- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Forskningskommunikation
Forskningskommunikation
Forskningskommunikation handlar om att kommunicera forskning utanför forskarvärlden och är en viktig del av universitetets uppdrag. Som ett stöd till dig i detta arbete erbjuder kommunikationsavdelningen hjälp på olika sätt.
Genom att kommunicera forskning som bedrivs vid Linnéuniversitetet kan vi:
- Sätta kunskap i rörelse och se till så att vår forskning kommer till nytta i samhället.
- Öka kännedomen om oss och på så sätt stärka bilden av universitetet.
- Öppna för nya samarbeten med näringsliv och organisationer.
Vårt stöd till dig
Att kommunicera sin forskning är varje forskares ansvar. Det kan ske genom att du till exempel deltar i samhällsdebatten, sprider nya rön, håller öppna föreläsningar, ser till att du och dina projekt är synliga på Lnu.se eller knyter kontakter utanför universitetet.
För att stödja dig som forskare i din kommunikation erbjuder kommunikationsavdelningen hjälp inom olika områden. Grunden i vårt arbete är att sprida forskning på ett tillgängligt och inspirerande sätt till målgrupper som inte är experter i ämnet.
Läs mer om några av områdena för forskningskommunikation, vad de innebär och hur vi kan stödja dig.
Din personliga sida på Lnu.se
Varje anställd har en personlig sida på Lnu.se och den finns i en svensk och en engelsk version. Du ansvarar själv för att informationen är korrekt på båda språken.
Att det finns information om dig och din forskning på din personliga sida är viktigt, liksom en bild på dig. Detta för att journalister, forskarkollegor, finansiärer och andra som söker efter dig eller det du forskar om, på Lnu.se eller via Google, ska kunna hitta vad de letar efter.
Redigera din sida
Du kan komma åt att redigera din personliga sida på två sätt:
a) Gå till Medarbetare. Klicka på Logga in uppe till höger, logga in med dina vanliga uppgifter och klicka sedan på ditt namn.
b) Sök efter ditt för- och efternamn på Lnu.se och gå till din sida. Klicka på Logga in uppe till höger och logga in med dina vanliga uppgifter.
I de följande utfällbara blocken hittar du information om vad som finns på din personliga sida och hur du uppdaterar den.
Informationsrutan med titel och kontaktuppgifter
Informationen i rutan överst på sidan hämtas från databaser i universitetets olika system. Den kan du inte ändra själv.
-
- Anställningstitel: Primula. Kontakta HR-avdelningen för att ändra titeln permanent. Kontakta kommunikationsavdelningen för att ändra till eller från en tillfällig titel (t ex prefekt eller dekan) eller till/från docent.
- Fakultet/institution/avdelning: Hämtas från Primula.
- Telefonnummer, rum: Växelsystemet. Kontakta infocenter för att ändra.
- E-post: Kontohanteringssystemet. Kontakta IT-avdelningen för att ändra.
Personligt foto
Att ha en bild på dig på din personliga sida ger ett trevligt intryck och kan även bidra till att den som söker dig hittar rätt. Därför vill vi gärna att du fotograferar dig i en av våra studior i Kalmar och Växjö. Läs mer om personligt foto och hur du bokar tid.
Bilden läggs på din personliga sida och kan laddas hem därifrån i högupplöst format. Dels kan du hänvisa media till sidan, dels kan du själv skicka bilden till exempelvis tidskrifter eller förlag. Extern användning förutsätter att fotografens namn anges (normalt "Linnéuniversitetet").
Har du inte möjlighet att låta dig fotograferas av oss, kan du ta (eller be någon ta) en bild på dig med kamera eller mobil. Ta då en bild på lagom nära håll, mot en vit eller ljus enfärgad bakgrund på en plats med bra ljusförhållanden. Mejla den sedan i originalformat till kommunikationsavdelningen. Tänk på att mejlprogram i mobiler ofta förminskar bilder om du inte väljer annat.
Använder du en privat bild måste du ha säkerställt att du får använda den enligt Creative Commons-regelverket, det vill säga att bilden får användas fritt även av tredje part (Linnéuniversitetet, media etc).
Svensk presentationstext
Direkt under informationsrutan finns knappen Redigera min information. Klicka på den för att lägga till eller uppdatera information om dig.
- Bocka för om du är lärare och/eller forskare. Denna information används för att förbättra sökningarna på Lnu.se och är därför viktig.
- Välj om ditt mobilnummer ska synas (som standard syns det inte).
- Därefter finns fyra rutor där du lägger in texter om dig själv och vad du arbetar med. Skriver du inget, visas inte fältet.
Skriv på svenska på din svenska sida och på engelska på din engelska sida!
Tänk på att få med viktiga nyckelord som beskriver ditt arbete. Tänk också på att besökarna på Lnu.se har varierande bakgrund och kunskaper.
- I fältet Om mig, skriv översiktligt om dig, din bakgrund och ditt arbete på Linnéuniversitetet.
- I fältet Undervisning, beskriv den undervisning du arbetar med.
- I fältet Forskning, beskriv den forskning du arbetar med.
- I fältet Uppdrag, beskriv eventuella uppdrag du har, inom eller utom universitetet. - När du är klar, klicka på Spara.
Engelsk presentationstext
Gå till den engelska versionen av Medarbetare, Lnu.se/en/medarbetare, och klicka på ditt namn uppe i högra hörnet. Alternativt, gå till din personliga engelska sida under Lnu.se/en. Gör som under rubriken Svensk presentationstext ovan, men skriv texterna på engelska.
Forskargrupper och forskningsprojekt
De forskargrupper du tillhör och de forskningsprojekt du arbetar eller arbetat med visas automatiskt på din personliga sida. Om dessa inte stämmer, kontakta forskningskommunikatörerna.
Nedanför informationen om dig finns knappen Inställningar för grupper/projekt. Klicka på den.
- Välj att visa de forskargrupper, pågående och avslutade forskningsprojekt du tillhör som kort, som lista eller inte alls.
- När du är klar, klicka på Spara.
Publikationer i Diva
Längst ner på din personliga sida visas dina publikationer, vilka hämtas från databasen Diva. När du registrerar en publikation, ange alltid ditt användarnamn, den institution som gällde vid publiceringstillfället, forskningsämne, samt eventuell forskargrupp (hör med forskningsledaren vad som gäller). Gör du inte detta, syns inte publikationerna på rätt sätt på Lnu.se.
Är ni flera författare vid Linnéuniversitetet till samma publikation måste ni ange samtliga författares användarnamn. Har du problem med att redigera en publikation i Diva, hör av dig till Diva-supporten.
Hantera visningen av dina publikationer
Logga in via Medarbetare eller Lnu.se, om du inte redan gjort det, och gå till din personliga sida. I rutan med publikationer finns fyra knappar med vars hjälp du väljer hur dina publikationer visas.
- Välj favoritpublikationer
- Under Visa, bocka av eventuella publikationer du inte vill ska visas.
- Under Favorit, bocka för de publikationer du vill ska visas först i din lista, under rubriken Publikationer i urval – alltså de publikationer du tycker är viktigast (förslagsvis 3–5 st).
- Obs: Klicka sedan på Spara.
- Välj publikationstyper
- Under Visa, bocka av eventuella publikationstyper du inte vill ska visas.
- Dra och släpp en publikationstyp för att lägga typerna i den ordning du önskar.
- Obs: Klicka sedan på Tillbaka.
- Välj innehållstyper
- Bocka av om det är någon av dessa innehållstyper du inte vill visa.
- Obs: Klicka sedan på Tillbaka.
- Välj sorteringsordning
- Välj hur du vill sortera inom respektive publikationstyp samt Publikationer i urval.
Extra innehåll
Du kan lägga till filmer, länkar, dokument med mera på din personliga sida. Kanske har du medverkat i en podcast, vill dela med dig av intressanta samarbeten eller annat? Kontakta kommunikationsavdelningen för att få hjälp med detta.
Taggning
Så kallade taggar kopplar dig och din sida till aktuell fakultet, institution, forskargrupper, forskningsprojekt, forskningsämnen, undervisningsämnen etc. De visas i den grå rutan på din personliga sida. Kontakta kommunikationsavdelningen för att få hjälp med att tagga dig rätt.
Sidor för forskargrupper på Lnu.se
Det är viktigt att varje forskargrupp har en egen sida på Lnu.se. Detta för att universitetets forskning ska synas för andra forskare, finansiärer, samarbetspartner, journalister, organisationer, näringsliv etc.
På forskargruppssidan samlas all information som är relevant för gruppen. Sidan ska finnas på svenska och gärna även på engelska.
Detta bör finnas på en forskargruppssida:
- Gruppens namn (som utgör rubriken för sidan)
- En bild som illustrerar gruppen
- En ingress som lättfattligt sammanfattar gruppens forskning
- En beskrivning av gruppens forskning
- En kontaktperson och en lista över medarbetare
Man kan sedan fylla på med:
- Nyheter och kalenderhändelser (gör att sidan ser "levande" och aktuell ut)
- Forskningsprojekt, pågående och avslutade
- Publikationer, i form av en länk till DiVA
- Bilder, filmer, länk till blogg, länklistor och mycket mer
För att skapa en sida för en forskargrupp, kontakta forskningskommunikatörerna. Det är också dit du vänder dig för att ändra på en sida, eller om gruppen läggs ner eller övergår i en annan grupp. Forskargruppens kontaktperson ansvarar för innehållet på sidan och för att sidan hålls uppdaterad.
- Exempel, mindre forskargrupp: Cross-Laminated Timber / Cross-Laminated Timber
- Exempel, större forskargrupp med undergrupper: Träbyggnadsteknik / Wood Building Technology
Sidor för forskningsprojekt på Lnu.se
Det är viktigt att varje forskningsprojekt har en egen sida på Lnu.se. Detta för att universitetets forskning ska synas för andra forskare, finansiärer, samarbetspartner, journalister, organisationer, näringsliv etc.
På forskningsprojektsidan samlas all information som är relevant för projektet. Sidan ska finnas på svenska och gärna även på engelska.
Detta bör finnas på en forskningsprojektsida:
- Projektets namn (som utgör rubriken för sidan)
- En bild som illustrerar projektet
- En ingress som lättfattligt sammanfattar projektet
- Fakta om projektet (projektledare, medarbetare, organisationer, finansiärer ...)
- En beskrivning av projektets innehåll
- En kontaktperson
Man kan sedan fylla på med en länk till publikationer i DiVA, bilder, filmer, länklistor och mycket mer.
För att skapa en sida för ett forskningsprojekt, fyll i formuläret eller wordfilen här. Kommunikationsavdelningen skapar då sidan utifrån detta underlag. Projektledaren ansvarar för innehållet på sidan och för att den hålls uppdaterad. Kontakta kommunikationsavdelningen för hjälp med att ändra på sidan eller för att meddela att projektet avslutats.
- Exempel på projekt: Grundläggande förståelse av fuktupptag / Fundamental understanding of moisture
Sidor för såddprojekt på Lnu.se
Det är viktigt att varje såddprojekt har en egen sida på Lnu.se. Detta för att universitetets forskning ska synas för andra forskare, finansiärer, samarbetspartner, journalister, organisationer, näringsliv etc.
På såddprojektsidan samlas all information som är relevant för projektet. Sidan ska finnas på svenska och gärna även på engelska.
Detta bör finnas på en såddprojektsida:
- Projektets namn (som utgör rubriken för sidan)
- En bild som illustrerar projektet
- En ingress som lättfattligt sammanfattar projektet
- Fakta om projektet (projektledare, medarbetare, finansiär ...)
- En beskrivning av projektets innehåll
- En kontaktperson
För att skapa en sida för ett såddprojekt, fyll i formuläret eller wordfilen här. Kommunikationsavdelningen skapar då sidan utifrån detta underlag. Projektledaren ansvarar för innehållet på sidan och för att den hålls uppdaterad. Kontakta kommunikationsavdelningen för hjälp med att ändra på sidan eller för att meddela att projektet avslutats.
Sidor för doktorandprojekt på Lnu.se
Det är viktigt att även doktorandprojekt har en egen sida på Lnu.se. Detta för att universitetets forskning ska synas för andra forskare, finansiärer, samarbetspartner, journalister, organisationer, näringsliv etc.
På doktorandprojektsidan samlas all information som är relevant för projektet. Sidan ska finnas på svenska och gärna även på engelska.
Detta bör finnas på en doktorandprojektsida:
- Projektets namn (som utgör rubriken för sidan)
- En bild som illustrerar projektet
- En ingress som lättfattligt sammanfattar projektet
- Fakta om projektet (doktorand, handledare, ev organisationer, ev finansiärer ...)
- En beskrivning av projektets innehåll
Man kan sedan fylla på med bilder, filmer, länklistor och mycket mer.
För att skapa en sida för ett doktorandprojekt, fyll i formuläret eller wordfilen här. Kommunikationsavdelningen skapar då sidan utifrån detta underlag. Du som doktorand ansvarar för innehållet på sidan och för att den hålls uppdaterad. Kontakta kommunikationsavdelningen för hjälp med att ändra på sidan eller för att meddela att projektet avslutats.
- Exempel på projekt: Byggnadssystem av KL-trä och betong i samverkan / Building systems of CLT and concrete
Podcast/podd
Vad är en podd?
En podd är vanligtvis en serie med ljudavsnitt som publiceras på nätet, och som går att prenumerera på via ett s k RSS-flöde. Ljudfilerna publiceras med viss regelbundenhet och lagras på ett externt poddhotell, som gör det möjligt för många att lyssna samtidigt.
Snillen stimulerar – Linnéuniversitetets podd om forskning
Linnéuniversitetets forskningspodd heter Snillen stimulerar. Där bjuds forskare från Linnéuniversitetet in för att dela med sig av intressanta saker ur sin forskning. Kommunikationsavdelningen ansvarar för podden. Har du förslag på gäster, eller vill du själv medverka, är du välkommen att tipsa oss!
Vill du starta en egen podd?
Om du har funderingar på att starta en podd kan du få stöd av kommunikationsavdelningen för att:
- Inledningsvis diskutera idé, syfte, innehåll och målgrupp
- Diskutera i vilka sammanhang podd är ett effektivt sätt att nå ut
- Få hjälp med studioinspelning (i mån av tid)
- Publicering på lämplig webbsida på Lnu.se
Detta ansvarar du som gör podden för:
- Skaffa abonnemang på poddhotell
- Sköta administration och publicera på poddhotellet
- Planering av innehållet i avsnitten
- Programledare och gäster
- Inspelning av samtalet (om det ej sker i kommunikationsavdelningens studio)
- Redigering av ljudfilen
För tips till Snillen stimulerar och frågor om att starta en egen podd, kontakta Anders Olsson eller Tove Nordén.
Film inom forskning
Har du en idé om att göra en film om något intressant i din forskning? Har du något som är visuellt och intressant att visa upp och berätta om i en film?
Kontakta medieproduktion på kommunikationsavdelningen så diskuterar vi idé, syfte, målgrupp, innehåll och i vilka situationer film är ett bra medium. Vi gör olika typer av filmer inom forskning. Oftast handlar det om reportage/inslag för Lnu.se och våra sociala medier.
Kontakta medieproduktion via detta formulär.
(Observera att detta formulär gäller en förfrågan om film, inte en beställning.)
Blogg
En blogg kan användas för att kommunicera sin forskning till omvärlden, men också som ett sätt att enkelt lägga upp nyheter på en webbsida för till exempel en forskargrupp.
Linnéuniversitetet använder bloggverktyget Wordpress. Genom att skapa ett så kallat rss-flöde på en sida visas blogginläggen automatiskt. Exempel på hur man kan arbeta med bloggen som en nyhetslista finns på bland annat Etnografiskt forum och DISA.
- Vill du starta en blogg kontaktar du kommunikationsavdelningen.
- Här finns en lathund/manual till bloggverktyget.
- Ett urval av Linnéuniversitetets bloggar finns på https://blogg.lnu.se.
Evenemang
Kalenderhändelser
Har du ett seminarium, en öppen föreläsning eller någon annat evenemang som du vill ska synas på Lnu.se, kan vi hjälpa dig genom att lägga in evenemanget i kalendariet på Lnu.se. Kriteriet för att det ska kunna bli en kalenderhändelse är att Linnéuniversitetet är arrangör eller delarrangör. Fyll i formuläret för kalenderhändelser så att vi får den nödvändiga information som behövs.
Konferens eller evenemang
Om du planerar en konferens eller ett evenemang, såväl fysisk som digital, hör av dig till Linnémöten.
Utbildning och rådgivning
Föreläsningar
Kommunikationsavdelningen erbjuder föreläsningar om forskningskommunikation ur olika aspekter för doktorander, forskare eller i andra sammanhang. Några exempel på föreläsningar:
- Hur skriver man populärvetenskapligt?
- Hur tänker tidningar och andra medier?
- Hur gör man en debattartikel?
- Hur fungerar min personliga sida på Lnu.se?
- Hur fungerar sidorna för forskargrupper, forskningsprojekt och doktorandprojekt?
Press- och medierådgivning
Vi erbjuder även stöd och rådgivning kring alla press- och medierelaterade frågor.
Kontakta forskningskommunikatörerna för önskemål om föreläsningar eller rådgivning.
Forskningsnyheter
Generella kriterier för nyheter/pressmeddelanden
Samtliga tips på nyheter, händelser och evenemang som kommer till kommunikationsavdelningens kännedom nyhetsvärderas enligt vedertagna redaktionella principer:
- Nya rön och vetenskapliga publikationer där forskaren, huvudförfattaren eller motsvarande är anställd vid Linnéuniversitetet
- Tilldelade forskningsanslag (över 1 miljon kronor, eller många små summor)
- Händelsen är aktuell och direkt kopplad till Linnéuniversitetets verksamhet
- Händelsen är av internt intresse för hela eller stora delar av organsiationen
- Händelsen har ett allmänintresse utanför universitetet
- Händelser och människor som visar Linnéuniversitetet som arbetsplats och lärosäte
Utöver nyhetsvärdering vägs också arbetsbeslastning och tidsåtgång in.
Tipsa oss
Forskningsrelaterade ärenden och dito nyhetstips om till exempel disputationer, nya rön, publicering av vetenskapliga artiklar etc, skickas till forskningskommunikatörerna.
Alla tips kan av praktiska skäl inte bli nyheter, men chansen att det faktiskt blir något av tipset är större om kommunikationsavdelningen får vetskap om händelsen. Så tveka inte att tipsa oss om vad som händer i verksamheten!
Förutom nyheter, pressmeddelanden och olika reportage kan tipset också bli ett effektfullt inlägg i någon av våra sociala medie-kanaler, ett presstips, eller sparas till ett senare tillfälle.
Forskningsnyheter handlar i de allra flesta fall om nya rön, oftast i form av vetenskapliga artiklar, men kan givetvis även behandla andra saker.
Kontakta forskningskommunikatörerna så snart som möjligt när en vetenskaplig artikel blivit antangen för publicering, även om den exakta publiceringsdagen inte är bestämd. Räkna med att det kan ta tre till fyra veckor att ta fram ett ”kommunikationspaket” för en större forskningsnyhet.
För att en nyhet och ett eventuellt pressmeddelande ska bli så bra (och populärvetenskaplig) som möjligt, behöver du skicka ett underlag till forskningskommunikatörerna.
Underlaget behöver innehålla följande uppgifter:
- En sammanfattning av resultaten (helst på svenska). Ange vad som är att anse som huvudbudskap. Det vill säga: Vilket är resultatet, hur kan det tillämpas, vad är ”extra viktigt”, är något oväntat, förvånande, uppseendeväckande eller kontroversiellt, etc?
Texten behöver inte vara särskilt genomtänkt eller välformulerad i detta skede, men ska tydliggöra forskningsresultaten, för vem, vilka och hur, vilken nytta och i vilket sammanhang resultaten har betydelse. - Fullständig originalrubrik och länk till den vetenskapliga artikeln/texten, DOI-nummer och övriga referensuppgifter.
- Kontaktuppgifter till max två talespersoner, titel, mobilnummer och e-post.
- Uppgifter om publiceringsdatum och/eller kontaktuppgifter till tidskriftens pressavdelning eller motsvarande, samt eventuellt embargo.
- Eventuell information om medförfattare, finansiering, samarbeten etc.
- E-postadresser till egna kontakter (kollegor, journalister etc) som ni vill ska få pressmeddelandet skickat till sig.
- Bilder – porträttbilder på aktuella forskare och gärna en eller flera illustrerande bilder med tydlig koppling till aktuell forskning. Bilderna ska helst vara högupplösta (300 dpi).
OBS – Det är av yttersta vikt att säkerställa att alla bilder, även privata, får användas enligt Creative Commons-regelverket, det vill säga att bilden får användas fritt även av tredje part. Ange även vem som tagit bilden.
Frågor om bilder och dess användning kan besvaras av pressansvarig, eller någon av universitetets fotografer.
Ansvarig forskningskommunikatör tar fram ett textförslag utifrån det underlag som skickas in. Det är helt i sin ordning att föreslå eller skriva sina egna citat. Ingen text publiceras utan att ansvarig forskare läst och godkänt materialet.
När nyheten väl är skriven, har Linnéuniversitetet tillgång till flera kanaler för att sprida forskningen. En forskningsnyhet kan synas i följande kanaler (vid behov i olika format och anpassade versioner):
- Nyhet på Lnu.se och Medarbetare, svenska och engelska.
- Pressmeddelande från Linnéuniversitetet, nationellt och internationellt.
- Expertsvar, svenska och engelska.
- IDW (Tyskland) http://idw-online.de/pages/en, engelska.
- AlphaGalileo https://www.alphagalileo.org, engelska.
- Science X https://sciencex.com, engelska.
- Sociala medier – Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, SnapChat, YouTube.
Aktiv på sociala medier? Glöm inte ange era egna användarnamn och andra angelägna hashtaggar och användare.
Den eller de som står angivna som kontaktperson i ett pressmeddelande förväntas vara tillgänglig för intervjuer, åtminstone i närtid efter publicering. Kalendern behöver absolut inte vara tom, men det måste finnas visst utrymme för att svara på frågor och att ställa upp på intervjuer och eventuella fotograferingstillfällen.
Licentiat- och doktorsavhandlingar, disputationer
- Se separata instruktioner vid din fakultet.
- Checklistor för framtagande av tryckta avhandlingar.
Press och mediebevakning
Generella kriterier för nyheter/pressmeddelanden
Samtliga tips på nyheter, händelser och evenemang som kommer till kommunikationsavdelningens kännedom nyhetsvärderas enligt vedertagna redaktionella principer:
- Nya rön och vetenskapliga publikationer där forskaren, huvudförfattaren eller motsvarande är anställd vid Linnéuniversitetet
- Tilldelade forskningsanslag (över 1 miljon kronor, eller många små summor)
- Händelsen är aktuell och direkt kopplad till Linnéuniversitetets verksamhet
- Händelsen är av internt intresse för hela eller stora delar av organsiationen
- Händelsen har ett allmänintresse utanför universitetet
- Händelser och människor som visar Linnéuniversitetet som arbetsplats och lärosäte
Utöver nyhetsvärdering vägs också arbetsbeslastning och tidsåtgång in.
Tipsa oss
Forskningsrelaterade ärenden och dito nyhetstips om till exempel disputationer, nya rön, publicering av vetenskapliga artiklar etc, skickas till forskningskommunikatörerna.
Alla tips kan av praktiska skäl inte bli nyheter, men chansen att det faktiskt blir något av tipset är större om kommunikationsavdelningen får vetskap om händelsen. Så tveka inte att tipsa oss om vad som händer i verksamheten!
Förutom nyheter, pressmeddelanden och olika reportage kan tipset också bli ett effektfullt inlägg i någon av våra sociala medie-kanaler, ett presstips, eller sparas till ett senare tillfälle.
Pressmeddelanden
En nyhet och ett efterföljande pressmeddelande går ofta hand i hand, men det senare är inte på något sätt vare sig självklart eller obligatoriskt. Ett pressmeddelande bör vara förhållandevis kortfattat och endast innehålla det mest kärnfulla. Nyheten, som gärna kan länkas in i pressmeddelandet, har betydligt större utrymme för längre och mer detaljerade texter.
Via databasen i vårt pressverktyg når vi journalister över hela världen. Sändlistor för respektive pressmeddelande tas fram genom att söka efter journalister som är journalistiskt verksamma inom aktuella ämnen och/eller geografiska områden.
Pressmeddelanden skickas endast via pressansvarig eller fakulteternas forskningskommunikatörer.
För att göra en rättvis bedömning av nyhetsvärdet eller det journalistiska intresset behövs ett underlag. Antingen som en mer eller mindre redan färdig nyhetstext, eller en populärvetenskaplig sammanfattning som i möjligaste mån svarar på frågorna vem, var, när, hur och varför. Ett pressmeddelande fungerar bäst för sådant som rör en stor och bred målgrupp.
Pressmeddelanden kan inte användas för ren marknadsföring av till exempel evenemang, studentrekrytering eller konferenser.
Pressinbjudan
När det är möjligt för journalister att delta i arrangemang och/eller träffa aktuella personer för intervjuer, eller när något händer vid viss tidpunkt, kan inbjudan till journalister skickas ut.
- Inbjudan kan vara av officiell karaktär och skickas då via pressansvarig med utsedd kontaktperson.
- Inbjudan kan också vara mer inofficiell och komma direkt från medarbetare eller ansvarig arrangörsperson (se Presstips nedan). Då görs detta helt utan inblandning från kommunkationsavdelningen och/eller pressansvarig.
Presstips
Det står varje enskild medarbetare fritt att tipsa journalister (och allmänhet) om till exempel seminarier, konferenser och liknande. Det kan dock vara bra att informera pressansvarig för smidig hantering av eventuella frågor som uppstår ifall tipset får spridning.
Vid tillställningar och händelser som kan antas vara av intresse, utan att direkt uppfylla kriterierna för en händelsestyrd nyhet, kan även kommunikationsavdelningen skicka enklare presstips.
Presskonferens
Endast i undantagsfall och vid större särskilda händelser arrangeras presskonferenser. De arrangeras endast av kommunikationsavdelningen (pressansvarig).
Omvärldsbevakning
Det är pressansvarig som omvärldsbevakar och följer upp det som skrivs om Linnéuniversitets verksamhet i olika medier, både nationellt och internationellt.
En gång i veckan skickas en nyhetsrapport från mediebevakningstjänsten Meltwater. Veckorapporten innehåller ett urval av digitalt publicerade nyheter som på olika sätt är kopplade till Linnéuniversitetet. Anmäl ditt intresse till pressansvarig för att få rapporten skickad till dig via e-post.
Rapporter kan även skapas via manuella sökningar på till exempel enskilda personer, specifika ord och tidsintervall. Manuella sökningar kan även göras för tryckta artiklar.
Kontakta pressansvarig för mer information.
Checklista vid pressutskick
För att underlätta administrationen för alla parter när vi skickar ut ett pressmeddelande följer här ett antal punkter som kan vara bra att checka av.
Kontaktuppgifter
- Namn
- Titel (professor och ämne, lektor och ämne, kommunikatör etc.)
- Mobiltelefonnummer – alltid att föredra framför fast nummer (se nedan)
- E-postadress
Kontaktpersoner anges sist i pressmeddelandet och skrivs enligt följande:
Förnamn Efternamn, titel, 07X- XXX XX XX, fornamn.efternamn@lnu.se
Ta gärna en extra titt på er egna personalsida på Lnu.se och uppdatera vid behov.
Tillgänglighet vid utskick
Finns det någon dag som passar bättre än någon annan?
Ni behöver inte ha rensad kalender, men bör kunna svara i telefonen under dagen iaf. Mobilnummer underlättar. Smidigt för journalisterna att ta kontakt via SMS och ni kan svara via SMS ifall ni sitter upptagna för tillfället. En annan fördel är att ni i större utsträckning på förhand får veta vem som söker kontakt.
Bilder
- Porträttbild och/eller halvfigur
- Verksamhetsbilder – autentiska bilder där någon gör något, detaljbild, eller översiktsbild
- Bra och autentiska bilder bidrar ofta till ökad spridning.
- Skicka bilderna så högupplösta som möjligt, gärna original.
Fotograf och upphovsrätt
- Vem är fotograf till bilderna?
- Får de användas som pressbilder?
Getty Images får inte användas som pressbilder, men kan användas för att bildsätta pressmeddelandet när Lnu står som avsändare.
Geografiska kopplingar utöver Lnu:s närområde
- Har aktuell huvudperson (eller ämne) i pressmeddelandet lokala eller regionala kopplingar utöver Kalmar/Kronoberg?
- Vilka tidningar/redaktioner finns i det området isf?
Mottagare på pressmeddelandets sändlista
- Utöver journalister – vilka övriga organisationer, företag, branscher kan vara intresserade av pressmeddelandet?
Meddela vilka e-postadresser som ska adderas på sändlistan.