- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Studentrekrytering
- Nationell studentrekrytering
Nationell studentrekrytering
En övervägande del av de studentrekryterande aktiviteter som Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation (studrek) arbetar med är sådant som stärker Linnéuniversitetet som helhet och dess varumärke, omfattar alla utbildningar och görs på en övergripande nivå.
Även om fokus ligger på övergripande insatser arbetar vi med kompletterande aktiviteter för de utbildningar/utbildningsområden som har prioriterats via Rådet för utbildning och lärande (RUL) inför rekryteringsåret. Samtidigt sker det också vissa aktiviteter på utbildningsnivå för icke prioriterade utbildningar.
Studrek arbetar med studentrekryterande insatser inom olika arbetsområden. Varje område har en ansvarig som ansvarar för att planera och genomföra aktiviteterna som är kopplade till området och som fastslås i den övergripande kommunikationsplanen inför varje rekryteringsår.
Läs mer om vad vi gör inom respektive område:
- Strategi och analys
- Webbinnehåll och sökbarhet
- Kampanj och kreativt innehåll
- Annonsering
- Sociala medier
- Personliga möten
- Relationsmarknadsföring
Vi anpassar kanalval och innehåll utifrån målgrupp. Aktiviteterna genomförs också i förhållande till en presumtiv students resa från att skapa uppmärksamhet till att få hen att ansöka.
Mål, strategi och utvärdering
Mål
Målen* med studreks studentrekryterande arbetet är att:
- behålla vår plats som det sjätte mest ansökta lärosätet avseende totalt antal
sökande i Sverige (HT20XX) - öka mer/minska mindre än genomsnittet i Sverige avseende totalt sökande
och förstahandssökande jämfört med föregående år (HT202XXoch VT20XX) - synliggöra Linneuniversitetet hos våra målgrupper (HT20XXoch VT20XX)
Det studentrekryterande arbetet ska också bidra till att Linnéuniversitetets mål 2025
nås, att förflyttning mot Linnéuniversitetets identitet görs och att visionen uppfylls
* Inför varje nytt rekryteringår ser vi över målen, det är ofta små eller inga justeringar som görs.
Strategi
Kortfattat och sammanfattat använder vi följande strategi för att nå våra mål:
- Anpassad kommunikation och marknadsföring i relevanta kanaler.
- Fokus på aktiviteter som gynnar stora delar av våra utbildningar.
- Extra insatser för av RUL prioriterade utbildningar och områden:
- för att bidra till studentrekrytering till alla utbildningar, framför
allt på grundnivå (kategori 1 och till viss del kategori 2). - för att bidra till studentrekrytering till utbildningar som kan
kopplas till strategiska satsningar (kategori 2) - ör att bidra till studentrekrytering för enskilda utbildningar
(kategori 3)
- för att bidra till studentrekrytering till alla utbildningar, framför
Utvärdering - resultat och analys
Resultat och analyser av våra insatser redovisas i en samlad utvärdering. Utvärderingen ligger till grund för vilka insatser vi kommer att genomföra och hur vi kommer att genomföra dem kommande rekryteringsår.
- För att följa upp och analysera om vi nått uppsatta mål använder vi övergripande nyckelresultat.
- För att visa hur vi uppnått eller försökt uppnå våra mål redovisas och analyseras nyckelresultat för insatser per studentrekryterande områden.
Störst fokus läggs på utvärdering av instaser inför höstterminer, nedan följer de senste årens utävrderingar för denna termin:
Sammanfattning - Studentrekryterande aktiviteter för utbildningar på grundnivå
Under ett rekryteringsår genomförs en rad aktiviteter som syftar till att gynna stora delar av utbildningsutbudet och som ska bidra till att presumtiva studenter söker sin utbildning vid Linnéuniversitetet. Vilka typer av aktiviteter det rör sig om kan variera från år till år men i stora drag och kortfattat beskrivet sker följande aktiviteter och som då syftar till att gynna Linnéuniversitetets utbildningar i stort. Den detaljerade aktivitetsplanen görs i samband med att Kommunikationsplanen tas fram.
Kampanj och innehåll
- Kampanjmaterial (se Sammanfattning - Studentrekryterande aktiviteter för de av RUL prioriterade utbildningar och områden) bidrar till studentrekrytering för alla utbildningar (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Digital inspirationsportal: Lnu.se/plugga (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Tryckt inspirationsmagasin "Plugg" (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Innehåll skapas löpande till alla kanaler (t ex för Lnu.se, annonsering och sociala medier) (målgrupp: beror på innehåll och kanal)
- Nyheter, student- och alumnberättelser genomförs löpande utifrån tips (målgrupp: beror på innehåll och kanal)
Webb och sökbarhet
- Alla program och kurser har en egen sida på Lnu.se (målgrupp: utbildningsspecifik)
- Redaktionell grundnivå för samtliga programsidor (målgrupp: programspecifik)
- Sökmotoroptimering via metadata på alla programsidor målgrupp: programspecifik)
- Sökmotoroptimering via sökord och metadata på statiska sidor under ingången Utbildning (målgrupp: alla, beror på sida)
- FAQ-block på alla programsidor och intresseområdessidor (målgrupp: utbildningsspecifik)
- Alla utbildningar kan ta del av guider och mallar för sökordsoptimering och fritextord (målgrupp: programspecifik)
- Erbjudande om utbildning i sökoptimering av programtexter samt fritextord (målgrupp: programspecifik)
- Alla intresseområden finns med på Lnu.se och inspirationsportaler (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Rekryterande och anpassade puffar på Lnu.se startsida (målgrupp: alla)
- Löpande webbutveckling (målgrupp: alla)
Annonsering
- Övergripande annonsering om att antagningsomgången (VIFYHTXX, ST20XX, HT20XX, VT20XX) är öppen i sociala medier (målgrupp: samtliga)
- Övergripande annonsering för konstanta områden* och av kampanjmaterial i sociala medier och spelappar (målgrupp: i huvudsak unga vuxna men även yrkesverksamma)
- Övergripande annonsering via utomhusreklam ofta kampanjmaterial (målgrupp: i huvudsak unga vuxna och yrkesverksamma)
- Övergripande sökordsmarknadsföring för konstanta områden* via Google ads (målgrupp: samtliga - intressebaserat)
- Övergripande annonsering för hela utbudet i lokalpress, tryckt och digitalt (målgrupp: samtliga men i huvudsak yrkesverksamma och förkovrare)
- Övergripande annonsering för utbildningar mot skolpersonal i fackpress (målgrupp: yrkesverksamma)
- Övergripande annonsering via magasinet Piraja (Studentmedia) (målgrupp: unga vuxna)
Personliga möten och ambassadörer
- Genomförande av studentrekryterande Öppna hus – En dag på Universitetet (Kalmar) och Inspirationsdagen (Växjö) (målgrupp: unga vuxna)
- Samtliga program bjuds in att delta på våra egna öppna hus (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Genomförande av/deltagande på nationella utbildningsmässor, mindre mässor, högskoleprovet i Kalmar och Växjö, webbinarier, klassrumsbesök (gymnasieskolor och folkhögskolor i Kalmar och Kronobergs län) och studiebesök på Linnéuniversitetet (målgrupp: i huvudsak unga vuxna men också yrkesverksamma)
- Rekrytering, utbildning och hadledning av studentambassadörer som sedan arbetar med alla former av personliga möten (målgrupp: i huvudsak unga vuxna men också yrkesverksamma)
Sociala medier
- Utbildningar och utbildningsformer lyfts löpande (målgrupp: beror på kanal och vad)
- Intresseområdesbaserat innehåll lyfts löpande och genom intresseområdesveckor (målgrupp: unga vuxna)
- Livet som student och studier vid Linnéuniversitetet lyfts löpande (målgrupp: i huvudsak unga vuxna)
- Nyheter, student- och alumnberättelser lyfts löpande (målgrupp: beror på kanal och innehåll)
- Annonsinlägg (målgrupp: beror på vilket inlägg som publiceras)
Relationsmarknadsföring
- Riktade mejlutskick till leads** (målgrupp: i huvudsak unga vuxna men även yrkesverksamma)
- Nyhetsbrev via mejlutskick till landets studie- och yrkesvägledare (målgrupp: i huvudsak unga vuxna via studie- och yrkesvägledare)
- Nyhetsbrev via mejlutskick till våra egna basårstudenter (målgrupp: studenter)
- Nyhetsbrev via mejlutskick till alumner (målgrupp:yrkesverksamma)
- Central välkomstinformation till antagna studenter (målgrupp: samtliga)
Övrigt
- Alla utbildningar finns med på utbildningsportalerna Studentim och Alla studier (målgrupp: programspecifik)
*T ex plugga på Linnéuniversitetet, livet som student, intresseområden, fristående kurser, bygg din egen examen, distansutbildning, kompetensutveckling
**Personer som visat intresse för våra utbildningar och som har lämnat sina kontaktuppgifter för mer information.
Sammanfattning - Studentrekryterande aktiviteter för utbildningar på avancerad nivå
Under ett rekryteringsår genomförs en rad aktiviteter som syftar till att gynna stora delar av utbildningsutbudet och som ska bidra till att presumtiva studenter söker sin utbildning vid Linnéuniversitetet. Vilka typer av aktiviteter det rör sig om kan variera från år till år men i stora drag och kortfattat beskrivet sker följande aktiviteter och som då syftar till att gynna Linnéuniversitetets utbildningar i stort. Den detaljerade aktivitetsplanen görs i samband med att Kommunikationsplanen tas fram.
Kampanj och innehåll
- Innehåll skapas löpande till alla kanaler (målgrupp: i huvudsak studenter och yrkesverksamma)
- Nyheter, student- och alumnberättelser genomförs löpande utifrån tips (målgrupp: beror på innehåll och kanal)
Webb och sökbarhet
- Alla program och kurser har egen sida på webben Lnu.se (målgrupp: utbildningsspecifik)
- Redaktionell grundnivå för samtliga programsidor (målgrupp: programspecifik)
- Sökmotoroptimering via metadata på alla programsidor (målgrupp: programspecifik)
- Sökmotoroptimering via sökord och metadata på statiska sidor under ingången Utbildning (målgrupp alla, det beror på sida)
- Alla utbildningar kan ta del av guider och mallar för SEO och fritextord (målgrupp: programspecifik)
- Erbjudande om utbildning i sökoptimering av programtexter samt fritextord (målgrupp: programspecifik)
- Övergripande rekryterande innehåll på Lnu.se (målgrupp: beror på sida men i huvudsak studenter och yrkesverksamma)
Annonsering
- Övergripande annonsering att antagningsomgången* är öppen (målgrupp: samtliga)
- Övergripande annonsering för avancerad nivå på sociala kanaler och i spelappa (målgrupp: studenter och yrkesverksamma)
- Övergripande annonsering för avancerad nivå via Google ads - sökordsmarknadsföring (målgrupp: samtliga - intressebaserat)
- Annonsering i Studentmagasinet (målgrupp: studenter)
- Övergripande annonsering för utbildningar mot skolpersonal i fackpress (målgrupp: yrkesverksamma)
Sociala medier
- Utbildningar och utbildningsformer lyfts löpande (målgrupp: studenter och yrkesverksamma)
- Livet som student lyfts löpande (målgrupp: studenter)
- Nyheter, student- och alumnberättelser lyfts löpande (målgrupp: yrkesverksamma och studenter)
Relationsmarknadsföring
- Riktade mejlutskick till leads (målgrupp: studenter och yrkesverksamma)
- Internrekrytering via mejlutskick och puff på studentwebben (målgrupp: studenter)
- Central välkomstinformation till antagna studenter (målgrupp: samtliga)
Övrigt
- Alla program finns med på utbildningsportalerna Studentum och Alla studier (målgrupp: programspecifik)
*VIFYHTXX, ST20XX, HT20XX, VIFYVTXX, VT20XX
**Personer som visat intresse för våra utbildningar och som har lämnat sina kontaktuppgifter för mer information.
Sammanfattning - Studentrekryterande aktiviteter för av RUL prioriterade utbildningar och områden
I rekryteringsarbetet som Studrek driver ingår att planera och genomföra aktiviteter med utgångspunkt i RULs prioriteringar. Detta kan ske genom att prioriteringarna på olika sätt lyfts fram i de övergripande och gemensamma aktiviteterna, eller som särskilda insatser för ett område eller specifik utbildning. Planerade aktiviteter sammanfattas i den övergripande kommunikationsplanen enligt ovan. I vissa fall krävs det att olika roller i verksamheten är delaktiga för att aktiviteterna ska kunna genomföras på bästa sätt.
Följande är möjliga aktiviteter för respektive kategori av RULs prioriteringar, exakta aktiviteter beslutas i den övergripande kommunikationsplanen inför varje rekryteringsår.
Kategori 1 - Studentrekryterande kommunikativa styrkeområden
Kategorin används för att utforma Linnéunversitetets övergripande studentrekryterande kampanj med målgrupp unga vuxna och bygger på de fyra fastställda studentrekryterande kommunikativa styrkeområdena:
- En hållbar samhällsutveckling
- En internationell miljö
- Innovation och entreprenörskap
- Kultur och kreativa uttryck
Kampanjens utformning varierar och insatser för utbildningar som prioriteras inom denna kategori kommer därför också variera, följande är exempel på aktiviteter:
- Studenter/alumner från utbildningen lyfts i den mån det går i kampanjmaterial (ofta film)
- Kampanjmaterial* annonseras i multipla kanaler
- Kampanjmaterial lyfts på Lnu.se, i våra sociala medier och inspirationsportaler
- Nischad sökordsmarknadsföring via Google ads för prioterade program
*Övergripande, för de fyra studentrekryterande kommunikativa styrkeområdena och/eller enskilda program
Kategori 2 - Studentrekryterande strategiska satsningar
Insatser och målgrupper för strategiska satsningar kommer att variera beroende på satsning men exempel på aktiviteter är:
- Kampanj eller liknande tas fram eller återanvänds
- Annonsering via sociala medier och/eller andra kanaler
- Sökordsmarknadsföring via Google ads för satsningen
- Uppdatering/utveckling av sidor på Lnu.se
Kategori 3 - Särskilda behov
- Nischad annonsering i sociala medier** (målgrupp: programspecifik)
- Nischad sökordsmarknadsföring via Google ads för prioterade utbildningar** (målgrupp: programspecifik - intressebasera)
- Nyhet för Lnu.se och sociala medier - gäller för nya program (målgrupp: programspecifik)
För samtliga prioriterade utbildningar i Kategori 1 och 3***
- Översyn och eventuell uppdatering av program-/kurssida (målgrupp: programspecifik);
- Sökordsoptimering
- Metadata
- Redaktionellt innehåll
- Sociala medier
- Prioriterade utbildningar lyfts på olika sätt fram i våra egna sociala kanaler (målgrupp: programspecifik)
- Studenter och alumner från urval av prioriteringarna lyft i olika kanaler i den mån det går (målgrupp: programspecifik)
** Gäller enskilt prioriterade program och kurser eller grupperingar av kurser
*** Gäller endast enskilt prioriterade program och kurser, ej områden/grupperingar av program och kurser.
Målgrupper och studentresan
Studrek arbetar med att genom olika aktiviteter och insatser nå olika målgrupper i olika steg av studentresan.
Målgrupper
Följande är övergripet beskrivna målgrupper för studentrekryterande aktiviteter:
- “Unga vuxna”: Ålder cirka 18–27 år, presumtiva studenter till utbildningar på grundnivå, framför allt program. Vill studera för att få en hög lön, bättre jobb/kunna få jobb
- ”Studenter”: Nuvarande studenter på grundnivå, presumtiva studenter för utbildningar på avancerad nivå, framför allt program. Vill studera för att få en hög lön eller lättare att få jobb
- “Yrkesverksamma”: Ålder cirka 25–55 år, yrkesverksamma som vill kompetensutveckla sig, presumtiva studenter för utbildningar på både grund- och avancerad nivå, vill studera flexibelt.
- “Förkovrare”: Ålder 18 år och uppåt, studerar för intresse/nöje, presumtiva studenter utbildningar på både grund- och avancerad nivå, framför allt kurser
Studentresan
En presumtiv student, oavsett målgrupp, går i genom ett antal steg som har kartlagst när hen söker till högskola eller universitet. De olika stegen, som är viktiga att ta hänsyn till i det studentrekryterande arbetet är:
Upptäcka: Presumtiv student blir medveten om möjligheten att utbilda sig. För vissa är det ett självklart val och tiden är helt enkelt mogen för att börja studera. För andra är det en impuls till följd av t.ex. arbetslöshet eller missnöje med sitt nuvarande jobb.
Utforska: Presumtiv student börjar göra ett brett informationssök kring vilka yrken som skulle passa dem, vilka utbildningar de är behöriga till och som finns på lärosäten de skulle vilja studera vid. Linnéuniversitetet framstår som ett attraktivt alternativ.
Fördjupa: Presumtiv student läser vidare om utbildningar och lärosäten och känner sig både informerad och attraherad av Linnéuniversitetet. Informationen är både saklig och inspirerande.
Ansöka: Presumtiv student ansöker.
Välkomnas: All formalia, som att registrera sig och få tillgång till myMoodle fungerar smärtfritt. Studenten känner sig sedd, välkomnad och säker på vad som förväntas av hen. En god relation etableras och studenten känner att hen valt rätt.
Studera, avsluta och alumn: Steg som ingår i studentresan men är ej relevanta för det studentrekryterande arbetet.
Kontakt
Har du ytterligare frågor eller annan feedback på arbetet med studentrekrytering, vänligen kontakta Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation på studentrekrytering@lnu.se.
Vi som arbetar på Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation.