- Stöd och service
- LnuPlay
- Migrering
Migreringen av LnuPlay till ny server 2018
Linnéuniversitetet har flyttat sin mediatjänst LnuPlay från servrar i USA till nya i Köpenhamn. 24000 filmer har kopierats över till snabbare servrar som ägs av det nordiska samarbetet Nordu.net
Linnéuniversitetets medietjänst LnuPlay hanteras via ett centralt avtal med SUNET som köper in tjänsten från företaget Kaltura. Avtalet med Kaltura har ändrats och det blir istället NORDU.NET som sköter driften via servrar i Köpenhamn.
I och med den avtalsändringen flyttas också allt mediematerial från servrarna i USA till Köpenhamn och alla lärosäten i Sverige behöver peka om adresserna till filerna.
Flytten skedde måndag 4 juni 2018 på själva play.lnu.se medan Mymoodle använde den gamla servern tills på morgonen, fredag 29 juni 2018.
I samband med flytten fick alla filmer och ljudklipp nya adresser och unika ID och för att inte orsaka problem med att filmerna inte "hittas" behövde vi söka igenom hela Mymoodles databas efter förekomster av den gamla adressen och ID och byta ut dem mot den nya adressen och ID.
Har du länkat till play.lnu.se filmer?
Alla filmer som ligger i våra system play.lnu.se och Mymoodle kommer automatiskt få nya adresser och ID och spelas upp som vanligt när man går till play.lnu.se eller Mymoodle och klickar på Play.
MEN...det finns ett viktigt undantag! Filmer som du tidigare delat via en vanlig länk kommer att få en felaktig adress. Vi kan tyvärr inte göra något åt detta utan där måste du själv skicka ut en ny länk till din film efter den 26 maj. Detta gäller alla länkar som börjar med https://play.lnu.se... Anledningen till att länken inte kommer att stämma längre är att din film kommer att få ett nytt unikt ID i samband med flytten. Länken till en film innehåller både adressen och ID för din film.
Filmer som du bäddat in genom att kopiera en inbäddningskod kommer också behöva bytas ut, men går fortfarande att se fram till sista december 2018. Därefter går det inte längre att se filmerna som ligger på det "gamla" stället. Anledningen till detta är att i inbäddningskoden finns en adress och ett unikt ID till din film som pekar till den gamla servern vilken kommer att fortsätta rulla under året. Där finns inte länken play.lnu.se med.
Vi rekommenderar därför att du byter ut den inbäddningskoden mot en ny, uppdaterad efter migreringen.
Mer information om hur du går tillväga för att byta filmer kan du läsa på Serviceportalen (se längre ned i artikeln).
Viktigt att veta - kända problem
- Om du laddat upp filmer mellan 25-29 juni via Mymoodle så kan du råka ut för att de nu, efter flytten, inte syns i din medielista. Detta beror på att vi hade två olika servrar (innan flytten av Mymoodles filmer den 29:e). Filmer som laddades upp till Mymoodle kopieras till nya servern med en viss fördröjning. Kolla igen i morgon, annars skicka in ett ärende till IT-support.
- Tyvärr så försvinner datumet för när filmen skapades och blir ett nytt. Det innebär att datumordningen på dina filmer i Min Media ser annorlunda ut, men allt ska ligga där! Använd sökfunktionen eller sortera efter titel. Nordu.net försöker hitta en lösning på detta, men vi har inte fått besked om det går än.
- Statistiken över vilka som sett din media försvinner tyvärr också och allt börjar om på noll. Vi har dock fortfarande tillgång till den "gamla" statistiken om särskilda behov föreligger att veta detta.
- Starta inte Kaltura CaptureSpace Desktop Recorder direkt från ditt skrivbord efter migreringen. Då kan du få uppladdningsfel! Starta istället inifrån Mymoodle eller Play.lnu.se första gången genom att välja "Lägg till ny" och "Spela in/Record". Då startar CaptureSpace från "rätt" plats och du kan ladda upp korrekt.
- Kom ihåg att om du vet med dig att du skickat ut direktlänkar till filmer (länkar som börjar med https://play.lnu.se...) tidigare så kommer de länkarna inte fungera längre. Besökaren kommer till play.lnu.se och får "Access denied" eller behöver logga in. Tyvärr inget vi kan göra något åt utan du behöver skicka nya länkar (Ett tips är att söka igenom din utkorg i mailen efter https://play.lnu.se så bör du hitta brev du skickat.) Leta upp din film på play.lnu.se och skicka den rätta länken.
- I samband med migreringen pekar vi om filmer i Mymoodle till den rätta adressen. Om du ser en film som inte visas, eller du får "Access denied" inuti Mymoodle så har adressen inte lyckats bytas. Kontakta IT-support med länk till felet så försöker vi åtgärda det så fort som möjligt.
- Filmer med PowerPoint-slides, interaktiva filmer med kapitellänkar, kan i vissa fall tappa bilderna. Skicka in ärende till IT-support med länk till filmen.
Om du får problem med filmer, kontakta IT-support. Helst med en länk direkt till problemet för felsökning.
F.A.Q. om migreringen
Här är några frågor som vi fått om migreringen.
Varför måste vi migrera?
Anledningen är att vi går under ram-avtalet med Sunet som i sin tur upphandlar medietjänsten. SUNET har bestämt att inleda samarbete med Nordu.net och ett nytt avtal har skrivits med dem. Nordu.net ansvarar för driften och har egna servrar. Detta gör det lättare att uppfylla GDPR (inget USA inblandat), vi får en betydligt snabbare tjänst (direktkopplat till "stamnätet") och mer möjlighet att påverka utvecklingen av tjänsten.
Vi gör alltså inte flytten "för skojs skull", utan för att vi ska få en bättre, stabilare och snabbare tjänst. En tjänst som gör det ännu enklare att använda film i undervisning och med en framtidssäkring som gör oss bättre rustade att möta tillväxten av media på Lnu.
Varför kan inte ID och adresser vara detsamma som innan? Borde gå att fixa idag!
Nja, det är inte riktigt så enkelt. När Kaltura hade driften av medietjänster så skapades databasposter med unika ID för alla filmer som kom in. Det blev ett löpnummer i deras katalog. När nu Nordu.net slår ihop hela nordiska marknaden så har de beräknat att det finns en risk på 50 000 att två filmer från två olika källor får identiska ID. Eftersom de nu har fått in mycket mer filmer än så, så menar de att risken för ID-konflikt är påtaglig, och de behövde istället börja om sina löpnummer på noll. VI vill ju inte att en finsk film ska synas istället för vår egen till exempel. Adresserna byts också ut på filmer som är inbäddade, eftersom det är en ny server som visar filmerna (alla servrar har unika adresser i bakgrunden).
Tidigare innehöll vår inbäddningskod den här adressen:
https://cdnapisec.kaltura.com/p/1487131/sp/148713100/
Den adressen pekar till servern i USA och anger vårt "partner ID" som berättar att vi är Linnéuniversitetet.
Den nya adressen ser ut så här:
https://api.kaltura.nordu.net/p/320/sp/32000/
Det är alltså en ny server och ett nytt "partner ID".
Varför har det varit så mycket strul med filmerna i Mymoodle?
Det här felet beror på flera faktorer, men främst på grund av det fanns fel i det scriptet vi fick oss tillhanda som vi tyvärr inte upptäckte under testerna. Scriptet gjorde en sökning efter både gamla adresser, gamla spelare och gamla ID för filmer. Därefter skulle hela databasen gås igenom och byta ut gammalt mot nytt. Men...scriptet fungerade inte överallt. Det gjorde att filmer i ett par databastabeller fick den nya adressen, men det byttes inte ut ID för filmen vilket gjorde att filmen inte kunde hittas. När vi upptäckte detta så blev vi tvungna att backa tillbaka till utgångsläget, men felet kvarstod där man bäddat in filmer på webbsidor och i sektionsbeskrivningar i Mymoodle.
Det här fick våra tekniker sedan gå in och rätta till i efterhand. Det är beklagligt att det skett men inga filmer har försvunnit och allt är nu återställt så vitt vi kan se. Vi är alltså tillbaka i ursprungsläget just nu och gör uppdateringen v.26 istället. Därefter ska vi helt vara på den nya servern med både Mymoodle och play.lnu.se och få en snabbare tjänst!
Till detta kommer att vår komplexa miljö av Moodle samt den gigantiska mängd filmer vi har, har tagit Nordu.net lite på sängen, vilket i sig gjort att det tagit tid att fixa allt.