- Organisation
- Lärarutbildningen
- Forskning
Forskning vid nämnden för lärarutbildningar
Nämnden för lärarutbildningar stödjer varje år utbildningsvetenskaplig och ämnesdidaktisk forskning vid Linnéuniversitetets fakulteter. Den övergripande målsättningen är att säkerställa och utveckla lärarutbildningens forskningsbas samt synliggöra och förstärka relationen mellan forskning, utbildning och samverkan.
NLU:s Forskningsstrategi
Forskargrupper och kunskapsmiljöer
Forskargrupper och kunskapsmiljöer aktiva inom skola och utbildning
I syfte att säkerställa och utveckla lärarutbildningsprogrammens forskningsbas stödjer nämnden för lärarutbildningar 2022–2024 följande forskargrupper och kunskapsmiljöer.
Forskargrupper
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP)
Läroplansteori och didaktik (SITE)
Idrott, utbildning i förändring
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE)
Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (CÄHL)
Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL)
Centrum för kultursociologi (CCS)
Litteracitet och undervisning
Centrum för Educational Linguistics (EdLing)
Matematikdidaktik
Centrum för naturvetenskapernas didaktik
Kunskapsmiljöer
Utbilning i förändring
En ifrågasatt demokrati
Digitala transformationer
Strategiska satsningar 2024-2026
Nämnden för lärarutbildningar stödjer under 2024–2026 följande strategiska satsningar som har beretts av forskargrupperna i dialog med programråden, eller identifierats som forskningsbehov via programrådens interna kvalitetsarbete.
Strategisk satsning
|
Ansvarig
|
Tidsplan
|
---|---|---|
Utveckling av programmering med sociala robotar i språkligt heterogena klassrum för lärande i språk och matematik
|
Utbildning i förändring, EdLing, och Digitala transformationer
|
2024–2025
|
Undersökning av fonologisk träning i sitt sammanhang: En pilotstudie
|
Litteracitet och undervisning med PEPP, RIDE, SITE
|
2024–2025
|
Yrkeslärarprogrammets vetenskapliga bas
|
PEPP
|
2024–2025
|
Det fritidspedagogiska områdets definition och beforskning
|
PEPP
|
2024–2025
|
Centrumbildning Människa-maskin-samhälle
|
Digital humaniora, Digitala transformationer, Utbildning i förändring
|
2024-2025
|
Akademisk litteracitet
|
EdLing/LoU/RIDE
|
2025–2026
|
Strategiska satsningar 2021-2023
Nämnden för lärarutbildningar stödjer under 2021–2023 följande strategiska satsningar som identifierats via programrådens systematiska kvalitetsarbete:
- Interkulturalitet, inklusive ett specialpedagogiskt perspektiv avseende undervisning av nyanlända (RIDE huvudansvarig i samarbete med CCS och EdLing)
- Förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll (Litteracitet och undervisning huvudansvarig i samarbete med Matematikdidaktik, Naturvetenskapernas didaktik samt PEPP)
- Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans- och skolans undervisning (PEPP huvudansvarig i samarbete med Litteracitet och undervisning, Matematikdidaktik samt Centrum för naturvetenskapernas didaktik)
- De specifika frågor/områden som rör yrkeslärarprogrammets kunskapsområde (PEPP huvudansvarig)
Under 2022-2023 kompletteras dessa med strategiska satsningar för lärarutbildningarnas vetenskapliga bas (kunskapsmiljö, forskargrupp)
- Ämneslitteracitet i lärarutbildning och skola (EdLing och CÄHL)
- Följeforskning av delprojekt 3 ’VFU-bedömning på distans’ (NLU mha PEPP)
Korta, riktade satsningar och samfinanseringar, har även inneburit strategiska satsningar för lärarutbildningarnas vetenskapliga bas (kunskapsmiljö, forskargrupp)
- Översyn och kvalitetsansvar m.a.p UVK kurser (läroplansteori och didaktik), från förskollärare till ämneslärare
- Forskningsuppdrag om bilden av svensk skola i media, särskilt TV
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Det ingår i NLUs strategi att fördela forskningsmedel till gagn för lärarutbildningarnas forskningsbas, men även att förtydliga och stötta kopplingen mellan forskning, utbildning och samverkan.
Den första konferensen i den årligen återkommande konferensserien hölls i IKEA-salen den 23 november 2021 och bestod av presentationer varvade med panelsamtal.
Andra konferensen för Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ägde rum den 22 november 2022 och programmet samt presentationer från dagen återfinns här nedan.
Nästa konferens för Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är planerad till tisdagen den 12 november 2024, temat är Utbildning, lärande, forskning (ULF). Mer information om konferensen kommer på Medarbetare.
Program och presentationer 2023
Program och presentationer 21 november 2023
På upptäcktsfärd genom lärarutbildningsprogrammens forskningsbas: forskargrupperna/ kunskapsmiljöerna
Centrum för Educational Linguistics (EdLing) med Päivi Juvonen
Digitala transformationer (DT) med Kristina Holmberg och Helena Belfrage
En ifrågasatt demokrati (If-dem) med Johanna Jormfeldt
På upptäcktsfärd i en lärarutbildning på vetenskaplig grund: strategiska satsningar
Förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll med Annelie E Johansson
Mångfaldens möten: Interkulturalitet och lärande med Disa Bergnehr
Yrkeslärarprogrammets kunskapsområde med Eva Klope
Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans- och skolans undervisning med Marina Wernholm, Emelie Patron och Andreas Ebbelind
Ämneslitteracitet i lärarutbildning och skola med Ewa Bergh Nestlog
Följeforskning och praktiknära forskning:
Hållbara lärare, ULF-projekt med Jens Gardesten och Katarina Herrlin
Följeforskning av implementering av ett digitalt verktyg (MOSO) under VFU på distans med Kristina Henriksson
Panelsamtal
Temat är ”Hur gör forskningen avtryck för lärarutbildarna, för lärarstudenterna och för kontaktlärare/övningsskolor?” med Eva Klope, Ewa Bergh Nestlog, Kristina Henriksson, Kristina Holmberg och Marina Wernholm
Program och presentationer 2022
Program och presentationer 22 november 2022
På upptäcktsfärd genom lärarutbildningsprogrammens forskningsbas (presentationer av forskargrupper):
- Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL): Malin Alkestrand
- Idrott, utbildning i förändring: Katarina Schenker
- Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE): Johan Malmqvist och Disa Bergner
- Matematikdidaktik: Elin Berggren och Per Nilsson
- Läroplansteori och didaktik (SITE): Ninni Wahlström
Panelsamtal: Övningsskolor, den nya LUB förordningen och krav om praktiknära forskning.
- Utbildning i förändring med Annelie Johansson
- VFU med Therese Emrin Feltenstedt
- ULF med Olof Engblom och Pia Olausten
- Erfarenhet ifrån ORU med Per Nilsson
På upptäcktsfärd i en lärarutbildning på vetenskaplig grund (strategiska rekryteringar):
- Doktorand Sofie Hammarqvist
- Gästprofessor Marie Källkvist
Panelsamtal: Erfarenhet av samarbete med och i skolor.
- Växjö med Tor Ahlbäck och Gisela von Platen
- Kalmar med Ragnar Olsson, Pia Olausten och Linnea Slättberg.
Program och presentationer 2021
Program och presentationer 23 november 2021
På upptäcktsfärd genom lärarutbildningsprogrammens forskningsbas (presentationer av forskargrupper):
- Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP): Ulla Karin Nordänger och Jens Gardesten
- Centrum för kultursociologi (CCS): Åsa Trulsson och Charlotte Silander
- Litteracitet och undervisning: Annelie Johansson
- Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (CÄHL): Angela Marx Åberg
- Naturvetenskapernas didaktik: Lena Wennersten och Hanna Wanselin
Panelsamtal: Möjliga vägar framåt mot 2025
- Utbildning i förändring med Andreas Nordin
- Idrott och utbildning i förändring med Katarina Schenker
- CÄHL med Angela Marx Åberg
På upptäcktsfärd i en lärarutbildning på vetenskaplig grund (presentationer av programråden och RUC):
- Programrådsorganisationen: Tor Ahlbäck och Andreas Ebbelind
- Regionalt utvecklingscentrum (RUC): Olof Engblom och Stefan Särnholm- Eriksson
Panelsamtal: Hur kan vi tillsammans hitta lärande och gemensamma arbetssätt som utvecklar utbildningsmiljöerna för våra lärarstudenter?
- Programrådsorganisationen med Eva Klope
- Centrum för Educational Linguistics (Edling) med Ewa Bergh Nestlog
- Samverkanserfarenheter med Henrik Nilsson
- Utveckling, Lärande, Forskning (ULF), och PEPP med Jens Gardesten