Linnéuniversitetet Change

Change

Med berättelser om Linnéuniversitetets forskare och deras forskning vill vi skapa nyfikenhet på vad vi kan bidra med – och stolthet över vad vi redan gör tillsammans. Fler berättelser i olika format finns på Lnu.se/change.

Change – kommunikation för att ta plats

Med berättelser om hur vår forskning och våra forskare gör skillnad i samhället, bland annat inom våra styrkeområden Skogens värden och Välfärdens kärna, ska vår kommunikation bidra till att tydliggöra vår position bland andra lärosäten i Sverige. Change är en del av Linnéuniversitetets strategiska externa kommunikation som ska bidra till att vi når vår vision och mål.

Samarbetsparter, finansiärer, politiker och andra beslutsfattare som påverkar Linnéuniversitetets framtid är primära målgrupper utanför lärosätet. Men självklart är alla medarbetare en viktig intern målgrupp. Hela Change finns på Lnu.se/change.

Så kommunicerar vi

Några av de kommunikationsinsatser vi arbetar med är magasinet Change (se nedan), nyhetsbrev, forskarfilmer, podden Forskarprat, särskilda evenemang och på sociala medier främst LinkedIn. 

Hur har forskare och ämnen valts ut?

Principerna för urval grundar sig i begreppet excellens. Utifrån dessa principer och de fem profilområdna genomfördes en workshop med rektor och ledningspersoner där de första förslagen på namn togs fram, följt av ett inlägg på Medarbetare där universitetsledningen efterlyste Change Makers till ett nytt magasin

Redaktionen på KOM har utifrån underlaget kontaktat forskare och erbjudit medverkan i magasinet.

Tack vare många tips finns gott om uppslag att berätta om i andra kanaler och i kommande nummer.

Vad är styrkeområden?

I Linnéuniversitetets inspel till forsknings- och innovationspropositionen i oktober 2023 beskrevs två styrkeområden...

  • Skogens värden
  • Välfärdens kärna

Under Lnu.se/change finns mer information om varje område. 

Ansvar

Rektor och universitetsledningen har gett kommunikationsavdelningen uppdraget att förtydliga Linnéuniverstitets kommunikation med samarbetsparter, finansiärer, politiker och andra beslutsfattare som påverkar Linnéuniverstitets framtid. Universitetsledningen har ansvaret för prioriteringar utifrån excellens och profilområden.

Kommunikationsavdelningen ansvarar för framtagningen av magasinet och kommunikation av innehållet i andra kanaler. 

Vänd dig till oss om du har frågor

Om du har frågor om kommunikationen under Change är du välkommen att kontakta projektgruppen på kommunikationsavdelningen via mejl change@lnu.se.

Magasinet Change

Vad innehåller magasinet Change? I magasinet Change förmedlar vi berättelser om hur vår forskning och våra forskare gör skillnad i samhället – med fokus på våra profilområden inom forskning, utbildning och samverkan. 

I de två första numren av magasinet Change hittar du intervjuer med och reportage med stort fokus på forskning inom våra styrkeområden Skogens värden och Välfärdens kärna, men även andra områden speglas.

Hur distribueras den?

Magasinet ska i första hand delas med väl utvalda samarbetsparter och beslutsfattare. Tanken är att du som träffar samarbetsparter, beslutsfattare, finansiärer och politiker ska ha en produkt av hög kvalitet att lämna över. Beställ gärna i formuläret nedan och hämta ut i infocenter i Kalmar eller Växjö. 

Magasinet är inte utformat för stora utskick men i de fall man behöver skicka magasinet rekommenderar vi att göra det så personligt som möjligt – tillsammans med en personlig hälsning.

Medarbetare får tillgång till magasinet via våra personalrum.

När kommer nästa? 

Change lanserades med ett första magasin samband med Akademisk högtid i februari 2024, andra numret finns ute i mitten av september. Magasinet är planerat att komma två nummer per år - höst och vår och nästa nummer är planerat till mars 2025. Däremellan kommunicerar vi löpande i andra kanaler och på andra arenor.  

Kommer magasinet på engelska?

Diskussioner pågår om en eventuell översättning av magasinet (inte ett engelskt magasin). Om det blir så kommer det tidigast med tredje numret (enligt planeringen våren 2025). Till dess tittar vi på möjligheten att få särtryck av specifikt material översatt vid behov och arbetar med översättning av webbversionen. 

Beställ och hämta

Har magasinen tagit slut i fikarummet – eller ska du träffa strategiska samarbetsparter, finansiärer, politiker eller andra beslutsfattare? Välkommen att beställa fler via formuläret nedan. Hämtas i Infocenter i Kalmar eller Växjö (tidigast en arbetsdag efter beställning). 

Det är däremot inte tänkt att delas ut i mängd på stora konferenser eller skickas ut brett till allmänhet eller till våra studenter. Kontakta kommunikationsavdelningen via change@lnu.se om du funderar över om magasinet passar att dela till dem du ska träffa. 

Beställ magasinet Change

Material
Hämtas i
Användning, ska delas ut till: