Digitalt stöd

Lnu:s policy för utveckling av digitalt lärande

Målet för utveckling av digitalt lärande är att Linnéuniversitetets utbildningar ska präglas av pedagogiska förutsättningar som är grundade i aktuell forskning och beprövad erfarenhet genom ett didaktiskt medvetet användande av digitala redskap.

Linnéuniversitetet arbetar för att nå målet genom att:

  1. Lärosätet har en organisation och resurser för att omvärldsbevaka, värdera
    och implementera digitalt stöd och utveckling för lärande av både didaktisk
    och teknisk karaktär.
  2. Alla medarbetare har god tillgänglighet till digitala resurser, kontinuerligt
    stöd och kompetensutveckling av hög kvalitet för att upprätthålla och
    utveckla en attraktiv och kreativ kunskapsmiljö.
  3. Samtliga medarbetare har den digitala kompetens som krävs för ett
    yrkesutövande präglat av effektivitet och goda samarbetsformer med
    kolleger, studenter och det omgivande samhället.
  4. Varje medarbetare som undervisar kan göra medvetna didaktiska val som
    inkluderar digitala lösningar för ökad måluppfyllelse för studenter.
  5. Lärosätet använder digitala resurser som ett verktyg i arbetet med breddad
    rekrytering, globala samarbetsformer och hållbar utveckling.

Respektive fakultet förankrar policyn i den egna organisationen och fastställer de preciseringar som är nödvändiga mot bakgrund av de utbildningar man ger och de specifika förutsättningar som gäller för dem.

Designprinciper och kvalitetsindikatorer för nätbaserat lärande (pdf)

Utbildningsmiljö

Utbildningsmiljö är ett av förvaltningsobjekten vid Linnéuniversitetet som förvaltar sina IT-system enligt PM3-modellen. Där ingår lärplattform (Moodle), mediasystem (LnuPlay), enkätsystem (Survey & Report), e-mötessystem (Zoom) och antiplagieringssystem (Urkund), plus stödsystem och integrationer.

Utbildningsmiljö träffar fakulteternas IKT-pedagogiska organisationer en gång i månaden för att inventera verksamhetens systembehov i det dagliga arbetet, hantera övergripande frågor och problem och diskutera utveckling och framtid.

Utbildningsmiljö har en motsvarande organisation på IT-avdelningen, med förvaltningsledning, support, drift och utveckling. Vi träffas veckovis och stämmer av det gemensamma arbetet med Utbildningsmiljös system.

Ställa om till nätbaserad undervisning

Om vi behöver övergå till att genomföra våra utbildningar i nätbaserad form har vi inom Linnéuniversitetet goda resurser för att göra det. Du kan i hög grad och relativt snabbt ersätta föreläsningar, laborationer, seminarier och övningar med arbete via Moodle, Zoom, LnuPlay och våra andra tjänster. Men det kan behövas att du tänker om en del.

En live-föreläsning kan ersättas på många olika sätt (se nedan) men kom ihåg att hålla ner din egen arbetsinsats och med enkla medel se till att studenterna inte tappar farten och kontakten med kursen.

På Moodle lägger du som lärare läsanvisningar, instuderingsuppgifter och material. Du kan spela in korta genomgångar och förklaringar som filmer i Moodle. Du kan också öppna för diskussioner, frågestunder och seminarier online via Zoom och diskussionsforum.

Hjälp, det här är helt nytt för mig! Hur gör jag?

På den här sidan hittar du förhoppningsvis svar på dina frågor om hur du på enklast möjliga sätt flyttar över så mycket som möjligt av din undervisning till webben.