Logotyp

Logotypen tydliggör vem som är avsändaren i vår kommunikation och är en viktig beståndsdel i vår identitet. Vi använder logotypen på ett konsekvent sätt för att säkerställa att vi som avsändare kommer fram på ett tydligt sätt, och för att bygga igenkänning. Men vi har också utrymme för flexibilitet – inom några enkla men viktiga ramar.

Linnéuniversitetets logotyp
En illustration i Carl von Linnés Örtabok, 1725.

Inspirationen till Linnéuniversitetets symbol är hämtad från en illustration i Carl von Linnés Örtabok, 1725. 

Ordbilden är skriven i en kraftfull linjär. Fyra frukter från trädet har fallit ner och bildar prickarna över i:en och accenten över e:t. De fallna frukterna symboliserar Linnéuniversitetets värdeord nyfikenhet, nytänkande, nytta och närhet och tillför ordbilden berättelsen om Linnéuniversitetet. Den cirkelformade accenten över e ger ordbilden en särskiljande och karaktäristisk utformning.

Logotypen kan användas i tre olika färgställningar:

Linnéuniversitetet
Svart mot ljus bakgrund
Linnéuniversitetet
Smörblomma mot mörk bakgrund
Linnéuniversitetet
Vit mot svart botten, undantagsfall t.ex. när färgtryck inte är möjligt.

I den engelska versionen av ordmärket skrivs ae i Linnaeus ihop i en så kallad ligatur. Ligaturer var vanliga under Linnés tid. Genom ligaturen skapas en särskiljande och karaktäristisk ordbild även i den engelska versionen av ordmärket. Ligaturen används bara i ordmärket och inte när du skriver Linnaeus University i löpande text.

När används vilken version?

1. Primärt

Primär version av logotypen
Den primära versionen av logotypen samlar ordbild och symbol i en färdig komposition.

2. Sekundärt

Sekundär version av logotypen
Vid valda tillfällen kan vi använda symbolen och ordbilden separerade, där de placeras åtskilda på ytan. Det ger oss flexibilitet när vi arbetar med layouter.

3. I undantagsfall

Symbolen ensam
I undantagsfall kan vi använda symbolen på egen hand, t.ex. som profilbild i sociala kanaler eller som motiv på stickers. Det gör vi alltid i samråd med kommunikationsavdelningen.
Obs! I extern kommunikation är det viktigt att vi alltid står som avsändare. Symbolen kan användas i tre olika färgställningar. Se logotypens färgställningar.

4. Aldrig

Ordbilden ensam
Vi använder aldrig ordbilden ensam.