Relationsmarknadsföring (CRM)
Inom detta område arbetar Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation (Studrek) med aktiviteter som ska stärka relationen till personer som visat intresse för Linnéuniversitetets utbildningar på olika sätt. Det kan exempelvis vara via en mässa eller något av våra öppna hus.
Vi samlar löpande in kontaktuppgifter till vårt CRM-system (Customer relationship management system) via:
- Utbildningsportaler
- Egna kontaktformulär
- Nationella mässor
- Öppna hus
Vi gör det för att att kunna skicka mejl till presumtiva studenter.
Inom ramen för vår relationsmarknadsföring skickar vi också ut en form av nyhetsbrev till rektorer, lärare och studivägledare på gymnsieskolor runt om i Sverige.
CRM-systemet används även för att rekrytera studenter till avancerad nivå. Dels genom ett mejl till våra alumner. I detta mejl informerar vi även om alla kompetensutvecklingskurser. Och dels genom att mejla våra sistaårsstudenter på grundprogrammen. Detta är en viktig aktivitet i rekryteringsarbetet till utbildningar på avancerad nivå. Internrekrytering till avancerad nivå sker också genom information på Studentwebben. Där informerar vi även nuvarande studenter om våra sommarkurser.
Utöver mejlutskick till intresserade personer, så kallade leads, arbetar vi med aktiviteter för att få de som ansökt och antagits till någon av våra utbildningar ska känna sig välkomna. Det gör vi genom att tacka för deras ansökan:
- Via mejlutskick
- I sociala medier
genom välkomstinformation:
- Via mejlutskick
- På studentwebben
- I sociala medier
Läs mer om välkomstinformation till antagna studenter.
Strategi och riktlinjer
Inför varje rekryteringsår, i samband med att den övergripande kommunikationsplanen tas fram, görs en aktivitetsplan över vilka utskick som ska göras under året, vilka som ska få dem, vad de ska innehålla samt när i tid de ska skickas ut. Utskicken ska bidra till att uppnå de övergripande målen för studentrekryteringsarbetet och görs utifrån följande strategiska grunder och riktlinjer.
Strategiska grunder och riktlinjer
Utskicken* bygger på följande principer för det studentrekryterande arbetet:
- Insatser som stärker Linnéuniversitet som helhet; processer och aktiviteter som omfattar alla, görs på en övergripande nivå och som stärker Linnéuniversitetets varumärke
- Produktioner med långsiktig livslängd och bred användning
Utöver dessa principer gör vi utskick utifrån följande riktlinjer och krav:
- Undviker konkurrens hos målgruppen
- Följer Linnéuniversitetets grafiska profil och tonalitet
- Tar hänsyn till när i tid och hur ofta utskicken görs
- Skriver målgruppsanpassat
- Är kortfattade genom att vi hänvisar till Lnu.se
- Följer GDPR
Förutom punkterna ovan ska även, de flesta, utskicken vara av konverterande karaktär. Det vill säga att mottagarna exempelvis ska anmäla sig till ett event, söka en utbildning eller tacka ja till sin utbildningsplats.
För ett proaktivt, effektivt, samlat och ansvarsfullt sätt att genomföra studentrekryterande utskick kan strategier och riktlinjer löpande behöva anpassas baserat på utvärdering och förändrade förhållanden.
* Med utskick menas i de flesta fall mejl men i enstaka fall görs även SMS-utskick.
Målgrupp
För det studentrekryterande arbetet har vi med följande målgrupper:
- Unga vuxna
- Studenter
- Yrkesverksamma
- Förkovrare
- Internationella studenter
Det innebär att vi gör utskick till leads* inom dessa målgrupper. Ytterligare ett sätt att nå ut till våra målgrupper är genom att vi även gör utskick till studie- och yrkesvägledare, lärare, rektorer och rekryteringskonsulter**.
Vi samlar löpande in nya kontakter till vårt CRM-system via utbildningsportaler, formulär på Lnu.se samt via personliga möten så som mässor och öppna hus. Kontakterna sparas i CRM-systemet och det är sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation som äger och ansvarar för att dessa personuppgifter behandlas på ett korrekt sätt.
* Personer som har visat intresse för våra utbildningar och som lämnat sin e-postadress, tex på mässor/öppna hus.
** De konsulter som vi anlitar för att rekrytera internationella studenter.
Utvärdering
Resultat och analyser av våra insatser redovisas i en samlad utvärdering. Störst fokus läggs på utvärderingen av insatser för höstterminens antagningsomgång. För att följa upp och analysera om vi nått uppsatta mål för studentrekryteringen använder vi övergripande nyckelresultat. För att visa hur vi uppnått eller försökt uppnå våra mål redovisas och analyseras nyckelresultat för insatser per studentrekryterande områden där ett är relationsmarknadsföring och de utskick vi gör via CRM-systemet.
Fakultetsspecifika utskick
När det uppstår behov av att göra studentrekryterande utskick till målgrupperna ovan ska detta stämmas av via samarbetsformerna för studentrekrytering. Efter överenskommelse ska sedan dessa utskick planeras, genomföras och utvärderas på fakulteten/NLU. Det är viktigt att utskicken görs utifrån riktlinjerna ovan.
Tidplan
Varje år gör vi ett antal utskick och nedan listas de återkommande utskicken samt ungefär när i tid de skickas ut. Vi gör även löpande mejlutskick till alla som visar intresse för oss på en av de utbildningsportaler som vi samarbetar med.
Se när i tid utskicken görs
Januari:
- Inbjudan till öppet hus till personal på gymnasieskolor, Komvux och Arbetsförmedlingen.
Februari:
- Nyhetsbrev till studie- och yrkesvägledare.
- Inbjudan till öppet hus till presumtiva studenter.
Mars:
- Information om garantiplatser till basårs-/basterminsstudenterna.
- Information om kompetensutvecklingsmöjligheterna till våra alumner.
- Påminnelse om öppet hus till presumtiva studenter.
- Tackmejl till alla som besökte öppet hus.
April:
- Information till presumtiva studenter om att det är dags att söka utbildning inför hösten.
- Information till våra sistaårsstudenter att det är dags att söka en utbildning på avancerad nivå.
- Tackmejl till alla som sökt en utbildning hos oss till hösten.
- Välkomstmejl till alla som antagits i VIFY-omgången.
- Välkomstmejl till alla som antagits till en sommarkurs.
Juni:
- Information till presumtiva studenter om att det fortfarande finns chans att söka några av våra utbildningar.
- Information till våra sistaårsstudenter om att det fortfarande finns chans att söka några av våra utbildningar på avancerad nivå.
Juli:
- Välkomstmejl till alla som antagits i HT-omgången.
September:
- Nyhetsbrev till personal på gymnasieskolor, Komvux och Arbetsförmedlingen.
- Information till presumtiva studenter om att det är dags att söka en utbildning inför våren.
Oktober:
- Tackmejl till alla som sökt en utbildning hos oss till våren.
- Inbjudan till öppet hus till personal på gymnasieskolor, Komvux och Arbetsförmedlingen.
November:
- Inbjudan till att besöka oss på höstens mässor till presumtiva studenter.
- Tackmejl till de som besökte oss på mässorna.
December:
- Välkomstmejl till alla som antagits i VT-omgången.