- Stöd och service
- E-möten
- Zoom
- Zoom för evenemang
Zoom Webbinarie och Events
Om du ska skapa en virtuell eller hybrid konferens eller större webbinarie så finns det två olika Zoomlicenser att skaffa för ändamålet; Zoom Webinar och Zoom Events.
Zoom har färdiga funktioner för större möten och konferenser där ett vanligt möte inte räcker till.
Zoom Webinar är ett sätt att skapa större evenemang där deltagarna kan titta och lyssna samt interagera med värdarna via chatt. Chatten kan vara modererad om så önskas och bli en frågor-och-svar chatt som hanteras av någon medarbetare i bakgrunden. Du kan bjuda in ett antal "panelister" som talar under evenemanget och kan använda registrering, polls och utvärderingar.
Det ingår en webbinarielicens för alla användare upp till 500 deltagare. Licenser finns att beställa (till en kostnad) för 1000 till 10000 deltagare.
Zoom Events är en komplett plattform för att skapa mer interaktiva evenemang som kanske sträcker sig över flera dagar och innehåller flera olika spår. Registrering, biljettförsäljning, lobby för deltagare, interaktivt "mässgolv" med utställare och bås och mycket mer. Licenser finns för 500 - 3000 deltagare.
Skillnader mellan Zoom Events och Webinar
I tabellen nedan ser du vad som skiljer de två typerna åt. Med Zoom Events kan varje enskild session bestå av antingen ett vanligt Zoommöte eller ett webbinarium som den bakomliggande mötestekniken.
Funktion
|
Zoom Webinars
|
Zoom Events
|
---|---|---|
Interaktivitet
|
Deltagare kan bara ”se och lyssna”. Ingen interaktivitet med andra.
|
Lobby, kontaktmöjligheter, ”mässgolv”
|
Registrering
|
Samma länk till alla
|
Individuella biljetter
|
Sessioner
|
En enda session
|
En eller flera sessioner med både möten och webbinarier
|
Bäst för…
|
Föreläsningar, stormöten
|
Konferenser, interna utbildningar, interaktiva flerdagsevenemang
|
Evenemangstyper
|
Ett tillfälle
|
Flera dagar, flera spår, samtida sessioner
|
Nätverkande
|
Chatt inuti webbinariet
|
Skapa profil för kontakt, chattar, lobby m.m.
|
Att beställa en licens
Zoom Events och Zoom Webinar (för mer än 500 deltagare) kan bara beställas av personal på LInnéuniversitetet. För att beställa skickas ett brev till utbildningsmiljo@lnu.se av ansvarig chef. Ange om ni vill ha en Events- eller webinarlicens och storlek. Ange också vilket konto som licensen ska tilldelas till samt kostnadsställe.
En licens kan flyttas mellan konton vid behov under förutsättning att inget kommande evenemang ligger hos den som har licensen. Meddela utbildningsmiljö om ni behöver flytta licensen.
För aktuella priser se Sunets wikipediasida:https://wiki.sunet.se/pages/viewpage.action?pageId=57934092
Observera att inte alla licensformer kan beställas per månad (endast större licenser) utan licensen blir vanligtvis en årslicens med en månadskostnad.