Uppgradering av MyMoodle

Uppgradering av MyMoodle äger rum natt mellan lördag 24 och söndag 25 september.

Lärplattformen MyMoodle uppgraderas till ny version natten mellan lördag 24 September med start kl.22:00 och söndag 25 September 2022 kl.14:00. Under tiden som uppgraderingen pågår är MyMoodle inte tillgänglig.

Under söndagen pågår tester och korrigeringar varför störningar kan förekomma.

MyMoodle uppgraderas till version 3.11.10. Läs mer om nyheterna efter uppgraderingen längre ned på sidan.

Se även tidigare meddelande på medarbetare: https://lnu.se/medarbetare/forum/linneuniversitetet/datum-klart-for-uppgraderingen-av-mymoodle/

-----

Uppgraderingen görs för att hålla jämn takt med förbättrad funktionalitet och för att upprätthålla säkerheten i systemet. Datumet är valt så att uppgraderingen ska påverka verksamheten så lite som möjligt, samtidigt som förutsättningarna för att genomföra den ska vara goda.

Håll dig uppdaterad om uppgraderingen via den här sidan.
Ett tips är också att gå med i medarbetargruppen "MyMoodle Nyheter" samt hålla ett öga på  driftinformationen.

Förändringar i MyMoodle efter uppgraderingen

Lösta buggar och förbättringar

Vi uppgraderar två huvudversioner, från 3.9 till 3.11, och som alltid har det gjorts hundratals förbättringar och buggfixar. Många av dessa är sådant som enskilda användare kanske aldrig ens funderat över eller råkat ut för, men här är några utvalda som bör lyftas fram:

  • Utbildningsadministratörer kan ladda ned deltagarlistor
  • Privata svar i forum indikeras bara för den som får svaret
  • Du kan skapa breakoutrum direkt när du lägger till nytt Zoom-möte
  • Kommentarer till uppgifter sparas även när inget betyg satts
  • Tester har fått en rad förbättringar, bland andra:
    • Essäfrågor i tester kan använda Ouriginal antiplagieringsgranskning
    • Möjlighet att ställa in max/min antal ord i essäfrågor
    • Förbättrad översikt vid bedömning av essäfrågor
    • Krav för godkänt visas på testers startsidor

Komplett information om alla nyheter och buggfixar finns här, https://docs.moodle.org/dev/Releases#Moodle_3.11

Observera att det finns information för varje underversion också, dvs från 3.9.12 som vi uppgraderar från, till 3.11.10 som vi planerar att uppgradera till (i skrivande stund saknas information för 3.11.10 på sidan).

Däremot har deras utvecklingssida alla detaljer med: https://moodledev.io/general/releases#moodle-311

Nytt om styrning av aktiviteter och resurser på kurssidan

En viktig förändring är hur studenter och lärare får information om aktiviteter. Detta finns redan i dagens version av MyMoodle, 3.9, men i den kommande versionen 3.11 hanteras det på ett lite annorlunda sätt och blir tydligare på kurssidan. Det är ett steg mot Moodle 4, som är en stor satsning på gränssnitt och användarupplevelse.

Detta beror nu av tre funktioner: Begränsad åtkomst, som många redan har erfarenhet av, och Fullföljande av aktivitet, som kanske inte alla har använt. Dessutom finns den nya funktionen Visa aktivitetsdatum, vilket innebär att aktiviteters slutdatum visas direkt på kurssidan. Dessa tre funktioner kan användas var för sig, eller tillsammans.

Läs artikeln om detta på Serviceportalen: https://serviceportalen.lnu.se/sv-se/article/1517460

Se även en kort introduktionsfilm som visar vad det går ut på

Ny aktivitet 1: StudentQuiz

StudentQuiz är en aktivitet där studenterna själva skapar frågor och genomför quizzar. Studenterna skapar frågor kring kursens innehåll och genomför självrättande quizzar med sina egna och andra studenters frågor, när de vill och hur många gånger de vill under kursens gång. De pedagogiska poängerna med den här aktiviteten är flera.

Läs artikeln om StudentQuiz i Serviceportalen: https://serviceportalen.lnu.se/sv-se/article/1486371

Ny aktivitet 2: Studentmapp

Studentmapp är en aktivitet som kan användas på två sätt.

  • En mapp för studenter att själva ladda upp och dela filer
  • En mapp som hämtar inlämningsuppgifter från en uppgift, för utdelning inför exempelvis ett seminarium

Se artikel i serviceportalen: https://serviceportalen.lnu.se/sv-se/article/1517669