- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Studentrekrytering
- Nationell studentrekrytering
- Programsidor och kurssidor
Programsidor och kurssidor
Lnu.se är vår viktigaste kanal i kommunikation mot presumtiva studenter, det är till Lnu.se som vi driver i stort sett alla digitala besök.
Sektionen för studentrekrytering och studentkommunikation (studrek) jobbar med de övergripande studentrekryterande sidorna under Lnu.se/utbildning. Ett stort fokus läggs också på våra cirka 220 programsidor. Dessa sidor kan ses som skyltfönster mot våra presumtiva studenter. Arbetet med dessa sidor gäller innehåll i form av text, bilder och filmer samt sökmotoroptimering. Sidorna som vänder sig till presumtiva studenter ska vara informativa, inspirerande och sökbara.
Ansvarsfördelning
Studrek ansvarar för innehållet på våra övergripande studentrekryterande sidor under Lnu.se/utbildning, men för program- och kurssidor är ansvaret delat mellan oss och fakulteterna/NLU.
Sökmotoroptimering och fritextord
En viktig del i arbetet för att nå presumtiva studenter är sökordsoptimering och fritextord. Sökordsoptimeringen innebär bland annat att studrek arbetar med metadata, sökordsoptimering av program- och landningssidor samt FAQ-block.
Metadata
Metadata är information som inte syns på Lnu.se, men som skickas till sökmotorer som till exempel Google. Metadatan talar om för sökmotorerna vad varje sida handlar om. Det är den information som visas när du får en träff på Google, det vill säga rubriken och ingressen i träfflistan. Rubriken visas även på filken i din webbläsare.
Metadata är en viktig komponent i sökordsoptimeringen för att öka räckvidden och träffsäkerheten.
FAQ-block
FAQ-block är ett visuellt element som liknar ett vanligt expanderbart block på Lnu.se. Tekniskt sett har det en betydande påverkan på synligheten på Google. Sidorna som redan använder FAQ-block har nu en avsevärt större räckvidd än tidigare.
Frågorna i dessa block är utvalda för att vara relevanta för den specifika sidan de finns på, samtidigt som de är utformade för att fungera fristående. Detta är viktigt eftersom frågan och svaret kan visas direkt i Google-träfflistan när någon gör en sökning relaterad till ämnet. Frågorna är strategiskt utformade med hjälp av valda sökord för att maximera räckvidden och förmedla relevant information.
Vi strävar efter att hålla frågor och svar inom en begränsad teckenlängd för att göra dem lättillgängliga. Det är viktigt att notera att FAQ-blocket inte syftar till att ge detaljerad eller fördjupad information. Vi fokuserar det på att ge koncisa och lättförståeliga svar.
När FAQ-block publiceras på programsidor, kommer programansvarig att informeras för att säkerställa att allt är i linje med programmets innehåll och mål. Vi strävar efter att skapa en användarvänlig och informativ upplevelse för våra besökare.
Inom området arbetar studrek också med att på olika sätt dela med sig av kompetens som fakulteterna/NLU själva kan arbeta med, detta genom utbildningar och sidor på Medarbetare om:
Webbinsatser för prioriterade program
För prioriterade program genomförs insatser som presenteras i rekryteringsårets kommunikationsplan, beslutad av UD. Inför HT24 och VT25 görs följande:
-
Sökordsoptimering av programtexter till de som tidigare inte har erbjudits det.
-
Översyn av existerande metadata.
-
Metadata till nya program.
-
Studentintervjuer och information om internationella möjligheter till program som saknar detta.
-
Intervju med programansvarig för nya program.
-
Programbild för de program som saknar bild eller om studrek bedömer att existerande bild behöver bytas ut.
-
Översyn och eventuell uppdatering av delen Karriär på programsidor.
-
FAQ-block med frågor kring programmet i syfte att driva mer trafik från sökmotorer.
-
Webbutveckling för att förbättra funktionalitet och användarupplevelse.
Övriga önskemål om insatser bedöms och görs i mån av tid, oftast efter att antagningen för kommande HT-omgång har öppnat.
Webbinsatser för icke prioriterade program
För program som inte är prioriterade via RUL genomförs insatser som också dessa presenteras i rekryteringsårets kommunikationsplan, beslutad av UD. Inför HT24 och VT25 görs följande:
-
Översyn av existerande metadata.
-
FAQ-block med frågor kring programmet i syfte att driva mer trafik från sökmotorer.
-
Programbild för de program som saknar bild eller om studrek bedömer att existerande bild behöver bytas ut.
-
Ambitionen att alla program ska uppnå grundnivå (detta arbete sker inte till antagningen för kommande HT-omgång utan efter denna).
-
Webbutveckling för att förbättra funktionalitet och användarupplevelse.
Övriga önskemål om insatser görs endast i mån av tid, oftast efter att antagningen för kommande HT-omgång har öppnat. Insatser som erbjuds och eventuellt kan genomföras rör främst att uppnå grundnivå (se beskrivning under rubriken Programsidor på denna sida).
Önskemål om insatser utanför det som genomförs inom ramen för kommunikationsplanen
De önskemål som kommer in utanför det som genomförs, enligt ovan, oavsett om programmet är prioriterat eller inte, samlas för en gemensam bedömning och prioritering av webbgruppen på studrek. I första hand prioriteras program som ännu inte uppnår grundnivå. Övriga önskemål bedöms därefter från fall till fall. Programsidor som har en stor mängd redaktionellt innehåll (exempelvis intervjuer) som bedöms aktuellt prioriteras ned till förmån för program som har lite. Detta då vi strävar efter att uppnå en likvärdig kommunikation för hela universitetets utbud.
Information om programsidor och kurssidor
Det finns en grundnivå för programsidor och studrek eftersträvar att alla programsidor ska uppnå denna. Studrek har också riktlinjer kring programbilder, film på programsidor och har i samråd med fakultet/NLU tagit fram information om redaktionellt innehåll på kurssidor. Här kan du läsa mer om allt detta.
Programsidor
Studrek har tagit fram en standard för vad en programsida ska innehålla för att uppnå och upprätthålla en jämn kvalitet på utbudet. I dagsläget består denna standard av att alla programsidor ska innehålla:
- en programtext
- en programbild
- minst en studentintervju
- metadata
- fritextord
Innehållet på alla programsidor ska vara tydliga i sitt upplägg med rubriker och beskrivande texter. Det finns också en ambition att lyfta internationella möjligheter tydligare för varje program.
För att lyckas med att upprätthålla standarden för våra programsidor behöver även programansvariga vara delaktiga, bland annat med att bistå med studenter att intervjua vid förfrågning och att samarbeta kring sökmotoroptimering av programtext.
Filmer
Av prestandaskäl och hållbarhetsskäl arbetar vi sparsamt med filmer på programsidor. På de sidor som har filmer påverkas prestandan negativt. Det innebär att användarupplevelsen blir sämre samt att vi får sämre sökresultat på Google och andra sökmotorer.
En annan viktig del av att ha filmade intervjuer är att de hålls uppdaterade. Livslängden på en film är cirka tre år. Vi ser att visningarna på de filmer som är äldre är betydligt sämre och att de snarare kan stjälpa en utbildning än hjälpa den rekrytera studenter.
Vi på KOM arbetar däremot aktivt med rörligt material i våra sociala medie-kanaler, i vår annonsering, i våra kampanjer och till övergripande utbildningsrelaterade sidor på Lnu.se. För att hålla programsidorna inspirerande och uppdaterade erbjuder vi skriftliga intervjuer, vilka inte påverkar prestandan negativt på samma sätt som en film.
Kurssidor
Kurssidor för fristående kurser på Lnu.se ska innehålla kurstext och kursplan från Kursinfo samt kursinformation från Ladok. Ett fåtal kurser har metadata, detta gäller de kurser som prioriterats av RUL (Rådet för utbildning och lärande) samt kurser som har ingått i projekt kring metadata. Övrigt redaktionellt innehåll ska endast finnas i undantagsfall.
Det bästa sättet att nå ut med en kurs till presumtiva studenter är genom att arbeta med sökmotoroptimering av kurstexten och fritextord. Du kan läsa mer om det via länkarna under rubriken Sökmotoroptimering och fritextord här på sidan.
Övrigt redaktionellt innehåll (text, bilder och filmer) på kurssidor är exempelvis:
- Kompletterande information om antagning (exempelvis motivationsbrev)
- Kompletterande information om studieort (om det inte är Växjö, Kalmar eller Distans)
Vilket stöd ges för redaktionellt innehåll på kurssidor?
Kommunikationsavdelningen (KOM) har i nuläget inte möjlighet att stötta med redaktionellt innehåll på kurssidor. Däremot ansvarar KOM, genom studrek, för redaktionellt innehåll på programsidor. Det kan du läsa om under rubriken Programsidor på denna sida.
Respektive fakultet kan göra bedömningen att själva stötta med visst redaktionellt innehåll till kurssidor. Då kursutbudet är stort på Linnéuniversitetet är detta en resursfråga som bedöms av respektive fakultet och möjligheten till stöd kan också skifta i perioder.
Att tänka på vid publicering av innehåll på kurssida
Vid publicering av redaktionellt innehåll på kurssida på Lnu.se finns det några saker att förhålla sig till:
- Målgruppen för kurssidan är presumtiva studenter. Syftet med innehållet är att locka dem att söka sin utbildning hos oss.
- Utgå därför från den presumtiva studentens perspektiv, vad kan vara intressant och inspirerande för hen? Lägg inte upp innehåll bara för att det kan vara bra att ha på kurssidan.
- Innehållet måste ligga på mappnivå i Episerver, annars försvinner det vid varje nytt tillfälle.
- Mycket tungt material som filmer och bilder gör sidan slö och då nedprioriteras sidan vid sökningar på Google.
- För att en bild ska publiceras på sidan krävs att:
- Linnéuniversitetet har rättigheter att använda den,
- personer på bilden har skrivit på ett GDPR-medgivande,
- den är högupplöst
- och den illustrerar kursen på ett inspirerande sätt.
Eventuell kursbild (översta bilden på sidan) publicerar Studrek och inte webbadministratörer på fakultet.
- Vi rekommenderar inte att filmer publiceras på kurssidor. Läs gärna mer om varför under rubriken Programsidor här på sidan. I de undantagsfall detta ändå sker måste filmen:
- Publiceras via LnuPlay,
- vara textad på alla de språk som talas,
- följa Linnéuniversitetets grafiska profil och
- kommunicera kursen eller kursrelaterade inslag på ett inspirerande eller informativt sätt.
- Allt extra innehåll kräver mer jobb. Fakulteten och dess webbadministratör ansvarar för att innehållet är underhållet och uppdaterat.
Ibland är det svårt att veta om innehållet passar på sidan eller inte. Du får gärna ta stöd av studrek för att ta beslut i frågan.
Riktlinjer för program- och kursbilder
Generellt för program- och kursbilder gäller att:
- Hero-bild används för program
- Header-bild används för kurs
- Varje programbild ska vara unik
Det finns tekniska och visuella krav på herobilder (som används på programsidor) att ta hänsyn till. Följande förhållningssätt gäller för dessa bilder:
För program där innehållet går att förmedla visuellt:
- Vi använder egna bilder
- Bilden ska förmedla en god känsla och förstärka programmet
Bilden ska gå i linje med vårt visuella manér
- Foton riggas och tas i våra miljöer
- Idé och miljö planeras av ansvarig kommunikatör ihop med fotograf. Visuell kommunikatör finns att bolla med.
För program som är teoretiska och inte går att illustrera i en specifik bild:
- Bild tagen av vår fotograf kan användas
- Bild från Getty Image kan användas i de fall bild på tex råvaror, bokhylla, fordon, miljöer som inte är i närheten, skog etc. är lämpliga
- Ska det vara studenter på bilderna så ska våra egna bilder användas i största möjliga mån. OBS! Man kan inte plocka valfri från Imagevault. Stäm av med fotograf och visuell kommunikatör
- Bildval stäms av med visuell kommunikatör och fotograf
Kurser:
- Kursansvariga kan komma med förslag på kursbild. Vi måste ha rättigheter att publicera bilden på Lnu.se. Stäm av bilden med visuell kommunikatör/fotograf/grafiker.
- Egna fototillfällen arrangeras ej
* Metadata är information som inte syns på Lnu.se, men som skickas till sökmotorer som till exempel Google. Metadatan talar om för sökmotorerna vad varje sida handlar om.