Öppet hus 2025
Torsdag den 27 februari och onsdag den 5 mars hälsar vi nyfikna studenter välkomna till våra lokaler i Växjö och Kalmar. De får då chansen att utforska våra två campus, träffa studenter och få mer information om våra utbildningsområden. Missa inte möjligheten att synas och marknadsföra just din utbildning!
Öppet hus är ett perfekt tillfälle att rekrytera fler studenter till ditt program. Under dagarna finns möjlighet att synas genom att hålla inspirationspass och som utställare på mässan. Dessutom kan du anmäla en rundvandring eller annan aktivitet, där du själv bestämmer innehållet - det kan till exempel vara en visning av programmets lokaler, öppet labb eller smakprov på en föreläsning.
Öppet hus, campus Växjö 2025
Datum: torsdag 27 februari
Tid: 09.00-14.00
Öppet hus, campus Kalmar 2025
Datum: onsdag 5 mars
Tid: 09.00-14.00
Mer om dagen
Inspirationspassen ger dig en möjlighet att berätta varför studenter ska välja ditt program. Det kan hållas av exempelvis programansvarig, studievägledare eller studenter från programmet. Vi rekommenderar att på något sätt ha med studenter under passet, eftersom de på ett enklare sätt kan beskriva vardagen som student. Varje pass är 20 minuter långt och under den tiden är det bra om du även planerar in tid för eventuella frågor.
Mässan är ett tillfälle att ha kvalitativa samtal med presumtiva studenter. Det är också ett bra tillfälle att synliggöra och skapa intresse för din utbildning även hos de besökare som inte går på ditt inspirationspass. En rekommendation är att planera för någon form av aktivitet i din mässmonter, för att få ett enklare sätt locka besökare till att komma fram.
Rundvandringar och aktiviteter är en möjlighet att visa upp en specifik studiemiljö eller ett nedslag i en utbildning. Det kan vara att ha öppet i ett labb, en rundvisning i en speciallokal, en konsert med studenter eller en testa på-aktivitet. Kom gärna med egna idéer!
Har du frågor?
Kontakta projektgruppen för Öppet hus på oppethus@lnu.se.
Frågor om inspirationspassen
Hur långt är varje inspirationspass?
Du har 20 minuter schemalagt för ditt pass. Det brukar vara lagom att hålla presentation i cirka 15 minuter och använda den sista delen till frågor från publiken.
Vad är syftet med passen?
Syftet med inspirationspassen är att inspirera besökarna till att vilja läsa mer om våra utbildningar. Inspirationspassen ger dig en möjlighet att berätta varför studenter ska välja ditt program. Vi rekommenderar att passen hålls av studenter från programmet men det kan även hållas av programansvarig eller studievägledare.
Vad ska jag tänka på när jag planerar passen?
- Varför ska jag läsa den här utbildningen?
- Vem passar på utbildningen? Vad ska jag tycka är roligt?
- Vad lär jag mig på utbildningen? Har utbildningen några inriktningar?
- Vad blir jag efter utbildningen? Vad kan jag jobba med, hur ser arbetsmarknaden ut?
- Finns det några bra exempel på alumner som gått utbildningen och vad de gör idag?
- Var ges utbildningen? Finns det några särskilda miljöer vi kommer att vara i under utbildningen?
- Hur är det att vara student på utbildningen? Hur ser en vanlig dag ut? Varför valde du som student den här utbildningen? (om du har en student som medverkar)
Vad ansvarar jag som passhållare för i samband med inspirationspassen?
Som passhållare går du direkt till den lokal där du ska hålla ditt pass och ansvarar själv för att ta med eventuell dator och presentation. I varje sal finns det kort praktisk information, programmet för dagen samt telefonnummer till IT om det skulle behövas. Var gärna på plats i salen senast tio minuter innan din tid startar, för att förbereda och koppla upp tekniken. Stå gärna vid dörren till salen innan passet börjar för att släppa in och välkomna besökare.
Vilken lokal håller jag mitt pass i?
Du får information från projektgruppen i god tid innan evenemanget, där det bland annat kommer framgå vilken sal du har blivit tilldelad för dina inspirationspass. Vi försöker lägga alla dina pass under dagen i samma sal. Det är minst 15 minuter mellan varje pass för att det ska finnas möjlighet att byta passhållare.
Hur hittar deltagarna till mitt pass?
I entrén till varje byggnad finns det en infostation som bemannas av Kommunikationsavdelningen. Där får besökare svar på sina frågor och hjälp att hitta rätt.
Frågor om aktiviteter och rundvandringar
Vad är en aktivitet?
Vi vill visa upp våra studiemiljöer och erbjuda testa-på-aktiviteter kopplade till våra utbildningar. Tidigare år har vi erbjudit exempelvis lunchkonsert, hälsokontroll, biblioteksvandring, VR-spel, öppna labb, filmvisning och träningsmiljöer relaterade till utbildning.
Kan jag anmäla en aktivitet?
Vi hoppas at ni vill vara med och visa era aktiviteter och miljöer. Vi är såklart även öppna för andra förslag på happenings under evenemangen, så gärna med idéer och förslag på aktiviteter. Du anmäler din aktivitet eller rundvandring i anmälningsformuläret.
Vi förstår att alla aktiviteter inte går att genomföra på båda våra campus. Om det är fallet kan du därför välja om aktiviteten ska genomföras endast på ett campus eller på båda i anmälan.
Kan jag hålla i en rundvandring?
Under evenemangen håller studentambassadörer i rundvandringar på våra campus. Vi ser gärna att ni håller egna rundvandringar i era lokaler, exempelvis har det tidigare varit rundvandringar i bildsalar, på Epic och på polisutbildningen.
Hur lång kan en rundvandring vara?
Rundvandringarna är beräknade till 20 minuter, precis som alla andra pass under dagen. Vid behov kan just rundvandringarna dock dra över tiden något, men tänk på att besökarna måste ges möjlighet att hinna i god tid till nästa tidsslott.
Hur anmäler jag min rundvandring?
Anmäl din rundvandring i formuläret för anmälan till rundvandringar och aktiviteter. Ange vid anmälan antal rundvandringar samt hur stor grupp du har möjlighet att ta emot vid varje tillfälle.
Vi förstår att alla rundvandringar inte går att genomföra på båda våra campus. Om det är fallet kan du därför välja om rundvandringen ska genomföras endast på ett campus eller på båda i anmälan.
Frågor om material och trycksaker
Vad står kommunikationsavdelningen för när det kommer till material?
- Skyltar och vägvisare
- PPT-mall för inspirationspass
- Inspirationsmagasinet Plugga
- Digitalt program på lnu.se/plugga samt program i PDF-format som skickas ut till alla anmälda besökare inför evenemangen
- Roll-ups för respektive intresseområde
- Mässbord samt ståbord efter önskemål
- LNU-dukar till samtliga bord på mässan
Vad står fakulteten/NLU för när det kommer till material?
- Eventuella give aways
- Eventuellt godis och skålar till montern
- Övriga trycksaker, exempelvis vykort eller programspecifik information
Kan jag beställa trycksaker till dagen?
Vid önskemål om programspecifika trycksaker (exempelvis flyers eller vykort) ber vi dig fylla i beställningsformuläret senast tre veckor innan datumet för dagen. Vi har tagit fram specifika mallar för Öppet hus.
Linnéuniversitetets evenemang strävar mot att vara så hållbara som möjligt. Fundera därför gärna en extra vända kring om du verkligen behöver tryckt material. Går det att hänvisa till exempelvis en programsida på lnu.se i stället?
Frågor om samordnare
Vad har samordnaren för roll?
Varje fakultet/NLU har en samordnare vars uppgift är att se till så att fakultetens representation under evenemangen är god. Uppdraget som samordnare innefattar att dela information om anmälan internt på fakulteten/NLU till programansvariga, studievägledare, rektorer, chefer och dylikt.
Målet är att samordnaren ska ha en helhetsbild av representationen på fakulteten och rollen är därför en avgörande funktion för att deltagandet under Öppet hus ska vara bra.
Samordnaren förväntas:
- Delta på informationsmöten med projektgruppen
- Skicka vidare information samt påminnelser om anmälan internt på fakulteten/NLU till programansvariga, studievägledare, chefer osv.
- Vara inlästa på FAQ för utställare och passhållare samt kunna återge svar utifrån den
- Svara på enklare frågor som berör representationen på fakulteten, exempel vilka program kommer/har anmält sig och vilka aktiviteter planeras?
- Ombesörja att program/utbildningar anmäler sitt deltagande
- Informera och uppdatera kanslichef och/eller andra berörda om representationen/antal anmälningar inför sista anmälningsdag
- Informera deltagare på fakulteten om beslut som kanslichef/fakultetesledning/prefekt tagit gällande kostnader i samband med öppet hus (exempelvis ersättning till studentrepresentanter, resekostnader, trycksaker, testa på-aktiviteter eller eget mässmaterial).
Samordnaren behöver inte ansvara för, men kan behöva vara behjälplig med:
- Att svara på frågor som berör program, schema, mässa, utformning, inbjudan och marknadsföring av dagen
- Studentrepresentation under dagen, detta ansvar ligger på passhållare och/eller mässutställare om inte fakulteten beslutar annan hantering
- Monterplacering av fakultet/program på mässan
- Bord, duk, godis och gemensamma trycksaker enligt standardpaketet
Vem är samordnare på min fakultet/NLU?
FEH: Terese Nilsson och Malin Madestam
FHL: Sandra Hedberg
FKH: Mikael Daag
FSV: Kim Robertsson och Katarina Karlsson
FTK: Katrin Lindwall
NLU: Jessica Sundström
Frågor om studentrepresentation
Vem betalar för studenter som jobbar under dagen?
Ofta vill passhållare och utställare ha med studentrepresentanter på passen och/eller mässan, vilket även är något vi i projektgruppen rekommenderar. Studentrepresentation ska ersättas enligt gällande avtal för dylika insatser. Nedanstående är godkänt och överenskommet på fakultet/NLU.
Fakulteten/passhållare/utställare ansvarar själva för, alternativt kommer överens med samordnare att ansvara för:
- Att identifiera och anlita relevanta studentrepresentanter
- Kostnader kopplade till studentrepresentation under öppet hus (arvode, resor, resevillkor), vilket regleras av de avtal som finns
- Administrera samt hantera eventuella avtal/gällande regler för studentrepresentation (HR finns som stöd för vad som gäller)
- Att kostnader ska vara förankrade och beslutade från kanslichef/fakultetsledning/prefekt inför dagen
- Att överenskommelseblankett + ersättningsblankett finns att tillgå på förhand för de studenter som arbetar under dagen.
Läs mer om Tillfälligt behov av timavlönad personal – intermittent anställning.
Frågor om kommunikationsavdelningens ansvar
Vad ansvarar kommunikationsavdelningen för inför dagen?
- Projektleder evenemangen och informerar samordnarna
- För dialog med skolor, kommuner, regioner och andra externa aktörer
- Marknadsför eventet
- Samordnar centrala funktion som Linnékåren och studentföreningar
Vad ansvarar kommunikationsavdelningen för under dagen?
- Skyltar och vägvisare
- Inspirationsmagasinet Plugga
- Roll-ups för respektive intresseområde
- Digitalt program på lnu.se/plugga samt program i PDF-format
- Central studentrekryteringsmonter med studentambassadörer
- Rundvandringar på campus
- Mässbord och ståbord
- LNU-dukar till samtliga bord i mässytan
- Mässvärdar, entrévärdar och besöksvärdar