- Stöd och service
- IT-support för personal
- Information till ITs kontaktpersoner
Information till ITs kontaktpersoner för personalkonton och mappar på S
På denna sidan finns information om vad det innebär att vara IT:s kontaktperson för personalkonton och för mappar på S:
Information till kontaktperson för personalkonton
Denna information riktar sig till dig som är IT:s kontaktperson för personalkonton på institutionen, kansliet eller avdelningen. Syftet med kontaktpersoner är att säkerställa att beställningar till oss är förankrade samt för att ha en kanal för information gällande personalkonton.
Som kontaktperson för personalkonton är det du som:
- Beställer nya personalkonton
- Beställer förändringar på personalkonton
- Hanterar personalkontoavslut (om du är kontaktperson för avslut av personalkonton).
Beställning av personalkonton
I samband med att en person blir anställd behöver ett personalkonto beställas. Använd något av följande för att beställa ett personalkonto:
Beställning personalkonto via anställningsärende i Easit självservice.
Beställning personalkonto via formulär.
Beställ av förändringar på ett personalkonto
Om personens anställning finns i Primula kommer slutdatum och organisationstillhörighet automatiskt att justeras på kontot, så se till att förändringar gällande en persons anställningsdatum och organisationstillhörighet uppdateras så snart som möjligt i Primula.
Om personen inte finns i Primula behöver du informera oss så snart det sker en förändring av anställningstid och/eller organisationstillhörighet. Så länge kontot är aktivt och kopplat till er organisation kommer personen att finnas med på era gemensamma e-postlistor och Medarbetargrupper.
Beställning av förändringar kan du göra via detta formulär: Beställning av förändring av personalkonto eller genom att skicka ett mail till it-support@lnu.se.
Avslut av personalkonton
Ett personalkonto inaktiveras 7 dagar efter avslutad anställning.
Månaden innan ett personalkonto går ut kontaktas du som är kontaktperson för avslut av personalkonton för att ge oss besked om kontot ska förlängas eller avslutas.
Cirka en månad innan kontot går ut skickas även information till personen som har kontot om vad de bör tänka på innan deras konto inaktiveras.
Förändring av kontaktperson
Om ni önskar byta eller lägga till fler kontaktpersoner för personalkonton beställer ni det via detta formulär:
Beställning förändring av kontaktperson för IT-tjänster.
Här kan du se vilka som är kontaktperson på respektive fakultet/avdelning.
Har du frågor är du välkommen att kontakta IT-support.
Information till kontaktperson för mappar på S:
Denna information riktar sig till dig som är IT:s kontaktperson för delade mappar på S: på institutionen, kansliet eller avdelningen. Syftet med kontaktpersoner är bland annat att vi ska kunna kanalisera viktig information och säkerställa att beställningar till oss är förankrade.
Som kontaktperson för mappar på S: är det du som:
- Beställer nya mappar på S:
Beställningen gör du via detta beställningsformulär: Beställning ny mapp på S: - Beställer förändringar av rättigheter till mapp på S:
Till exempel ska rättigheter till en viss mapp tas bort eller läggas till för en viss person.
Beställningen gör du via detta beställningsformulär: Beställning ändrade rättigheter på mapp på S:
Förändring av kontaktperson
Om ni önskar byta eller lägga till fler kontaktpersoner för mappar på S: på er fakultet beställer ni det genom att fylla i följande formulär på Medarbetare: Beställning förändring av kontaktperson för IT-tjänster.
Här finns information om vilka som är kontaktperson på respektive fakultet/avdelning.
Har du frågor är du välkommen att kontakta IT-support.