- Stöd och service
- IT-support för personal
- Datoradministration
Administration av Linnéuniversitetets datorer
På Linnéuniversitetet har vi över 4 400 datorer, varav drygt 1 100 av dessa är Mac, som administreras av IT-tekniker på IT-avdelningen och FTK. För att erbjuda en likvärdigt och effektiv förvaltning av dessa datorer används administrationsverktyg för följande aktiviteter:
- Licenshantering, inventering av program- och mjukvara.
- Distribution av mjukvara och inställningar
- Upprätthålla säkerhet på datorn, till exempel genom att välja vilka säkerhetsuppdateringar som ska göras.
- Självbetjäningstjänster för att underlätta distribution av universitetsgemensam programvara.
Information om Software Center (Windows) och Self Service (Mac) i Serviceportalen.
Administration av Windows
För att administrera windowsdatorer och möjliggöra för användaren att installera och uppgradera applikationer och operativsystem används programmet ”Microsoft System Center 2012 R2 Configuration Manager (SCCM)”, som är beroende av att det finns en SCCM-klient på datorn.
Administration av Mac
För att administrera Mac och möjliggöra för användaren att installera och uppgradera applikationer och operativsystem används sedan sommaren 2015 en samling verktyg som heter ”Jamf Casper Suite” som är beroende av följande processer/applikationer:
- Jamf Agent. Ansvarar för att samla in information om hur applikationer används på datorn och begränsa vilken programvara som får installeras (OBS! inventeringen är avstängd på Lnu och hanteras istället av Snow) Visar även information om Lnu:s specifika policys i OS X:s notifierings center.
- Jamf Binary. Ansvarar för att exekvera installationspaket och inställningar som skickas ut på datorn från servern, antingen från centralt håll eller av användaren via den så kallade ”Self Service applikationen”. Tjänsten ligger i bakgrunden och fråga servern ”Casper” med jämna mellanrum efter arbete som ska utföras.
- Self Service applikation. Möjliggör för användaren att själv installera Lnu-specifik programvara på datorn vid behov.
Behov av särskild konfiguration och anpassning av dator
Om du har behov av en särskild konfiguration och anpassning av en dator, till exempel för ett instrument eller för laborationer, kontakta IT-support så kan datorn undantas från ordinarie uppdateringsintervall, uppgraderingar av operativsystem med mera.
Underhåll av operativsystem och Office på personaldatorer
Bland annat av säkerhetsskäl så uppdateras universitetets personaldatorer kontinuerligt. Nedan kan du läsa mer om vilka uppdateringar som görs av personaldatorers operativsystem och Office, hur och när i tid.
OBS! För att undvika att datorn startas om vid en olämplig tidpunkt för dig - spara pågående arbete, stäng öppna applikationer och installera uppdateringarna och nya versioner så fort som möjligt!
- Av säkerhetsskäl ska nätanslutna personaldatorer uppdateras och uppgraderas kontinuerligt.
- På personaldatorer kan användaren, under en viss tid, välja när installationen ska ske.
- Om datorn inte underhålls under den frivilliga tiden, se bilden nedan, installeras uppdateringarna automatiskt vid första tillfälle då datorn har kontakt med universitetets administrationsverktyg.
- Om datorn varit avstäng en längre tid kan det direkt vid uppstart behöva installeras flera uppdateringar och datorn kan behöva starta om flera gånger. Installationen kan då inte avbrytas.
Tidpunkter för underhåll av Windows, Mac OS och Office
Uppdateringar för PC Windows 10
- Windows 10 ny version släpps en gångr per år, på våren.
- Säkerhetsuppdateringar från Microsoft kommer i normala fall en gång i månaden. (Patch tisdag)
- Office 365 (Microsoft 365) versionsuppdateringar släpps två gånger per år.
Uppdateringar för Mac
- Mac OS ny version släpps en gång per år.
- Säkerhetsuppdateringar för Mac OS släpps vid behov av Apple.
- Office 365 (Microsoft 365) versionsuppdatering en gång per år
- Office 365 (Microsoft 365 ) säkerhetsuppdateringar sker när Microsoft släpper uppdateringen.
Vilken version av Windows eller Mac OS har du på din dator?
För att se vilken version du har installerad på din dator, gör du följande för en dator med Windows och om du har en Mac.
- Windows: Klicka på Windows Sök (förstoringsglaset till vänster i aktivitetslisten). Sök efter och öppna ”About your PC” (Om din dator).
- Mac: Välj”Om den här datorn” på Apple-menyn (i hörnet på skärmen).
Tester inför uppdateringar
Även om Microsoft och Apple har utfört omfattande tester av uppdateringar och nya versioner innan dessa släpps förekommer det fel. IT-avdelningen och frivilliga användare testar därför uppdateringar och nya versioner innan vi väljer att göra de tillgängliga för Lnu datorer, så att de är kompatibla med Lnu:s infrastruktur och verksamhetskritiska tjänster.
Välkommen att anmäla dig som testare! Skicka i så fall ett mail till Pelle Sjögren på IT-avdelningen och skriv namnet på datorn som du vill testa med.
Undantag från automatiskt underhåll
För datorer där det är olämpligt med intervallstyrd och automatisk uppdatering kan manuella rutiner tillämpas. Anmäl sådana behov till IT-support. Vi behöver då veta datorns namn, motivering av undantaget, samt vem som kommer att utföra det manuella underhållet.
Guider för installation av applikationer
Här finns länkar till guider för hur du installerar applikationer på din personaldator.