- Stöd och service
- E-möten
- Zoom
- Zoom i undervisning
Tips om att använda Zoom i undervisning
Den här artikeln tar upp hur du på bästa sätt använder Zoom i dina kurser. Länkar leder dig vidare till artiklar som visar steg för steg hur du gör.
Zoom är mer än ett videomötesprogram. Det finns mycket mer under huven och rätt utnyttjat kan det överbrygga en hel del pedagogiska problem samtidigt som det hjälper både dig och studenterna att arbeta mer effektivt.
Vi har valt att dela upp artikeln baserat på typiska situationer/behov för att visa vad Zoom kan erbjuda:
Innan kursstart
Marknadsföra din kurs
Eftersom Zoom ger dig möjlighet att bjuda in ”hela världen” via webbinarium eller stort Zoom-möte så går det att skapa intresse för kursen i förväg. Att kombinera annonsering med ett öppet seminarie kan göra underverk för att locka studenter till din kurs på ett billigt sätt. Möjligheten att ställa modererade frågor direkt ska inte underskattas.
Använda välkomstbrevet till att bjuda in till ett live event
Varför inte använda möjligheten att via välkomstbrevet bjuda in alla som blivit antagna till kursen till ett förberedande seminarie där du berättar om kursen och svarar på frågor? Det kan vara skillnaden mellan att tacka ja eller inte.
Kursmöten
Kursstartsmöte
Det här gäller främst distanskurser, men går förstås att kombinera med en fysisk campusträff. Genom att skapa ett möte som kräver inloggning via LNU-kontot så får du en korrekt deltagarlista som du kan checka av mot registrerade studenter och kan hålla ditt introduktionsmöte live.
Vitsen med att kräva inloggning är att studenterna måste skapa sitt LNU-konto och registrera sig på kursen för att kunna närvara på det obligatoriska kursstartsmötet. Det lägger lite extra press på studenterna att fixa dessa saker i tid, men är förstås inte nödvändigt. Du kan också skapa ett vanligt möte men förlorar då lite kontroll.
Seminarier och föreläsningar under kursen
Zoom är förstås ett utmärkt verktyg att använda för att hålla seminarier under kursens gång. Det finns lite olika sätt du kan skapa dessa seminarietider på som har sina för- och nackdelar.
Skapa möten via Zoom-möten aktiviteten i Moodle
Det enklaste sättet att skapa ett möte/seminarium i Moodle är att använda aktiviteten Zoom-möte. Fördelen med detta är att studenterna får en knapp att trycka på (när det är dags för mötet) och kommer direkt in. Inga andra kommer in eftersom du inte spridit länken via e-post eller annat.
Skapa återkommande möte
Ett återkommande (Recurrent) möte innebär att du skapar ett möte som ställs in att användas flera gånger under en tidsperiod. Fördelen med detta är att du kan behålla samma möteslänk och inställningar hela perioden. Du kan även (från och med version 5.10) spara dina inställningar för breakout-rummen. Nackdelen är att dina behov kanske ändras under resans gång och det blir då krångligare att vara flexibel. Ibland kan det vara en bättre idé att lägga en ny möteslänk i sin kontext med en titel som direkt kopplar till momentet i kursen.
Använda Zoom Bookings för att samla möten
Zoom Bookings är en aktivitet du kan lägga till på ett eller flera ställen i kursen. Inuti aktiviteten kan du och dina studenter skapa nya zoom-möten som alla listas inuti aktiviteten. Fördelen med det här är att alla möten ligger samlade inuti den här aktivitetens sida och blir överskådligt utan att belamra kursrummet i övrigt.
Använd enkäter, omröstningar och quizzar
Zoom har möjlighet att låta deltagarna besvara enkäter, svara på enkla omröstningar (typ mentimeter) och öven göra quizzar under ett möte. Resultatet kan du presentera för deltagarna direkt eller ladda hem som .csv-filer för vidare bearbetning i Excel efteråt.
Dessutom kan du, när mötet avslutas, automatiskt skicka deltagarna till en förberedd enkät gjord i Zoom, eller via externt verktyg som Survey & Report.
Att spela in möten
Zoom gör det mycket enkelt att spela in hela eller delar av mötet. Du kan spela in vad som sker i mötet, de som är med och det som delas via skärmen. Inspelningen kan antingen lagras lokalt på din dator som en filmfil, eller automatiskt skickas till värdens LnuPlay-konto, så kallad molninspelning.
Filmen kan du sedan välja att dela ut via en länk eller inbäddad i ditt kursrum på Moodle.
Det som är viktigt att tänka på är att du behöver få godkännande från de som är med i mötet innan du gör inspelningen. Glöm inte bort den delen så du har ryggen fri!
Handledning och samarbete
Handledning och personliga möten
Zoom är riktigt bra för att träffa studenterna en och en (eller i grupp) när du handleder.
Genom att kombinera aktiviteten Tidsbokning med en möteslänk så kan du låta studenterna välja lediga tider som du angett och träffa dem enskilt eller i grupp.
Genom att använda ditt personliga mötes-ID för de här tiderna så slipper du skapa nya möten för varje tid utan kan använda samma länk.
Ytterligare ett tips här är att använda aktiviteten Dialog för att ha en skriftlig kontakt med studenten under processen där ni enkelt kan utbyta filer och återkopplingar på ett säkert sätt.
Skapa en teamkanal
Zoom med sina kanaler är utmärkt för att samarbeta över tid, både med kollegor i lärarlaget men också inom en kurs. Eftersom både studenter och personal har samma funktioner i Zoom så är det inget som hindrar studenterna från att skapa egna kurs- eller gruppkanaler där de kan samarbeta. Som personal är det riktigt effektivt att ha en kanal för samarbete i lärarlag, projekt eller andra grupperingar.
Fördelarna med en Zoom-kanal är att alla har en kommunikationskanal där alla nås på ett enkelt sätt. Ni kan dela filer, länkar, tips och idéer, bilder, små korta videoklipp med varandra. Diskutera, ställ frågor och så vidare. Samtidigt är det enkelt att starta ett möte med gruppdeltagarna, det är bara en knapptryckning inuti kanalen så rings alla i gruppen upp.
Kurskanal
Varför inte skapa en kanal för alla i kursen? Som personal kan du lägga till alla studenter och lärare i en kurs och då ha ett enkelt sätt att nå alla i kursen, både ”live” och asynkront. Studenterna får en naturlig väg in till sina kurskamrater och kan vara sociala på ett mer direkt sätt. Som lärare i kursen kan du komma överens med studenterna hur ofta du kommer vara ”live” i kanalen och därför nåbar. Studenter kan nämligen inte direkt kontakta eller lägga till personal i sina egna kanaler men som personal kan du göra tvärtom.
Grupparbeten och redovisning
Grupprum för studenter
Studenternas grupparbeten kan förstås ske via Zoom. Du som lärare behöver inte facilitera detta genom att skapa egna mötesrum åt studenterna, som vi gjorde på Adobe Connect-tiden. Eftersom alla studenter enkelt kan skapa möten precis som du så kan de sköta det själva. Nackdelen med att skapa möten åt studenterna är att de mötena faktiskt räknas som dina möten (du är alltid värd) och det skapar problem om du vill ha egna möten samtidigt.
Så vår rekommendation är att aldrig skapa möten åt studenterna. I stället rekommenderas att använda aktiviteten Zoom-Booking. Genom att lägga till en sådan aktivitet i ett kursmoment, döpa den till ”Gruppmöten” eller något så kan studenterna själva skapa ett möte där, döpa det till ”Grupp 1” och sedan själva bestämma hur och när de ska använda det. Ett tips här är att säga till studenterna vem som ska ansvara i varje grupp och hänvisa dem till Deltagarlistan i kursrummet (kursmenyn ”Deltagare”) där de kan använda filtret längst upp för att bara visa de som tillhör den egna Moodle-gruppen och sedan bjuda in rätt personer. Eller så klickar de helt enkelt på ”sin” grupp och har disciplin nog att inte gå in i andras grupper.
Grupparbete i breakoutrum
Breakoutrum är ett sätt att virtuellt dela upp ditt Zoommöte i flera olika mötesrum där deltagarna kan diskutera i grupp.
Du kan antingen innan mötet eller under pågående möte skapa grupprum, döpa dem logiskt och sedan antingen automatiskt fördela ut deltagarna eller göra det manuellt. Det finns möjligheter för studenterna att byta grupprum om det önskas, att spela in sessionen i gruppen, tillkalla hjälp från läraren och mycket mera.
Du som värd och dina eventuella co-hosts kan alltid flytta runt i grupprummen och "kolla läget". Du kan också stanna i huvudrummet och därifrån skicka ut notiser eller till och med en powerpoint-bild till grupprummen. Film med ljud går också bra att dela ut till grupperna, till exempel för att ge dem nya förutsättningar för diskussion.
Om du använder dig av återkommande möten (möten med samma ID varje gång) så kan du spara hur du fördelar studenterna i grupper till nästa gång samma möte äger rum.
Studenters redovisning
När det är dags för studenter att redovisa något i kursen, antingen enskilt eller i grupp, så finns det en del smarta verktyg att använda i Zoom.
Gallerivyn, det vill säga den vyn när du ser alla deltagarna som små videorutor i en matris, är något som du kan sortera. Du kan till exempel lägga de som har "huvudrollen" i översta raden och sedan kan du pusha ut den sorteringen till de övriga deltagarna så att alla ser det samma som du gör.
Du kan också använda dig av spotlightfunktionen för att sätta ljuset på en eller flera deltagare under mötet. De presenteras då med större bilder för deltagarna och hamnar i fokus.
Ofta presenterar studenter något i grupp, och det är inte helt ovanligt att de då presenterar var sin del. För att underlätta styrandet av bildbyte i Powerpointen så finns en smart funktion. Den som delar sin skärm kan ge kontrollen över bildbytet (Slide Control) till en eller flera andra i mötet. Då kan de enkelt själva styra sin del av presentationen och slipper berätta för skärmdelaren när och vad som ska klickas fram.
- Läs mer om Spotlightfunktionen och gallerivyn
- Läs mer om presentationskontroll
Spela in gruppredovisningar
Eftersom studenterna har exakt samma möjligheter i Zoom som personal så är det inte en dum idé att tipsa studenterna om vad de kan göra.
Ett exempel är att studenterna kan använda Zoom som inspelningsstudio. Antingen enskilt eller under ett gruppmöte så kan de ju dela sin skärm, visa en presentation och spela in det hela via Zoom. Den filmen kan de sedan enkelt ladda upp till LnuPlay via Moodles min media och publicera i kursen, kanske via ett forum?
Vill studenterna inte slå på kameran?
Slutligen kan vi tips om en funktion som heter Focus Mode i Zoom. Det är ju tyvärr inte helt ovanligt med att studenterna vägrar slå på sina kameror under mötet och du ser bara en svart ruta med deras namn. Skälen till detta kan vara många, men det finns ett sätt att göra så att det bara är du och eventuella co-hosts som kan se deras kamerabild. Övriga deltagare ser bara svarta rutor. Det kanske kan göra så de vågar slå på sin kamera och du kanske kan kräva att få se dem du pratar med.