- Stöd och service
- Disciplinärenden
Disciplinärenden
Tillsammans med störande beteende och trakasserier handlar disciplinärenden om det vi i dagligt tal kallar fusk, det vill säga plagiering, otillåtna hjälpmedel och otillåtet samarbete. På den här sidan kan du läsa om hur du gör för att anmäla en student till disciplinnämnden och hur en anmälan sedan behandlas.
Disciplinärenden hanteras av disciplinnämnden vid Linnéuniversitetet vars arbete leds av rektor. På den här sidan finner du information om hur du går till väga för att anmäla en student till disciplinnämnden och hur en anmälan sedan behandlas.
Anmäla disciplinärende
Om du som lärare/examinator har en grundad misstanke om fusk, störande beteende eller trakasserier gentemot en student ska detta skyndsamt anmälas till rektor, som formellt ansvarar för utredningen av disciplinärenden. Prefekt ska informeras om den misstänkta förseelsen innan anmälan lämnas in. Anmälan görs via en specifik blankett, länk till blanketten hittar du under respektive flik nedan. Under flikarna nedan finner du också information om vad ska bifogas anmälan, beroende på vilken typ av misstanke som föreligger.
Misstänkt plagiering
- Ifylld anmälningsblankett, på svenska eller engelska (om studenten inte är svensktalande).
- Den skriftliga information som delgetts studenten om plagiering och ordningsregler. Om studenten har fått muntlig information om detta, redogör för i anmälan när och hur denna information gavs.
- Tjänsteanteckningar från samtal och/eller e-post-korrespondens med student gällande misstankarna (om relevant).
- Ange i anmälan om uppgift med samma formuleringar och frågeställningar har använts vid tidigare tillfällen.
- Kopia av de instruktioner som getts för hur uppgiften ska utföras. Ange i anmälan om uppgift med samma formuleringar och frågeställningar har använts vid tidigare tillfällen.
- Rapport från Ouriginal (tidigare Urkund) om systemet använts.
- Kopia av studentens arbete med manuell granskning innehållandes markering av de avsnitt som misstänks ha plagierats. Vid en manuell granskning upptäcks ofta fler likheter, därför ska den manuella granskningen lämnas in utöver en eventuell rapport från Ouriginal för att ge en helhetsbild av vad som misstänks ha plagierats.
- Kopia av den eller de texter som det misstänks ha plagierats ifrån, inklusive markering av det som misstänks ha plagierats.
- Beskrivning av eventuella andra misstänkta likheter än språkliga.
Skicka din anmälan till registrator@lnu.se (inklusive bilagor). Om anmälan rör flera misstänkta studenter ska en anmälningsblankett och ett mail inklusive bilagor skickas till registraturen för varje student.
När handläggningen av ärendet påbörjas kommer du att få en bekräftelse på att anmälan är mottagen. Handläggare kan också komma att kontakta dig för att begära förtydligande information eller komplettering gällande anmälan.
Anmälningsblanketterna
Misstänkt användande av otillåtna hjälpmedel
- Ifylld anmälningsblankett, på svenska eller engelska (om studenten inte är svensktalande).
- Den skriftliga information som delgetts studenterna om ordningsregler och hjälpmedel. Om studenterna har fått muntlig information om detta, redogör för i anmälan när denna information gavs.
- Kopia av studentens tentamen, uppsats, laborationslösning eller motsvarande.
- Skriftliga, undertecknade redogörelser från tentamensvärd (incidentrapport) och andra eventuella vittnen.
- Tentamensfrågor och facit (det senare om relevant).
- Tjänsteanteckningar från samtal och/eller e-post-korrespondens med student gällande misstankarna (om relevant).
- Kopior av otillåtna hjälpmedel (om relevant).
- Toalettlista (om relevant).
- Närvarolista (om relevant).
- Placeringslista (om relevant).
Skicka din anmälan till registrator@lnu.se (inklusive bilagor). Om anmälan rör flera misstänkta studenter ska en anmälningsblankett och ett mail inklusive bilagor skickas till registraturen för varje student.
När handläggningen av ärendet påbörjas kommer du att få en bekräftelse på att anmälan är mottagen. Handläggare kan också komma att kontakta dig för att begära förtydligande information eller komplettering gällande anmälan.
Anmälningsblanketterna
Misstänkt otillåtet samarbete
- Ifylld anmälningsblankett, på svenska eller engelska (om studenten inte är svensktalande). Redogör tydligt i anmälan för hur misstanken om otillåtet samarbete har uppstått, till exempel på vilka sätt som uppgifterna är lika eller om de skiljer sig åt från andra studenters inlämnade uppgifter på samma vis. Notera till exempel om det förekommer samma misstag i båda uppgifterna, om det finns likheter i vad som utelämnats eller liknande.
- Den skriftliga information som delgetts studenterna om att uppgiften var individuell, samt eventuell information om ordningsregler och hjälpmedel. Om studenterna har fått muntlig information om ovanstående, redogör för i anmälan när denna information gavs.
- Tjänsteanteckningar från samtal och/eller e-post-korrespondens med student gällande misstankarna (om relevant).
- Kopia av de instruktioner som getts för hur uppgiften ska utföras. Ange i anmälan om uppgift med samma formuleringar och frågeställningar har använts vid tidigare tillfällen.
- Facit för uppgiften (om relevant).
- Rapport från Ouriginal (tidigare Urkund) om systemet använts.
- Kopia av studenternas arbeten med manuell granskning innehållandes markeringar av de avsnitt som har likheter. Vid en manuell granskning upptäcks ofta fler likheter, därför ska den manuella granskningen lämnas in utöver en eventuell rapport från Ouriginal för att ge en helhetsbild av vad som misstänks ha plagierats.
Skicka din anmälan till registrator@lnu.se (inklusive bilagor). Om anmälan rör flera misstänkta studenter ska en anmälningsblankett och ett mail inklusive bilagor skickas till registraturen för varje student.
När handläggningen av ärendet påbörjas kommer du att få en bekräftelse på att anmälan är mottagen. Handläggare kan också komma att kontakta dig för att begära förtydligande information eller komplettering gällande anmälan.
Anmälningsblanketterna
Misstänkt störande beteende/trakasserier
- Ifylld anmälningsblankett, på svenska eller engelska (om studenten inte är svensktalande). Redogör tydligt i anmälan om hur misstankarna om störande beteende/trakasserier har uppstått. Med trakasserier avses sådana trakasserier eller sexuella trakasserier som avses i 1 kap. 4 § diskrimineringslagen (2008:567).
- Dokument som delgetts studenterna med information om ordningsregler. Om studenterna har fått muntlig information om detta, redogör för i anmälan när denna information gavs.
- Tjänsteanteckningar från samtal och/eller e-post-korrespondens med studenten gällande misstankarna (om relevant).
- Skriftliga, undertecknade redogörelser från personal, tentamensvakter och eventuellt andra vittnen.
Skicka din anmälan till registrator@lnu.se (inklusive bilagor). Om anmälan rör flera misstänkta studenter ska en anmälningsblankett och ett mail inklusive bilagor skickas till registraturen för varje student.
När handläggningen av ärendet påbörjas kommer du att få en bekräftelse på att anmälan är mottagen. Handläggare kan också komma att kontakta dig för att begära förtydligande information eller komplettering gällande anmälan.
Anmälningsblanketterna
Hantering
Hantering av examination under tiden disciplinärendet behandlas
Betyg på examinationen och disciplinnämndens beslut i ärendet är två separata beslut. Detta betyder att disciplinnämnden inte kan fatta något beslut om att en student ska underkännas på en examination. Att en student fälls för försök till vilseledande kan dock påverka vilket betyg som examinator sätter för examinationen.
Enligt Linnéuniversitetets lokala regler för kurs och examination ska en examination bedömas och resultatet ska meddelas studenten senast 15 arbetsdagar efter examinationstillfället, om inte särskilda skäl föreligger. En misstanke om försök till vilseledande kan vara ett sådant särskilt skäl som avses i de lokala reglerna. Alltså bör examinator vänta med att meddela betyg till efter ärendet tagits upp av disciplinnämnden. Examinator ska i detta fall meddela studenten att betygsbeslutet kommer att försenas och anledningen till förseningen.
I vissa fall kan det vara motiverat att meddela betyg på examination trots att ärendet ännu inte är avgjort i disciplinnämnden. Om till exempel examinator konstaterar att studenten skulle ha blivit underkänd oavsett om hen försökt vilseleda eller ej, så bör studenten meddelas betyget och hen ges därmed möjlighet att skriva omtentamen under tiden disciplinärendet handläggs.
Om misstanke om försök till vilseledande uppstår först efter att studenten meddelats ett godkänt betyg på examinationen finns det möjlighet att ändra betyget om studenten fälls i disciplinnämnden. Det görs då med stöd av 37 § förvaltningslagen (2017:900) där det framgår att en myndighet får ändra sitt beslut om den anser att beslutet är felaktigt på grund av att parten har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.
Under tiden disciplinärendet handläggs får studenten delta i undervisning och eventuella omexaminationer som vanligt.
I vilka fall ska en anmälan till disciplinnämnden göras?
Enligt 10 kap. 1 § Högskoleförordningen (1993:100) får disciplinära åtgärder vidtas mot student som
- med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas,
- stör eller hindrar undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan,
- stör verksamheten vid högskolans bibliotek eller annan särskild inrättning inom högskolan, eller
- utsätter en annan student eller en arbetstagare vid högskolan för sådana trakasserier eller sexuella trakasserier som avses i 1 kap. 4 § diskrimineringslagen (2008:567).
Inga andra förseelser än de som listas ovan kan alltså behandlas av disciplinnämnden. Om det finns en grundad misstanke om förseelse måste det skyndsamt anmälas till rektor, se 10 kap. 9 § högskoleförordningen. Prefekt ska också informeras om den misstänkta förseelsen innan anmälan lämnas in. Det finns inget krav på att informera studenten att anmälan kommer att göras, men det finns heller inget hinder emot att informera studenten om det anses lämpligt.
Observera att polisstudenter inte hanteras av Linnéuniversitetets disciplinnämnd. Disciplinära åtgärder mot en student vid polisprogrammet hanteras av Polismyndigheten enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman.
Eftersom personer som går behörighetsgivande utbildning inte är att anse som studenter i högskolelagens mening kan inte disciplinnämnden hantera ärenden gällande förseelser som begås av personer som är registrerad på behörighetsgivande utbildning.
Avskiljande av student
Enligt 4 kap. 6 § högskolelagen (1992:1434) kan en student avskiljas från utbildning under tre omständigheter, om studenten:
- lider av psykisk störning,
- missbrukar alkohol eller narkotika, eller
- har gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet.
Det måste också föreligga en påtaglig risk att studenten kan komma att skada annan person eller värdefull egendom under utbildningen.
Om det bedöms att en student bör avskiljas från utbildning ska det anmälas till rektor, som anmäler ärendet till Högskolans avskiljandenämnd. Linnéuniversitetet kan alltså inte fatta beslut om att avskilja en student, utan det görs av Högskolans avskiljandenämnd.
Läs mer om avskiljande på Högskolans avskiljandenämnd, www.han.se
Process för hantering av disciplinärende
- Misstanke uppstår
- Personen som har misstankarna (vanligtvis examinator) diskuterar dem med prefekt/närmsta chef för att avgöra om anmälan ska göras.
- Underlag för anmälan sammanställs.
- Anmälan lämnas in till rektor, se rutin för anmälan överst på denna sida.
- Anmälan registreras av registrator som vidarebefordrar den till handläggare för disciplinnämndens ärenden (studerandeavdelningen).
- Handläggare går igenom anmälan för att kontrollera att allt relevant underlag finns med och att alla delar av anmälan är tydlig. Om kompletterande uppgifter behövs, kontaktas anmälande lärare eller annan relevant person i ärendet.
- Alla handlingar som inkommit i ärendet skickas via e-post till student som ges möjlighet att yttra sig över omständigheterna i ärendet.
- När ärendet är komplett och studentens yttrande har kommit in (eller om tidsfristen för att inkomma med yttrande har förflutit utan att studenten inkommit med yttrande) anses ärendet vara klart att tas upp i nämnden.
- Anmälande lärare, studenten och eventuella vittnen kallas till disciplinnämndens sammanträde som alltid hålls digitalt.
- Under sammanträdet får disciplinnämndens ledamöter möjlighet att ställa frågor till studenten, läraren och eventuella vittnen. Studenten ges möjlighet att göra tillägg till det skriftliga yttrandet. En anmäld student har enligt högskoleförordningen rätt att delta i mötet när annan person yttrar sig inför nämnden. Ett ärende tar vanligtvis cirka 10 minuter att behandla.
- Studenten, läraren och vittnen lämnar sammanträdet.
- Disciplinnämnden överlägger och fattar beslut i ärendet.
- Protokoll från sammanträdet med disciplinnämndens beslut i ärendet skickas ut till studenten och läraren dagen efter sammanträdet.
- En eventuell avstängning träder i kraft måndagen efter disciplinnämndens sammanträde, om inget annat slås fast i nämndens beslut.
- Beslut om att varna eller stänga av en student är överklagbart. Studenten har tre veckor på sig att överklaga beslutet.
Avstängning och varning
Om en student anses ha gjort sig skyldig till en förseelse kan den disciplinära åtgärden (påföljden) bli antingen en varning eller en avstängning, i enlighet med bestämmelser i 10 kap. 2 § högskoleförordningen. Ett avstängningsbeslut kan avse en eller flera perioder, dock sammanlagt högst sex månader.
Vid Linnéuniversitetet är utgångspunkten att en avstängning ska vara 6–8 veckor, men avstängningsperioderna varierar beroende på omständigheterna i det enskilda ärendet. Exempel på förmildrande omständigheter kan vara att omfattningen av examinationen varit ringa (0–3 hp) eller att förseelsen begicks under studentens första termin vid högskoleutbildning. På motsvarande sätt kan försvårande omständigheter till exempel vara att studenten tidigare har fällts i disciplinnämnden, att kursmomentets omfattning är stor (15 hp eller mer) eller att kursen ges på avancerad nivå (då studenten förutsätts ha större kännedom om akademiskt skrivande och plagiering). Studentens privata omständigheter i samband med att förseelsen begicks (till exempel vid sjukdom, psykisk ohälsa, stress) tas vanligtvis inte i beaktande när längden på avstängningsperioden bestäms eller när beslut fattas.
Avstängningar löper endast under ordinarie terminstider. Det innebär att studenter som stängs av i samband med terminsslut kan få en avstängningsperiod under vårterminen och en under höstterminen. Dessa studenter har rätt att delta i sommarkurser som ges vid Linnéuniversitetet. Avstängningen bör inte få orimligt stora konsekvenser för studenten, således kan avstängningsperioden senareläggas om studenten är på praktik, utbytesstudier eller VFU när beslutet om avstängning fattas. Studenten uppmanas inkomma med information om sin praktik, sina utbytesstudier eller VFU.
Om studenten har studieuppehåll eller studieavbrott när beslutet om avstängning fattas påbörjas avstängningsperioden först när studenten återupptar studierna. Disciplinära åtgärder får inte vidtas senare än två år efter det att förseelsen har begåtts, så om studenten inte har återupptagit sina studier innan dess förfaller avstängningen.
Varning är en påföljd som ges då studenten bedömts vara skyldig men förseelsen anses så pass ringa att en avstängning inte är tillämplig. Om studenten anmäls till disciplinnämnden igen anses en tidigare varning vara en försvårande omständighet (se ovan).
Vilka konsekvenser får en avstängning för studenten?
En student som är avstängd får inte delta i undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid Linnéuniversitetet. Detta innebär att studenten inte får delta i föreläsningar, tentamina, laborationer, hemtentamina, inlämningsuppgifter, handledning, seminarier, obligatoriska moment, studiebesök etc. Under avstängningsperioden får studenten inte ha någon kontakt med lärare vid Linnéuniversitetet. Studenten har inte tillgång till sin studentmail eller MyMoodle.
Studenten kan inte lämna in några arbeten eller examineras i grupparbeten som hen har varit en del av. Vid grupparbeten examineras gruppen utan den avstängda studenten, om inlämningen ska göras under studentens avstängning. Om själva examinationstillfället ligger efter en avslutad avstängning kan studenten bedriva hemstudier med sin grupp, men får alltså inte delta i eventuella andra aktiviteter för grupparbetet (handledningstillfällen, laborationsmoment, lektionstillfällen mm).
Examinationer som har lämnats in av studenten före avstängningen trädde i kraft ska hanteras som vanligt och betyg ska meddelas studenten.
Studenten får bedriva självstudier under avstängningsperioden och får anmäla sig till examinationer som infaller efter avstängningsperioden. Studenten får vid behov ha kontakt med studievägledare för att planera sina studier efter avstängningsperiodens slut. Studenten får även vistas i universitetets allmänna lokaler och universitetsbibliotekets lokaler. Studenten har också möjlighet att vid behov kontakta studenthälsan.
Studenten blir bara avstängd från studier vid Linnéuniversitetet och kan alltså således fortsätta studera vid ett annat lärosäte om hen så önskar. När avstängningsperioden är slut, kan studenten fortsätta sina studier som vanligt.
Vilka meddelas att en student har blivit avstängd?
- Anmälande lärare
- Prefekt på berörd institution
- Berörd studievägledare
- International office (om studenten är utbytesstudent eller free mover)
- Kansliet för lärarutbildningar (om studenten läser vid någon av lärarutbildningarna)
- Samordnare för studenter med funktionsnedsättning
- Tentamensvärdar som har närvarat som vittnen i ärendet
- Säkerhetsansvarig, för att stänga av studentens passerkort.
- CSN
Disciplinnämndens handläggare registrerar avstängningen i Ladok, vilket leder till att studentens studentkonto stängs av, inklusive tillgång till MyMoodle och e-post. Observera att alla protokoll från disciplinnämndens sammanträden är offentliga handlingar som kan begäras ut.
Överklagandeprocessen
Disciplinnämndens beslut är överklagbara till förvaltningsrätten. Studenten har tre veckor på sig att överklaga ett beslut om avstängning eller varning. När ett överklagande inkommer prövar Linnéuniversitetet om det har inkommit i rätt tid och disciplinnämnden tar ställning till om beslutet ska ändras eller kvarstå baserat på det som studenten anfört i sitt överklagande. Om disciplinnämnden ändrar sitt beslut så verkställs ändringen direkt, till exempel tas en avstängning bort direkt. Överklagandet lämnas över till förvaltningsrätten.
Förvaltningsrätten kan avslå eller bifalla överklagandet, helt eller delvis. Om studenten skulle återta sitt överklagande kan överklagandet också avskrivas av förvaltningsrätten.
Förvaltningsrättens dom är överklagbar till kammarrätten, både av studenten och Linnéuniversitetet (beroende på vem domen gått emot). För att kammarrätten ska pröva ärendet krävs prövningstillstånd. Kammarrättens dom är i sin tur överklagbar till Högsta förvaltningsdomstolen. Även i Högsta förvaltningsdomstolen krävs prövningstillstånd.
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har publicerat rättsfallssamlingar med avgöranden som anses ha varit speciellt intressanta.