Sök och köp resa med reseapp
Alla medarbetare som reser i arbetet laddar ned KLT-appen till sin telefon och resesamordnaren ser till alla medarbetare finns inlagda i kundregistret. Man bokar en biljett inför varje resa. Man kan boka tåg+buss, det vill säga hela vägen från Kalmar C till Campus Växjö (och omvänt). Biljetten kan bokas i förväg men ska aktiveras strax innan du stiger på tåget eller bussen. Kan du inte uppvisa en aktiv biljett för tågvärden så riskerar du böter på 1400 SEK.
Om biljetten av någon anledning inte aktiveras och används så ska du annullera köpet inom 30 dagar.
I dagsläget kan du inte köpa biljett till SJs regionaltåg via KLT-appen utan det görs i SJs app, du kan däremot köpa en 24-timmarsbiljett i KLT-appen och åka med den på SJs avgångar. Kontakta central resesamordnare Niklas Johansson för behörighet och information om SJs app. Tänk på att det krävs giltigt e-legitimation (Bank-Id) för att köpa biljett hos SJ i appen eller via datorn. E-legitimation krävs även när du ska ansluta dig till företagsavtalet.
Vid tekniskt fel på KLT-appen
Uppstår ett tekniskt fel i appen, serverfel eller liknande, vänligen hjälp till att felanmäla genom att direkt när felet uppstår sända ett meddelande till Kalmar länstrafikens företagskundtjänst med cc till central resesamordnare: kltforetag@regionkalmar.se
Saknar du åtgång till apparna kontakta central resesamordnare Niklas Johansson för mer information om åtgång till apparna.
Får du problem med appen vid köp av biljett som inte är ett större tekniskt fel på appen, testa med att uppdatera appen, logga ut och logga in igen. Appen stödjer endast mobiler med uppdaterade operativsystem.
Appen funkar inte i Android med gammalt operativsystem
Android 4.3 till 9, och däremellan, med uppdaterat OS-operativsystem så funkar säkerheten fint i KLT-appen. Däremot inte i Android 8. Uppdatera mobilens OP i annat fall kontakta Info-center och byt ut din telefon.
Vid tekniskt fel på SJ-appen
Har du tidigare haft en koppling till SJ:s kundregister, och saknar "Boka med företagsavtal" när du öppnar appen? Då måste du logga ut och logga in igen alt installera om appen. Om felet kvarstår kontakta SJ:s kundtjänst företag.
Den här webbsidan uppdateras fortlöpande med bland annat fler vanliga frågor och svar.
Kom ihåg att kontinuerligt uppdatera reseapparna KLT och SJ, för att undvika problem med biljettbokningen.
Vanliga frågor och svar
FAQ - om användande (för resenärer)
Jag vill köpa en biljett mellan Växjö och Kalmar som gäller över hela dagen. Hur gör jag då?
Svar: Gå till funktionen "Sök och köp" ange från/till samt välj när/avgång. Gå vidare med Välj, därefter ändrar du från enkelbiljett till periodbiljett och slutför ditt köp. Aktivera biljetten straxt före avresan! Giltig biljett för hemresan hittar du under "Mer/Biljetter"Aktuella biljetter".
Om jag har köpt en biljett i Kalmar Länstrafikens app som jag inte kommer att aktivera och använda, hur gör jag då?
Svar: Det är viktigt att biljetten annulleras innan aktiveringstiden har gått ut, annars får vi stå för kostnaden. Detta görs i appen genom att gå in på ”Mer- biljetter-klicka på biljetten - klicka på i längst upp till höger - ångra köp - bekräfta ångra köp.
Är det möjligt att köpa en biljett i KLT-appen till en avgång om några dagar?
Svar: Ja det är det, samtliga biljetter som köps i KLT-appen måste aktiveras innan avresa. Avvakta med att aktivera köpt biljetten till strax innan påbörjad resa så är den giltig. Du har 30 dagar på dig att aktivera en biljett. Obs: Därefter går köpet igenom och vi debiteras för biljetten.
Min mobiltelefon tar inte mot appen när jag laddar ner den. Den står bara och "tuggar". Vad är det för fel?
Svar: Logga ut och in igen, starta om och uppdatera appen, testa med att göra en programuppdatering av din mobiltelefon och rensa casheminnet (Android). Starta om telefonen. Det är också bra att stänga av mobiltelefonen då och då. Ladda ner appen igen i annat fall kontakta Infocenter.
Vad ska jag göra när det inte går att köpa biljett i KLT-appen? Får endast ett felmeddelande om tekniskt fel och kommer inte vidare.
Svar: Har det uppstått ett tekniskt fel i KLT-appen så får du köpa biljett i SJs app eller i automat på stationen och lämna in kvittot tillsammans med reseräkning. Får du felmeddelande att det uppstått ett tekniskt fel i appen, serverfel eller liknande, vänligen hjälp till att felanmäla genom att direkt när felet uppstår sända ett meddelande till Kalmar Länstrafikens företagskundtjänst med cc till central resesamordnare: kltforetag@regionkalmar.se
Kan jag köpa biljett till stadsbussen i Växjö när jag reser med SJ?
Svar: Ja ska du resa vidare till Campus så ange "Växjö Linnéuniversitet" som slutstation när du köper din tåg+bussbiljett hos SJ.
Gäller tågbiljetten köpt med SJs app till/från Campus i Växjö på samma sätt som biljetter jag köper i KLTs app?
Svar: Har du valt en avgång med SJs regionaltåg från Kalmar och ska till Campus i Växjö, och omvänt så måste du boka till ändhållplats på Campus; "Växjö Linnéuniversitetet" så gäller biljetten för resa med tåg+buss till Campus.
Varför har Lnu slutat med tågkort/resehandling för resor mellan orterna?
Svar: Under hösten 2020 bytte länstrafiken i södra Sverige system och anpassade sig till en ny nationell biljettstandard. Detta påverkar vårt resande mellan Kalmar-Växjö (och omvänt) och den tidigare resehandlingen, det så kallade tågkortet, försvann vid årsskiftet 2020-2021. Nu ska vi istället använda appar för att boka och köpa biljetter.
Kan man resa hur mycket man vill?
Svar: Vid registreringen i KLT appen anges ett kreditgräns som gäller under en 30-dagarsperiod. Meddela resesamordnaren om du behöver utökad kredit.
Klarar alla telefoner inom Linnéuniversitetet detta system?
Svar: Ja, alla telefoner som Linnéuniversitetet tillhandahåller ska klara av appen tekniskt sätt. Dock stöds inte de senaste uppdateringarna av Androidtelefoners operativsystem så i de fallen behöver antingen mobilen bytas ut eller eventuellt flytta över kontot till resenärens privata nummer. SJ:s app finns inte tillgänglig för mobiltelefoner med äldre operativsystem. Kontakta Infocenter om det uppstår problem med att ladda ner appen i din telefon.
Kommer man att kunna använda privat telefon?
Svar: Ja man kan välja att få ett privat nummer registrerat i KLT-appens företagskonto och använda en privat telefon.
Är det möjligt att ladda ner SJ-appen till min privata mobil?
Svar: Ja SJ-appen är inte bunden till ditt mobilnummer utan till en inloggning (kan vara samma inloggning privat som i tjänsten). Du använder samma inloggning oavsett om du har SJ-appen i både den privata mobilen och jobbmobilen.
Vem vänder sig resenärerna till vid problem?
Svar: Kontakta central resesamordnare i första hand. Du kan också vända dig till central resesamordnare. Vid större störningar eller fel på appen kontakta Kalmar länstrafikens kundtjänst. Det är viktigt att man laddar ner appen och registrerar sig i god tid innan resan ska påbörjas.
FAQ - fakturafrågor (för administratörer och chefer)
Behöver alla medarbetare läggas in?
Svar: Alla som har behov av att resa bör läggas in. Det går att lösa biljett själv och registrera som en reseräkning i Primula men det innebär ytterligare administrativ hantering både för den resande och dess Primulahandläggare och chef. Det går bra att lägga in personer som är tillfälligt anställda endast under en kortare period.
Ska alla anställda bekräfta sina resor?
Svar: Nej, de enskilda resorna behöver inte bekräftas utan det är fakturaunderlaget i sin helhet som attesteras av respektive chef. Löpande kontroller ska göras att endast behöriga personer har möjlighet att köpa resa via faktura.
Hur ser man underlag till resedestinationerna?
Svar: Alla genomförda resor redovisas under företagskontot hos Kalmar Länstrafik.
Hur mycket jobb kommer denna hantering innebära?
Svar: Hanteringen av företagskontot ligger på respektive fakultet. Troligen innebär det administrativ tid till största delen i början med att lägga in alla resenärer i appen. Det går även bra att vara flera administratörer på ett konto. Löpande behöver kontroll göras av att endast behörig personal har rätt att köpa resa med fakturabetalning. Antalet fakturor för resekostnaderna blir fler än tidigare men nu redovisas istället den faktiska kostnaden och inte som tidigare där kostnaden fördelats med en schablon.
Hur ändrar jag telefonnummer på en medarbetare?
Svar: Du får då ta bort personen med det röda krysset och lägga upp på nytt med det nya telefonnumret.