- Stöd och service
- Högskolepedagogik
- Undervisa tillgängligt
Undervisa tillgängligt
Som lärare är det viktigt att du tänker på att det kan finnas studenter med olika typer av funktionsnedsättningar. De flesta funktionsnedsättningar syns inte och du behöver därför så långt som möjligt försöka undervisa på ett tillgängligt sätt. Alla studenter drar nytta av att undervisningen är tillgänglig.
Att undervisa tillgängligt
Det finns flera saker du som lärare kan göra för att göra din undervisning tillgänglig. Det handlar inte om att sänka nivån på undervisningen utan om att anpassa den så att alla studenter kan tillgodogöra sig den. Det som är bra för studenter med funktionsnedsättning är bra för alla studenter. Det är viktigt att skapa stödstrukturer av olika slag för studenterna. Detta kan vara:
Tydliga instruktioner
Instruktionerna är nyckeln till mycket; det har betydelse hur dessa är formulerade och att de inte är alltför texttunga. Beakta även det visuella, att uppgiftsbeskrivningen är indelad på ett sätt som gör att det blir mer lättillgängligt att ta till sig med rubriker och styckeindelningar.
Det är också viktigt att studenterna vet inom vilken texttyp de rör sig; pm, rapport, paper, reflektion etc. Alla dessa olika texttyper har olika syften, olika struktur och olika språkliga drag. Genremedvetenhet är något många studenter har svårt med. Dessutom finns det inom akademiskt skrivande olika begrepp som studenter ska förhålla sig till; aktiva verb som diskutera, redogöra, argumentera etc. De allmänakademiska orden är i regel svårare än de ämnesspecifika, vilket gör att alla inte vet vad de olika verben innebär. Uppgiftens instruktion behöver därför förses med tydliga förklaringar av dels texttypen, dels tillhörande verb. Ett gott råd är att läsa instruktionen högt tillsammans med studenterna.
Skrivmallar
Skrivmallar/textmallar är bra av olika skäl. Har studenter en skrivmall kan mycket oro försvinna, eftersom det finns en ram och en form för skrivandet. En given disposition kan avlasta skrivarbetet och bli ett slags ramverk för studenter att förhålla sig till.
En skrivmall kan se ut på olika sätt. Den kan enbart bestå av rubriker, med en kort beskrivning av vad varje del ska bestå av. Men den kan också kompletteras med hur det kan se ut i varje del genom ett kort illustrerande exempel som visar hur studenten kan formulera sig i sitt syfte, i sin metod, i sin bakgrund etc. Skrivmallar/textmallar skapar trygghet, lugn, struktur, ordning och logik för alla studenter och särskilt för de med funktionsnedsättning. Många exempel på inledande fraser eller meningar i olika textsammanhang finns i Frasbanken.
Förförståelse
Hjälp studenter med att aktivera sin förförståelse. Förförståelsen, det vill säga sådant som de tidigare vet om ämnet eller området, har en stor betydelse för att skapa sammanhang. Det kan handla om att ge studenter kort information om föreläsningens innehåll innan föreläsningen och hur man bör vara förberedd för att bättre förstå föreläsningens innehåll. Uppmana dem att läsa på före föreläsningen. Led in studenterna i ämnet genom att peka på vissa kategorier som det ska vara fokus på. Allt som studenter tar med sig in i föreläsningssalen eller in i läsningen påverkar deras förståelse och medvetenhet.
Om möjligt, dela ut studie- och föreläsningsmaterial i god tid före föreläsningstillfället. Om materialet finns tillgängligt på lärplattformen före föreläsningen har studenter möjlighet att förbereda sig genom att läsa igenom materialet eller läsa upp text med talsyntes. Om material, till exempel PowerPoint, delas ut i samband med föreläsningen kan detta underlätta för studenter som annars har svårt att hinna med att anteckna.
Kategorier och teman
Studenter som har svårigheter med läsningen har svårt att hitta kärnan i såväl texter som föreläsningar. Under föreläsningar antecknar de i regel allt som sägs. Det kan bli flera sidor anteckningar som aldrig används, för att de är alltför omfattande och blir snarare ett hinder och ett motstånd än en tillgång. Hjälp studenter att urskilja mönster och samband. Det är en stor fördel om föreläsningarna delas upp i några kategorier som studenterna kan luta sig emot som en grund.
Under en föreläsning kan du med fördel högt läsa upp det som skrivs och står på tavlan eller i din PowerPoint. Detta kan underlätta för studenter med till exempel synnedsättning, hörselnedsättning eller för studenter som har svårt att hinna anteckna. Tänk också på att inte stå med ryggen vänd mot studenter när du pratar för att studenter med hörselnedsättning lättare ska kunna läsa på dina läppar.
Gruppseminarium
Vid seminarier är det viktigt att texterna inte läses på plats i grupp, alltså tyst läsning. För studenter med läs- och skrivsvårigheter kan en situation med tyst läsning bli mycket stressande. Däremot kan avsnitt läsas högt då alla kan ta del av allt samtidigt. Det är också bra om seminarier är strukturerade samtal där deltagarna kan ha olika ansvarsområden, olika roller.
Dela din planering av seminariet och låt studenterna veta talordningen och hur strukturen för samtalet kommer att gå till. Tryggheten i att veta vad som förväntas i situationen är en viktig faktor för studenter med funktionsnedsättning.
Studenter som varandras lärresurs
Studenter kan vara varandras lärresurser och hjälpa varandra före en inlämning – de byter texter med varandra som ett led i undervisningen. Att studenter läser och ger respons på varandras texter är ett sätt att få syn på sitt eget lärande. Genom att ge respons på någon annans text kan studenten se en texts förtjänster och brister. För studenter med funktionsnedsättning kan det kooperativa lärandet bli ett led i att reglera sitt eget lärande och se hur mycket hen kan innan läraren eller handledaren ska läsa ens text.
Att dela texter med medstudenter kan vara jobbigt för studenter som känner oro i studierna, men blir det ett vanligt inslag blir det också en trygghet. Då behöver studenter inte blotta sig för läraren och examinatorn. Dessutom är det ett lärtillfälle för alla inblandade.
Slutligen, tänk på att regelbundet lägga in pauser under föreläsningar. Det är särskilt viktigt för studenter med koncentrationssvårigheter eller smärtproblematik.
Vill du läsa mer om tillgänglig undervisning, se litteraturlista.
Tillgängliga dokument
Dokument du delar med studenter bör vara tillgängliga för skärmläsning. Du kan kontrollera olika typer av material med en tillgänglighetskontroll. Tänk på att filer du skannar in inte går att läsa med skärmläsningsverktyg utan att först köras genom ett OCR-program.
Pedagogiskt stöd vid Linnéuniversitetet
Dina skyldigheter som lärare
I samband med examination ska du som examinerande lärare utgå från Linnéuniversitetet lokala regler om examination:
"Student med funktionsnedsättning ska erbjudas anpassade men så likvärdiga förutsättningar som möjligt som övriga studenter för att genomföra examinationen. Examinator beslutar efter samråd med samordnare för studenter med funktionsnedsättning om anpassad eller alternativ examination."
Källa: Linnéuniversitetet (2020). Lokala regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå. s. 7.
”I samråd med studenten” innebär att studenten måste uppvisa sitt besked om stöd, vilket är utfärdat av samordnare för studenter med funktionsnedsättning. Om studenten uttrycker behov av hjälp eller stöd till följd av svårigheter på grund av funktionsnedsättning är det bra om du som lärare hänvisar studenten till samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
I samband med tentamen
I samband med salstentamen måste examinerande lärare fatta beslut om studentens rekommenderade anpassningar. Anmälan av anpassningar sker digitalt genom systemet salstentamen.lnu.se.
Sök pedagogiskt stöd
Studenter i behov av pedagogiskt stöd kan ansöka om detta i ett administrativt system som heter Nais. I ansökan måste studenten bifoga ett intyg som styrker en varaktig funktionsnedsättning. När samordnaren tagit emot ansökan kontaktas studenten för att boka ett kartläggande samtal. Utifrån ansökan och samtal kan samordnaren sedan utfärda ett besked om stöd.
Läs mer om pedagogiskt stöd vid Linnéuniversitetet
Kartläggande samtal
Bra att veta
Studenter som upplever lässvårigheter kan få använda talboksstöd via Legimus. Mer information finns på Universitetsbibliotekets hemsida och hos Myndigheten för tillgängliga medier, MTM.
Alla studenter och personal på Linnéuniversitetet får kostnadsfritt använda sig av universitetets språkstödsprogram.
Mer om tillgänglig undervisning
Film
Att plugga med dyslexi: Vad är dyslexi (Uppsala universitet)
Att plugga med dyslexi: Examination (Uppsala universitet)
Litteratur
Henriksson, A-S, (2012). Undervisa tillgängligt!: Pedagogiska strategier för att funktionsnedsättning hos studenter inte skall vara ett hinder för att genomföra studierna. Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling. Uppsala universitet.
Häggblom, P (2019). Universell design för lärande UDL. Studentlitteratur. Lund.