Logotyp
Logotypen tydliggör vem som är avsändaren i vår kommunikation och är en viktig beståndsdel i vår identitet. Vi använder logotypen på ett konsekvent sätt för att säkerställa att vi som avsändare kommer fram på ett tydligt sätt, och för att bygga igenkänning. Men vi har också utrymme för flexibilitet – inom några enkla men viktiga ramar.
Inspirationen till Linnéuniversitetets symbol är hämtad från en illustration i Carl von Linnés Örtabok, 1725.
Ordbilden är skriven i en kraftfull linjär. Fyra frukter från trädet har fallit ner och bildar prickarna över i:en och accenten över e:t. De fallna frukterna symboliserar Linnéuniversitetets värdeord nyfikenhet, nytänkande, nytta och närhet och tillför ordbilden berättelsen om Linnéuniversitetet. Den cirkelformade accenten över e ger ordbilden en särskiljande och karaktäristisk utformning.
Logotypen kan användas i tre olika färgställningar:
I den engelska versionen av ordmärket skrivs ae i Linnaeus ihop i en så kallad ligatur. Ligaturer var vanliga under Linnés tid. Genom ligaturen skapas en särskiljande och karaktäristisk ordbild även i den engelska versionen av ordmärket. Ligaturen används bara i ordmärket och inte när du skriver Linnaeus University i löpande text.
Ladda ner Linnéuniversitetets logotyp
Logotyp för tryck (CMYK)
När används vilken version?
1. Primärt
2. Sekundärt
3. I undantagsfall
Obs! I extern kommunikation är det viktigt att vi alltid står som avsändare. Symbolen kan användas i tre olika färgställningar. Se logotypens färgställningar.