- Stöd och service
- IT-support för personal
IT-support för personal
Här hittar du aktuell driftinformation, kontaktuppgifter, öppettider och information om vilka tjänster IT-avdelningen kan erbjuda dig som anställd på Linnéuniversitetet.
Guider och FAQ - Serviceportalen
I Serviceportalen kan du få svar på dina frågor (FAQ) och hitta guider för flera av Linnéuniversitetets system och applikationer.
IT-tjänster för personal
Arbeta på distans
Nedan finns några länkar till information i Serviceportalen för att underlätta för dig som anställd att arbeta på distans med din Lnu och privata dator:
E-möten
FAQ och guider för e-möten i Serviceportalen.
E-möten är möten som hålls på distans via datorn/surfplattan eller som ett videokonferensmöte.
I Serviceportalen kan du läsa mer de olika e-mötestjänsterna universitetet erbjuder:
Länkar till formulär för att boka uppstartshjälp:
- Boka uppstartssupport för videokonferens i Självservice.
För sändning via Polycom och /eller sändning via Västerviksbryggan för extern part utanför Lnu. - Boka uppstartssupport för e-möte i Självservice.
Möten via Zoom - Boka uppstartssupport för föreläsning i Självservice.
Lärosal, enbart presentation.
E-post
FAQ och guider för e-post och kalender i Serviceportalen.
Under din anställning på Linnéuniversitetet har du tillgång till en e-postadress bestående av förnamn.efternamn@lnu.se. Din e-post hanterar du antingen via en mailklient eller via webben på webmail.lnu.se.
E-postlistor
E-postlistor för fakulteter och institutioner namnges förkortning@list.lnu.se, till exempel fkh@list.lnu.se. Dessa listor populeras automatiskt med medlemmar baserat på institutionstillhörighet i Primula.
Om du behöver en e-postlista för andra kollegor på Lnu beställer du det genom att använda beställningsformuläret nedan.
Beställa en e-postlista i Självservice.
Funktionsadress (funktionskonto)
Beställa ett funktionskonto i Självservice.
Hantera din e-post rätt
Praktiska råd och information om hur du hanterar din e-post rätt.
E-postregler
E-signering
FAQ och guider för e-signering hittar du i Serviceportalen.
eduSign
E-signaturtjänsten ”eduSign”, som är framtagen av Sunet, finns nu tillgänglig för all personal på universitetet. Med eduSign är det möjligt att internt inom Lnu signera och validera dokument elektroniskt på ett snabbt och enkelt sätt.
Fillagring
FAQ och guider för fillagring i Serviceportalen.
För anställda på Linnéuniversitetet finns det några olika lagringstjänster att välja på för lagring av filer och mappar. Nedan finns en kort beskrivning på varje tjänst.
Box - Lagring och backup i molnet
Box är en lagringstjänst i molnet som möjliggör synkronisering och delning av filer med andra både på och utanför Linnéuniversitetet.
I Box kan du lagra alla typer av filer som presentationer, dokument, foton och filmer och du kan organisera allt i mappar.
Filerna i Box kommer du enkelt åt via en webbläsare eller en synkroniseringsklient.
P: - ditt personliga fillagringsutrymme på universitetets servrar
- Filer som du sparar på P: har endast du tillgång till.
- Du får initialt 1 GB i lagringsutrymme på P:
- P: finns som en enhet under "Den här datorn" i utforskaren i Windows.
S: - fillagringsutrymme som kan delas med dina kollegor universitetet.
S: finns som en enhet under "Den här datorn" i utforskaren i Windows. Mappar på S: beställs via kontaktperson på respektive fakultet/avdelning.
Din kontaktperson för beställning av mappar på S:
Beställ mapp på S: i Självservice (endast för kontaktpersoner)
Åtkomst till filer på P: och S: utanför universitetets nät
Du kan komma åt filer och mappar på P: och S: även när du sitter utanför universitetets nätverk via Mina filer (https://wfm.lnu.se). Du loggar in med ditt Lnu-konto.
OneDrive - Fillagring i molnet
OneDrive är en fillagringstjänst i molnet som du får tillgång till när du installerar Microsoft Office 365.
Mer information om OneDrive och Office 365 i Serviceportalen.
OBS! Vi rekommenderar att du använder OneDrive för lagring av personliga arbetsdokument men inte någon sekretessbelagd information.
Regler för användning av molntjänster.
Sunet Drive
Sunet Drive är en nationell molnbaserad lagrings- och fildelningstjänst där Linnéuniversitetets forskare och doktorander kan lagra forskningsdata i sina forskningsprojekt.
Läs mer och beställ lagringsyta i Sunet Drive på sidan Forskningsdata på Medarbetare
Inköp av IT-utrustning
FAQ för inköp i Serviceportalen.
IT-avdelningen hjälper till med rådgivning och inköp av IT-utrustning som datorer, skärmar, skrivare, surfplattor och tillbehör.
Konto
FAQ och guider för konto i Serviceportalen.
På Linnéuniversitetet finns det olika typer av konton att använda beroende på vilka tjänster man som användare av kontot behöver få tillgång till.
Vissa konton kan endast beställas av IT:s kontaktperson på fakulteten.
Din kontaktperson för beställning av personalkonton.
I Serviceportalen hittar du en jämförelse mellan olika kontotypers tillgång till tjänster.
Läs mer om kontotyperna och hur du beställer konton.
Byt lösenord på ditt personalkonto.
Linnéuniversitetets användaravtal för användning av universitetets dator-, nät- och systemresurser.
Kontoregler
Här hittar du kontoregler för Linnéuniversitetet.
Lösenordsregler
Microsoft 365
Guider och FAQ om Microsoft 365
Microsoft 365 är Microsofts senaste version av Office som vi valt som standard på Linnéuniversitetet. Så länge du kan ansluta till Internet kan du ansluta till de filer och personer du behöver för att kunna arbeta.
Nätverk (Wi-fi, VPN och fast nät)
Guider för trådlöst nätverk (Wi-Fi) - eduroam/LNU-Guest i Serviceportalen.
Guider för Fjärranslutning/Arbeta hemifrån/VPN i Serviceportalen.
Fast/trådat nätverk
I de flesta tjänsterum finns väggfasta nätverksuttag som du kan använda för att ansluta din Linnéuniversitetsägda dator. När du är ansluten till det fasta nätet så har du tillgång till internet och till universitetets system.
Nätverksövervakning på Linnéuniversitetet
Programvaror och licenser
FAQ och guider för applikationer i Serviceportalen.
IT-avdelningen har tecknat avtal för ett flertal programvaror på Linnéuniversitetet.
Kontakta IT-avdelningen om du har frågor eller vill beställa programvaror och licenser för datorer som ägs av Linnéuniversitetet.
Utskrift, kopiering och scanning
FAQ och guider för utskrift, kopiering och skanning i Serviceportalen.
Som anställd kan du skriva ut, kopiera och skanna på Linnéuniversitetets multifunktionsskrivare (MFP).
Du kan skicka dina utskrifter till skrivarna från din Lnu-dator eller från en mobil enhet, till exempel en mobil eller en surfplatta. Du kan sedan välja att skriva ut på någon av skrivarna på universitetet.
Logga in på skrivarna (MFP)
Kontakta IT-support
Kontaktuppgifter
Skapa och se dina ärenden i Självservice.
Telefon: 0772-28 80 00
E-post: it-support@lnu.se
Besöksadress
Kalmar: Universitetskajen, hus Culmen (våning 5) hitta till hus Culmen.
Växjö: Georg Lückligs väg 3, hus N (våning 1) hitta till hus N.
Postadress
IT-avdelningen
Linnéuniversitetet
391 82 Kalmar/351 95 Växjö
Kontrollera gärna aktuell driftinformation innan du kontaktar oss.
Öppettider IT-support
Serviceportalen, guider och FAQ (öppet dygnet runt)
Avvikande öppettider IT-support
Telefontid
Måndag - Onsdag: 8-16
Torsdag - Fredag: 8-15
Besökstid
Måndag - Onsdag: 8-11:30, 12:30-16
Torsdag - Fredag: 8-11:30, 12:30-15
Jourverksamhet
Sektionen IT Drift och infrastruktur har övervakning och jourberedskap för att se till att eventuella verksamhetskritiska störningar på våra system och tjänster hanteras.
- Måndag-fredag kl. 7-22
- Lördag-söndag kl. 8-22
Avvikande öppettider
- 23 december - 1 januari: Stängt
- 2-3 januari: Telefontid kl. 9-11:30, 12:30-15. Stängt för besök.
- 6 januari: Stängt
Fjärrsupport
Fjärrsupport
För att lättare kunna ge dig support kan vi ibland behöva se det du ser. I dessa fall använder vi oss av fjärrstyrningsprogrammet Splashtop. Vid behov av fjärrsupport guidar våra supporttekniker dig över telefon.
Läs mer om Splashtop Fjärrsupport i Serviceportalen
Support av privat dator
IT-avdelningen ger inte support på privata datorer eller utrustning, men för att möjliggöra support av applikationer som tillhandahålls av Linnéuniversitetet, kan avsteg från detta göras.
OBS!
IT-avdelningen tar inget ansvar för eventuella fel som kan uppstå på din privata dator i samband med att vi ger dig support.
Driftinformation
Pågående, planerade och åtgärdade driftstörningar
Pågående driftstörningar visas också på Medarbetares startsida.