- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Studentrekrytering
Studentrekrytering
Linnéuniversitetets övergripande arbete med studentrekrytering leds och samordnas av Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation (studrek) på Kommunikationsavdelningen (KOM). Vi arbetar med studentrekrytering inom och utanför Sverige.
Fokus är att synliggöra Linnéuniversitetets varumärke och stärka bilden av ett attraktivt lärosäte nationellt och internationellt, samt att öka intresset för Linnéuniversitetets utbildning. Vi arbetar i samverkan med verksamheten och andra avdelningar på förvaltningen, för att få ut bästa möjliga effekt av en insats. Alla aktiviteter vi genomför har sin utgångspunkt i Linnéuniversitetets övergripande vision, varumärke och koncept.
Studentrekryteringsarbetet prioriteras enligt följande principer:
- Gemensamma principer för prioritering genom Rådet för utbildning och lärande (RUL)
- Insatser som utgår från ledningens prioriteringar
- Insatser som stärker Linnéuniversitet som helhet; processer och aktiviteter som omfattar alla, görs på en övergripande nivå och som stärker Linnéuniversitetets varumärke
- Produktioner med relativt lång livslängd och bred användning
Gemensamma principer för prioritering
För ett proaktivt, effektivt och samlat arbete med studentrekrytering, samt för att stärka bilden av Linnéuniversitetet, sker det studentrekryterande arbetet via gemensamma principer för prioritering av utbildningar inför studentrekryteringsinsatser.
I processen för priotering ingår det, utöver att RULs ska enas om en prioritering, också att studrek inför varje rekryteringsår tar fram en kommunikationsplanen för rekryteringsåret.
Prioriteringar
För att förbättra och effektivisera det samlade arbetet med studentrekrytering och stärka bilden av Linnéuniversitetet har RUL tillsammans med studrek tagit fram gemensamma principer för prioritering av utbildningar inför studentrekryteringsinsatser. Den 16 december 2019 beslutade rektor att de framtagna principerna samt tidsplan för prioriteringsarbetet ska gälla från och med 2020 och utvärderas efter två år. Utvärderingen genererade nya principer för prioriteringar. Rektor fattade den 27 april 2022 beslut om att de nya principerna ska gälla till och med 2025 sedan ska processen återigen utvärderas.
Aktuellt beslut:
Tidigare beslut:
Beslutet innebär kortfattat att ledningsgrupperna på respektive fakultet och NLU föreslår prioriteringar utifrån tre kategorier:
- Kategori 1: Kommunikativa studentrekryterande områden
- Kategori 2: Studentrekryterande strategiska satsningar
- Kategori 3: Utbildningar med särskilda behov
Utifrån dessa förslag tas underlag för prioriteringar fram för RUL att enas kring.
Aktuella prioriteringarna för kommande rekryteringsperiod kommuniceras i en rad kanaler när besked getts.
Kommunikationsplan
Studrek tar fram en övergripande kommunikationsplan för rekryteringsåret med det studentrekryterande arbetes principer som grund. Universitetsdirektören beslutar om KOM via studrek ska verkställa framtagen kommunikationsplan för studentrekrytering. Beslutet sker i november/december inför varje rekryteringsår och kommunikationsplanen kommuniceras efter det i en rad kanaler. Observera att det löpande och stående sker en rad studentrekryterande aktiviteter.
HT24 och VT25
HT23 och VT24
HT22 och VT23
HT21 och VT22
Mer information
På följande länkar kan du ta del av information om hur studrek arbetar med studentrekrytering och vad du som program-/kursansvarig eller fakultetsanställd själv kan göra för att gynna studentrekryteringen till fakultetens utbildningar.
Läs om:
- Strategi och analys
- Hur vi arbetar med nationell studentrekrytering
- Hur vi arbetar med internationell studentrekrytering
- Hur du kan bidra i arbetet med studentrekrytering
- Hur vi arbetar med välkomstinformation till antagna studenter
Vanliga frågor och svar
Här följer vanliga frågor från verksamheten som har med studentrekrytering att göra.
Vilka studentrekryterande aktiviteter genomförs för "min" utbildning?
Är du program- eller kursansvarig kanske du undrar vilka studentrekryterande aktiviteter som just din utbildning kommer att få ta del av? Det beror på om utbildningen är prioriterad eller inte. Men oavsett om utbildningen är prioriterad eller inte så sker det aktiviteter för alla utbildningar.
På sidan om nationell studentrekrytering kan du läsa om:
- Vilka övergripande aktiviteter som görs oavsett prioriteringar
- Vilka utbildningar som är prioriterade och hur prioriteringen går till
- Vilka aktiviteter som görs för prioriterade utbildningar
- Vilka aktiviteter som görs för icke prioriterade utbildningar
Ta också del av informationen om vad du själv kan göra för din utbildning.
Om det gäller en internationell utbildning, läs då hur vi arbetar med internationell studentrekrytering.
Vilka studentrekryterande insatser görs för nya utbildningar?
Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation (Studrek) vill gärna vara med tidigt i processen när det kommer till nya program men i vissa fall också när det kommer till fristående kurser av särskild vikt (t ex om det finns ett nyhetsvärde eller om det finns beslut från ledning om särskilda insatser). Val som tidigt görs kan nämligen komma att påverka resultatet av vissa studentrekryterande aktiviteter. Ett exempel är utbildningens namn, då det påverkar utbildningens URL och sökmotoroptimering. Vi kan också vara ett strategiskt stöd när det kommer till omvärldsbevakning så som efterfrågan utifrån våra målgrupper och konkurrens från andra lärosäten.
Studrek jobbar utifrån prioriteringar som tas fram via RUL-processen, läs mer om prioriteringar och RUL-processen. Om den nya utbildningen är av stor vikt för fakulteten eller för universitet i stort bör fakultetsledningen ta ställning till om utbildningen ska bli prioriterat för omgången utbildningen startar i, detta sker i så fall via RUL-processen. Blir en utbildning prioriterad så sker en rad särskilda insatser för utbildningen. Men oavsett om utbildningen är prioriterad eller inte så sker det aktiviteter för alla utbildningar.
På sidan om nationell studentrekrytering kan du läsa om:
• Vilka utbildningar som är prioriterade och hur prioriteringen går till
• Vilka övergripande aktiviteter som görs oavsett prioriteringar
• Vilka aktiviteter som görs för prioriterade utbildningar
• Vilka aktiviteter som görs för icke prioriterade utbildningar
Ta också del av informationen om vad du själv kan göra för din utbildning.
Om det gäller en internationell utbildning, läs då hur vi arbetar med internationell studentrekrytering.
Vad kan jag göra själv, som program-/kursansvarig eller annan fakultetsanställd?
För att vi ska lyckas fylla våra program och kurser med motiverade och engagerade studenter har vi ett gemensamt ansvar att kommunicera Linnéuniversitetets utbildningar. Det finns många områden du som program-/kursansvarig eller annan fakultetsanställd kan jobba med för att gynna studentrekryteringen till era utbildningar.
Läs mer om hur du kan bidra i arbetet med studentrekrytering.
Hur skapas en programsida och hur hanteras innehållet på den?
En programsida (och till viss del också en kurssida) innhåller många olika delar och innehållet på den skapas på olika sätt, via olika system och med olika ansvariga.
Läs om vad en programsida ska innehålla, hur den är uppbyggd och vem som ansvara för de olika delarna.
Jag vill annonsera för min utbildning. / Vad gör jag om en annonssäljare ringer?
Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation ansvarar för studentrerkyterande annonsering och utgår från vår annonseringsstrategi. Annonseringsarbetet genomförs via Linnéuniversitetets övergripande kommunikationsplan för studentrekrytering med utgångspunkt i RULs prioriteringar.
Hänvisa annonsförsäljare till Kommunikationsavdelningen.
Hur gör jag om jag vill använda sociala medier för mitt program, institution eller fakultet?
Vid Linnéuniversitetet ansvarar Kommunikationsavdelningen för universitetets sociala medier-strategi och centrala konton. I dessa är fokus att publicera innehåll som stärker Linnéuniversitets varumärke och vi arbetar med både köpt och organiskt innehåll. När du vill starta ett konto på en social plattform där Linnéuniversitetet eller en delverksamhet inom Linnéuniversitetet är avsändare finns det en del att tänka på. Kontakta Kommunikationsavdelningen för rådgivning.
Jag vill ha hjälp med en nyhet på Lnu.se, vad gäller?
Nyheter som riktar sig mot externa målgrupper och som till exempel är studentrekryterande ansvarar Kommunikationsavdelningen för. Kontakta gärna Kommunikationsavdelningen om du har tips på intressanta uppslag. Nyheter som gäller övriga målgrupper (medarbetare och studenter) hanteras internt inom fakulteten men med stöd från Kommunikationsavdelningen vid behov.
Jag vill att någon ska fota på ett evenemang, vad gäller?
Det sker väldigt många evenemang på Linnéuniversitetet löpande under året. Få av dessa kan prioriteras som en aktivitet som vi kan arbeta med för studentrekrytering. Kontakta därför Kommunikationsavdelningen och beskriv ditt behov så får vi avgöra från fall till vad som eventuellt ska göras.
Vilka krav finns om jag vill ta fram en egen film?
Gäller din förfrågan en film som ska användas för studentrekrytering ber vi dig kontakta studentrekrytering@lnu.se. Detta gäller oavsett om filmen är tänkt att användas på kurs- eller programsidor på Lnu.se eller annan kanal. Övriga förfrågningar gällande film hänvisas till filmproduktion.
Medarbetargrupp - Studentrekrytering
Gå gärna med i medarbetargruppen för studentrekrytering. Den är till för dig som berörs av och/eller är intresserad av Linnéuniversitetets arbete med studentrekrytering. Här kan du följa vad som händer inom området; ta del av hur vi arbetar med studentrekrytering, hur Linnéuniversitetet ser ut i kommunikationen, vilka aktiviter som genomförs mm. Välkommen!
Kontakt
Har du ytterligare frågor eller annan feedback på arbetet med studentrekrytering, vänligen kontakta Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation på studentrekrytering@lnu.se.
Vi som arbetar på Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation.