- Organisation
- Fakulteten för teknik FTK
- Organisation
- Institutioner
- Matematik
- Seminarieserie i matematikdidaktik
Seminarieserie i matematikdidaktik
Välkommen till våra seminarier i matematikdidaktik
Välkommen till våra seminarier i matematikdidaktik! Här hittar du bland annat de seminarier som kan vara intressanta för en mer allmän publik i den seminarieserie i matematikdidaktik som vi ger varje termin.
Seminarierna äger normalt rum i sal D1143 (hus D) i Växjö och Ma371 (hus Magna) i Kalmar. Meddela per.g.nilsson@lnu.se senast dagen innan om Kalmar respektive Växjö ska ringas upp.
Kommande seminarier
Tidigare seminarier
2024
2024
-
Lekresponsiv undervisning i förskolan med fokus på lärande om tal - Lena Karlsson 50%-seminarium
-
Elin Berggrens 50%-seminarium
-
Textseminarium: Matematikdidaktik
-
Projektet PiF, Problemlösning i Förskoleklass, från elevernas och deltagande lärares perspektiv Seminarium - Forskning
-
Forskningsseminarium: Matematikdidaktik Seminarium
-
Kontinuitet och förändring – Jeppe tar ett retrospektivt perspektiv på sitt arbete vid VXU/LNU Seminarium
-
Seminarium matematikdidaktik
-
Planeringsseminarium - Therese Karlsson Forskningsseminarium
-
Metod för ökad studiero och Digitalt läromedel i matematik Seminarium
-
Actively explore mathematics by paper folding in secondary education Seminarium/workshop
-
Forskningsseminarium - Mathematics teacher education and enactivism
2023
2023
-
Helen Sterners 90%-seminarium Seminarium i matematikdidaktik
-
Malin Gardestens 90%-seminarium Seminarium i matematikdidaktik
-
Kollegialt lärande för utveckling av matematikundervisning Seminarium i matematikdidaktik
-
Designforskning om geometriundervisning i digitala miljöer Seminarium i matematikdidaktik
-
Danai Dafnopoulou 50%-seminarium Forskningseminarium
-
Delaktighet för elever med olika förkunskaper i matematik – en interdisciplinär studie om betydelsen av undervisningens utformning och genomförande för elevers lärande Seminarium i matematikdidaktik
-
Erfarenheter från två interventioner för lärande i matematik Seminarium i matematikdidaktik
-
Övningstillfälle inför disputation i matematikdidaktik Seminarium i matematikdidaktik
-
Universitetslärare skapar digitala animationer Seminarium och workshop
-
Stjärnor och talteori. Både för didaktiker och matematiker Seminarium i matematikdidaktik
-
Workshop – Forskning om undervisning och lärande i övergången från förskoleklass till skola. -
2021
Vt-ht 2021
-
Den hungriga katten: Vikten av förskollärares matematiska interaktion med barnen under bokläsning EMLA-webbinarium
-
Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care Webbinarium
-
Talraden 1–10: Lärandemöjligheter i en förskoleaktivitet EMLA-webbinarium
-
Problemlösning och elevgenererade problem i en förskoleklass EMLA-webbinarium
Vt 2020
VT2020
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: MADIF-presentationer och -diskussioner Seminarium i matematikdidaktik
-
Linnéstipendiets jurymöte Jurymöte
-
En hederlig begravning - Ritualernas betydelse i vårt möte med döden Föreläsning
-
MADIF 12 Konferens - Heldag
-
W7 – En konstnärsboksutställning av designstudenter vid Linnéuniversitetet - Heldag
-
Akademin för ekonomistyrning i staten (AES) bjuder in till forskardag Forskardag
-
Matematikbiennalen 2020 Kongress - Heldag
-
Intersubjective stakeholder analysis: A heuristic approach to participatory practice in the project state Seminarium i sociologi
-
Midway seminar for Heidi Coral Thornton & Pär Vasko, Business Administration Midway seminar
-
Utbildningsministern på besök Statsbesök
-
Half time seminar: Rashmi Mahajan KOB Research Seminar
-
Follow-up on the programme portfolio of the future Dialogmöte
-
Testing the Civic Voluntarism Model of political participation on online activism Seminarium i statsvetenskap
-
Minikonferens i matematikdidaktik med inbjudna gäster Konferens i matematikdidaktik
-
UK1 Ekonomihögskolans utbildningskommitté Beredande möte
-
Disputation i matematikdidaktik: Andreas Ebbelind Disputation
-
Välkomstmässa för studenter i Växjö Mässa
-
Gammapy, an open-source software package to model and fit high-energy data Seminarium
-
Forskarlunch i Pukeberg Forskarlunch
-
Open science to analyse astrophysical high-energy data with Gammapy (tutorial) Seminarium/handledning
-
Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser - en studie av hur lärarstudenters yrkeskunnande bedöms under VFU Seminarium i sociologi
-
Vårdplanering via videomöte: delaktighet eller utanförskap för den äldre patienten? Forskningsseminarium
-
Nybro Kommun & Linnéuniversitetet stärker samverkansarenan Pukeberg i närregionen
-
Half Time Seminar: Aseem Salhotra KOB Research Seminar
-
PEPP-internat PEPP-internat -
-
Nätverksträff: Regionalt nätverk för svenska och ämnesspråk Nätverksträff
-
Installationsföreläsningar av nya professorer, Kalmar Öppna föreläsningar
-
Fika with Mary Jo Hatch, Honorary doctor, professor emerita of organisational theory (Kalmar)
-
Efter jobbet: Skapande aktivitet kring arbete – reflektion – återhämtning Workshop
-
Installationsföreläsningar av nya professorer, Växjö Öppna föreläsningar
-
Handlingskraft för en hållbar skola - Växjökonferensen 2020 -
-
Vägledardagen Linné - Kalmar Informationsdag
-
Uppstartskonferens eHealth Arena Konferens
-
Fika with Mary Jo Hatch, Honorary doctor, professor emerita of organisational theory (Växjö)
-
Quality Assurance Meeting - Education (QuAME) Kvalitetsmöte
-
Välkomna till öppna föreläsningar med Palliativt Centrum
-
Superfood från Småland Öppen föreläsning
-
Ljungby kommun och Linnéuniversitetet presenterar ny samverkansarena
-
Forskningsansökningar Seminarium i sociologi
-
Välkommen till öppen kvällsföreläsning
-
Hjälp oss rekrytera studenter till civilingenjörsutbildningen i mjukvaruteknik Workshop
-
Disputation i socialt arbete: Anneli Muhr Disputation
-
Linnéuniversitetets Akademiska högtid 2020 Akademisk högtid
-
Cross-border seminar Seminarium - Heldag
-
Designstudenter ställer ut på Stockholm Furniture and Light fair Förhandsvisning -
-
Prokrastineringskurs Kurs -
-
Efter jobbet: Skapande aktivitet kring arbete – reflektion – återhämtning Workshop
-
More important than other conflicts: The diplomatic history of the European Union in the Israeli-Palestine conflict Seminarium i statsvetenskap
-
Active online learning FHL Seminar
-
Välkommen till tematräffar i palliativ vård - Ljungby lasarett -
-
Linnédialogen 6 februari 2020 Konferens
-
Seminar series Entrepreneurship and social change Seminar
-
Women´s role in conflict transformation in eastern Democratic Republic of the Congo Seminarium i sociologi
-
Seminarieserie på Institutionen för nationalekonomi och statistik Seminarium
-
Disputation i matematik: Jonas Nordqvist Disputation
-
Välkommen till träff med nätverket Linné mot nya höjder och Science on Stage 2020 Nätverksmöte
-
Bara man vill så går det! Öppen föreläsning
-
Helle Klein: Hoten mot vår demokrati Föreläsning
-
PEPP-talk Seminarium i pedagogik
-
Excited-State Aromaticity – A Powerful Tool in Photochemical Design FHL Seminar
-
Linnaeus Physics Colloquium: Spin on 2D electronics Seminarium
-
Aggregation of engineered peptides of the α-Synuclein NAC 71-82 segment yields different fibrillar species KoB Research Seminar
-
Seminarieserie för Centre for Management Accounting Research (CMAR) Seminarieserie
-
Fakultetsråd/Faculty Council
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av forskningsprojekt i samverkan med specialpedagogik och psykologi Seminarium i matematikdidaktik
-
Informationsträff: Hållbart byggande med minskad klimatpåverkan Informationsträff
-
Universitetsstyrelsen sammanträder i Kalmar
-
Baltic Sea Coastal Predatory Fish Symposia (BPF 2020) Konferens -
-
Identitet, hög(re) ålder och invandrarskap: ett socialkonstruktionistiskt perspektiv Seminarium i sociologi
-
Seminarieserie på Institutionen för nationalekonomi och statistik Seminarium
-
The Bridge 10 år!
-
PEPP-talk Bokcirkel
-
The effect of land use and extreme weather on butterfly and moth populations FHL Seminar
-
One year seminar: Erik Lindahl
-
Sigfridsofficiet - sveriges äldsta kyrkomusik - från Växjö! Konsert
-
Ventilering av ansökningar inför vetenskapsrådens ansökningsomgång Seminarium i statsvetenskap
-
Öppet hus för dig i skolåldern med många aktiviteter inom teknik Hjärngympa
-
Inställt: Välkommen till tematräffar i palliativ vård - Växjö -
-
Linnaeus Physics Colloquium: Shape plasmonics, geometric eigenvalues and crystal field theory Seminarium
-
Nyttoanalyser används för att skapa bättre hälso- och sjukvård i Region Kalmar län Forskningsseminarium
-
Författarbesök: Kreativt skrivande gästas av Kayo Mpoyi Författarbesök
-
Linnaeus Physics Colloquium: Optical astronomy & intensity interferometry Seminarium
-
Nätverksdag om sexuella trakasserier i skolan Nätverksträff
-
Karriäreftermiddag för Ekonomer Karriärevent
-
Anders Tengstrand: Min väg med matematikens historia Seminarium i matematik
-
Licentiatseminarium i arkeologi: Ivonne Dutra Leivas Licentiatseminarium
-
Mining for Meaning - analyzing the public discourse on immigration using textual data Seminarium i sociologi
-
Research Proposal Seminar for PhD Student Aira Ranta
-
Galleri Linné: Vårutställning 2020 Utställning -
-
Disputation i ekologi: Anu Helin Disputation
-
CV 2.0 - Open Lecture Föreläsning
-
PEPP-talk Bokcirkel
-
PEPP-talk Seminarium i pedagogik
-
Ensamkommandes röster: berättelser om utanförskap, inkludering och samverkan Fokus Integration
-
Nenad Teofanov: föredragsserie Seminarieserie i matematik -
-
Välkommen till morgonsamtal om EU! Besök
-
Mer sjöfart – en möjlighet och en nödvändighet! Öppen föreläsning
-
Missa inte AMÅR 2020 Arbetsmarknadsdag
-
On the Social Science of Politics Seminarium i statsvetenskap
Ht 2019
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Professionell identitet Seminarium i matematikdidaktik, v41
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: 4 lektionsserier för att förändra världen Seminarium i matematikdidaktik, v45
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av studien DUTTA Seminarium i matematikdidaktik, v50
Vt 2019
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentationer inför CERME11 Seminarium i matematikdidaktik, v4
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Changing experiences of being, becoming and belonging: teachers' professional identity revisited Seminarium i matematikdidaktik, v8
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Semiotics in a sense-making process Seminarium i matematikdidaktik, v9
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Inclusion in the eyes of the students Seminarium i matematikdidaktik, v10
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av pågående avhandlingsarbete Seminarium i matematikdidaktik, v14
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation av pågående avhandlingsarbete Seminarium i matematikdidaktik, v24
Ht 2018
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Theory, theory networking, and the role of theory in empirical research Seminarium i matematikdidaktik, v38
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Hitta matematiken – Kartläggningsmaterial för förskoleklassen Seminarium i matematikdidaktik, v41
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Matematiska resonemang bland yngre elever Seminarium i matematikdidaktik, v46
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Erfarenhetsutbyte i institutionens nätverk Seminarium i matematikdidaktik, v50
Vt 2018
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: UKÄ-granskning Seminarium i matematikdidaktik, v7
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation Nystarts-projektet Seminarium i matematikdidaktik, v10
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Immigrant students' opportunities to learn mathematics: In(ex)clusion in mathematics education Seminarium i matematikdidaktik, v16
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Forskarkollegium matematikdidaktik Seminarium i matematikdidaktik, v19
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Presentation och diskussion avhandlingsarbete Seminarium i matematikdidaktik, v20
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Uppföljning Självständigt arbete 2 vt-18 Seminarium i matematikdidaktik, v21
Ht 2017
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Theoretical seeding Seminarium i matematikdidaktik, v37
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Now, let me explain ... Seminarium i matematikdidaktik, v41
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Programmering för lärare Seminarium i matematikdidaktik, v42
-
Möte, magisterutbildning i matematikdidaktik Seminarium i matematikdidaktik, v45
-
Möte, examinatorer och handledare, självständigt arbete 1 Seminarium i matematikdidaktik, v47
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Matematiska resonemang i undervisningen Seminarium i matematikdidaktik, v48
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: Study and research paths: 13 years of empirical research Seminarium i matematikdidaktik, v49
-
Forskningsseminarium i matematikdidaktik: 90 %-seminarium Seminarium i matematikdidaktik, v49
Vt 2017
V | Datum & tid | Titel | Föredragshållare / Ansvarig | Övrigt |
---|---|---|---|---|
4 | CERME-presentationer | Helena Grundén, Helena Roos, Andreas Eckert, Hanna Palmér, Oduor Olande | ||
5 |
|
CERME-konferensen i Dublin | ||
6 | ons 8 febr 10.15-12.00 |
Bedömning av självständiga arbeten – gemensamt seminarium för examinatorer i svenska språket/litteraturvetenskap och matematikdidaktik | Annelie Johansson, Hanna Palmér | Texter skickas ut i samband med anmälan till seminariet |
6 | ons 8 febr 13.15-15.00 |
90 %-seminarium, Andreas Eckert | Opponent: Jeppe Skott | |
7 | ons 15 febr 10.15-12.00 |
Handledarseminarium för handledare självständiga arbeten | Hanna Palmér | Text skickas ut i samband med anmälan till seminariet |
8 | ||||
9 | ons 1 mars 10.15-12.00 | Forskar- och forskningspresentationer på Lnu.se (personliga sidor m m) | Anders Runesson | Workshop; ta gärna med egen dator |
10 | ons 8 mars 10.15-12.00 |
Begreppsbildning i matematik – variationsteoretiska studier i förskolan | Docent Camilla Björklund, Göteborgs universitet | Text skickas ut i samband med anmälan till seminariet |
11 | ons 15 mars 10.15-12.00 |
Use of digital technologies in education: The complexity of teachers' everyday practice | Sadaf Salavati, lektor i informatik, Linnéuniversitetet | Länk till Sadafs avhandling i DiVA |
12 | ons 22 mars 10.15-12.00 |
Idéseminarium – samarbete självständiga arbeten mellan Lnu och Växjö kommun | Anna Bengtsson | |
13 | ||||
14 | ||||
15 | ||||
16 | ||||
17 | ons 26 april 10.15-12.00 |
Experiments with JiTT | Pelle Borgeke | Text skickas ut i samband med anmälan till seminariet |
18 | ||||
19 | ons 10 maj 10.15-12.00 |
Seminarium för handledare och examinatorer, självständiga arbeten grundlärarutbildningen | ||
19 | ons 10 maj 13.15-15.00 |
Modeling and programming in algebra | Kim Groshong | |
20 | ons 17 maj 10.15-12.00 |
Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen | Ann-Louise Ljungblad, Göteborgs universitet |
|
21 | ||||
22 | ||||
23 | fredag 9 juni 13.15 |
Disputation, Andreas Eckert: Contributing to develop contributions – a metaphor for teaching in the reform mathematics classroom | Opponent: Barbara Jaworski |
Sal Newton, hus C |
24 | ons 14 juni 10.15-12.00 |
50 %-seminarium, Helena Grundén: Planning in mathematics teaching: Meaning, relations, and power |
Opponent: |
Ht 2016
V | Datum & tid | Titel | Föredrags-hållare / Ansvarig | Övrigt |
---|---|---|---|---|
34 | ons 24 aug 10.15–12.00 |
Självständiga arbeten grundlärarutbildningen – innehåll | Hanna Palmér | |
35 | ons 31 aug 10.15–12.00 |
Självständiga arbeten grundlärarutbildningen – betygskriterier | Åsa Nilsson Skåve | Seminariet genomförs i samarbete med svenska språket och litteraturvetenskap |
36 | ons 7 sept 8.15–10.00 |
90 % seminarium Andreas Ebbelind | Despina Potari | |
36 | ons 7 sept 10.15–12.00 |
Presentation av magisterarbeten matematikdidaktik vt-16 | Annika Almgren, Malin Gardesten, Maria Lundvin | Arbetena finns i DiVA |
37 | ||||
38 | ||||
39 | ons 28 sept 10.15–12.00 |
Självständiga arbeten grundlärarutbildningen – studieguide | Hanna Palmér | |
40 | ||||
41 | ||||
42 | ons 19 okt 10.15–12.00 |
Teorier i självständiga arbeten, grundlärarutbildningen | Hanna Palmér | |
43 | ||||
44 | ||||
45 | ons 9 nov 10.15–12.00 |
Diskussion utifrån artikel av Paul Ernest – förberedelse inför seminarium v.47 | Jeppe Skott | Text att läsa mailas ut veckan innan seminariet |
46 | ons 16 nov 10.15–12.00 |
Diskussion utifrån artikel av Paul Ernest – förberedelse inför seminarium v.47 | Jeppe Skott / Hanna Palmér | Text att läsa mailas ut veckan innan seminariet |
47 | ons 23 nov 10.15–12.00 |
Challenging three myths about mathematics: Recognising the social responsibility of mathematics | Paul Ernest, professor emeritus, University of Exeter | In this paper I question and challenge three ideas about mathematics: that mathematics is (1) a unique and unified subject, (2) absolute and value- and ethics-free, (3) an unqualified force for good. Instead I show (1) the motley of meanings pertaining to the name mathematics, (2) how values may be seen to permeate mathematics, and (3) the harm that mathematics can inadvertently cause unless it is applied and taught carefully. Alongside this I acknowledge how mathematics is a widespread force for good. The final recommendation is for the inclusion of the philosophy and ethics of mathematics alongside its teaching all stages from school to university. |
48 | ||||
49 |