- Organisation
- Fakulteten för teknik FTK
- För dig som arbetar med utbildning på FTK
- Registrering, studieavbrott och studieuppehåll
Registrering, studieavbrott och studieuppehåll, FTK
Här nedan hittar du information om hur studenter registrerar sig på sin kurs, hur de lägger avbrott och ansöker om studieuppehåll.
Registrering
Fakulteten för teknik genomför från och med höstterminen 2024 återgång till tidigare registreringsperiod på två veckor. Registreringsperioden baseras på ett rektorsbeslut från 2024-01-29 med diarienummer LNU-2023/4449.
Mer information om regler och processer kopplade till registrering i Ladok finns att läsa i det centrala rutindokumentet för registrering.
Studenten ska registrera sig själv via sin studentsida på Ladok www.student.ladok.se/
- Om student missat att registrera sig hänvisa till utbildningsadministratör som, om kursen tillåter, registrerar student manuellt.
- På internationella program termin 1 tillåts inga sena registreringar.
- Kursansvarig ska kommunicera sista startdatum på utbildningen till utbildningsadministratör (gäller tex. självstudiekurser).
Moodle
Enbart de personer som är registrerade på en kurs har rätt att närvara i en sal eller i ett digitalt mötesrum. Om du använder Moodle behöver du som lärare inte hålla koll på detta. Studenter som inte är registrerade trillar ur Moodle dagen efter kursstart.
Även antagna med villkor åker ur Moodle natten till dag två, men läggs till igen automatiskt när de registrerats i Ladok.
Det är viktigt att du inte lägger till studenter själv i Moodle. Be istället studenten att kolla sin registrering i Ladok och att kontakta utbildningsadministratören vid problem.
Följande anledningar finns för att studenten saknas på Moodle:
- Studenten har inte sökt kursen och är inte antagen.
- Studenten har inte betalat sin studieavgift.
- Studenten har missat registreringsperioden
- Studenten uppfyller inte förkunskapskraven.
- Administratören har missat att koppla ett kurstillfälle till kurs-rummet.
Studenter som inte registrerat sig dokumenteras som uteblev i NyA
- Utbildningsadministratör lägger uteblev på studenter som inte registrerat sig. Studenterna mister då sin plats på utbildningen.
- Uteblev läggs in efter att student inte längre kan ansluta till utbildningen. Detta kräver dialog mellan kursansvarig och utbildningsadministratör.
Omregistrering
Om studenten inte har avslutat sin kurs och vill fortsätta en senare termin kan studenten omregistreras. Omregistrering sker i mån av plats och i samråd med kursansvarig lärare. Vid omregistrering kopplas studenten automatiskt till Moodle.
Studenter som är antagna med villkor
Studenter som är antagna med villkor kan inte registera sig på kursen. Läs mer här om hur dessa studenter hanteras.
Avbrott på studier
Studenten kan själv lägga avbrott på sina studier via www.student.ladok.se/
Alla avbrott som görs under kursens tre första veckor kallas för tidigt avbrott. Det utgår ingen statlig ersättning (HST) för tidigt avbrott och de räknas inte heller med i prestationsgraden på utbildningen. Studenter med tidigt avbrott på en utbildning kan söka den igen vid ett senare tillfälle.
Tidigt avbrott bör systematiskt läggas på kurser för att upptäcka inaktiva studenter. Ett s.k. andra upprop görs förslagsvis genom att ha en obligatorisk uppgift som bekräftelse på att studenten vill gå kursen. Det är viktigt att vara tydlig med att avregistrering kan ske om uppgiften inte slutförs. Studenter har rätt att återkomma till kursen efter att tidigt avbrott har gjorts av utbildningsadministratör om de anser sig vara aktiva på kursen.
Avbrott efter tre veckor meddelas utbildningsadministratör som då lägger in ett vanligt avbrott.
Studieuppehåll
Student som vill göra ett studieuppehåll från sitt program ska fylla i blanketten ”Ansökan om studieuppehåll” som de hittar på Studieuppehåll på Lnu.se
Processbeskrivning:
- När en student ansöker om studieuppehåll skickar de blankett avsedd för det till Registrator vid Linnéuniversitetet.
- Registrator diarieför ärendet och skickar sedan vidare till ansvarig för studieuppehåll på studerandeavdelningen som granskar att ansökan är komplett.
- Ansvarig på studerandeavdelningen skickar sedan ansökan till fakulteten för utlåtande. Utlåtandet skickas direkt till studieuppehall@lnu.se, i ett vanligt mail (ingen underskrift krävs).
- Ansvarig för studieuppehåll på studerandeavdelningen för in i Ladok vid bifall och meddelar beslut till studenten. Kopia på beslutet skickas sedan till kontaktperson vid aktuell institution.
Den här processen ska ta max 3 veckor och ansvarig för studieuppehåll håller koll på tidsramen.
Individuell studieplan – ISP
ISP är ett vägledande dokument och ej juridiskt bindande. ISP upprättas av studievägledare i samråd med programansvarig. Syftet med ISP är att vara ett vägledande dokument för student som av olika anledningar kommit efter i sina studier att nå examen. Upprättandet av en ISP är frivillig och ej obligatorisk för studenten. ISP är ett levande dokument som revideras efter hand.
Innehållet i ISP hanterar kurser som ska läsas varje läsperiod, studietakt, behörighet, omtentor, omregistreringar etc. ISP görs synlig på anmärkningar i Ladok. Om studieplan upprättas måste studenten ges möjligheter att läsa enligt plan.