- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Kommunikationsjuridik
Kommunikationsjuridik
Förordningar
Offentlighetsprincipen
Grundprincipen är att handlingar som förvaras hos myndigheter ska vara tillgängliga för allmänheten. Alla handlingar (pappersdokument eller elektroniska handlingar) som är inkommna till, upprättade hos eller som förvaras hos myndigheten, är som huvudregel offentliga. Detta innebär att var och en har rätt att få läsa handlingarna och även (mot avgift) få en papperskopia på dem.
Handlingar kan emellertid omfattas av sekretess, vilket omöjliggör ett utlämnande.
Yttrandefrihet och meddelarfrihet
Yttrandefrihet innebär att varje medborgare gentemot det allmänna ska kunna förmedla information och uttrycka sina tankar, åsikter och känslor i tal, skrift, bild eller på annat sätt.
Meddelarfrihet innebär att alla anställda inom offentlig verksamhet muntligen får lämna uppgifter till medier, i syfte att de ska publiceras. Myndigheten har inte rätt att efterforska vem som lämnat uppgifterna.
Dataskyddsförordningen, GDPR
GDPR är en EU-förordning som reglerar all behandlingen av personuppgifter. I egenskap av EU-förordning har den företräde framför svensk lag men den ger inom vissa områden utrymme för kompletterande svensk lagstiftning. GDPR kräver att den som vill behandla personuppgifter måste ha en laglig grund för behandlingen och behandla uppgifterna på ett säkert och transparent sätt samtidigt som den vars uppgifter behandlas försäkras ett antal rättigheter.
Läs mer om hur Linnéuniversitetet hanterar personuppgifter.
Språklagen
I Språklagen finns bestämmelser om svenska språket, de nationella minoritetsspråken och det svenska teckenspråket. Lagen innehåller även bestämmelser om det allmännas ansvar för att den enskilde ges tillgång till språk samt om språkanvändning i offentlig verksamhet och i internationella sammanhang.
Syftet med språklagen är att ange svenskans och andra språks ställning och användning i det svenska samhället. Lagen syftar också till att värna svenskan och den språkliga mångfalden i Sverige samt den enskildes tillgång till språk.
Marknadsföringslagen
Marknadsföringen ska stämma överens med god marknadsföringssed och även i övrigt vara tillbörlig mot konsumenter och näringsidkare. All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det ska också framgå vem som svarar för marknadsföringen.
Lagen om namn och bild i reklam
När bilder på personer eller namn på faktiska personer används i marknadsföringssyfte, får detta inte ske utan personens medgivande.
Upphovsrätt
Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket. Det kan till exempel röra sig om skönlitterär eller beskrivande framställning i tal och skrift, datorprogram, filmverk eller fotografiskt verk. Upphovsrättslagen rör bestämmelser om den rätt som författare, tecknare, fotografer, kompositörer och andra har över sitt intellektuella skapande. Således har upphovsrätten stöd av grundlagen.
Upphovsrätt gäller inte till författningar, beslut av myndigheter samt yttranden av svenska myndigheter.
Man har rätt att kopiera ett fåtal exemplar av ett verk för privat bruk utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren. Det gäller inte till exempel datorprogram eller hela böcker. Detta innebär att man kan ta en lagligt framställd film- eller musikskiva och göra ett fåtal kopior för sig själv, familj och nära vänner, utan att begå upphovsrättsintrång. Observera dock att om materialet är kopieringsskyddat, kan det vara olagligt att kringgå skyddet.
BBS-lagen
Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (Bulletin Board System) innebär att den som äger/administrerar en BBS har ett visst ansvar. Bland annat har man skyldighet att ta bort inlägg som rör uppvigling, hets mot folkgrupp, upphovsrättintrång, mm.
Lotterilagen
Lotterilagen reglerar de grundläggande bestämmelserna om lotterier som anordnas för allmänheten. Lotterier får anordnas bara efter tillstånd.
Skillnad mellan lotteri och tävling
Som riktlinje kan sägas att ett arrangemang som avgörs med slumpens hjälp är att betrakta som ett lotteri. Avgörs ett arrangemang med en prestation, som att till exempel skriva en slogan, kan det vara att se som en tävling.
Könsdiskriminering i reklam
Vad räknas som könsdiskriminerande reklam?
I Sverige tillämpas följande kriterier:
1. Sexistisk reklam - Reklam som framställer kvinnor och män som rena sexobjekt
2. Schabloniserande reklam - Reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsroller.
3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.
Meddelarfrihet
Vad innebär meddelarfrihet?
Meddelarfrihet innebär att alla anställda inom offentlig verksamhet muntligen får lämna uppgifter till medier, i syfte att de ska publiceras. Universitetet har inte rätt att efterforska vem som lämnat uppgifterna. Man har dock inte rätt att uttala sig i universitets namn om man inte fått detta uppdrag. Meddelarfriheten inskränks när sekretess råder.
Yttrandefrihet på Internet
Omfattas Internet av YGL och TF?
I huvudsak inte. Utgångspunkten är att var och en som publicerar eller distribuerar något över Internet, själv ansvarar för lagligheten. Tre undantag finns: Traditionella mediers databaser, webb-radio/TV och e-tidningar, samt webbplatser med utgivningsbevis. Lnu.se har inget utgivningsbevis och därmed ingen ansvarig utgivare.