- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Studentrekrytering
- Internationell studentrekrytering
Internationell studentrekrytering
Den internationella studentrekryteringen fokuserar på marknadsföring och utbildningsinformation som är riktad till freemoverstudenter, och då i synnerhet studieavgiftsskyldiga studenter. Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation ansvarar för det övergripande arbetet med internationell studentrekrytering.
Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation, Studrek, ansvarar för det internationella rekryteringsarbete som stärker Linnéuniversitetet som helhet och dess varumärke. Arbetet omfattar alla utbildningar och görs på en övergripande nivå.
Även om fokus ligger på övergripande insatser arbetar vi med kompletterande aktivteter för de utbildningar och områden som har priorteriats via Rådet för utbildning och lärande (RUL) inför ett rekryteringsår. Internationell studentrekrytering ingår till viss del i priniciperna för priorteringar, läs mer om priorteringar.
Vi anpassar kanalval och innehåll utifrån målgrupp. Aktiviteterna genomförs också i förhållande till en presumtiv students resa från att skapa uppmärksamhet till att få hen att ansöka.
För att initiera och samordna aktiviteter inom internationell studentrekrytering finns en referensgrupp med både central och fakultetsvis representation som träffas 3-4 gånger per termin.
Se kommunikationsplan för HT23 och VT24 (Kommunikationsplan för internationell studentrekrytering ligger som en bilaga från sida 33 och framåt)
Studrek arbetar med aktiviteter som utgör särskilda områden
Annonsering och utbildningsportaler
Annonsering görs året om med högre intensitet under ansökningsperoiden för studier start höstterminen. Främst sker annonsering i sociala medier-kanaler och utformas efter annonsstrategin för nationell annonsering men med hänsyn till skillnaderna i målgrupperna. Till skillnad från den nationella marknadsföringen läggs mer annonsering på att väcka intresse för Sverige som studiedestination.
Linnéuniversitetet samarbetar även med ett antal internationella utbildningsportaler. I dessa exponeras och marknadsförs Linnéuniversitetet och vårt utbildningsutbud till presumtiva internationella studenter. Utbildningsportalerna hjälper oss att komma i kontakt med en del presumtiva studenter som vi annars inte skulle nå. Dessa fungerar som sökmotorer där studenterna matchas med universitet beroende på studentens studieintressen.
Via utbildningsportalerna samlar vi in leads till intresserade studenter. Där kan studenterna även ställa frågor direkt till oss och klicka sig vidare in till våra programsidor och till Lnu.se.
De utbildninsportaler vi för samarbetar med är:
- Educations
- Keystone
- FindAMaster
- Studyportals
- Study.EU
Kampanj och innehåll
Innehåll i sociala medier, webb, kampanjer och tryckt material utgår från strategin för den nationella rekryteringen. Då internationella målgruppen skiljer sig märkvärt från den nationella, kräver det annat typ av innehåll i många forum. Utöver det som nämns här, följer den internationella rekryteringen samma strategi som för den nationella rekryteringen.
Budskap
Budskapet som används i marknadsföring mot internationella studenter delas upp i tre delar:
Sverige som studiedestination
Kommunikationen om Sverige som studiedestination är viktig för den internationella målgruppen för att den många gånger inte är medveten om Sverige. Detta är ett moment som tydligt skiljer sig från den nationella rekryteringen där Sverige som studiedestination är självklart. Tillfällen där vi informerar om Sverige är ofta innan vi väcker kännedom för Linnéuniversitetet.
Budskapet kring Sverige som studiedestination ägs och sprids i huvudsak av Svenska Institutet, Study in Sweden. Vi som lärosäte nyttjar och inspireras av det material som produceras av Svenska Institutet, Study in Sweden.
Linnéuniversitetet som lärosäte
Budskap kring Linnéuniversitetets identitet används i sammanhang där målgruppen behöver skapa en bild av Linnéuniversitetet. Särskilt viktig är sådan typ av information där målgruppen får syn på oss för första gången, som exempelvis på studieportaler. Budskapet innehåller information om Linnéuniversitetets uppkomst och dess koppling till Carl von Linne kompletterat med siffror för antalet program, kurser och studenter. Huvudbudskapet är att Linnéuniversitetet är ”ett universitet där allt är möjligt”, där vi syftar till allt vi som lärosäte bringar möjligt genom att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling (visionen).
Linnéuniversitetets profilområden
Med profilområden menas det vi som lärosäte valt att profilera oss med vid marknadsföring av utbildningar. Dessa konceptplattformar kan ändras under tid men varar ofta under ett antal år samt utvecklas varje år. Budskap kring Linnéuniversitetets profilområden används främst för att väcka kännedom för vad vi kan erbjuda som lärosäte.
- Profilerande utbildningsområden – Utgår från de enligt RUL:s valda utbildningsprioritering 1 för nationell studentrekrytering och syftar till att skapa förståelse för vilka styrkor vi som lärosäte har när det kommer till utbildning. Profilerande områden för 2021 är hållbarhet, entreprenörskap, internationalisering och kultur. Budskapet för de fyra olika områdena är ”Välj ett universitet där allt är möjligt”, men med exemplifiering genom utbildningsområdena.
- Studentlivet - Visar äkta delar av en students vardag. Här trycker vi på sådana egenskaper som kan vara särskilt attraktiva för internationella studenter som natur, fräscha byggnader, trygghet, närhet, internationell miljö, stadsmiljö och gemenskap. Budskapet som används i dessa sammanhang är “Välj ett universitet där livet är möjligt”.
Relationsmarknadsföring
Via mejlkommunikation arbetar vi för att stärka relationen till individer som visat intresse för Linnéuniversitetet.
Vi samlar löpande in leads till Radius (Linnéuniversitetets CRM-system) via:
- Digitala och fysiska mässor
- Webbinarier
- Kontaktformulär
- Utbildningsportaler
- Tredjepartsdatabaser
- Kontrakterade konsulter
- Unibuddy
Vi gör detta för att kunna skicka riktade mejlutskick till presumtiva internationella studenter som visat intresse. Till dessa studenter skickar vi nyhetersbrev, påminnelser och information om antagning, inbjudan till webinarier och event samt övrig relevant information. Vi skickar även ut bekräftelsemail efter ansökan och tar kontakt med leads som har kontaktat oss med specifika frågor.
Personliga möten
I en allt mer digitaliserad värld är det personliga mötet viktigt. Linnéuniversitetet arbetar för att möta internationella studenter, både fysiskt och digitalt, och hjälpa dem i sitt universitetsval. Inom personliga möten arbetar vi med fysiska och digitala mässor, webbinarier, studentambassadörer och Unibuddy.
Internationella utbildningsmässor
För att öka kännedom om Linnéuniversitetet samt inspirera presumtiva internationella studenter i sitt studieval, deltar vi på internationella mässor. På mässorna får vi möjlighet att möta presumtiva studenter, berätta om Linnéuniversitetet och vårt utbildningsutbud samt svara på studenternas frågor.
Vi deltar på både fysiska och digitala mässor med fokus på olika regioner/länder. Vid val av mässor utgår vi från fokusländer samt arbetar för att öka Linnéuniversitetets mångfald i stort.
Via mässorna samlar vi in kontaktuppgifter till presumtiva studenter för fortsatt kontakt.
Digitala mässor
De digitala mässor vi deltar i arrangeras huvudsakligen av FPP och Svenska institutet (SI). Inför varje mässa skapas en digital monter där presumtiva studenter kan få tillgång till bilder, filmer och skriftlig information om Linnéuniversitetet, vår internationella utbildningskatalog och mer.
De flesta av de digitala mässorna vi deltar i är inriktade mot olika världsdelar och ger presumtiva internationella studenter möjlighet att interagera med oss, vanligtvis via chatt men också muntligt i samband med presentationer som vi håller vid olika tillfällen som studenterna kan boka in sig på.
Webbinarier
Linnéuniversitetet har både egna webbinarier för presumtiva internationella studenter samt arrangerar webbinarier tillsammans med externa aktörer. Externa webbinarier ger Linnéuniversitetet ökad exponering och ökar presumtiva studenters kännedom om universitetet. Dessa webbinarier ger oss en chans att inspirera presumtiva studenter till att välja att studera hos oss.
Våra egna webbinarier är till för att inspirera och informera intresserade studenter. Deltagarna består till största del av studenter som har träffat oss på mässor eller som har kommit i kontakt med oss i andra sammanhang. Dessa webbinarier kan vara allmänna och innefatta generell information om akademiska studier vid Linnéuniversitetet eller vara mer specifika, till exempel fokusera på studentlivet eller hur man gör en ansökan.
Via externa och egna webbinarier samlar vi in kontaktuppgifter till presumtiva studenter för fortsatt kontakt.
Pre-departure webbinarier/event
Under våren arrangerar vi, tillsammans med International Office, i pre-departure-webbinarier för studenter som blivit antagna till Linnéuniversitetet inför höstterminen. Dessa webbinarier är till för att hjälpa studenterna att förbereda sig inför hösten samt svara på studenternas frågor.
Vi deltar även på fysiska pre-departure event tillsammans med Svenska Institutet eller med andra svenska lärosäten.
Studentambassadörer
Vi samarbetar aktivt med internationella studentambassadörer, vilka fungerar som Linnéuniversitetets representanter utåt. Dessa ambassadörer delar med sig av sina erfarenheter som internationella studenter och ger insikt om studielivet på Linnéuniversitetet. I studentambassadörsuppdraget ingår att delta i digitala mässor, webbinarier, vara tillgänglig i Unibuddys chatt samt att dela studentbilder på Linnéuniversitetets internationella Instagram. Unibuddy är ett chattverktyg som ökar vår digitala närvaro genom att presumtiva studenter får möjlighet att chatta med Linnéuniversitetets studentambassadörer.
Vi strävar i första hand efter att rekrytera studentambassadörer i enlighet med RUL:s prioriterade program.
Rekryteringskonsulter
I den internationella studentrekryteringen samarbetar vi med ett antal rekryteringskonsulter runt om i världen. Rekryteringskonsulter innebär en möjlighet att effektivare nå ut till länder/regioner där vi har intresse att rekrytera studieavgiftsskyldiga studenter eller länder/regioner som vi har ett behov av att förstå bättre. Rekryteringskonsulters huvudsakliga arbete går ut på att, med hjälp av vägledning från universitetet, sälja in utbildning på specifika universitet samt stötta presumtiva studenter genom hela ansökningsprocessen och fram till anländande vid universitetet.
I många afrikanska och asiatiska länder, som exempelvis Kina, Indien, Pakistan, Bangladesh och Iran, är rekryteringskonsulter den viktigaste rekryteringskanalen. Majoriteten av alla sökande studenter från dessa länder använder sig av rekryteringskonsulters tjänster. Rekryteringskonsulter är den mest effektiva rekryteringsaktiviteten från vilken vi rekryterar en stor andel av våra studieavgiftsbetalande studenter. Se de rekryteringskonsulter vi arbetar med.
Sociala medier
Linnéuniversitetets övergripande sociala medier sköts av kommunikationsavdelningen. Läs mer information om hur vi hanterar våra sociala medier.
De övergripande internationella sociala medier-kontona för Linnéuniversitetet är:
- Facebook: Linnaeus University
- Instagram: Linnaeusuniversity
- Youtube: Linnéuniversitetet
- LinkedIn: Linnéuniversitetet
- X (Twitter): Linnéuniversitetet Linnaeus University (@linneuni)
Har du förslag på innehåll till våra sociala medier? Skicka in ditt tips till studentrekrytering@lnu.se.
Resurser för dig som arbetar med internationell rekrytering
Inspirationsportal
Inspiration för presumtiva internationella studenter. Portalen introducerar Linnéuniversitetet, livet som student, utbildningsutbud, studentlivet samt planering av studier.
Lnu.se/study
Brochyr: Study at Linnaeus University
Broschyr gentemot freemovers och betalstudenter som berättar om Linnéuniversitetet, studieorterna Kalmar/Växjö, studentliv, stipendium, ansökningsprocessen samt internationella kandidat/masterprogram.
Digital version Study at Linnaeus University 2024.pdf
Marknadsföringsmaterial
Box-mapp med marknadsföringsmaterial. Här finns bilder, filmer, information om kunskapsmiljöerna, broschyr samt texter om Linnéuniversitetet och dess utbud. Det finns även ett dokument med standardfrågor och svar. Gå till Box-mapp
Bilder
Vi har samlat bilder som kan användas som representation av Linnéuniversitetet.
Ta mig dit
Filmer
Youtube
På vår Youtubekanal finns en spellista med filmer som riktar sig till internationella studenter. Här finns inspiration- och informationsfilmer samt intervjuer med studenter från olika program.
Study at Linnaeus University - spellista
Inspirationsfilm
Inspirationsfilm om Linnéuniversitetet och hur det är att vara student här.
Life at Linnaeus University
Studentlivet
Kort informationsfilm som beskriver studentlivet på Linnéuniveristetet.
Student life
Ett universitet - två campus
Korta informationsfilmer om campus Växjö och Kalmar.
Two campuses
Campus Växjö
Student city Kalmar
Studier i Sverige
Våra studenter berättar om Sverige, svenskar och hur det är att studera här.
Study in Sweden
Livet som internationell student
Våra internationella studenter pratar om livet som internationell student på Linnéuniversitetet, båda i Växjö och Kalmar.
Life as an international student at Linnaeus University
Boende
I denna film berättar internationella studenter om studentboenden.
Student accomondation
Studera på ett hållbart universitet
I denna film berättar Leah från Design+Change om hållbarhet.
Study at a sustainable university
Kontakt
Har du ytterligare frågor eller annan feedback på arbetet med studentrekrytering, vänligen kontakta Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation på studentrekrytering@lnu.se.
Vi som främst arbetar med internationell studentrekrytering är Stefan Haglund och Henrik Edlund.
Vi som arbetar på Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation.