Inköp
Ska du köpa något? Då ska du först kontrollera följande:
1. Finns varan/tjänsten hos någon av Linnéuniversitetets avtalsleverantörer? Se Avtal
2. Om avtalsleverantör saknas för varan/tjänsten ska upphandling göras. Tillvägagångssättet avgörs av inköpets värde. Se Upphandling.
3. Vilka uppgifter behöver leverantören för att fakturan ska bli korrekt? Se inköpsinformation.
Ej avtal
Beräkna * = Beskrivningsdokument nr 2
Använd ** = Dokumentation nr 4
Upphandling ***= Regeldokument nr 3
Inköpsinformation
Som ett led i vår strävan att effektivisera vår fakturahantering vill vi uppmärksamma dig på vikten av att använda rätt uppgifter vid inköp. Därför uppmanar vi dig att alltid uppge referenskod (fyra siffror) och referensnamn vid inköp.
Det är också viktigt att du anger fakturaadress, leveransadress och organisationsnummer.
Fakturaadress
Linnéuniversitetet
Box 451
351 06 Växjö
Leveransadresser
Leveransadresser Universitetskajen Kalmar
För Universitetskajen Kalmar gäller gemensam leveransadress:
Huvudgodsmottagningen, Pedalstråket 13, 392 31 Kalmar
Leveransadress Växjö
För campus i Växjö gäller gemensam leveransadress:
Huvudgodsmottagningen, Universitetsplatsen 1, 351 95 Växjö
Organisationsnummer: 202100-6271
VAT-nummer: SE202100627101
Observera att för momsfri handel med utlandet måste alltid Linnéuniversitetets VAT-nummer anges vid beställning.
Linnéuniversitetet tillämpar 30 dagars förfallotid (Räntelag 1975:635) om inte annat avtalats. Fakturaavgifter, expeditionsavgifter eller liknande godkänns inte och kommer att dras av från fakturabeloppet.
E-fakturor är väl etablerat inom stat och offentlig förvaltning. För myndigheter gäller lag krav på e-faktura om inköpen är gjorda med upphandling enligt Lagen om offentlig upphandling LOU. Mot bakgrund av detta så önskar vi hantera våra fakturor elektroniskt. Se Fakturainformation till Linnéuniversitetets leverantörer.
Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss på faktura@lnu.se.
E-handel/Wisum
E-handel innebär att hela inköpsprocessen; beställning, leveransgodkännande och fakturering sker elektroniskt. Med e-handel följer ett förändrat arbetssätt då attest sker före köp, dvs. på ordern istället för på fakturan.
Linnéuniversitetet använder WISUM som elektroniskt inköpssystem. Systemet administreras av ITS, Umeå Universitet och är ett samarbetsprojekt mellan flera universitet och Högskolor. Systemägare på Linnéuniversitetet är ekonomiavdelningen.
I Wisum finns i dagsläget endast några få produktområden tillgängliga och endast ett fåtal utsedda Inköpare för dessa områden. Andelen inköpare kommer att utökas i takt med att fler produktområden läggs in.
Manualer WISUM/AGRESSO
Inköpare
Distributör
Slutattestant
Produktområden i WISUM
AV-produkter
IT-produkter
Kaffe
Kontorsmaterial
Litteratur
Ljuskällor
Programvaror
Städmaterial