- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Webb
- Digital tillgänglighet
Digital tillgänglighet
För att alla ska kunna ta del av våra webbplatser måste de vara tillgängliga enligt vissa krav och standarder. Detta är viktigt, dels för att vi ska värna allas lika villkor men också för att vi som offentlig aktör innefattas av lagkrav kring tillgänglighet på webb, bland annat Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, DOS-lagen.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen)
Vad omfattas av lagkraven?
- Linnéuniversitetets webbsidor (som är nåbara utan inloggning) och allt som publiceras där. Det vill säga Lnu.se med Studentwebben och Medarbetare, Serviceportalen och andra webbplatser som Linnéuniversitetet står bakom. Det innebär webbsidor men också dokument, filmer, poddar och annat material som publiceras på webbsidorna.
- Appar som Linnéuniversitetet står bakom, och material som publiceras i dessa appar.
- Det vi publicerar i sociala medier. För publicering i sociala medier gäller att allt som vi rår över ska vara tillgängligt. Det vill säga texter, filmer och annat som vi lägger ut. Själva plattformen i sig är utanför vår kontroll.
- Upphandling av digitala tjänster som omfattas av Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Lärplattform bakom inloggning – tillfälligt undantaget
Lagkraven gäller generellt det vi publicerar på våra webbplatser. Även lärplattformar räknas i detta fall som en webbplats. Men i DOS-lagen finns ett tillfälligt undantag för material som ligger bakom inloggning, förutsatt att webbplatsen är skapad före den 23 september 2019. Så är fallet när det gäller material bakom inloggning i MyMoodle. Undantaget är tillfälligt och gäller till dess att plattformen genomgår en omfattande översyn.
Eftersom detta ännu inte är rättsligt prövat och lagtexter kan vara snåriga att tolka så har Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) tagit fram en rekommendation, se länk nedan. I den framgår att vi som lärosäte ska påbörja arbetet med att göra innehållet i lärplattformen tillgängligt, i enlighet med lagkrav. I vilken takt detta ska göras är beroende på när lärplattformen offentliggjordes*.
När det gäller vår lärplattform MyMoodle är den offentliggjord innan den 23 september 2019 och kan därför ses som tillfälligt undantagen från lagkraven. Ju mer vi kan göra tillgängligt desto bättre naturligtvis, men i nuläget ligger prioriteten på det som ingår i lagkraven.
*hämtat från rekommendationen nedan.
Se hela rekommendationen från Sveriges Sveriges universitets- och högskoleförbund:
Rekommendationer om tolkning av DOS-lagen vad gäller dess
tillämpning på lärplattformar, Antagen av SUHFs styrelse 210623 (pdf-fil)
Mer om Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) beskriver på sin webbplats lagen mer utförligt och samlar även vanliga frågor och svar. Där listas också de undantag som finns till exempel när det gäller gamla dokument. Kika där om du vill veta mer.
Vanliga frågor
Vem ansvarar för att innehåll uppfyller kraven?
Detta lagkrav hanteras på samma sätt som andra lagkrav som gäller vår organisation vilket innebär att respektive chef har ansvar för att kraven efterlevs. I de sammanhang där det till exempel görs beställningar av produktioner som kräver textning är det viktigt att alla är överens om vem som ska stå för textningsarbetet redan i förväg.
Jag ska publicera en film på Lnu.se, den nås av alla och kräver inte inloggning, måste den textas och syntolkas?
Svar: Ja. Om den innehåller tal så ska det som sägs textas och om det visas relevant information endast i bild behövs en syntolkning. Planera inspelningen noga i förväg så blir det lättare.
Jag ska publicera en film i My Moodle, som bara kan nås via inloggning, måste den textas och syntolkas?
Svar: Nej, inte i nuläget. Eftersom den bara är tillgänglig via inloggning och den publiceras på en webbplats som skapades före den 23 september 2019 så är den i nuläget tillfälligt undantagen från lagkraven.
Läs mer om Lärplattform bakom inloggning – tillfälligt undantaget
Jag ska lägga ut en film i Linnéuniversitetets sociala medier, måste den textas och syntolkas?
Svar: Ja, om det går. 11 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) säger att digital service som en offentlig aktör tillhandahåller via en tredjepartsplattform som aktören inte har ”kontroll” över (exempelvis sociala medier) ska uppfylla lagkraven ”så långt det är möjligt”. Det innebär att det innehåll man publicerar via plattformen ska göras så tillgängligt som plattformen medger: texter ska vara enkla vårdade och begripliga; bilder ska ha likvärdig information i text (om det går); filmer ska ha textning och syntolkning (om det går) osv.
Måste en PDF-fil uppfylla kraven på tillgänglighet om jag ska mejla den till en kollega?
Svar: Nej, inte enligt DOS-lagen. Det är naturligtvis bra om den gör det, men kraven i DOS-lagen gäller bara för publicering på webbplatser och appar, inte i mejl.
Hur ska jag veta om en PDF-fil jag skapat är tillgänglig?
Svar: Se instruktionsfilmen om tillgängliga PDF-filer. Utbildningen är uppdelad i flera kortare filmer.
Hur vet jag att webbsidan jag ansvarar för uppfyller kraven?
Svar: Kontrollera att du följer stegen beskrivs på sidan Publicera tillgängliga webbsidor. Vill du mäta ytterligare kan du kontakta Kommunikationsavdelningen@lnu.se som har ett verktyg för detta. Hör av dig så får du hjälp att komma igång!
Jag har aldrig textat en film, hur gör man?
Svar: Instruktioner finns på sidan Texta din film. Via LnuPlay kan du beställa en automatisk textning av filmer (kräver dock manuell granskning och oftast korrigering). Manual för beställning och redigering av undertexter.
Vad innebär att syntolkning?
Svar: Om det finns inslag i filmen som inte går att uppfatta utan synförmåga måste det finnas syntolkning. Syntolkning innebär att en berättarröst förmedlar den information som bara visas synligt – vanligen under pauser i dialogen. En separat textbeskrivning räcker inte för att uppfylla lagkraven.
Vad är alternativtext eller alttext?
Svar: Det är en text som beskriver vad en bild föreställer. För en person som använder en skärmläsare och inte ser bilden är det alternativtexten som läses upp istället.
Publicera tillgängligt i olika kanaler - hit kan du vända dig för mer info
Webbsidor
Lnu.se, inkluderat Studentwebben och Medarbetare, är i grunden tillgänglighetsanpassade så mycket blir rätt genom att vi använder standardiserade block på sidorna. Men det finns vissa saker du måste tänka på när du publicerar. Det viktigaste, tillsmmans med en checklista som gör det lätt att bocka av, finns på länken nedan.
Mer information: Publicera tillgängliga webbsidor
Kontakt: kommunikationsavdelningen@lnu.se
Kommunikationsavdelningen, Sektionen för medieproduktion, evenemang och webb
Kan jag kontrollera tillgängligheten på sidan jag publicerar?
Med hjälp av ett granskningsverktyg kan man se om våra webbsidor uppfyller lagkraven. Om du publicerar mycket på webben kan det vara ett bra stöd för att kontrollera att de sidor du jobbar med uppfyller kraven. Hör av dig till kommunikationsavdelningen@lnu.se och berätta att du vill komma igång med Site Improve så får du hjälp vidare.
Instruktionsfilm för tillgängliga PDF-dokument
Via länken nedan når du flera utbildningsfilmer om tillgänglighet, bland annat hur du gör tillgängliga PDF-dokument. För att se filmerna behöver du inloggning, kontakta it-support@lnu.se så få du inloggningsuppgifter.
1. Gå till Wcaglearning.com
2. Logga in med användaruppgifterna du fått från it-avdelningen.
Skapa dokument utifrån dokumentmallarna
De dokumentmallar som universitetet har för Word och Powerpoint är uppdaterade enligt tillgänglighetskraven så att du som använder dem får en bra start när du skapar ett nytt dokument med hjälp av mallarna.
Om du använder Office 365 så behöver du inte göra något alls. Per automatik har du då alltid tillgång till de senaste versionerna av dokumentmallar när du skapar nya dokument i Word eller Powerpoint. Har du fått en ny dator de senaste två åren så har du Office 365. Är du osäker på om du har Office 365 eller inte kan du läsa mer här: Lnu-mallar för Office 365, Serviceportalen
Om du istället har laddat ner dokumentmallar till din dator behöver du uppdatera dem, i Serviceportalen finns instruktioner: Installera Lnu:s grundmall och mallpaket för Office 2016 - Windows, Serviceportalen
Mer information: Linnéuniversitetets mallpaket (Serviceportalen)
Kontakt: it-support@lnu.se, telefon 0772- 28 80 00
IT-avdelningen, IT-support
Filmer i LnuPlay
I LnuPlay finns möjlighet att beställa textning till film. Antingen automatisk textning eller manuell, professionell textning. Mer information om beställning finns på länkarna nedan.
Mer information: Texta din film, Manual för beställning och redigering av undertexter
Kontakt: utbildningsmiljo@lnu.se ,Universitetsbiblioteket, Sektion högskolepedagogik
DiVA och LnuPress
Länkar till mer information kommer.
Universitetsbiblioteket, Sektion vetenskaplig kommunikation
Linnéuniversitetets sociala mediekanaler
Mer information kommer.
Kontakt: kommunikationsavdelningen@lnu.se
Kommunikationsavdelningen, Sektionen för studentrekrytering
Bristande tillgänglighet, en form av diskriminering
Linnéuniversitetet ska vara en plats där studenter och medarbetare känner sig inkluderade. En diskrimingeringsform som diskrimineringslagen beskriver är bristande tillgänglighet. Bristande tillgänglighet är när en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte genomför skäliga tillgänglighetsåtgärder för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Genom att arbeta aktivt med Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och otillgänglighet skapar vi en studie- och arbetsmiljö där alla kan nå sin fulla kapacitet.
Pedagogiskt stöd till studenter med funktionsnedsättning
Studenter med funktionsnedsättning har möjlighet till pedagogiskt stöd under studietiden. Detta ska inte förväxlas med Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
En funktionsnedsättning är individuell och kan påverka studiesituationen på olika sätt. Detta gör att det pedagogiska stödet och eventuella anpassningar utformas individuellt. En förutsättning för att det ska bli aktuellt med pedagogiskt stöd, är att studenten kan dokumentera funktionsnedsättningen. Det pedagogiska stödet omfattar inte tillgänglighetsanpassningar på webben så som tillgängliga dokument eller textade filmer. Det är därför av stor vikt att publicerat material på webben görs tillgängligt för alla enligt Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Läs mer om pedagogiskt stöd och att studera med funktionsnedsättning
Samordning av tillgänglighetsfrågor
Den här sidan har tagits fram av arbetsgruppen för digital tillgänglighet som arbetat tillsammans med styrgruppen på uppdrag av universitetsdirektören under 2021. Detta är ett samarbete mellan kommunikationsavdelningen, IT-avdelningen, universitetsbiblioteket, studerandeavdelningen och universitetsledningens kansli.