
Våra program och deras utbildningsplaner ska utformas enligt Lokala regler för utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet.
Dokumentet innehåller bland annat
- regelverk
- rubrikmall
- riktlinjer och standardformuleringar.
Skapa samt ändra kurs- och utbildningsplan
Kursplaner och utbildningsplaner skapas i Ladok. Som kurs- eller programansvarig följer du handläggningsrutiner som är beslutade av FSV:
- Handläggningsrutiner för utbildningsplaner på grund- och avancerad nivå
- Handläggningsrutiner för nya kursplaner på grund- och avancerad nivå
- Rutinbeskrivning vid beställning av ny kursplan från NLU
- Checklista utbildningsplaner
- Checklista kursplaner
- Vägledning för utformande av kursplaner
- Försättsblad ny kursplan
- Försättsblad reviderad kursplan
Skapandet av nya och reviderade kursplaner görs direkt i Ladok antingen av dig själv eller institutionens utbildningsadministratör. Som anställd har du läsbehörighet i databasen, men för att kunna redigera i kursplaner behöver du ansöka om behörighet med hjälp av blanketten Ansvarsförbindelse för Ladok på medarbetarsidan Stöd och service - Studieadministration – Ladok
Kontakta fsv@lnu.se för om du har några frågor kring kurs- eller utbildningsplaner.
Utbildningsplanering och tjänsteplanering
Institutionernas rutiner och organisering kring utbildnings- och tjänsteplanering varierar. För att få veta vad som gäller för din institution kontakta prefekten.
Schema
Studenterna ska senast fyra veckor före kursstart kunna ta del av sitt schema. Som kursansvarig behöver du därför i god tid se till att ditt schema blir synligt i TimeEdit på webben. Detta gäller campus- så väl som distanskurser. Se mer information på medarbetarsidan Boka och beställa lokal.
Begär gärna tillträde till medarbetargruppen TimeEdit användargrupp.
Bokning av lokaler
TimeEdit
Universitetet använder TimeEdit för bokning av lokaler och schema för studenterna, samt för bokning av t ex mötesrum. Genom TimeEdit publiceras även schema och lokaler för studenterna.
För undervisning på campus behöver lokaler beställas och bokas. Universitetet har gemensamma undervisningslokaler, s.k. allmänna lokaler, för all generell undervisning. Allmänna lokaler beställs i en central rutin, och fördelas enligt en fastställd prioritering.
Att beställa lokaler:
- Använd beställningsblanketten
- Tänk på att både kurskod och tillfälleskod måste finnas med i beställningen; rätt information söker du fram på sidan Sök program och kurs.
- Deadline för beställning till olika kursperioder hittar du på medarbetarsidan Schema.
- Skicka ifylld blankett till: lokalbokning@lnu.se
- För Polisprogrammet vid institutionen för kriminologi och polisiärt arbete finns särskilda rutiner, kontakta Ingela Karlsson.
Den centrala Lokal- och serviceavdelningen ansvarar för att boka lokalerna utifrån verksamhetens behov av lokalstorlek och utrustning, och lägga samman de olika beställningarna till ett effektivt lokalutnyttjande. I de fall då en beställning inte kan tillgodoses kontaktas beställaren om alternativa lösningar.
Boka salstentamen
Central salstentamen bokas via utbildningsadministratör; 1 ordinarie, 1
omtentatillfälle samt (eventuellt) ett uppsamlingstillfälle.
Det finns ingen deadline för bokning av tentamen, men det är lämpligt att du bokar salstentamen då du bokar lokaler. Tentamensplatserna släpps vanligtvis i början av april för kurser på höstterminen och i början av oktober för kurser på vårterminen. Har du specifika önskemål om tidpunkt för din salstentamen bör du vara ute i god tid.
Du behöver meddela följande information till ämnets/kursens utbildningsadministratör:
- kurskod/-er och vilka grupper som deltar
- antal platser
- provmoment
- datum, tid, ort
- rättande lärare och examinator
Boka tryck och skanning av salstentamen
Inför en salstentamen beställer du din tentamen via systemet Salstentamen. Du kan förbereda din tentamen så snart anmälningsperioden är öppen och du kan skicka in beställningen så snart anmälningsperioden är stängd.
För att boka salstentamen gå till den externa webbsidan Salstentamen.
Rekommenderad webbläsare: Google Chrome
En beställd tentamen skickas till rätt tentamensort och returneras till tentamensrummet på din ort.
Det är viktigt att du, vid beställning av tentamen, uppger det telefonnummer som tentamensvärdarna kan nå dig på under tentamen. Detta för att studenterna ofta har frågor som rör tentamen.
Det är också viktigt att du uppger vilken tid du besöker tentamenssalen under tentamenstiden.
Tentamen och USB-minne ska finnas i tentamensrummet senast kl. 13.00 dagen före tentamensdagen. USB-minnet skickas tillbaka i lådan med den skrivna tentamen.
På denna sida finns samlad information om tentamen som genomförs i sal.
Studenter med funktionsnedsättning vid central tentamen
I de fall du har en student med funktionsnedsättning som ska använda exempelvis talsyntes under tentamen måste du skicka in din tentamen på ett USB-minne - ett per aktuell student. Filen måste vara i Wordformat och skickas till tentamen på aktuell ort. Kuvertet med USB-minne måste vara märkt med kurskod, tentamensdatum och lärarnamn. Du får meddelande i din e-post om du har studenter som kräver en insats från dig som lärare. Här hittar du information om regler och rutiner vad som gäller för studenter med med funktionsnedsättning.
Inköp av böcker
Du kan efter behov köpa in böcker till din undervisning. Information om regler och riktlinjer vid inköp av kurslitteratur finns på medarbetarsidan om Ramavtal för inköp (köpa litteratur).
Förberedelse och stöd för digital undervisning
Det är viktigt att du planerar din digitala undervisning och vid behov avsätter tid för kompetensutveckling. Kontakta IKT-pedagogerna för individuell handledning.
Samlade länkar nedan hjälper dig på vägen:
- Digitala verktyg för dig som undervisar
- Rekommendationer och tips för digitalt arbete på distans och för hjälp i undervisning och examination.
- Kom igång med lärplattformen MyMoodle
- Serviceportalen - Sök på guider och manualer
- Om du stöter på tekniska problem, kontakta IT-support
- Medieproduktion på kommunikationsavdelningen hjälper dig med medieproduktion, som exempelvis film- och ljudinspelningar, direktsändningar med mera.
- Zoom
Beställa kursrum/programrum i Moodle
Varje institution har sina egna rutiner för vem som beställer/skapar kursrum inför varje termin. Vanligtvis är det kursansvarig som skapar kursrum och det görs via Kursrumsportalen, här hittar du information om hur du beställer kursrum. Vid frågor, kontakta gärna IKT-pedagogerna på kansliet.
Pedagogiskt stöd och utveckling
Pedagogisk utveckling diskuteras inom ämnet och institutionen. Dessutom finns Sektionen för högskolepedagogik som bland annat tillhandahåller högskolepedagogisk utbildning och ger stöd till lärare och institutioner i utvecklingsarbetet. Du hittar mer information på medarbetarsidan för Konsultativ verksamhet. Sektionen ger också stöd och tips angående omställning till digital undervisning på medarbetarsidan för att Ställa om till nätbaserade undervisningsformer.
Kurs- och programstart
Nedan hittar du information som rör kurs- och programstart.
Information till nya programstudenter
Alla antagna studenter får e-post från kommunikationsavdelningen där de välkomnas till Linnéuniversitetet. I e-posten får de en länk till denna sida där de hittar information om vad de ska tänka på som ny student hos oss: Välkommen som student vid Linnéuniversitetet. Programstudenter får också ett telefonsamtal.
Programledaren ansvarar för att välkomstinformationen för deras program är uppdaterad och aktuell på vår samlingssida på Moodle: Välkomstinformation till programstudenter vid FSV.
Är du ny programledare, kontakta en IKT-pedagog för att få behörighet att redigera på denna sida.
Välkomstbrev fristående kurser
Förbered välkomstbrev inför kommande termin för fristående kurser.
Kommunikationsavdelningen har tagit fram en mall till ett välkomstbrev som kan användas för utskick till studenter som har blivit antagna till fristående kurs. Kursansvariga ansvarar för att skriva välkomstbrevet och skickar till webbredaktör för utlägg på kursens hemsida.
Moodle lärplattform
Alla antagna studenter kommer in i lärplattformen Moodle efter att de hämtat ut ett studentkonto och får rollen Antagen. Beroende på vilken status studenten har för kursen eller programmet i Ladok händer olika saker med Ladokkopplingen i lärplattformen. När de har registrerat sig på studentwebben/Mitt Ladok ändras rollen till Student och allt i kursrummet blir tillgängligt.
Så fungerar Ladokkopplingen i Moodle.
Tänk på att göra kursrummet i Moodle synligt för studenter senast en vecka innan kurs/programstart. Detta gör du genom att klicka på kugghjulet i menyn högst upp eller i administrationsmenyn till höger, och välja Redigera inställningar. I rutan bredvid Visa/dölj kursrummet väljer du Visa, därefter skrollar du ned till sidans slut och klickar på Spara och visa.
Kontakta din IKT-pedagog vid behov.
Villkor och undantag från särskilda behörighetsvillkor
Studenter får när de antas med villkor följande meddelande via Antagning.se: Du är villkorligt behörig till utbildningen. Du måste senast vid kursstart kunna visa att du uppfyller samtliga behörighetskrav för att kunna ta en erbjuden plats i anspråk.
Studenter med villkor på program ska alltså själva aktivt inkomma med underlag som visar att de är behöriga för utbildningen. Om de inte uppfyller något av behörighetskraven får de inte heller dispens utan måste söka på nytt vid nästa tillfälle utbildningen ges.
Programstudenter som redan är antagna till program och har villkor på specifik kurs ska inkomma med en ansökan om undantag från särskilda behörighetsvillkor till ansvarig utbildningsadministratör och programledare fattar sedan beslut.
Tidigt avbrott/avbrott på kurs
Observera att det är viktigt att avregistrera inaktiva studenter tre veckor efter kursstart. Det har en ekonomisk betydelse för institutionen.
Det tillfaller en summa pengar när en student börjar läsa hos oss (Helårsstudent = HST), och en ytterligare summa när studenten är färdig med sina studier (Helårsprestation = HPR).
Om en student registreras på en kurs men inte klarar kursen eller inte ens väljer att läsa kursen påverkar det den s.k. genomströmningen – dvs. relationen mellan de studenter som är registrerade och de som klarar utbildningen. Vi får alltså en sämre genomströmning och därigenom en mindre HPR.
Att alla studenter inte klarar samtliga kursmål, och därigenom inte en kurs, är på något sätt naturligt, men HPR bör ej påverkas av att vi inte avregistrerar studenter som ej inleder sina studier. Det är därför angeläget att du som kursansvarig avregistrerar de studenter som väljer att inte läsa kursen. Du gör det genom att meddela ansvarig utbildningsadministratör tre veckor efter kursstart.
Omregistrering
Om en student har tidigare registrering på kurs, men som endast ska examineras på ett moment, och alltså inte ska deltaga i undervisning, bör inte omregistrering ske. Resultatet inrapporteras på det kurstillfälle studenten senast var registrerad på.
Om en student har tidigare registrering på kurs utan resultat i form av hp och ska fullfölja kursen igen, måste denne söka kursen på antagning.se. Studenten söker då i konkurrens med andra studenter. Det är viktigt att studenter som vill omregistrera sig inte går före eventuella reserver.
Om en student har tidigare registrering på kurs, och resultat i form av hp, sker omregistrering i mån av plats.
Under kursens/programmets gång
Nedan hittar du information som behandlar behov under kursens gång.
Utbildningsadministration
Varje institution har minst en utbildningsadministratör tillika kontaktperson som tillhandahåller stöd i det utbildningsadministrativa arbetet. Deras mål är att genomföra utbildningsadministrativa processer med samma kvalitet och servicenivå på alla institutioner. Utbildningsadministratören hjälper till med bland annat följande:
- Ladok
- NyA
- Uppsatser i DiVA
- Avstämning/påminnelse om vilka antagningsomgångar för utlysning som är aktuella för kursutbudet
- Stöd till studenter, lärare och övrig personal
Utbildningsadministrativa system
När du undervisar kommer du i kontakt med olika utbildningsadministrativa system.
Ladok
Ladok är ett nationellt system som ger universitet och högskolor stöd i de olika utbildningsadministrativa processerna. I Ladok kan du se vilka studenter som är antagna och registrerade på den aktuella kursen och det är även här som du som lärare rapporterar studenternas betyg. I Ladok skapas och revideras även kurs- och utbildningsplaner. Mer information kan du läsa på medarbetarsidorna för Ladok.
DiVA
I DiVA registrerar studenterna vid Linnéuniversitetet sin uppsats eller examensarbete efter examinators godkännande. Elektronisk registrering i DiVA samt fulltextlagring av examensarbetet som en PDF-fil är ett krav för att arbetet ska kunna registreras som godkänt. Mer information hittar du på medarbetarsidan för DiVA.
NyA
NyA är ett nationellt system som används för antagning på grund- och avancerad nivå. I NyA-webben kan du:
- hitta information om en persons anmälan, meriter och inskickade handlingar
- hitta kontaktuppgifter till den som anmält sig
- ta ut sökandelistor, antagningslistor och statistik
- skapa etiketter för utskick via post för de utbildningar som är kopplade till din institution
- göra bedömning av särskild behörighet och urval till din institutions utbildningar
- lägga in antagningstal och efterantagningstal
- stänga för sen anmälan
- administrera reservantagning.
Som lärare har du inte full behörighet till NyA för att själv ta fram eller se all information. För hjälp och frågor är du välkommen att kontakta någon av fakultetens utbildningsadministratörer; du hittar kontaktuppgifter på medarbetarsidan för Fakultetskansliet.
Moodle lärplattform
Beroende på vilken status studenten har för kursen eller programmet i Ladok händer olika saker i Moodle. Se denna länk för mer information: Ladokkopplingen i Moodle.
Tekniska problem i undervisningen
- Serviceportalen - Sök på guider och manualer
- Om du stöter på tekniska problem, kontakta IT-support
- Kontakta IKT-pedagogerna vid behov
Studentstöd
Nedan finns information som handlar om studentstödet.
Studentens rättigheter och skyldigheter
Studenter på Linnéuniversitetet har både rättigheter och skyldigheter som studenter. Det kan handla om rätt till uppehåll från studierna, tillgodoräknande av tidigare utbildning, försäkringsskydd, lika villkor, studiemiljö och mycket mer. Du kan läsa mer om våra lokala regler rörande studenters rättigheter och skyldigheter på studentwebben Rättigheter och skyldigheter som student.
Vid universitetet finns studentorganisationen Linnékåren som representerar studenterna vid Linnéuniversitetet, och har studerandeskyddsombud som företräder studenterna rörande den fysiska och psykosociala studiemiljön. Mer information finns på deras hemsida Linnékåren.
Tillgodoräknande och studieuppehåll
Tillgodoräknande
Studenter har rätt att ansöka om att få tidigare studier eller yrkesverksamhet tillgodoräknande.
- Mer information om ordinarie tillgodoräknande av tidigare utbildning eller yrkesverksamhet hittar du på studentwebben Tillgodoräknande.
- För information om learning agreements och tillgodoräknande av utbytesstudier genom Linnéuniversitetet kontakta någon av fakultetens internationaliseringskoordinatorer.
Studieuppehåll
Möjlighet finns även för studenter att ansöka om studieuppehåll, och göra ett uppehåll i studierna. Studenten behöver lämna ett formellt besked till sin institution. Mer information om studieuppehåll finns på denna sida, här finns även länk till ansökan: Studieuppehåll.
Studie- och yrkesvägledning
Studie- och yrkesvägledarna erbjuder professionella samtal och karriärstöd för att motivera och inspirera studenter att skapa och uppnå sina mål. Samtalen kan exempelvis handla om individuell studieplanering eller att bygga sin egen examen.
Kontaktuppgifter till studie- och yrkesvägledare finns på medarbetarsidan för fakultetskansliet.
Att uppmuntra studenter att fortsätta med sina studier
Ett uppmuntrande förhållningssätt kan göra stor skillnad för studentens vilja och inställning att fortsätta med studierna. Att se varje individs behov och motivera studenterna att ta kontakt med relevant funktion så fort problem eller funderingar kring studierna uppstår. Vi kan oftast hitta nya lösningar tillsammans.
Studieverkstad
På universitetsbiblioteket kan studenter få hjälp med informationssökning, akademiskt skrivande, studieteknik och muntlig presentationsteknik, både på svenska och engelska. Mer information hittar du på sidan för Studieverkstaden.
Studenthälsan
Studenthälsan erbjuder professionellt samtalsstöd som kan handla om stress, oro, ångest, nedstämdhet eller relationsproblem. De erbjuder även kurser i stresshantering och hur man hanterar talängslan och uppskjutarbeteende. Mer information hittar du på sidan för Studenthälsan.
Studera med funktionsnedsättning
För studenter med funktionsnedsättning finns det möjlighet till pedagogiskt stöd under studietiden. Exempel på stöd som finns är anteckningshjälp, förlängd tid vid examinationer, talböcker och teckenspråkstolk. Mer information finns på sidan Studera med funktionsnedsättning samt universitetsbibliotekets sida För dig som studerar med funktionsnedsättning.
Lika villkor
Lika villkor innebär lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. All vår verksamhet ska alltid bedrivas med lika villkor i åtanke. I egenskap av arbetsgivare och utbildningsanordnare ska alla lärosäten vidta aktiva åtgärder för att främja lika villkor och motverka diskriminering. Mer information om arbetet med lika villkor hittar du på sidan för Lika villkor.
Anmäla kränkningar
Vid Linnéuniversitetet råder nolltolerans mot diskriminering, trakasserier
och andra typer av kränkningar. Alla studenter, oavsett social bakgrund eller grupptillhörighet, ska ges lika rättigheter och möjligheter.
Studenter kan vända sig till prefekten på sin institution för att anmäla händelser som inträffat. Prefekten har då ansvar för att utreda vad som hänt och dokumentera arbetet. Om det är prefekten studenten känner sig missgynnad av kan hen kontakta dekan på fakulteten.
Studenten kan också göra en anmälan som skickas till registrator (registrator@lnu.se) på universitetet. Anmälan kan också göras muntligen till koordinator för lika villkor som i sin tur skriver ner händelsen och skickar till registrator. Anmälan ska innehålla
- en redogörelse över vad som inträffat
- tidpunkt för händelsen
- namn på den som utsatts och hens institution, program eller kurs
- namn på den som anmäls och hens institution, program eller kurs
- eventuella vittnen till händelsen.
Både den som bevittnat och den som själv blivit utsatt för någon form av kränkande beteende kan göra en anmälan. Anmälan kan dock inte göras anonymt. Läs mer om diskriminering på denna sida: Diskriminering, trakasserier och kränkningar.
Internationalisering i utbildningen
Det finns flera sätt att få in internationella perspektiv under studenternas utbildning; fysisk mobilitet, virtuella utbyten och internationella gästföreläsare och dina egna erfarenheter för att nämna några.
Alla studenter registrerade vid Linnéuniversitetet har möjlighet att ansöka om utbytesstudier; som programstudent kan man också söka utbytesstudier för en termin eller ett år i anslutning till avslutat program.
Studenter kan också göra praktik utomlands och det finns flera stipendier för både studier och praktik utomlands att söka. För mer information och råd kontakta någon av fakultetens internationaliseringskoordinatorer.
Du som anställd är en viktig tillgång för internationaliseringen vid fakulteten och har flera olika sätt att integrera internationalisering i ditt dagliga arbete, bland annat genom Virtuella utbyten, olika Internationella möjligheter för personal. Du får också gärna tipsa studenter om Buddyprogrammet som drivs av Linnékåren.
Examination
Nedan hittar du information som rör examination.
Regler och rutiner för examination
I dokumentet Lokala regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå framgår att "examinator har det slutgiltiga ansvaret för betygssättning av examinationen."
- Studenterna ska informeras om regler för examinationen och vilka hjälpmedel som är tillåtna i god tid före examinationstillfället.
- Bedömningsgrunder och de krav som ställs för respektive betygsgrad dvs. betygskriterier, ska presenteras skriftligen vid kurs-/delkursstart.
- Student examineras på angivet undervisningsspråk.
- För att få delta i examination ska studenten vara registrerad på kurs som ska examineras vid Linnéuniversitetet.
Datum för förnyad examination meddelas senast vid ordinarie examinationstillfälle. Tiden mellan meddelandet av resultat på ordinarie examination och den förnyade examination ska vara minst tio arbetsdagar.
Det är viktigt att du utgår från vårt lokala regleverk när du planerar, genomför och betygsätter examinationer. Vilken typ av examination som är möjlig för en kurs definieras av kursplanen. Här hittar du dokumentet Lokala regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå.
Betygsättning och rapportering
Examinationen ska utformas så att en individuell bedömning kan göras av varje
student.
- En student har inte rätt att återkalla inlämnade examinationshandlingar och på så sätt undvika att betygssättas.
- Betygssättningen utgår från kursens betygskriterier.
- En student har rätt att ta del av betygskriterier och bedömningsgrunder som ligger till grund för betygssättning.
- Om inte särskilda skäl föreligger ska examinationen bedömas och resultatet meddelas studenten senast 15 arbetsdagar efter examinationstillfället. Examinator ansvarar för att resultatet som görs tillgängligt för studenten är korrekt och överensstämmer med det resultat som rapporteras till Ladok.
- Resultat från aktuell examination och sammanvägning av kurs ska efter bedömning och betygssättning skyndsamt dokumenteras i Ladok.
Studenterna måste vara registrerade i Ladok för att du ska kunna rapportera in deras betyg. Du kan rapportera betyg för enskilda studenter via deras studentprofiler i Ladok eller för alla studenter i en och samma studentgrupp genom att söka ut deras kurstillfälle. Kurstillfället är den gemensamma nämnaren för alla studenter som läser kursen med samma starttermin, studietakt och undervisningsform. En kurs kan innehålla fler än ett kurstillfälle per termin, exempelvis ett på studietakt helfart och undervisningsform campus och ett annat med studietakt halvfart och undervisningsform distans.
Examinatorer
Beslut om examinatorer tas av prefekt inför varje termin. För information om de utsedda examinatorerna på din institution, ta kontakt med berör prefekt.
Studenters disciplinärenden (bland annat fusk)
Om du misstänker att en students agerande innebär en disciplinförseelse ska detta anmälas skyndsamt till prefekten, och sedan på särskild blankett till disciplinnämnden. Mer information och blankett för anmälan hittar du på medarbetarsidan för Disciplinnämnden.
Efter kursen
Här finns information som rör kursens avslut.
Kursvärdering
När kursen är slut ska du som kursansvarig genomföra en kursvärdering. Det kan vara så att din institution har formulerat principer för hur kursvärderingar ska genomföras – kontakta prefekt! Om det inte finns särskilda anvisningar är det upp till dig själv och till kursens karaktär att avgöra vilken metod som ska användas för insamling av studenternas synpunkter på kursen.
En metod för att samla in studenternas synpunkter är genom utskick av enkät via Survey & Report. Om det inte har gjorts tidigare för aktuell kurs behöver administratör kontaktas. Andra insamlingsmetoder kan vara en enkät som läggs ut på Moodle, skickas ut på annat sätt eller delas ut i pappersform av kursansvarig själv. Det kan vara muntlig utvärdering, fokusgruppintervju eller annat. Det viktiga är att kursvärdering genomförs!
Det är viktigt att kursvärderingsresultatet återkopplas till studenterna! Resultatet inklusive åtgärdsförslag från innevarande kurs laddas upp i Moodle.
Kursvärderingar ska följas upp i kollegiala forum och därefter ligga till grund för kursutveckling.