Zoom
Den 17 maj 2018 togs beslut att Zoom ersätter Adobe Connect som Linnéuniversitetets e-mötessystem.
Med hjälp av Zoom kan du enkelt möta kollegor, studenter och personer runt om i världen via din dator, mobiltelefon eller surfplatta. Skapa stora möten, håll ett seminarium eller arbeta tillsammans i projekt via chatt, ljud, video, skärmdelning med mera.
Zoom har en integration med MyMoodle, där lärare snabbt och enkelt kan förbereda möten med sina studenter och även studenterna har full tillgång till Zoom för att hålla möten sinsemellan. Det finns även ett plugin till Outlooks kalender för att organisera och bjuda till möten i Zoom direkt från e-posten.
Vi avser att integrera Zoom med LnuPlay, så att användarna får sina inspelade möten uppladdade direkt till sitt konto där.
Om Zoom och säkerhet
Zooms säkerhet har ifrågasatts i media och via olika sociala mediekanaler. Det som är viktigt att komma ihåg är att det oftast inte rör oss på Linnéuniversitetet (eller andra lärosäten i Norden).
Vi använder nämligen den Nordiska Zoom-tjänsten via SUNET och NORDU.net med eget privat moln där all data kontrolleras och lagras på ett GDPR-säkert sätt. Det som florerat i media rör den publika molntjänsten som Zoom i USA ombesörjer.
En stor sak som nämnts är det "nya" fenomenet med Zoom-bombing, det vill säga oinbjudna "gäster" som dyker upp i möten för att förstöra för andra. Det här är inget som rör Zoom specifikt utan kan hända i alla e-mötestjänster där en tillåter anonyma gäster att komma in i publikt öppna möten. Detta kan enkelt undvikas med hjälp av enkla inställningar för ditt möte.
På serviceportalen har vi lagt upp artiklar med mer information om säkerheten i Zoom och hur du själv ökar på säkerheten i dina möten.
Om Zoom och säkerhet: https://serviceportalen.lnu.se/article/1323593
Hur du ställer in säkra möten: https://serviceportalen.lnu.se/sv-se/article/1321433
Adobe Connect är avslutat
Från och med 31 Augusti 2019 kan vi inte längre logga in på tjänsten Adobe Connect.
Zoom är ett stabilare och mer lättanvänt system, som inte bygger på Flash-teknik. Flash-tekniken innebär många möjligheter, men under senare år har det dykt upp mer och mer problem med denna och många användare upplever problem med ljud och bild i Adobe Connect. Erfarenheterna från tiden vi haft Zoom visar att Zoom är tekniskt mer stabilt och även har en avsevärt lägre ingångströskel för nya användare.
Du hittar en jämförelse mellan Zoom och Adobe Connect bland länkarna nedan.
Adobe Connect fanns kvar under HT 2018 för att våra användare skulle kunna vänja sig vid det nya systemet. Från den 1 Januari 2019 går det inte längre att spela in Adobe Connect möten och den 31 Augusti 2019 stängdes inloggningen till tjänsten.
Spara ner, eller ersätt, dina gamla inspelningar innan 31 aug 2019
När Adobe Connect tjänsten stängs av 31 Augusti 2019 så kommer du inte längre åt ditt gamla material där (annat än att se publika inspelningar). Du behöver därför göra nya inspelningar eller ladda ner det du vill behålla för vidare användning, exempelvis uppladdning till LnuPlay. Detta bör ses som ett bra tillfälle att inventera dina inspelningar och göra om sådana som är av sämre kvalitet eller föråldrade. Länkar till hur detta görs hittar du nedan.
Notera att väldigt gamla inspelningar, gjorda i Adobe Connect, kan visa sig omöjliga att ladda hem på grund av gammal teknik. Dessa filmer behöver då ersättas.
Notera också reglerna kring arkivering och bevarande av kursmaterial.