Rutiner inom kommunikations­avdelningen

Sommarbemanning 2020

Vecka

27  Press: Annika Sand. Sociala medier: Therese Engdahl. Fråga KOM: Anders Runesson. Bakup: Henrik Edlund. Ansvarig chef: Linda Sohlberg.

28  Sociala medier och press: Sofie Kindstedt. Fråga KOM: Christel Olsson. Bakup: Henrik Edlund. Ansvarig chef: Josefin Fägerås.

29  Sociala medier och press: Annika Sand. Fråga KOM: Simon Karlsson. Bakup: Henrik Edlund. Ansvarig chef: Cecilia Liljenrud.

30  Sociala medier och press: Johannes Rydström. Fråga KOM: Simon Karlsson. Bakup: Henrik Edlund. Ansvarig chef: Linda Sohlberg.

31 Sociala medier, press: Beatrice Andersson Fråga KOM: 1:e ansvarig Simon Karlsson, 2:e Ansvarig: Madeleine Ritzman-Stendlert. Ansvarig chef: Maja Rudhe.

32  Press: Carina Sörgårn 3-4 augusti, Liv Ravnböl 5-7 augusti. Sociala medier: Bea 3-5 augusti, Johannes 6-7 augusti. Fråga KOM: Johannes Rydström. Ansvarig chef: Cecilia Liljenrud.

33  Press: Anders Runesson. Sociala medier (bevakning): Karin Wickenberg. Fråga KOM: Johannes Rydström, Sofie Lindell. Ansvarig chef: Cecilia Liljenrud. 

I bemanningen ingår

• Publicering av nyheter på Lnu.se
• Publicering av studentnyheter på Lnu.se/Student
• Press (mediebevakning, presskontakt, pressutskick samt bevakning av press@lnu.se)
• Publicering i och bevakning av sociala medier
• Bevakning och hantering av Fråga KOM
• Publicering i Linnéuniversitetet på Medarbetare
• Admin för Medarbetare
• Kriskommunikation

Under vecka 31 och 32 ansvarar vi på KOM för att lägga ut driftmeddelanden på Medarbetare och Lnu.se om det uppstår sådana. IT har en chef eller IT-människa på plats som står för det tekniska kunnandet, men vi behöver hjälpa till att lägga ut det.  Blir det större driftstörningar finns rutiner på IT för det så det handlar inte om att ni behöver ansvara för något utan bara hjälpa till att lägga ut info. Instruktioner finns nedan.

Korta instruktioner

Ta för vana att stämma av dagligen med övriga som jobbar i sommarbemanningen den period du jobbar och kom överens hur ni ska sköta den dagliga kontakten och arbetsfördelning. 

Sociala medier

I bevakningen av sociala medier ingår:

Standardsvar

Standardsvar för frågor som kommer in på sociala medier finns på box.

Kommentarer om #Blacklivesmatter och Linneuniversitetets namnval

Under #Blacklivesmatter har frågor uppkommit kring varför vi heter som vi gör då Linné, förutom sin forskning inom flora, också forskade inom rasbiologi. Rutiner för hur vi bemöter sådana kommentarer finns på https://lnu.app.box.com/folder/116201632719


Inlägg under sommaren

Sociala Medier-gruppen har tidsinställt inlägg som kommer publiceras under sommaren. Dyker det upp någonting annat som skulle passa på sociala medier, så går det bra att publicera. Här är en lista på vad som schemalagts.

Linnaeus University Summer Academy

Är i år inställt och kommer därmed inte genomföras.

Nyhetskoll 

Pressansvarig bläddrar varje morgon igenom tidningarna Barometern och Smålandsposten. Bläddra igenom dem i digital form. Kika lite extra på ledar- och insändarsidorna och se om de nämner oss. Titta också om det finns några artiklar som handlar om Lnu. Är det något som sticker ut, ta en skärmdump och skicka till jourhavande chef. Inlogg till tidningarna finns i vanliga dokumentet. 

Kriskommunikation

Det kan uppstå behov eller komma önskemål om att en plan för kriskommunikation ska tas fram i samband med något som händer. En mall för kriskomplaner finns nedan. Det handlar mest om att i den beskriva lite vad som hänt, vilka som är berörda, vem/vilka som är talespersoner, frågor och svar, samt vad ska vi kommunicera, på vilket sätt och till vilka vi gör det. 

Information om vad vi gör i samband med den vanligaste händelsen inom vår kriskommunikation samt vad vi behöver tänka på att göra när det gäller utvecklingen av covid-19 och hur det kan påverka universitetet finns i lathunden.

Fråga KOM

I bevakning av Fråga Kom ingår jobbar direkt med Easit systemet.
Instruktioner om Easit system finns här.
Easit utbildning man kan se här.
Om man inte vet hur lösa ett ärende man kan alltid skicka fråga till chef som är på plats för att hjälpa till. Fråga Kom arbetsgruppen kan också hjälpa till om en kollega är på jobb.

Arbetsgruppen är Anders R, Johannes, Lisi, Simon och Sofie L.

Antagningsbeskedet för HT

Antagningsbeskedet för sökanden till höstterminens kurser och program kommer 9 juli (urval 1) och 30 juli (urval 2). All information för nyantagna studenter är samlat på Lnu.se/nystudent. På sidan Så här välkomnar vi våra nya studenter finns samlad information om välkomstinformation. Utskick mm hanteras ej av sommarbemanningen och inlägg på sociala medier är tidsinställt.  

Kontakt på Stud när det gäller antagningsfrågor

Peter Citron, chef för antagningen, 0470-70 84 09, peter.citron@lnu.se  
Använd också gärna den bevakade funktionsmejladressen: antagning.internt@lnu.se

Telefonambassadörer

Under sommaren kommer telefonambassadörer ringa upp antagna studenter.  Vi kommer ha en studentambassadör som mellan 13 juli - 24 juli bevakar telefonambassadörerna och kommer finnas som kontaktperson under denna tiden. VI kommer även skicka ut hänvisningslistor till telefonambassadörerna om de har frågor eller funderingar. 

Kontaktuppgifterna till studentambassadören: Rianne Dreves <rd222eu@student.lnu.se> tel: 073-8037626

Internationella studenter

Den senaste informationen om hur Internationella studenter påverkas av Covid-19 finns på https://lnu.se/en/student/new-student/faq-coronavirus-new-student/.

Frågor hänvisas till International Office och kontaktas på internationalstudents@lnu.se

FAQ med svar på vanliga internationella frågor om studier etc vid Lnu finns här: lnu.se/education/application-and-admission/faq?l=en

Mobilnummer

Cecilia 070-251 29 68
Josefin 072-528 14 30
Linda 070-343 70 85
Maja 070-234 72 54