Seminarieserie i matematikdidaktik
Välkommen till våra seminarier i matematikdidaktik!
Programmet uppdateras efter hand.
Seminarierna äger normalt rum på onsdagar kl 10.15-12 i sal D1143 (hus D) i Växjö och Ma371 (hus Magna) i Kalmar. Meddela hanna.palmer@lnu.se senast dagen innan om Kalmar ska ringas upp. Seminarierna ges dock inte alla veckor och tid/dag och plats kan variera; se kalendern nedan.
Seminarier vt 2020
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: MADIF-presentationer och -diskussioner Seminarium i matematikdidaktik
-
Minikonferens i matematikdidaktik med inbjudna gäster Konferens i matematikdidaktik
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av forskningsprojekt i samverkan med specialpedagogik och psykologi Seminarium i matematikdidaktik
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av avhandling och artikel Seminarium i matematikdidaktik, v10
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av doktorandprojekt Seminarium i matematikdidaktik
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av forskningsprojekt Seminarium i matematikdidaktik
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av doktorandprojekt Seminarium i matematikdidaktik
Tidigare seminarier
Ht 2019
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Professionell identitet Seminarium i matematikdidaktik, v41
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: 4 lektionsserier för att förändra världen Seminarium i matematikdidaktik, v45
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av studien DUTTA Seminarium i matematikdidaktik, v50
Vt 2019
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentationer inför CERME11 Seminarium i matematikdidaktik, v4
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Changing experiences of being, becoming and belonging: teachers' professional identity revisited Seminarium i matematikdidaktik, v8
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Semiotics in a sense-making process Seminarium i matematikdidaktik, v9
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Inclusion in the eyes of the students Seminarium i matematikdidaktik, v10
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av pågående avhandlingsarbete Seminarium i matematikdidaktik, v14
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av pågående avhandlingsarbete Seminarium i matematikdidaktik, v24
Ht 2018
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Theory, theory networking, and the role of theory in empirical research Seminarium i matematikdidaktik, v38
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Hitta matematiken – Kartläggningsmaterial för förskoleklassen Seminarium i matematikdidaktik, v41
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Matematiska resonemang bland yngre elever Seminarium i matematikdidaktik, v46
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Erfarenhetsutbyte i institutionens nätverk Seminarium i matematikdidaktik, v50
Vt 2018
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: UKÄ-granskning Seminarium i matematikdidaktik, v7
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation Nystarts-projektet Seminarium i matematikdidaktik, v10
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Immigrant students' opportunities to learn mathematics: In(ex)clusion in mathematics education Seminarium i matematikdidaktik, v16
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Forskarkollegium matematikdidaktik Seminarium i matematikdidaktik, v19
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation och diskussion avhandlingsarbete Seminarium i matematikdidaktik, v20
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Uppföljning Självständigt arbete 2 vt-18 Seminarium i matematikdidaktik, v21
Ht 2017
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Theoretical seeding Seminarium i matematikdidaktik, v37
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Now, let me explain ... Seminarium i matematikdidaktik, v41
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Programmering för lärare Seminarium i matematikdidaktik, v42
-
Möte, magisterutbildning i matematikdidaktik Seminarium i matematikdidaktik, v45
-
Möte, examinatorer och handledare, självständigt arbete 1 Seminarium i matematikdidaktik, v47
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Matematiska resonemang i undervisningen Seminarium i matematikdidaktik, v48
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Study and research paths: 13 years of empirical research Seminarium i matematikdidaktik, v49
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: 90 %-seminarium Seminarium i matematikdidaktik, v49
Vt 2017
V | Datum & tid | Titel | Föredragshållare / Ansvarig | Övrigt |
---|---|---|---|---|
4 | CERME-presentationer | Helena Grundén, Helena Roos, Andreas Eckert, Hanna Palmér, Oduor Olande | ||
5 |
|
CERME-konferensen i Dublin | ||
6 | ons 8 febr 10.15-12.00 |
Bedömning av självständiga arbeten – gemensamt seminarium för examinatorer i svenska språket/litteraturvetenskap och matematikdidaktik | Annelie Johansson, Hanna Palmér | Texter skickas ut i samband med anmälan till seminariet |
6 | ons 8 febr 13.15-15.00 |
90 %-seminarium, Andreas Eckert | Opponent: Jeppe Skott | |
7 | ons 15 febr 10.15-12.00 |
Handledarseminarium för handledare självständiga arbeten | Hanna Palmér | Text skickas ut i samband med anmälan till seminariet |
8 | ||||
9 | ons 1 mars 10.15-12.00 | Forskar- och forskningspresentationer på Lnu.se (personliga sidor m m) | Anders Runesson | Workshop; ta gärna med egen dator |
10 | ons 8 mars 10.15-12.00 |
Begreppsbildning i matematik – variationsteoretiska studier i förskolan | Docent Camilla Björklund, Göteborgs universitet | Text skickas ut i samband med anmälan till seminariet |
11 | ons 15 mars 10.15-12.00 |
Use of digital technologies in education: The complexity of teachers' everyday practice | Sadaf Salavati, lektor i informatik, Linnéuniversitetet | Länk till Sadafs avhandling i DiVA |
12 | ons 22 mars 10.15-12.00 |
Idéseminarium – samarbete självständiga arbeten mellan Lnu och Växjö kommun | Anna Bengtsson | |
13 | ||||
14 | ||||
15 | ||||
16 | ||||
17 | ons 26 april 10.15-12.00 |
Experiments with JiTT | Pelle Borgeke | Text skickas ut i samband med anmälan till seminariet |
18 | ||||
19 | ons 10 maj 10.15-12.00 |
Seminarium för handledare och examinatorer, självständiga arbeten grundlärarutbildningen | ||
19 | ons 10 maj 13.15-15.00 |
Modeling and programming in algebra | Kim Groshong | |
20 | ons 17 maj 10.15-12.00 |
Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen | Ann-Louise Ljungblad, Göteborgs universitet |
|
21 | ||||
22 | ||||
23 | fredag 9 juni 13.15 |
Disputation, Andreas Eckert: Contributing to develop contributions – a metaphor for teaching in the reform mathematics classroom | Opponent: Barbara Jaworski |
Sal Newton, hus C |
24 | ons 14 juni 10.15-12.00 |
50 %-seminarium, Helena Grundén: Planning in mathematics teaching: Meaning, relations, and power |
Opponent: |
Ht 2016
V | Datum & tid | Titel | Föredrags-hållare / Ansvarig | Övrigt |
---|---|---|---|---|
34 | ons 24 aug 10.15–12.00 |
Självständiga arbeten grundlärarutbildningen – innehåll | Hanna Palmér | |
35 | ons 31 aug 10.15–12.00 |
Självständiga arbeten grundlärarutbildningen – betygskriterier | Åsa Nilsson Skåve | Seminariet genomförs i samarbete med svenska språket och litteraturvetenskap |
36 | ons 7 sept 8.15–10.00 |
90 % seminarium Andreas Ebbelind | Despina Potari | |
36 | ons 7 sept 10.15–12.00 |
Presentation av magisterarbeten matematikdidaktik vt-16 | Annika Almgren, Malin Gardesten, Maria Lundvin | Arbetena finns i DiVA |
37 | ||||
38 | ||||
39 | ons 28 sept 10.15–12.00 |
Självständiga arbeten grundlärarutbildningen – studieguide | Hanna Palmér | |
40 | ||||
41 | ||||
42 | ons 19 okt 10.15–12.00 |
Teorier i självständiga arbeten, grundlärarutbildningen | Hanna Palmér | |
43 | ||||
44 | ||||
45 | ons 9 nov 10.15–12.00 |
Diskussion utifrån artikel av Paul Ernest – förberedelse inför seminarium v.47 | Jeppe Skott | Text att läsa mailas ut veckan innan seminariet |
46 | ons 16 nov 10.15–12.00 |
Diskussion utifrån artikel av Paul Ernest – förberedelse inför seminarium v.47 | Jeppe Skott / Hanna Palmér | Text att läsa mailas ut veckan innan seminariet |
47 | ons 23 nov 10.15–12.00 |
Challenging three myths about mathematics: Recognising the social responsibility of mathematics | Paul Ernest, professor emeritus, University of Exeter | In this paper I question and challenge three ideas about mathematics: that mathematics is (1) a unique and unified subject, (2) absolute and value- and ethics-free, (3) an unqualified force for good. Instead I show (1) the motley of meanings pertaining to the name mathematics, (2) how values may be seen to permeate mathematics, and (3) the harm that mathematics can inadvertently cause unless it is applied and taught carefully. Alongside this I acknowledge how mathematics is a widespread force for good. The final recommendation is for the inclusion of the philosophy and ethics of mathematics alongside its teaching all stages from school to university. |
48 | ||||
49 |