Kommunikations­avdelningen

Kommunikationsavdelningen arbetar med att stärka intresset för Linnéuniversitetets utbildning och forskning regionalt, nationellt och internationellt. Vi ger kommunikationsstöd till verksamheten i arbetet med att etablera, utveckla och stärka relationer internt och externt. Syftet är att synliggöra och utveckla Linnéuniversitetets varumärke och att stärka bilden av ett attraktivt lärosäte som sätter kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling.

Kommunikationsavdelningen består av kommunikatörer, fotografer, grafiker, medieproducenter, översättare, eventkoordinatorer, pressansvarig, projektledare med flera. Avdelningen är indelad i tre sektioner:

  • Evenemang, medieproduktion och webb
  • Forskningskommunikation och internkommunikation
  • Studentrekrytering och studentkommunikation.

Här hittar du vilka frågor som vi arbetar med inom de olika sektionerna och länkar till sidor där du kan få stöd och kontakt med rätt personer.

Några verksamheter har särskilda kontaktpersoner på kommunikationsavdelningen. Du hittar dem längst ner på sidan.

Är du ändå osäker på vem du ska kontakta? Skriv till kommunikationsavdelningen@lnu.se så lotsar vi dig rätt. 

Sektionen för evenemang, medieproduktion och webb 

Vi arbetar med evenemang, medieproduktion, grafisk formgivning, webbutveckling, fotografering, översättning med mera. 

Sektionen för forskningskommunikation och internkommunikation

Vi arbetar med kommunikation inom forskning, varumärkesstrategi, press och krishantering. Vi är även stöd till chefer i kommunikationsfrågor.

Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation

Vi arbetar framförallt med att rekrytera studenter till Linnéuniversitetets utbildningar. Det innebär kommunikations- och marknadsföringsinsatser nationellt och internationellt som stärker Linnéuniversitetet som lärosäte och dess utbildningar som helhet och som omfattar alla, samt med ett fokus på det som är prioriterat via Rådet för utbildning och lärande. Vi arbetar också med studentkommunikation vilket innebär ett stöd till verksamheten i hur de kan nå ut till våra nuvarande studenter.

Vi stödjer... (från A-Ö) 

  • Bilder – fotografering, illustrationer, hantering av bildbank och kontakt med bildbyrå
  • Forskningskommunikation – stöd till dig som forskare
  • Grafisk formgivning – i linje med vår grafiska profil och designmanual
  • Kommunikation för anställda och chefer – redaktionellt stöd och kommunikationsplanering
  • Kriskommunikation – stöd och samordning av kommunikation när det oväntade händer
  • Linnémöten – planering och genomförande av interna och externa evenemang
  • Medieproduktion – sändning och inspelning av olika typer av film och podd
  • Personalfotografering – i studio i Kalmar och Växjö
  • Presskontakter – pressansvarig ger råd och stöd i kontakt med media
  • Profilprodukter – i butikerna och i webbshopen kan du köpa profilkläder, gåvor och andra produkter som går i linje med det varumärke som vi förvaltar och utvecklar
  • Sociala medier – kommunikation med utvalda målgrupper i svenska och internationella kanaler
  • Studentrekrytering – nationella och internationella studentrekryterande insatser via olika områden så som strategi och analys, kampanj och innehåll, webb och sökbarhet, annonsering, personliga möten och ambassadörer samt relationsmarknadsföring
  • Studentkommunikation - stöd till verksamheten att nå våra nuvarande studenter genom olika kanaler
  • Utbildning och rådgivning – föreläsningar om forskningskommunikation ur olika aspekter, med mera
  • Webb – innehåll, struktur, sökoptimering och webbstatistik
  • Översättning – mellan svenska/engelska

Fakulteternas kontaktpersoner

Särskilda kontaktpersoner finns för fakulteterna och NLU. Kommunikationspartner (Kom-partner) är fakultetsledningens strategiska kommunikationsstöd. Studentrekryteringspartner (studrekpartner) är en strategisk partner i frågor som berör studentrekrytering. Studrekpartnern har också en samordnade funktion mellan fakultet/NLU och sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation (studrek) i dessa frågor, detta inom ramen för samarbetsformerna för studentrekrytering. Kommunikatörerna för forskningskommunikation är specialiserade på sina områden.

Fakulteteten för hälso- och livsvetenskap FHL

Fakulteteten för konst och humaniora FKH

Fakulteteten för teknik FTK

Fakulteteten för samhällsvetenskap FSV

Ekonomihögskolan FEH

Tjänstlediga eller föräldralediga

Välkommen att besöka oss

I Kalmar finns kommunikationsavdelningen på sjätte våningen i hus Culmen, Universitetsplatsen 5. I Växjö finns vi på tredje våningen i Universitetsbiblioteket, Universitetsplatsen 1.