Linnéuniversitetet i text och språk

En del av vår identitet är hur vi uttrycker oss språkligt. Är vi samstämmiga även här, ger det en konsekvent och levande bild av Linnéuniversitet och vi blir tydliga i det kommunikativa bruset. Nedan hittar du förklaringar av begrepp som ibland används lite slarvigt, och exempel på hur du istället kan använda dem i både tal och skrift.

Campus

Linnéuniversitetet har ett campus och det ligger i Växjö. Campus skrivs med litet c i löpande text. Vi kan också skriva Linnéuniversitetet i Växjö respektive Kalmar.

Universitetskajen

I Kalmar har vi Universitetskajen. Universitetskajen skrivs med versalt u i löpande text. Vi kan också skriva Linnéuniversitetet i Kalmar respektive Växjö. Förkortningen Kajen använder vi däremot inte.

Linnéanda

Att vara student och medarbetare i Linnés anda är att vilja lära sig mer, sporra sig själv, hitta sina egna vägar och nå uppsatta mål. Vi vill också se till helheten under studietiden och arbetslivet för att alla ska kunna utvecklas som människor. Vi använder inte begreppet Lnuanda, utan alltid Linnéanda.

Linnéuniversitetet

Vi skriver alltid ut Linnéuniversitetet, vare sig vi skriver i löpande text eller använder namnet i rubriker. Vi använder inte förkortningen Linné och undvik även förkortningen Lnu.

Linnéuniversitetets webbplats

Vår webbplats heter Lnu.se, och skrivs med stort L och utan www och/eller http://. Kortadresser används för att hänvisa till en specifik sida på Lnu.se, och skrivs på följande sätt: Lnu.se/en-kortadress. Vi använder lnu.se, med litet l, för e-post och subdomäner.