- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Webb
- Information till publicerare och redaktörer.
- Publicera tillgängliga webbsidor
Publicera tillgängliga webbsidor
Sedan 23 september 2020 omfattas våra webbplatser av Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (även kallad DOS-lagen). Det innebär att du som publicerar på webben behöver tänka på både formuleringar, formateringar och annat som påverkar tillgängligheten för innehållet.
Här listar vi det viktigaste! Genom att följa riktlinjerna nedan skapar vi sidor med bra tillgänglighet, som är möjliga för alla att ta del av, dessutom blir de lätta att söka fram via sökmotorer.
I instruktionerna nedan utgår vi från publiceringsverktyget Episerver vilket används för Lnu.se och Medarbetare. Men tillgänglighetsreglerna är samma oavsett vilket webbpubliceringssystem som används. Principerna om hur rubriker ska formateras, hur länkar ska skrivas och så vidare, är lika viktigt om du publicerarar i till exempel MyMoodle, Wordpress eller något annat system.
Checklista innan publicering, sammanfattning
Här är en sammanfattning av det viktigaste du behöver tänka på när du publicerar webbsidor. Ta för vana att gå igenom dessa frågor innan du trycker på Publicera-knappen.
Frågor för att säkra att du fått fram det du vill
- Berättar jag det viktigaste först?
- Sammanfattar ingressen innehållet?
- Ger jag besökaren svar på de frågor hen har?
- Vad ska besökaren göra efter att ha besökt sidan? Leder jag vidare på ett tydligt sätt?
- Är sidan översatt till engelska?
- Finns det förkortningar och svåra ord som behöver förklaras?
- Är texten korrläst för att undvika stavfel?
Frågor för att säkra tillgängligheten på sidan
- Är texten jag lägger in i Epi ren från formateringar från andra program?
- Är rubrik och sidtitel (heter namn i Epi) samma?
- Är rubrikerna formaterade som rubriker och inte bara satta i fetstil?
- Följer rubrikerna rätt hierarki?
- Är sidan lättöverskådlig med mellanrubriker och punktlistor?
- Är länkar tydligt formulerade och visar vart de leder? (Inga Klicka här, eller Läs mer!)
- Har bilder alternativtext som beskriver dem?
- Finns det länkar till dokument? Går det att lägga den informationen på sidan istället? Eller en sammanfattning av den på sidan och länk för den som vill läsa mer?
Vem skriver du för?
Vem är målgrupp för informationen? Tänk på den som innehållet riktar sig till när du skriver. Vilka förkunskaper har hen? Vad vill du att hen ska göra efter att ha läst din text?
Vi kan inte, och ska inte, berätta allt. Vilka frågor har besökaren som läser din text? Ge svar på dem, kort och koncist.
Sammanfatta detta för dig själv innan du sätter igång med webbarbetet.
Använd "ren" text
Skriv alltid direkt i texteditorn i Episerver. Om du har färdig text i Word eller annat progam, klistra först in det i Anteckningar, Note pad eller liknande innan du klistrar in det i Episerver. Då försvinner onödiga formateringar och du får "ren" text i Epi. Texteditorn i Episerver rensar bort mycket av dessa formateringar, men inte allt.
Rubrik, ingress och namn
Rubriken ska tydligt sammanfatta vad sidan handlar om.
Rubrik i rätt format
Kom ihåg att alltid markera rubriker med rätt format. På så sätt kan både skärmläsare och sökmotorer känna av var i strukturen de hör hemma. Att skriva en text med fetstil innebär inte att det är en rubrik, den måste märkas upp som en rubrik för att en skärmläsare ska tolka den som en rubrik.
Välj mellan Rubrik 2, Rubrik 3 osv. Det är viktigt att de följer den hierarkiska ordningen och inte hoppar över t ex Rubrik 3 för att man tycker att Rubrik 4 ser snyggare ut på sidan. Då blir det rörigt för den som får rubrikerna upplästa.
Ge svar redan i ingressen
Håll ingressen kort för att göra sidan lättöverskådlig. Försök att redan i ingressen ge svar på den viktigaste frågan besökaren har. Se till att få med något av dina uttänkta sökord i ingressen (se stycket om sökord). Lägg alltid ingresstexten i ingressfältet så att skärmläsare och sökmotorer förstår att det är en ingress.
Använd samma rubrik och namn
Rubrik och sidtitel (kallas namn i Episerver) ska vara samma, eller i alla fall så lika att man inte kan missförstå var man hamnat.
Sökoptimera
Tänk ut minst tre ord som du tror att besökare söker på för att hitta informationen du publicerar. Se till att dessa ord finns med i texten, helst i rubriken eller ingressen.
Gör sidan överskådlig
Mellanrubriker
Dela upp texten i korta stycken för att göra den lätta att ta till sig. Genom att använda mellanrubriker för styckena blir det lätt för besökaren att få en överblick över innehållet och hitta informationen hen söker. Mellanrubriker är också ett bra ställe att få in sökord.
Punktlistor
I många fall när vi räknar upp saker blir det lättare att se dem i punktform istället för i löptext. Se exempel nedan.
I löptext:
Informationen gäller för alla studenter vid Fakulteten för konst och humaniora, Fakulteten för teknik och design och Fakulteten för samhällsvetenskap.
I punktform:
Informationen gäller för alla studenter vid dessa fakulteter:
- Fakulteten för konst och humaniora
- Fakulteten för teknik och design
- Fakulteten för samhällsvetenskap
Skriv klarspråk
En text med många interna begrepp och förkortningar utesluter läsare. Tänk på att hålla språket enkelt och tydligt. Försök hålla meningarna korta och ha ett personligt tilltal.
Länkar
Att skriva tydliga och bra länkar är viktigt för både tillgänglighet och sökoptimering.
Unik och informativ
Undvik länkar som Läs mer, Klicka här osv.
De är problematiska av flera skäl. Dels innehåller de ingen information alls om vart man kommer om man klickar. För den som får länkarna på sidan upplästa för sig blir de helt obegripliga om de tas ur sitt sammanhang.
Länka i texten eller efter?
På Lnu.se och Medarbetare rekommenderar vi generellt att samla länkar efter informationstexten istället för att göra vissa ord i texten länkade. Det ger oftast lättöverskådliga sidor när man samlar länkar på slutet.
Lägger man länkarna separat efter texten blir det lättare att få till bra länktexter eftersom man inte är beroende av att texten också ska passa bra in i stycket i övrigt. Men ur tillgänglighetsperspektiv finns det inget rätt eller fel i den här frågan.
Länka för sökoptimering
Länkar är också ett utmärkt ställe att jobba med sökoptimering. Försök få in relevanta ord i länkarna så blir det bra både för användare och sökmotorer.
Länkar är bra!
Rätt länkar hjälper besökaren vidare. Fundera på vilka länkar du kan använda för att hjälpa just din besökare att ta nästa steg, vad vill du att hen ska göra efter att ha besökt den sida du publicerar?
Bilder
Tänk på att bilder vi använder på våra webbsidor ska tillföra något och väljas med omsorg. Det är viktigt att vi tänker på mångfalden när vi gör våra bildval.
Bilder ska ha en alternativ text. Den kommer skärmläsare att läsa upp för besökare som inte kan se bilden. Beskriv vad bilden innehåller. Syftet är att ge besökare som inte kan se bilden samma information som besökare som ser bilden får på sidan.
Använd text för att visa text, inte text i en bild. Det finns vissa undantag, till exempel om du behöver publicera skärmklipp för att visa hur något fungerar.
Länkade filer och dokument
En webbsida är alltid bättre än ett inlänkat dokument! Både för sökmotorer och besökare.
Men ibland finns inget alternativ till dokumentet och då måste vi se till att de följer kraven på tillgänglighet. Vi kan till exempel inte scanna in ett dokument och spara det som en bild i en pdf.
Språkhantering och spegling
Ska informationen finnas på både svenska och engelska? Ibland är det lätt hänt att glömma att göra ändringar på engelska motsvarigheten av sidan när man justerar något.
Blanda inte språk på samma sida, gör istället en engelsk spegling av sidan. Då är det den man hamnar på när man klickar på English-länken uppe till höger i sidhuvudet.
Lär dig mer om digital tillgänglighet:
Sökoptimering, vill du veta mer om hur du kan hjälpa Google att hitta dina sidor?
Vill du lära dig mer om webbpublicering, kika gärna vidare på länkarna nedan.
Bra länkar för mer info om webbpublicering:
- Webbredaktörens ABC, av Fredrik Wackå (gratis att ladda ner)
- Webbriktlinjer.se, de officiella riktlinjerna för hur man bör arbeta med webbplatser i offentlig sektor