- Stöd och service
- Resor
- Boka resa
Boka resa
Här hittar du information om hur du bokar din tjänsteresa eller beställer en resenärsprofil. Från den 1 juli 2022 ska resebokningar göras med Stureplans Affärsresebyrå AB. G
Stureplans Resor
Linnéuniversitetets upphandlade resebyrå från den 1 juli 2022 är Stureplans Affärsresebyrå AB.
Resenärsprofil -tvingande regel för anställda
För att boka resor och logi via Stureplans Resor krävs att du har en resenärsprofil upplagd i deras onlineverktyg. Alla anställda ska av säkerhetsskäl ha en resenärsprofil. Saknar du resenärsprofil, kontakta reseansvarig på fakultetskansliet/avdelning eller central resesamordnare för hjälp med inloggningsuppgifter.
När du skapat en inloggning och tittat på introduktionsfilmen från webinariet den 27/3 2023 om onlineverktyget, se nedan, så går det bra att boka resor och logi online. Det går också att använda resebokningsformuläret och maila reseförfrågan till Stureplans Resor. Formuläret rekvirerar du från reseansvarig administratör på din fakultet/avdelning eller via central resesamordnare. Tänk på att alla bokningar via telefon eller e-post och bokningsformuläret måste innehålla information om ditt referensnummer men även fullständigt för- och efternamn. Denna regel är tvingande när du bokar flygresa. Bokningar utan reseprofil och/eller giltigt referensnummer/kostnadsställe kan komma att avböjas.
Förutom onlineverktyget och mail (krav resebeställningsformulär ska bifogas) så erbjuder Stureplans Resor personlig service via telefon. På grund av att vi reser i större utsträckning jämfört med under pandemin så bör resenären i möjligaste mån och i första hand använda onlinebokningen. För komplicerade bokningar eller ärenden som kräver personlig kontakt, ring Stureplans Resor.
Var tydlig i din bokning! Vid bokning av resa så använder resebyrån din resenärsprofil där för- och efternamn ska stämma överens med passet! Kontrollera din bokning direkt, vänta inte. Är det något fel på bokningen som behöver korrigeras så underlättar det om du genast tar en kontakt med resehandläggaren.
Webinar med Lotta Reijs på Stureplans Resor:
Stureplans Resor demonstrerar online-verktyget för att boka resor.
Kontaktuppgifter till Stureplans Resor
Öppettider: Mån-Fre 08:00-17:00
Onlinebokning
https://amadeus.cytric.net/ibe/?system=ama-stureplans-online
Saknar du en resenärsprofil och inloggningsuppgifter till onlinesystemet så kontakta ditt fakultetskansli eller central resesamordnare för mer information och hjälp med inloggningsuppgifter.
Om du har frågor eller problem med resebeställningar gorda i onlineverktyget kontakta Stureplans, via online@stureplans.se
Reseförfrågan via e-post
Sänd din reseförfrågan och bifoga ett resebokningsformulär via e-post till affarsresor@stureplans.se
Tänk på att vara tydlig och lämna uppgifter inför bokningen som stämmer med passet som samtliga för- och efternamn. Resebokningsformuläret rekvirerar du från reseansvarig administratör på ditt fakultetskansli/avdelning eller från central resesamordnare.
För personlig service
Stureplans Resor telefon: 08-665 1000. Öppettider: Mån-Fre 08:00-17:00
24h timmars service
Vid akuta ärenden utanför kontorstid, ring följande nummer för vidarekoppling till Stureplans 24-timmarsservice som utförs av Travel Support AB. (Tjänsten är avgiftsbelagd.)
Telefon: 08-665 1000 tryck 1 för vidarekoppling eller ring direkt 0770-45 64 62
Från utlandet: +46 770 45 64 62
Uppdatera din resenärsprofil!
Viktig information till alla som har en resenärsprofil hos Stureplans Resor!
Tvingande regel i samband med bokning av flyg:
Logga in i din resenärsprofil i Cytric onlineportal och lägg till passuppgifter, samtliga för- och efternamn. För att flygbolagen ska kunna nå dig så är det även viktigt att du bockar i rutor för medgivande att flygbolagen får tillgång till dina kontaktuppgifter samt ange ditt mobilnummer enligt formatet +467… det möjliggör för flygbolagen att nå dig direkt när det händer något akut som inställda plan, tidtabellsändringar m.m.
Saknar du resenärsprofil
Saknar du resenärsprofil, kontakta reseansvarig på fakultetskansliet/avdelning eller central resesamordnare för mer information och inloggningsuppgifter.
Enkla tips för att välja klimatsmart
- Välj tåg som färdmedel för resor inom landet – i synnerhet om resesträckan understiger 50 mil.
- Försök att medverka digitalt på möten eller aktiviteter som pågår mindre än en arbetsdag.
- Välj i första hand kollektivtrafik vid marktransport i samband med tåg- och flygresor. Finns ingen kollektivtrafik kan du välja miljötaxi.
- Försök att ordna samåkning vid bilresor och välj miljöbil om du behöver hyra.
Kontaktuppgifter inom Linnéuniversitetet
Om du har frågor eller problem kring dina resebeställningar, vänligen kontakta reseansvarig på ditt fakultetskansli eller central resesamordnare Niklas Johansson. Gäller det en onlinebokning via Stureplans, kontakta online@stureplans.se
Grupp och event
Stureplans Resor kan även vara behjälpliga med bokningar gällande gruppresa, kick-off eller konferens och med tjänster som är relaterade till resande såsom bokning av inrikesflyg, utrikesflyg, konferenser, hotell med mera. Begär offert. För mer information se Kammarkollegiets ramavtal på avropa.se.
Kompletterande reseförsäkring
Från och med 1 december 2019 är Moderna försäkringar försäkringsgivare för resekontot (SEB Kort Bank AB). Reseförsäkringen gäller vid bokning/köp av resor hos resebyrån Stureplans Resor och bokning/köp direkt hos SJ för tågresor.
I bilagan längst ned på sidan kan du ta del av de fullständiga försäkringsvillkoren, du kan också läsa mer på Diners TAC webbsida.
Anmälan skada från resan genom länken nedan.
https://www.modernaforsakringar.se/partnerkort/
I korthet gäller följande:
- Försening av färdmedel vid avresa, mer än 4 timmar
- Missat anslutningsflyg
- Bagageförsening, mer än 4 timmar (ej vid hemresan)
- Avbeställningsskydd
- Själriskeliminering hem/villa/bilförsäkring
- Självriskeliminering hyrbilsförsäkring
- Olycksfallsskada
Kom ihåg:
- se till att få intyg om försening eller förlorat bagage
- spara kvitton på inköp om bagaget kommit på avvägar
Boka tåg inrikes eller utrikes - flera alternativ
Sj och Centralens resebutik
Anställda på Linnéuniversitetet kan boka tåg i Sverige via självbokningen hos www.sj.se eller i sj-appen. Mer information om sj på föregående sida "Resor"
För tågresor ut i Europa har Lnu avtal med Centralens Resebutik i Kalmar, som är proffs på tågresor i Europa. Tyvärr så har en del svarsmejl från Centralens Resebutik hamnat i mottagarens skräppost. Använd "return receipt" så ser du när resebutiken har öppnat ditt ärende.
Kontakta ditt fakultetskansli eller central resesamordnare Niklas Johansson för mer information om SJ-bokningar och avtalet med Centralens Resebutik.
Att tänka på vid utlandsresor med tåg
Kontrollera inför din avresa om det tåg du ska färdas med har servering ombord. Finns laddstationer för dator och mobil? Annars förbered en laddad powerbank.
Reklamation av resa med SJ
Om du drabbas av förseningar vid resa med SJ så ska du reklamera resan.
E-posta SJ:s kundservice: kundservice@sj.se
uppge bankgiro 454-4383, ditt referensnummer och ditt namn så sker återbetalningen till rätt institution/avdelning.
Vid bokning av återbetalningsbar biljett
Alla återbetalningar för en ej utnyttjad biljett som avbokats enligt gällande regler, krediteras konto på Linnéuniversitetet.
Kontaktuppgifter inom Linnéuniversitetet
Om du har frågor eller problem kring dina resebeställningar, vänligen kontakta reseansvarig på ditt fakultetskansli eller central resesamordnare Niklas Johansson. Gäller det en onlinebokning via Stureplans, kontakta online@stureplans.se
Bestrida faktura - felaktighet i utförd tjänst
Vid felaktigheter i faktura från Stureplans Resor för resa/logi bokad genom personlig kontakt, kontakta kam@stureplans.se
Utlandsresor i tjänsten
Håll koll på säkerhetsläget vid utrikesresor
Utrikesdepartementet (UD) kan avråda från resor till länder eller områden med hänsyn till aktuellt säkerhetsläge. Aktuella uppgifter finns på utrikesdepartementets webbplats för reserekommendationer.
Om du bokar din utlandsresa via vår resebyrå så har de kontroll på vilka råd som gäller vid aktuellt tillfälle.
Utrikesresa
En resenär ska lämna in reseräkning till universitetet snarast och senast tre månader efter det att resan eller förrättningen har avslutats
(Utlandsreseavtalet, 10 §).
Lingmerths resebyrå - upphörde som avtalsresebyrå 1 juli 2022
Linnéuniversitetet ska följa LOU, därmed är det resekonto som är kopplat till Lingmerths resebyrå stängt. Vänligen kontakta Stureplans Resor, se kontaktuppgifter ovan. Saknar du resenärsprofil, kontakta central resesamordnare för upplägg av en profil.
Det är avtalsbrott att göra inköp via andra kanaler än den upphandlade resebyrån Stureplans Resor. Gällande tågresor så har Linnéuniversitetet avtal med SJ och Kalmar läns trafiken för tåg/bussresor i Sverige och för utlandsresor med tåg finns avtal att tillgå med Centralens resebutik i Kalmar.
Kontaktuppgifter till Stureplans Resor hittar du på sidan "Boka resa". Information om hur du bokar tåg, se https://lnu.se/medarbetare/stod-och-service/resor/boka-resa/