- Stöd och service
- IT-support för personal
- Kontotyper
Konton på Linnéuniversitetet
Information om vilka olika typer av konton som finns på Lnu, vilka tjänster som kan nås med dem och hur du beställer ett konto.
FAQ och guider för konton i Serviceportalen.
Jämförelse mellan olika kontons tillgång till tjänster på Lnu i Serviceportalen.
Personalkonto (anställd i Primula)
Anställda vid Linnéuniversitetet behöver ett personalkonto för att komma åt universitetets tjänster och system.
Personalkontot ansluter till det trådlösa nätverket "eduroam".
Vem kan beställa personalkonton?
Det är endast kontaktperson för personalkonton på din institution eller avdelning som kan beställa personalkonton.
Beställ personalkonto i Självservice.
Konto för doktorander
För doktorander är det oftast ett Personalkonto som är lämpligast att beställa. Skillnaden mellan Personalkonto och Externkonto är att med Personalkontot får man tillgång till gemensamma grupper på medarbetare och e-postlistor som är knutna till fakulteten.
Konto för konsulter
För konsulter är det ett Externkonto du ska beställa.
Externkonto - för externa användare och konsulter
Beställ Externkonto i Självservice.
Beställ Externkonto till konsult som behöver tillgång till Lnu-server i Självservice.
Externkonto ska beställas för personer som inte har en anställning registrerad i Primula men behöver ett konto för att kunna logga in på tjänster på Lnu. Det kan till exempel vara en extern föreläsare eller lärare som behöver tillgång till Moodle.
Här finns information om vilka tjänster en användare med ett Externkonto får tillgång till: https://serviceportalen.lnu.se/sv-se/article/1460883
Konsulter som behöver tillgång till lokala servrar på Lnu?
Om du har en konsult som behöver få tillgång till Lnu-server ska du beställa ett så kallat Konsultkonto. Konsulter behöver, utöver att godkänna användaravtalet, även godkänna ett tilläggsavtal.
Vem kan beställa externkonton?
Alla anställda kan beställa externkonton.
Med ett Externkonto får man inte tillgång till gemensamma grupper på Medarbetare eller institutions-/avdelningsgemensamma e-postlistor som standard.
Ett externkonto kan vara giltigt under max ett år men om behov finns är det möjligt att förlänga tiden.
Externkonton och Microsoft 365
Med ett externkonto får man tillgång till online-versioner av Microsoft 365-appar (inte skrivbords-apparna).
Externkonton och Box
Det går inte att logga in på Box för Lnu med externkontot.
Konto för deltagare på uppdragsutbildning
Deltagare på en uppdragsutbildning behöver ett konto för att kunna logga in på MyMoodle eller andra tjänster och system på Linnéuniversitetet.
Eftersom deltagare på uppdragsutbildning inte blir antagna via Antagning.se behöver konton beställas.
Beställ konton för uppdragsutbildning i Självservice.
Vem kan beställa konton till uppdragsutbildning?
Alla anställda kan beställa konton till uppdragsutbildning.
Det är viktigt att du har tillgång till deltagarnas för- och efternamn, personnummer samt e-postadress vid beställningen.
Hur får deltagarna inloggningsuppgifterna till kontot?
Deltagarna får en engångskod som de använder för att själva hämta ut sina konton/inloggningsuppgifter på Linnéuniversitetets kontoportal. Information om hur de hämtar ut sitt konto får de tillsammans med engångskoden.
När du beställer konton via beställningsformuläret väljer du om du vill att IT-support ska maila engångskoden direkt till deltagarna eller om du själv vill lämna ut/maila koden till dem.
Funktionskonto (funktionsbrevlåda)
Om du behöver en e-postadress som går till en funktion på universitetet, t ex registrator@lnu.se, så är det ett funktionskonto/funktionsadress du ska beställa.
Beställ funktionskonto/funktionsbrevlåda i Självservice.
Vem kan beställa funktionskonton?
Alla anställda kan beställa funktionskonton.
Studentkonto
Studerande vid Linnéuniversitetet behöver att studentkonto för att kunna logga in på studentwebben, MyMoodle, studentmailen, registrera sig etc.
Studenterna hämtar själva ut sitt studentkonto i Kontoportalen. Där loggar de in med sitt konto till Antagning.se eller beställer en engångskod.
Studenten måste vara antagen/registrerad/omregistrerad i Ladok innevarande termin för att kunna hämta ut sitt konto.
Se datum för när kontot tidigast kan hämtas ut i Serviceportalen.
Hur fungerar det för våra internationella studenter?
Internationella studenter kan inte använda sitt inlogg till Antagning.se. De behöver därför beställa en engångskod när de ska hämta ut ett studentkonto. Detta gör de i Kontoportalen.
Så här funkar det:
I samband med att studentens antagning överförs till Ladok skickar IT-avdelningen två mail till den e-postadress de har angivit i sin ansökan till universitetet.
Det första mailet innehåller:
- studentens personnummer i Ladok
Det andra mailet innehåller:
- en engångskod
- information om hur de hämtar ut sitt studentkonto
Studenterna hämtar själva ut sitt studentkonto i Kontoportalen. Där loggar de in med personnumret som finns i Ladok och en engångskod.
När en internationell student kontaktar oss för att de inte har fått information om hur de hämtar ut sitt konto kan det bero på något av följande:
1. Meddelandet har hanterats som skräppost av mottagarens mailserver. Be studenten att kolla sin skräppost efter avsändaradressen noreply-otc@lnu.se alternativt på rubriken "Student account for Linnaeus University - Email 1 of 2"
2. De kollar i en maillåda med annan e-postadress än den de har använt vid sin ansökan hos Antagning.se. Be dem kolla i rätt maillåda. Kolla vilken avsändaradress de använder och jämför med den som finns i NyA.
Om de vill ändra sin e-postadress gör de detta själva via Antagning.se
3. Antagningsomgången har ännu inte överförts till Ladok (detta gäller oftast antagningsomgångarna HTXXX/VTXXXX).
Se datum för när kontot tidigast kan hämtas ut i Serviceportalen.
Om inget av ovan hjälper studenten att hitta mailen, hänvisa till it-support@lnu.se så skickar vi ut uppgifterna på nytt.
Gästkonto - för besökare som behöver kunna logga in på föreläsningsdatorer
OBS! Det behövs inget gästkonto för att komma år Wi-Fi på universitetet. Gäster loggar in med sin privata e-postadress för att ansluta till nätverket "LNU-Guest".
Om du har besökare, konferensdeltagare eller föreläsare som behöver kunna logga in på de fasta datorerna som finns i föreläsningssalarna behöver de ha ett gästkonto.
Ett gästkonto har kort giltighetstid, max 14 dagar.
Beställ gästkonto i Självservice.
Vem kan beställa gästkonton?
Alla anställda kan beställa gästkonton.
Gäster kan även själva hämta ut ett gästkonto genom att besöka IT-support och visa upp ett legitimation. OBS! Kontot gäller då endast under en dag.
Testkonto
Om du som anställd behöver kunna testa en Lnu-tjänst med ett annat konto än ditt egna personalkonto. Du kan beställa både personal- och studentkonton som testkonton.
Beställ testkonto i Självservice.