- Organisation
- Universitetsledningens kansli UK
Universitetsledningens kansli
Universitetsledningens kansli har som huvudsaklig uppgift att vara ett strategiskt och beredande stöd till universitetsledningen.
Universitetsledningens kansli (UK) är ett administrativt och beredande stöd för främst universitetsledningen; rektor, prorektor, vicerektorer universitetsdirektör och universitetsstyrelsen. Kansliets ansvarar också för universitetets arkiv och registratur, vilket innebär att bedriva en korrekt och rättssäker diarieföring och arkivering av handlingar. Även sekretessbedömning, utlämnande av allmänna handlingar och myndighetens hantering av personuppgifter samordnas.
Kansliets ansvarar för universitetets övergripande hantering och kvalitetssäkring av myndighetsutövning ur ett rättssäkerhetsperspektiv. I kansliets uppdrag ingår utredningar, ärendehandläggning, samordning av interna regelverk, universitetets beslutsstruktur, samt relevant juridik inom tillhörande områden.
Arkiv och registratur
Arkiv och registratur
Linnéuniversitetets arkiv och registratur har som uppdrag att utveckla universitetets dokument- och ärendehantering i enlighet med lagar och regler. Vi utarbetar regler för dokumenthantering, tillhandahåller arkivhandlingar internt och externt, samt fungerar som stöd åt ledning och universitets enheter i frågor som rör arkivhantering. Universitetets diarieföring sköts centralt av registraturen.
Mer om vårt stöd och service kring arkiv- och registraturfrågor
Förvaltningsrättsliga frågor
Förvaltningsrättsliga frågor
Förvaltningsrättsliga frågor hanteras av olika avdelningar beroende på ärendets eller frågans karaktär. Förvaltnings- och högskolerättsliga frågor hanteras av universitetsledningens kansli (UK). Du som jobbar inom universitetsledningen, fakultetsledningarna eller är chef inom universitetsförvaltningen kan få råd och stöd av UK inom det förvaltningsrättsliga området förvaltnings- och högskolerättsliga frågor, tillämpningen av rättsregler och policys, Dataskyddsförordningen (GDPR).
Hållbar utveckling
Hållbar utveckling
Vårt arbete med hållbar utveckling utgår ifrån människors delaktighet, kunskap och förståelse, och tar hänsyn till de naturgivna begränsningarna. Det är viktigt för oss att leva som vi lär och att alla som arbetar och studerar på universitetet agerar på ett hållbart sätt i den dagliga verksamheten. Vårt arbete med hållbar utveckling och miljöledning har ambitionen att vara förebyggande och att ständigt utvecklas.
Lika villkor
Lika villkor
Arbetet med jämställdhet, mångfald, jämlikhet, tillgänglighet har vid Linnéuniversitetet integrerats till en helhet och går under paraplybegreppet Lika villkor. För att aktivt främja lika rättigheter och möjligheter för alla studenter och medarbetare oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder arbetar vi aktivt med förebyggande arbete mot diskriminering, trakasserier och andra kränkningar genom exempelvis aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen, arbetar med jämställdhetsintegrering och deltar i Kalmarsund pride och Växjö pride.
Mer om vårt stöd och service kring Lika villkor och jämställdhetsintegrering
Kvalitetsarbete och utredning
Kvalitetsarbete och utredning
Utredarna på universitetsledningens kansli ansvarar för att genomföra universitetsövergripande studier och projekt. Kansliet samordnar även universitetets arbete med Universitetskanslersämbetets kvalitetsutvärderingar.
Projektstöd
Projektstöd
Projektstödet arbetar dels med ledningsstöd för portföljledningen i frågor om prioritering, statusrapportering och uppföljning av universitetsövergripande utvecklingsprojekt, dels med stöd till enskilda projekt.
Interna utvecklingsprojekt och dess projektledare kan vända sig till projektstödet med frågor om Linnéuniversitetets projektmodell, hur dess process och mallar kan användas, samt om man behöver någon att bolla med för att komma framåt i frågor som berör arbetsformen, exempelvis metodval.
Verksamhetsplanering och uppföljning
Verksamhetsplanering och uppföljning
Arbetsmiljögruppen på UK
Arbetsmiljögruppen är utsedd av chefen för universitetsledningens kansli och fungerar som ett stöd i det systematiska arbetsmiljöarbetet på avdelningen. Gruppen ska fungera som kanal för avdelningen att lyfta problem, förslag och tankar.
Arbetsmiljögruppen planerar tillsammans med chefen gemensamma avdelningsdagar. Tidigare aktiviteter har sammanställts i ett häfte som du hittar här nedanför.
I arbetsmiljögruppen ingår:
Caroline Boode
Emma Ebintra
Vivian Lakaw
Karin Järplid (planeringschef)