Studera med funktionsnedsättning
Studenter med funktionsnedsättning har möjlighet till pedagogiskt stöd under studietiden
En funktionsnedsättning är individuell och kan påverka studiesituationen på olika sätt. Detta gör att det pedagogiska stödet och eventuella anpassningar utformas individuellt. En förutsättning för att det ska bli aktuellt med pedagogiskt stöd, är att studenten kan styrka sin funktionsnedsättningen med intyg.
Definition av funktionsnedsättning som vi följer är från Diskrimineringslagen (2008:567): ”varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av funktionsförmågan som till följd av en skada eller sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.”
En gemensam praxis för samordnare vid lärosäten i Sverige är, enligt tidigare rekommendation från Riksförsäkringsverket, att en funktionsnedsättning kan definieras som varaktig om den har en varaktighet på minst sex månader – inberäknat en period som både kan räknas bakåt och framåt i tiden. Om intyget inte visar på en varaktig funktionsnedsättning, beviljas inte särskilt pedagogiskt stöd.
Det pedagogiska stödet och andra anpassningar syftar till att studenter med funktionsnedsättning ska komma i en jämförbar situation med studenter utan denna funktionsnedsättning, vilket innebär olika former av insatser och åtgärder för att undanröja, kompensera och överbrygga hinder som kan uppkomma i studiesituationen.
Arbetets gång
För samtliga studenter med funktionsnedsättning där det är aktuellt med någon form av pedagogiska stödåtgärder eller anpassningar gäller följande:
- Hänvisa till vår hemsida Studera med funktionsnedsättning | lnu.se där studenten kan göra en ansökan.
- Samordnaren har ett kartläggande samtal med studenten gällande behov och planering av stödåtgärder.
- Ett besked om stöd skapas, där beslut och rekommendationer om stödåtgärder/anpassningar ges av samordnaren. Studenten har tillgång till sitt besked i Nais, där hen kan logga in när som helst.
Pedagogiska stödåtgärder
Exempel på pedagogiska stödåtgärder beskrivs nedan.
-
Anpassad examination
I samband med salstentamen kan behov av anpassningar som förlängd skrivtid, enskilt rum, möjlighet att skriva på dator eller läs- och skrivassistans förekomma. Det kan också bli aktuellt med alternativa examinationsformer. -
Anteckningsstöd
En kurskamrat tar föreläsningsanteckningar, vilket gör att studenten med funktionsnedsättning helt kan fokusera på det som sägs och visas av läraren. Anteckningsstöd ersätter ej närvaro. -
Extra handledning vid rapport- och uppstasskrivning
Studenten ges möjlighet till extra handledning i samband med uppsats/självständigt arbete. Institutionen ersätts för 5 klocktimmar av Studerandeavdelningen, vid ett tillfälle per uppsats som omfattar minst 15hp. Orsaker till extra handledningstid kan vara att studenten är i behov av förtydliganden eller behöver lägga mer tid på språk och struktur än vad som är vanligt. -
Ljudupptagning av föreläsning
Ljudupptagningar av föreläsningar är tillåtet förutsatt att läraren ger sitt godkännande. Studenten ska informera läraren i god tid innan föreläsningen. Ljudupptagningen får endast användas i studiesyfte och ej spridas till andra. -
Ledsagning
En ledsagare hjälper studenten med lokalisering vid förflyttningar inom universitetsområdet. -
Mentorstöd
Studenter med funktionsnedsättning, i första hand studenter med psykiskohälsa eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, kan tilldelas en mentor. Mentorn, som är en annan student, agerar rådgivare och diskussionspartner med uppgift att motivera och stötta. Särskilt fokus ligger på att vara ett stöd vad gäller att planera och strukturera studiesituationen. -
Teckenspråks-, dövblind- och skrivtolkning
Linnéuniversitetet har genom avtal med ett tolkbolag säkerställt att studenter som är döva, har en hörselnedsättning eller är dövblinda erhåller tolkar under studietiden. -
Särskild utrustning
Studenter med funktionsnedsättning kan i vissa fall vara i behov av särskilt anpassade möbler så som höj-/sänkbart bord samt reglerbar stol, men också undervisningslokal med hörslinga.
Organisation och ansvar
Nedanstående ansvarsfördelning ska säkerställa att det pedagogiska stödet fungerar för varje enskild student.
Studerandeavdelningen/samordnarna för studenter med funktionsnedsättning koordinerar det pedagogiska stödet, vilket huvudsakligen omfattar att
- möta alla studenter med funktionsnedsättning som är i behov av särskilt pedagogiskt stöd och bedöma om studentens nedsättning är varaktig, utifrån det medicinska underlaget som studenten har skickat in i sin ansökan om stöd
- tillsammans med studenten kartlägga behov av och planera för stödåtgärder/anpassningar under studietiden
- fatta beslut om vilka pedagogiska stödåtgärder/anpassningar som ska ges samt ge rekommendationer avseende examinationsformer
- tillhandahålla mentorer till de studenter som är i behov av mentorstöd
- tillhandahålla teckenspråks- och skrivtolkar
- ge studenterna tillgång till och information om resursrummen
- besluta om medel för kostnader för pedagogiska stödåtgärder/anpassningar efter samråd med berörd fakultet/institution
- utgöra en resurs för fakulteter/institutioner gällande pedagogiskt stöd
- årligen redovisa statistik och kostnader till Stockholms universitet
- årligen ansöka om särskilt utbildningsstöd/statsbidrag från SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten).
Fakulteterna/institutionerna ansvarar för att
- information och undervisning är tillgänglig för studenterna
- anställda har adekvat utbildning om funktionsnedsättningar
- besluta om anpassad examination (examinator)
- lämpliga salar bokas vid exempelvis behov av hörslinga
- litteraturlistor är tillgängliga i god tid innan kursstart.
Studenten ansvarar för att
- ansöka om pedagogiskt stöd
- funktionsnedsättningen styrks med medicinskt intyg
- i god tid informera berörda lärare om de pedagogiska stödåtgärderna och rekommendationer gällande examinationsform
- kontakta samordnaren då intyget om pedagogiskt stöd behöver förnyas eller förändras
- vid mentorskap följa överenskommelse med mentorn
- till läraren eller samordnaren omgående påtala eventuella brister som påverkar tillgängligheten
- vid behov av personliga hjälpmedel kontakta hälso- och sjukvården.
Lokal- och serviceavdelningen ansvarar för
- utlåning av portabel hörslinga efter att samordnaren upprättar besked om särskilt pedagogiskt stöd med beslutat stöd avseende ”Lån av utrustning/portabel hörselslinga" (Infocenter)
- tillhandahållande av resursrum, tentamensvärdar och datorer med erforderliga programvaror för anpassad salstentamen (Tentamensenheten)
- att tillhandahålla särskild utrustning i form av reglerbara stolar, höj- och sänkbara bord och liknande (Vaktmästeri)
- nödvändiga anpassningar av undervisningslokaler om det skulle finnas några brister i den fysiska tillgängligheten (Lokalplanering)
- samordning av lokaler vid eventuella intressekonflikter, exempelvis ledarhund som behöver vistas i samma lokaler som personer med allergi och astma (Lokalplanering).
Regler och rutiner vid salstentamen
Studenter med behov av anpassning vid salstentamen gör som alla studenter en tentamensanmälan i Ladok (via länk på studentwebben). Samordnarna har skrivit in de rekommendationer på anpassningar vid salstentamen som står i studentens besked om stöd i systemet Funka. Studenten har sedan möjlighet att gå in under anmälningsperioden och ta bort anpassningar inför varje tentamenstillfälle. Examinatorn får ett mail när det finns studenter med behov av anpassningar vid en salstentamen och tar digitalt beslut om vilka anpassningar som studenten kan få. Lärare får mail när ett beslut kräver att de måste göra något.
Besked om lokal och anpassningar ges via mail till studenten.
I Linnéuniversitetets lokala regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå, finns regler om studenter med funktionsnedsättning och examinatorns roll. Vid salstentamen finns också dokumentet Särskilda regler för salstentamen. Information om tentamensregler finns på Salstentamen | lnu.se
De studenter som får en anpassning vid salstentamen placeras i första hand i Culmen i Kalmar och i hus G (”Gulan”) i Växjö. I dessa lokaler finns så kallade resursrum, vilka är utrustade med bland annat datorer och höj- och sänkbara bord. Tentamensvärdarna placerar studenterna utifrån den anpassning som har godkänts.
Vid de fall en student ska använda talsyntes under en salstentamen, laddar examinator upp den aktuella tentan i tentamenssystemet. Studenten erhåller sedan ett USB-minne av tentavärd med tentmamen i word-format.
Ekonomi
Linnéuniversitetet avsätter 0,3 % av grundutbildningsanslaget till pedagogiskt stöd för studenter med funktionsnedsättning (utifrån regeringens årliga regleringsbrev, vilka hittas på www.esv.se) Dessa medel avser täcka kostnader för stödåtgärder/anpassningar som mentorstöd, ledsagning, teckenspråkstolkning, lärares handledning, anteckningsstöd, institutionernas merkostnader för anpassade examinationer samt kostnader för tentamensvärd i samband med särskilt anpassade salstentamina. Eventuella kostnader över de 0,3 % kan ersättas av de nationella medel som Stockholms Universitet tilldelas via regleringsbrevet.
Vid merkostnader för fakultetens arbete med stöd till studenter med funktionsnedsättning, kan ersättning ges för den mertid som lagts ner, till exempel vid anpassning av examination eller extra handledning vid rapport- och uppstasskrivning. Samordnare för studenter med funktionsnedsättning ska kontaktas innan mertiden faktureras. Faktureringen sker via fakultetens ekonom och Studerandeavdelningens ekonom. Fakulteten avgör hur ersättningen ska betalas ut.
Diskrimineringslagen
Universitet och högskolor ska enligt Diskrimineringslagen (2008:567) motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Lagen skyddar både den som söker till och den som redan studerar på lärosätena. I lagstiftningen anges sex olika diskrimineringsformer: direkt diskriminering, indirekt diskriminering, bristande tillgänglighet, trakasserier, sexuella trakasserier samt instruktioner att diskriminera. Diskrimineringsformen bristande tillgänglighet infördes som en ny form av diskriminering då lagstiftningen reformerades den 1 januari 2015. Den nya diskrimineringsformen beskrivs i lagstiftningen enligt följande:
”Bristande tillgänglighet – att en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att sådana åtgärder för tillgänglighet inte har vidtagits för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning som är skäliga utifrån krav på tillgänglighet i lag och annan författning, och med hänsyn till
- de ekonomiska och praktiska förutsättningarna,
- varaktigheten och omfattningen av förhållandet eller kontakten mellan verksamhetsutövaren och den enskilde, samt
- andra omständigheter av betydelse”.
UB och information om stödspråkprogram, talboksstöd och Studieverkstaden
Språkstödsprogram
Linnéuniversitetet erbjuder ett par språkstödsprogram för studenter med olika former av läs- och skrivsvårigheter. Programmen kan installeras på universitetets datorer men är också tillgängliga för nedladdning och användning på privata datorer under hela studietiden. Läs mer om språkstödsprogrammen här.
Talboksstöd
Universitetsbiblioteket administrerar talbokskonto (Legimus) för studenter Talboksstöd - Universitetsbiblioteket | lnu.se
Studieverkstaden
I Studieverkstaden kan studenten på grund- och avancerad nivå få handledning i frågor som rör akademiskt skrivande och studieteknik, både på svenska och engelska. Studieverkstaden - Universitetsbiblioteket | lnu.se