Nationell studentrekrytering
En övervägande del av de studentrekryterande aktiviteter som Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation (Studrek) arbetar med är sådant som stärker Linnéuniversitetet som helhet och dess varumärke, omfattar alla utbildningar och görs på en övergripande nivå.
Även om fokus ligger på övergripande insatser arbetar vi med kompletterande aktiviteter för de utbildningar/utbildningsområden som har prioriterats via Rådet för utbildning och lärande (RUL) inför rekryteringsåret. Samtidigt sker det också vissa aktiviteter på utbildningsnivå för icke prioriterade utbildningar.
Studrek arbetar med studentrekryterande insatser inom olika arbetsområden. Varje område har en ansvarig som ansvarar för att planera och genomföra aktiviteterna som är kopplade till området och som fastslås i den övergripande kommunikationsplanen inför varje rekryteringsår.
Läs mer om vad vi gör inom respektive område:
- Strategi och analys
- Webbinnehåll och sökbarhet
- Kampanj och kreativt innehåll
- Annonsering
- Sociala medier
- Personliga möten
- Relationsmarknadsföring
Vi anpassar kanalval och innehåll utifrån målgrupp. Aktiviteterna genomförs också i förhållande till en presumtiv students resa från att skapa uppmärksamhet till att få hen att ansöka.
Prioriteringar
Studrek prioriterar studentrekryteringsarbetet enligt följande principer:
- Insatser som stärker Linnéuniversitet som helhet; processer och aktiviteter som omfattar alla, görs på en övergripande nivå och som stärker Linnéuniversitetet varumärke
- Insatser som utgår från ledningens prioriteringar
- Produktioner med relativt långsiktig livslängd och bred användning
- Gemensamma principer för prioritering
För att förbättra och effektivisera det samlade arbetet med studentrekrytering och stärka bilden av Linnéuniversitetet har RUL tillsammans med Studrek tagit fram gemensamma principer för prioritering av utbildningar inför studentrekryteringsinsatser. Den 16 december 2019 beslutade rektor att de framtagna principerna samt tidsplan för prioriteringsarbetet ska gälla från och med 2020 och utvärderas efter två år. Utvärderingen genererade nya principer för prioriteringar. Rektor fattade den 27 april 2022 beslut om att de nya principerna ska gälla till och med 2025 sedan ska processen återigen utvärderas.
Aktuellt beslut:
Tidigare beslut:
Beslutet innebär kortfattat att ledningsgrupperna på respektive fakultet och NLU föreslår prioriteringar utifrån tre kategorier:
- Kategori 1: Kommunikativa studentrekryterande områden
- Kategori 2: Studentrekryterande strategiska satsningar
- Kategori 3: Utbildningar med särskilda behov
Utifrån dessa förslag tas underlag för prioriteringar fram för RUL att enas kring.
Aktuella prioriteringarna för kommande rekryteringsperiod kommuniceras i en rad kanaler när besked getts.
Kommunikationsplan
Studrek tar fram en övergripande kommunikationsplan för rekryteringsåret med RULs prioriteringar som grund. Universitetsdirektören beslutar om Kommunikationsavdelningen ska verkställa framtagen kommunikationsplan för studentrekrytering. Beslutet sker i oktober/november inför varje rekryteringsår och kommunikationsplanen kommuniceras efter det i en rad kanaler. Observera att det löpande och stående sker en rad studentrekryterande aktiviteter.
HT23 och VT24
HT22 och VT23
HT21 och VT22
Sammanfattning - Studentrekryterande aktiviteter för utbildningar på grundnivå
Under ett rekryteringsår genomförs en rad aktiviteter som syftar till att gynna stora delar av utbildningsutbudet och som ska bidra till att presumtiva studenter söker sin utbildning vid Linnéuniversitetet. Vilka typer av aktiviteter det rör sig om kan variera från år till år men i stora drag och kortfattat beskrivet sker följande aktiviteter och som då syftar till att gynna Linnéuniversitetets utbildningar i stort. Den detaljerade aktivitetsplanen görs i samband med att Kommunikationsplanen tas fram.
Kampanj och innehåll
- Kampanjmaterial (se Sammanfattning - Studentrekryterande aktiviteter för de av RUL prioriterade utbildningar och områden) bidrar till studentrekrytering för alla utbildningar (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Inspirationsportaler: Lnu.se/plugga och Lnu.se/study (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Inspirationsmagasin (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Innehåll skapas löpande till alla kanaler (t ex för Lnu.se, annonsering och sociala medier) (målgrupp: beror på innehåll och kanal)
- Nyheter, student- och alumnberättelser genomförs löpande utifrån tips (målgrupp: beror på innehåll och kanal)
Webb och sökbarhet
- Alla program och kurser har en egen sida på Lnu.se (målgrupp: utbildningsspecifik)
- Redaktionell grundnivå för samtliga programsidor (målgrupp: programspecifik)
- Sökmotoroptimering via sökord och metadata på alla programsidor (målgrupp: programspecifik)
- Alla utbildningar kan ta del av guider och mallar för sökordsoptimering och fritextord (målgrupp: programspecifik)
- Erbjudande om utbildning i sökoptimering av programtexter samt fritextord (målgrupp: programspecifik)
- Alla intresseområden finns med på Lnu.se och inspirationsportaler (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Övergripande rekryterande innehåll på Lnu.se (målgrupp: beror på sida)
Annonsering
- Övergripande annonsering om att antagningsomgången (VIFYHTXX, ST20XX, HT20XX, VT20XX) är öppen i sociala medier (målgrupp: samtliga)
- Övergripande annonsering för konstanta områden* och av kampanjmaterial i sociala medier och spelappar (målgrupp: i huvudsak unga vuxna men även yrkesverksamma)
- Övergripande annonsering via utomhusreklam
- Övergripande annonsering för konstanta områden* via Google ads – sökordsmarknadsföring (målgrupp: samtliga - intressebaserat)
- Övergripande annonsering för hela utbudet i lokalpress (målgrupp: samtliga men i huvudsak yrkesverksamma och förkovrare)
- Övergripande annonsering för utbildningar mot skolpersonal i fackpress (målgrupp: yrkesverksamma)
- Övergripande annonsering via magasinet Piraja (målgrupp: unga vuxna)
Personliga möten och ambassadörer
- Genomförande av studentrekryterande Öppna hus – En dag på Universitetet (Kalmar) och Inspirationsdagen (Växjö) (målgrupp: unga vuxna)
- Samtliga program bjuds in att delta på våra egna öppna hus (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Genomförande av/deltagande på mässor, webbinarier, skolbesök (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Studiebesök och mässturné (målgrupp: i huvudsak unga vuxna och yrkesverksamma)
Sociala medier
- Utbildningar och utbildningsformer lyfts löpande (målgrupp: beror på kanal och vad)
- Intresseområdesbaserat innehåll lyfts löpande och genom intresseområdesveckor (målgrupp: unga vuxna)
- Livet som student och studier vid Linnéuniversitetet lyfts löpande (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Nyheter, student- och alumnberättelser lyfts löpande (målgrupp: beror på kanal och innehåll)
Relationsmarknadsföring
- Riktade mejlutskick till leads** (målgrupp: i huvudsak unga vuxna men även yrkesverksamma)
- Nyhetsbrev via mejlutskick till landets studie- och yrkesvägledare (målgrupp: i huvudsak unga vuxna via studie- och yrkesvägledare)
- Central välkomstinformation till antagna studenter (målgrupp: samtliga)
Övrigt
- Alla utbildningar finns med på utbildningsportaler (målgrupp: programspecifik)
*T ex plugga på Linnéuniversitetet, livet som student, intresseområden, fristående kurser, bygg din egen examen, distansutbildning.
**Personer som visat intresse för våra utbildningar och som har lämnat sina kontaktuppgifter för mer information.
Sammanfattning - Studentrekryterande aktiviteter för utbildningar på avancerad nivå
Under ett rekryteringsår genomförs en rad aktiviteter som syftar till att gynna stora delar av utbildningsutbudet och som ska bidra till att presumtiva studenter söker sin utbildning vid Linnéuniversitetet. Vilka typer av aktiviteter det rör sig om kan variera från år till år men i stora drag och kortfattat beskrivet sker följande aktiviteter och som då syftar till att gynna Linnéuniversitetets utbildningar i stort. Den detaljerade aktivitetsplanen görs i samband med att Kommunikationsplanen tas fram.
Kampanj och innehåll
- Innehåll skapas löpande till alla kanaler (målgrupp: i huvudsak studenter och yrkesverksamma)
- Nyheter, student- och alumnberättelser genomförs löpande utifrån tips (målgrupp: beror på innehåll och kanal)
Webb och sökbarhet
- Alla program och kurser har egen sida på webben Lnu.se (målgrupp: utbildningsspecifik)
- Redaktionell grundnivå för samtliga programsidor (målgrupp: programspecifik)
- Sökmotoroptimering via sökord och metadata på alla programsidor (målgrupp: programspecifik)
- Alla utbildningar kan ta del av guider och mallar för SEO och fritextord (målgrupp: programspecifik)
- Erbjudande om utbildning i sökoptimering av programtexter samt fritextord (målgrupp: programspecifik)
- Övergripande rekryterande innehåll på Lnu.se (målgrupp: beror på sida men i huvudsak studenter och yrkesverksamma)
Annonsering
- Övergripande annonsering att antagningsomgången* är öppen (målgrupp: samtliga)
- Övergripande annonsering för avancerad nivå på sociala kanaler och i spelappa (målgrupp: studenter och yrkesverksamma)
- Övergripande annonsering för avancerad nivå via Google ads - sökordsmarknadsföring (målgrupp: samtliga - intressebaserat)
- Annonsering i Studentmagasinet (målgrupp: studenter)
- Övergripande annonsering för utbildningar mot skolpersonal i fackpress (målgrupp: yrkesverksamma)
Personliga möte och ambassadörer
- Digitala och fysiska mässor samt webbinarier (målgrupp: studenter och yrkesverksamma)
Sociala medier
- Utbildningar och utbildningsformer lyfts löpande (målgrupp: studenter och yrkesverksamma)
- Livet som student lyfts löpande (målgrupp: studenter)
- Nyheter, student- och alumnberättelser lyfts löpande (målgrupp: yrkesverksamma och studenter)
Relationsmarknadsföring
- Riktade mejlutskick till leads (målgrupp: studenter och yrkesverksamma)
- Internrekrytering via mejlutskick och puff på studentwebben (målgrupp: studenter)
- Central välkomstinformation till antagna studenter (målgrupp: samtliga)
Övrigt
- Alla program finns med på utbildningsportaler (målgrupp: programspecifik)
*VIFYHTXX, ST20XX, HT20XX, VIFYVTXX, VT20XX
**Personer som visat intresse för våra utbildningar och som har lämnat sina kontaktuppgifter för mer information.
Sammanfattning - Studentrekryterande aktiviteter för av RUL prioriterade utbildningar och områden
I rekryteringsarbetet som Studrek driver ingår att planera och genomföra aktiviteter med utgångspunkt i RULs prioriteringar. Detta kan ske genom att prioriteringarna på olika sätt lyfts fram i de övergripande och gemensamma aktiviteterna, eller som särskilda insatser för ett område eller specifik utbildning. Planerade aktiviteter sammanfattas i den övergripande kommunikationsplanen enligt ovan. I vissa fall krävs det att olika roller i verksamheten är delaktiga för att aktiviteterna ska kunna genomföras på bästa sätt.
Följande är möjliga aktiviteter för respektive kategori av RULs prioriteringar, exakta aktiviteter beslutas i den övergripande kommunikationsplanen inför varje rekryteringsår.
Kategori 1 - Studentrekryterande kommunikativa styrkeområden
Kategorin används för att utforma Linnéunversitetets övergripande studentrekryterande kampanj med målgrupp unga vuxna och bygger på de fyra fastställda studentrekryterande kommunikativa styrkeområdena:
- En hållbar samhällsutveckling
- En internationell miljö
- Innovation och entreprenörskap
- Kultur och kreativa uttryck
Kampanjens utformning varierar och insatser för utbildningar som prioriteras inom denna kategori kommer därför också variera, följande är exempel på aktiviteter:
- Studenter/alumner från utbildningen lyfts i den mån det går i kampanjmaterial (ofta film)
- Kampanjmaterial* annonseras i multipla kanaler
- Kampanjmaterial lyfts i våra sociala medier och inspirationsportaler
*Övergripande, för de fyra studentrekryterande kommunikativa styrkeområdena och/eller enskilda program
Kategori 2 - Studentrekryterande strategiska satsningar
Insatser och målgrupper för strategiska satsningar kommer att variera beroende på satsning men exempel på aktiviteter är:
- Kampanj eller liknande tas fram eller återanvänds
- Annonsering via sociala medier och/eller andra kanaler
- Annonsering via Google ads - sökordsmarknadsföring
- Uppdatering/utveckling av sidor på Lnu.se
Kategori 3 - Särskilda behov
- Nischad annonsering i sociala medier** (målgrupp: programspecifik)
- Nischad annons via Google ads - sökordsmarknadsföring** (målgrupp: programspecifik - intressebasera)
För samtliga prioriterade utbildningar i Kategori 1 och 3***
- Översyn och eventuell uppdatering av program-/kurssida (målgrupp: programspecifik);
- Sökordsoptimering
- Metadata
- Redaktionellt innehåll
- Sociala medier
- Prioriterade utbildningar lyfts på olika sätt fram i våra egna sociala kanaler (målgrupp: programspecifik)
- Studenter och alumner från urval av prioriteringarna lyft i olika kanaler i den mån det går (målgrupp: programspecifik)
** Gäller enskilt prioriterade program och kurser eller grupperingar av kurser
*** Gäller endast enskilt prioriterade program och kurser, ej områden/grupperingar av program och kurser.
Målgrupper och studentresan
Studrek arbetar med att genom olika aktiviteter och insatser nå olika målgrupper i olika steg av studentresan.
Målgrupper
Följande är övergripet beskrivna målgrupper för studentrekryterande aktiviteter:
- “Unga vuxna”: Ålder cirka 18–27 år, presumtiva studenter till utbildningar på grundnivå, framför allt program. Vill studera för att få en hög lön, bättre jobb/kunna få jobb
- ”Studenter”: Nuvarande studenter på grundnivå, presumtiva studenter för utbildningar på avancerad nivå, framför allt program. Vill studera för att få en hög lön eller lättare att få jobb
- “Yrkesverksamma”: Ålder cirka 25–55 år, yrkesverksamma som vill kompetensutveckla sig, presumtiva studenter för utbildningar på både grund- och avancerad nivå, vill studera flexibelt.
- “Förkovrare”: Ålder 18 år och uppåt, studerar för intresse/nöje, presumtiva studenter utbildningar på både grund- och avancerad nivå, framför allt kurser
Studentresan
En presumtiv student, oavsett målgrupp, går i genom ett antal steg som har kartlagst när hen söker till högskola eller universitet. De olika stegen, som är viktiga att ta hänsyn till i det studentrekryterande arbetet är:
Upptäcka: Presumtiv student blir medveten om möjligheten att utbilda sig. För vissa är det ett självklart val och tiden är helt enkelt mogen för att börja studera. För andra är det en impuls till följd av t.ex. arbetslöshet eller missnöje med sitt nuvarande jobb.
Utforska: Presumtiv student börjar göra ett brett informationssök kring vilka yrken som skulle passa dem, vilka utbildningar de är behöriga till och som finns på lärosäten de skulle vilja studera vid. Linnéuniversitetet framstår som ett attraktivt alternativ.
Fördjupa: Presumtiv student läser vidare om utbildningar och lärosäten och känner sig både informerad och attraherad av Linnéuniversitetet. Informationen är både saklig och inspirerande.
Ansöka: Presumtiv student ansöker.
Välkomnas: All formalia, som att registrera sig och få tillgång till myMoodle fungerar smärtfritt. Studenten känner sig sedd, välkomnad och säker på vad som förväntas av hen. En god relation etableras och studenten känner att hen valt rätt.
Studera, avsluta och alumn: Steg som ingår i studentresan men är ej relevanta för det studentrekryterande arbetet.
Kontakt
Har du ytterligare frågor eller annan feedback på arbetet med studentrekrytering, vänligen kontakta Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation på studentrekrytering@lnu.se.
Vi som arbetar på Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation.