Linnéuniversitetet Change

Change

Med berättelser om Linnéuniversitetets forskare och deras forskning vill vi skapa nyfikenhet på vad vi kan bidra med – och stolthet över vad vi redan gör tillsammans. Fler berättelser i olika format finns på Lnu.se/change.

Change – kommunikation för att ta plats

Med berättelser om hur vår forskning och våra forskare gör skillnad i samhället, bland annat inom våra styrkeområden Skogens värden och Välfärdens kärna, ska vår kommunikation bidra till att tydliggöra vår position bland andra lärosäten i Sverige. Change är en del av Linnéuniversitetets strategiska externa kommunikation som ska bidra till att vi når vår vision och mål.

Samarbetsparter, finansiärer, politiker och andra beslutsfattare som påverkar Linnéuniversitetets framtid är primära målgrupper utanför lärosätet. Men självklart är alla medarbetare en viktig intern målgrupp. Hela Change finns på Lnu.se/change.

Så kommunicerar vi

Några av de kommunikationsinsatser vi arbetar med är magasinet Change (se nedan), nyhetsbrev, forskarfilmer, podden Forskarprat, särskilda evenemang och på sociala medier främst LinkedIn. 

Hur har forskare och ämnen valts ut?

Principerna för urval grundar sig i begreppet excellens. Utifrån dessa principer och de fem profilområdena genomfördes en workshop med rektor och ledningspersoner där de första förslagen på namn togs fram, följt av ett inlägg på Medarbetare där universitetsledningen efterlyste Change Makers till ett nytt magasin

Redaktionen på KOM har utifrån underlaget kontaktat forskare och erbjudit medverkan i magasinet. Tack vare många tips finns gott om uppslag att berätta om i andra kanaler och i kommande nummer.

Vad är styrkeområden?

I Linnéuniversitetets inspel till forsknings- och innovationspropositionen i oktober 2023 beskrevs två styrkeområden...

  • Skogens värden
  • Välfärdens kärna

Under Lnu.se/change finns mer information om varje område. 

Ansvar

Rektor och universitetsledningen har gett kommunikationsavdelningen uppdraget att förtydliga Linnéuniverstitets kommunikation med samarbetsparter, finansiärer, politiker och andra beslutsfattare som påverkar Linnéuniverstitets framtid. Universitetsledningen har ansvaret för prioriteringar utifrån excellens och styrkeområden.

Kommunikationsavdelningen ansvarar för framtagningen av magasinet och kommunikation av innehållet i andra kanaler. 

Vänd dig till oss om du har frågor

Om du har frågor om kommunikationen under Change är du välkommen att kontakta projektgruppen på kommunikationsavdelningen via mejl change@lnu.se.

Magasinet Change

I magasinet Change förmedlar vi berättelser om hur vår forskning och våra forskare gör skillnad i samhället. Fokus ligger på våra styrkemråden inom forskning, utbildning och samverkan Skogens värden och Välfärdens kärna, men även andra områden speglas.

Hur distribueras den?

Magasinet ska i första hand delas med väl utvalda samarbetsparter och beslutsfattare. Tanken är att du som träffar samarbetsparter, beslutsfattare, finansiärer och politiker ska ha en produkt av hög kvalitet att lämna över. Beställ gärna i formuläret nedan och hämta ut i infocenter i Kalmar eller Växjö. 

Magasinet är inte utformat för stora utskick men i de fall du behöver skicka magasinet rekommenderar vi att göra det så personligt som möjligt – tillsammans med en personlig hälsning.

Medarbetare får tillgång till magasinet via våra personalrum.

När kommer nästa? 

Change lanserades med ett första magasin samband med Akademisk högtid i februari 2024 och det andra numret utkom i oktober. Nummer 1-2025 stod klart i maj. Magasinet är planerat att komma ut två gånger per år, vår och höst. Däremellan kommunicerar vi löpande i andra kanaler och på andra arenor.  

Kommer magasinet på engelska?

Diskussioner pågår om en eventuell översättning av magasinet (inte ett engelskt magasin). De flesta reportage finns i engelsk översättning på webben Lnu.se/change