- Stöd och service
- Studieadministration
- Studera med funktionsnedsättning
Studera med funktionsnedsättning
Studenter med funktionsnedsättning har möjlighet till riktat pedagogiskt stöd under studietiden
En funktionsnedsättning är individuell och kan påverka studiesituationen på olika sätt. Detta gör att det riktade pedagogiska stödet och eventuella anpassningar utformas individuellt. En förutsättning för att det ska bli aktuellt med riktat pedagogiskt stöd, är att studenten kan styrka sin funktionsnedsättningen med intyg.
Definition av funktionsnedsättning som vi följer är från Diskrimineringslagen (2008:567): ”varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av funktionsförmågan som till följd av en skada eller sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.”
En gemensam praxis för samordnare vid lärosäten i Sverige är, enligt tidigare rekommendation från Riksförsäkringsverket, att en funktionsnedsättning kan definieras som varaktig om den har en varaktighet på minst sex månader – inberäknat en period som både kan räknas bakåt och framåt i tiden. Om intyget inte visar på en varaktig funktionsnedsättning, beviljas inte riktat pedagogiskt stöd.
Det riktade pedagogiska stödet syftar till att studenter med funktionsnedsättning ska komma i en jämförbar situation med studenter utan denna funktionsnedsättning, vilket innebär olika former av insatser och åtgärder för att undanröja, kompensera och överbrygga hinder som kan uppkomma i studiesituationen.
Arbetets gång
För samtliga studenter med funktionsnedsättning där det är aktuellt med någon form av pedagogiska stödåtgärder eller anpassningar gäller följande:
- Hänvisa till vår hemsida Studera med funktionsnedsättning | lnu.se där studenten kan göra en ansökan.
- Samordnaren har ett kartläggande samtal med studenten gällande behov och planering av stödåtgärder.
- Ett besked om stöd skapas, där beslut och rekommendationer om stödåtgärder/anpassningar ges av samordnaren. Studenten har tillgång till sitt besked i Nais, där hen kan logga in när som helst.
Beslut om anpassad examination/studiesituation
Besluta
Examinators beslut ska fattas utifrån lärandemål i aktuell kursplan och med stöd av samordnarens rekommendation enligt Lokala regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå 2022/2841-1.1.1.
Avslag
Vid beslut om avslag krävs alltid en motivering till beslutet enligt 32 § förvaltningslagen (2017:900). Motiveringen används för att ge studenten förståelse för beslutet. Beslutet och motiveringen delges student via ett automatiserat mejl.
Student kan överklaga beslut
Ett beslut om avslag på anpassad examination eller studiesituation som strider mot diskrimineringsförbudet går att överklaga enligt 4 kap. 18 § 2 punkter diskrimineringslagen (2008:567). Beslutet överklagas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH).
Mer information om överklagan finns på Linnéuniversitetets hemsida:
Hantering av överklaganden (lnu.se) Dnr: LNU-2023/1929
Rättigheter och skyldigheter som student | lnu.se
Beslut som kan överklagas - Överklagandenämnden för högskolan (onh.se)
Vad händer när student överklagar?
- Överklagan från student mottages av registrator och diarieförs
- Handläggare prövar om överklagandet är inkommet i rätt tid
- Examinator kommer att kontaktas av handläggare för att ompröva om beslutet ska ändras med anledning av det som studenten framför i sitt överklagande
- Oavsett om det ursprungliga beslutet ändras eller inte ska ärendet lämnas över till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH) med ett yttrande i vilket Linnéuniversitetets ställning i frågan framgår
- ÖNH:s svar meddelas av handläggaren till examinator.
Pedagogiska stödåtgärder
Exempel på pedagogiska stödåtgärder beskrivs nedan. Stödet ska fungera som en kompensation för funktionsnedsättningens påverkan på studierna och ska alltid ges i enighet med kursens mål. Förutsättningen för att få stöd är att studenten har blivit beviljad riktat pedagogiskt stöd. De stöd som har en extra kostnad, finansieras av grundutbildningsanslaget för riktat pedagogiskt stöd (se rubrik Ekonomi). I texten syftar samordnare på Samordnare för studenter med funktionsnedsättning, vilka arbetar på Studerandeavdelningen.
-
Anpassad examination
Anpassningar vid salstentamen efter beslut av examinator
I samband med salstentamen kan behov av anpassningar som förlängd tid, tentera enskilt, möjlighet att skriva på dator eller läs- och skrivassistans förekomma. Beslut om anpassning vid salstentamen tas av examinator utifrån samordnarens rekommendationer (se rubrik Regler och rutiner vid anpassad salstentamen).
Efter att anpassningar vid en salstentamen har beviljats bokar tentamensenheten lokaler, utrustning och tentamensvakter utifrån de beslut som tagits. De datorer som tentamensenheten tillhandahåller har rättstavningsprogram, talsyntes (text till tal) och förstoringsprogram installerat. Vid tentamenstillfället har datorerna ingen uppkoppling till internet. Dessa bokningar görs endast för de studenter vars anmälan till salstentamen och examinators beslut om anpassning har gått via tentamensbokningssystemet. Kostnader för anpassningar som görs via tentamensbokningssystemet betalas av Studerandeavdelningen.
Hemtentamen och inlämningsuppgifter
Förlängd tid vid hemtentamen och/eller inlämningsuppgifter beslutas av examinator. Studenten ansvarar för att meddela examinator om sitt behov av stöd vid kursstart och examinator tar beslut. De studenter som inte har fått sitt besked om stöd innan kursstart, meddelar examinator i så god tid som möjligt innan examinationen.
Samordnaren rekommenderar en förlängning med 25 - 50 % av ordinarie tid.
Anpassad examinationsform efter beslut av examinator
Stöd vid andra examinationsformer än de redan nämnda vid salstentamen och/eller andra examinationsformer kan också rekommenderas av samordnaren. Till exempel att dela upp examinationen till två eller flera tillfällen, muntlig examination i stället för skriftlig, muntlig examination som komplettering till skriftlig och att genomföra examinationen enskilt.
Studenten ansvarar för att meddela examinator om sitt behov av stöd i god tid och då även visa sitt besked om stöd för examinator.
-
Anteckningsstöd
En kurskamrat tar föreläsningsanteckningar, vilket gör att studenten med funktionsnedsättning helt kan fokusera på det som sägs och visas av läraren. Anteckningsstöd ersätter ej närvaro.
Anteckningsstödet rekryteras av studenten och arvoderas av Studerandeavdelningen. Om studenten inte hittar något anteckningsstöd kan kursansvarig komma att bli kontaktad av en samordnare med en förfrågan om att lägga ut ett meddelande till alla studenterna i kursrummet i Moodle. Detta för att på så sätt hitta ett anteckningsstöd. Kontakten med intresserade anteckningsstöd sköts sedan av samordnaren i samråd med studenten.
-
Extra handledning vid rapport- och uppstasskrivning
Studenten ges möjlighet till extra handledning i samband med uppsats/självständigt arbete. Institutionen ersätts för 5 klocktimmar av Studerandeavdelningen, vid ett tillfälle per uppsats som omfattar minst 15hp. Orsaker till extra handledningstid kan vara att studenten är i behov av förtydliganden eller behöver lägga mer tid på språk och struktur än andra studenter. Ersättning för den extra handledningen betalas av Studerandeavdelningen, efter kontakt med samordnare och eventuellt ekonom.
-
Ljudupptagning av föreläsning
Student ansvarar för att vid ljudinspelning av föreläsning eller annan studiesituation informera föreläsare eller kursansvarig om att inspelning av ljud kommer ske. Inspelningen får endast användas för eget bruk och får inte spridas till annan person. Materialet ska raderas efter avslutad kurs.
-
Stöd av medstudent
Stöd av medstudent utformas efter studentens behov. Det kan till exempel vara ledsagning (hjälp med lokalisering vid förflyttningar inom universitetsområdet), synstödjare (hjälp med ledsagning eller annan kompensation för synnedsättningen. Medstudenterna rekryteras och arvoderas av Studerandeavdelningen.
-
Mentorstöd
Mentorstödet ges främst till studenter med neuropsykiatriska- och psykiska nedsättningar. Stödet innebär att studenten får hjälp med att planera, strukturera och organisera studierna. Mentorn ansvarar inte för studentens studier, agerar inte som handledare, lärare eller läxhjälp. De hjälper inte heller till med textinnehåll eller korrekturläsning. Rekrytering och utbildning av mentorer, görs av mentorskoordinatorn. Mentorerna arvoderas av Studerandeavdelningen.
Mentorn får inte diskutera sitt mentorsuppdrag med utomstående. Examinator, kursansvarig och annan undervisande personal informeras inte om vilken student som har mentor, då det inte berör kursens innehåll eller examination. Som kursansvarig kan du dock komma att bli kontaktad av mentorskoordinatorn med en förfrågan om att ge mentorn tillgång till kursrummet i Moodle. Detta för att mentorn lättare och bättre ska kunna stötta studenten med planering och organisering av studierna
-
Teckenspråks-, dövblind- och skrivtolkning
Linnéuniversitetet har genom avtal med ett tolkbolag säkerställt att studenter som är döva, har en hörselnedsättning eller är dövblinda erhåller tolkar under studietiden. Tolkningen beställs av samordnaren, som sedan kontaktar kurs-/programansvarig för att informera om hur tolkningen går till och planera upplägget. Under kursens gång underlättar det för tolkarna att ha tillgång till kursrummet i Moodle och ha kontakt med kursansvarig. Avgiften för tolkningen betalas av Studerandeavdelningen.
-
Tillgång till utrustning
De studenter som är i behov av särskilt anpassade möbler så som höj- och sänkbart bord, reglerbar stol och undervisningslokal med hörslinga, kan få detta beviljat. Samordnaren tar beslut om dessa stöd och bokar bord och stolar via Lokal- och serviceavdelningen, som ser till att dessa kommer på plats. Institutionerna ansvarar för att lämpliga salar bokas vid exempelvis behov av hörslinga (se rubrik Organisation och Ansvar). Kontakt med kurs-/programansvarig kan komma att behövas för planering av stödet.
Lokal- och serviceavdelningen ansvarar för den generella fysiska tillgängligheten på Linnéuniversitetet.
-
Övriga stöd
Anpassning vid grupparbete kan behövas på olika sätt, till exempel att genomföra grupparbeten individuellt i den mån det är möjligt. Samordnaren skriver en rekommendation om lämplig anpassning i studentens besked om stöd. Studenten ansvarar för att meddela examinator om sitt behov av stöd i god tid och då även visa sitt besked om stöd för examinator.
Studenter kan vara i behov av att få undervisningsmaterial i förväg. Till exempel kan studenter med synnedsättning behöva läsa igenom och/eller använda hjälpmedel för att kunna läsa materialet.
Organisation och ansvar
Nedanstående ansvarsfördelning ska säkerställa att det pedagogiska stödet fungerar för varje enskild student.
Studerandeavdelningen/samordnarna för studenter med funktionsnedsättning koordinerar det pedagogiska stödet, vilket huvudsakligen omfattar att
- möta alla studenter med funktionsnedsättning som är i behov av särskilt pedagogiskt stöd och bedöma om studentens nedsättning är varaktig, utifrån det medicinska underlaget som studenten har skickat in i sin ansökan om stöd
- tillsammans med studenten kartlägga behov av och planera för stödåtgärder/anpassningar under studietiden
- fatta beslut om vilka pedagogiska stödåtgärder/anpassningar som ska ges samt ge rekommendationer avseende examinationsformer
- tillhandahålla mentorer till de studenter som är i behov av mentorstöd
- tillhandahålla teckenspråks- och skrivtolkar
- ge studenterna tillgång till och information om resursrummen
- besluta om medel för kostnader för pedagogiska stödåtgärder/anpassningar efter samråd med berörd fakultet/institution
- utgöra en resurs för fakulteter/institutioner gällande pedagogiskt stöd
- årligen redovisa statistik och kostnader till Stockholms universitet
- årligen ansöka om särskilt utbildningsstöd/statsbidrag från SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten).
Fakulteterna/institutionerna ansvarar för att
- information och undervisning är tillgänglig för studenterna
- anställda har adekvat utbildning om funktionsnedsättningar
- besluta om anpassad examination (examinator)
- lämpliga salar bokas vid exempelvis behov av hörslinga
- litteraturlistor är tillgängliga i god tid innan kursstart.
Studenten ansvarar för att
- ansöka om pedagogiskt stöd
- funktionsnedsättningen styrks med medicinskt intyg
- i god tid informera berörda lärare om de pedagogiska stödåtgärderna och rekommendationer gällande examinationsform
- kontakta samordnaren då intyget om pedagogiskt stöd behöver förnyas eller förändras
- vid mentorskap följa överenskommelse med mentorn
- till läraren eller samordnaren omgående påtala eventuella brister som påverkar tillgängligheten
- vid behov av personliga hjälpmedel kontakta hälso- och sjukvården.
Lokal- och serviceavdelningen ansvarar för
- utlåning av portabel hörslinga efter att samordnaren upprättar besked om särskilt pedagogiskt stöd med beslutat stöd avseende ”Lån av utrustning/portabel hörselslinga" (Infocenter)
- tillhandahållande av resursrum, tentamensvärdar och datorer med erforderliga programvaror för anpassad salstentamen (Tentamensenheten)
- att tillhandahålla särskild utrustning i form av reglerbara stolar, höj- och sänkbara bord och liknande (Vaktmästeri)
- nödvändiga anpassningar av undervisningslokaler om det skulle finnas några brister i den fysiska tillgängligheten (Lokalplanering)
- samordning av lokaler vid eventuella intressekonflikter, exempelvis ledarhund som behöver vistas i samma lokaler som personer med allergi och astma (Lokalplanering).
Regler och rutiner vid anpassad salstentamen
I systemet salstentamen lämnar examinator beslut på de rekommenderade anpassningar en student med riktat pedagogiskt stöd har beviljats av samordnare för studenter med funktionsnedsättning. När studenter anmäler sig till tentamen skickas e-post till examinator. Där meddelas att beslut måste fattas för de studenter som har behov av anpassad examination för den aktuella tentamen. I systemet beviljar eller avslår examinator de anpassningar en student har rekommenderats mot bakgrund av målen i kursplan.
Om examinator avslår en anpassning visas ett fritextfält i tentamenssystemet där examinator måste lämna en motivering.
Studenten får ett meddelande via e-post från salstentamenssystemet när examinators beslut är fattat. I meddelandet visas information om studentens tentamenstillfälle och beslut på beviljade och avslagna anpassningar. Där framgår även examinators motivering för eventuella avslag samt en överklagandehänvisning.
Examinators beslut ska fattas utifrån lärandemål i kursplan och med stöd av samordnarens rekommendation enligt Lokal regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå 2022/2841-1.1.1.
Vid beslut om avslag krävs alltid en motivering till beslutet enligt 32 § förvaltningslagen (2017:900). Motiveringen används för att ge studenten förståelse för beslutet. Motivering till avslag måste lämnas för varje enskild anpassning som avslås. Det är inte möjligt att slutföra hanteringen om avslag utan att lämna en motivering.
Förslag på motivering av beslut vid avslag
Avslag ska alltid motiveras utifrån lärandemål i aktuell kursplan. Nedan finns exempel på hur avslag kan formuleras och motiveras.
Dator med rättstavningsprogram
- Motivering: I kursplan framgår att det är den språkliga förmågan som ska prövas. Denna anpassning är ej förenlig med kursplanens mål. En av delarna som ska prövas är den språkliga förmågan. Dator med rättstavningsprogram ger dig förutsättningar som påverka resultatet och försvårar bedömningen av din förmåga. Denna examination är därför inte möjlig att genomföra med rättstavningsprogram.
Förlängd tid
- Motivering: Enligt lärandemålen ska du som student under tidspress kunna genomföra vissa moment/uppgifter. Detta kursmål kan inte prövas om du beviljas förlängd tid. Därav avslås din ansökan om förlängd tid.
Beställning av talbok på usb till examination
För att en student ska kunna använda talböcker vid salstentamen måste studenten vara beviljad riktat pedagogiskt stöd av LNU:s samordnare samt ha beviljats ett talbokskonto i Legimus av universitetsbiblioteket. För att få tillgång till Legimus måste studenten uppfylla MTM:s riktlinjer om läsnedsättning. Studenten måste också ha en rekommenderad anpassning vid salstentamen som heter ”Dator med talböcker”. Beslut om anpassningen fattas av examinator i systemet salstentamen.
För att examinator ska kunna beställa talböcker till tentamen behöver detta meddelas Universitetsbiblioteket senast 5 arbetsdagar innan tentamenstillfället.
Ekonomi
Linnéuniversitetet avsätter 0,3 % av grundutbildningsanslaget till pedagogiskt stöd för studenter med funktionsnedsättning (utifrån regeringens årliga regleringsbrev, vilka hittas på www.esv.se) Dessa medel avser täcka kostnader för stödåtgärder/anpassningar som mentorstöd, ledsagning, teckenspråkstolkning, lärares handledning, anteckningsstöd, institutionernas merkostnader för anpassade examinationer samt kostnader för tentamensvärd i samband med särskilt anpassade salstentamina. Eventuella kostnader över de 0,3 % kan ersättas av de nationella medel som Stockholms Universitet tilldelas via regleringsbrevet.
Vid merkostnader för fakultetens arbete med stöd till studenter med funktionsnedsättning, kan ersättning ges för den mertid som lagts ner, till exempel vid anpassning av examination eller extra handledning vid rapport- och uppstasskrivning. Samordnare för studenter med funktionsnedsättning ska kontaktas innan mertiden faktureras. Faktureringen sker via fakultetens ekonom och Studerandeavdelningens ekonom. Fakulteten avgör hur ersättningen ska betalas ut.
Diskrimineringslagen
Universitet och högskolor ska enligt Diskrimineringslagen (2008:567) motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Lagen skyddar både den som söker till och den som redan studerar på lärosätena. I lagstiftningen anges sex olika diskrimineringsformer: direkt diskriminering, indirekt diskriminering, bristande tillgänglighet, trakasserier, sexuella trakasserier samt instruktioner att diskriminera. Diskrimineringsformen bristande tillgänglighet infördes som en ny form av diskriminering då lagstiftningen reformerades den 1 januari 2015. Den nya diskrimineringsformen beskrivs i lagstiftningen enligt följande:
”Bristande tillgänglighet – att en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att sådana åtgärder för tillgänglighet inte har vidtagits för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning som är skäliga utifrån krav på tillgänglighet i lag och annan författning, och med hänsyn till
- de ekonomiska och praktiska förutsättningarna,
- varaktigheten och omfattningen av förhållandet eller kontakten mellan verksamhetsutövaren och den enskilde, samt
- andra omständigheter av betydelse”.
Språkstödsprogram, talboksstöd och Studieverkstaden
Språkstödsprogram
Linnéuniversitetet erbjuder ett par språkstödsprogram för studenter med olika former av läs- och skrivsvårigheter. Programmen kan installeras på universitetets datorer men är också tillgängliga för nedladdning och användning på privata datorer under hela studietiden. Läs mer om språkstödsprogrammen här.
Talboksstöd
Universitetsbiblioteket administrerar talbokskonto (Legimus) för studenter Talboksstöd - Universitetsbiblioteket | lnu.se
Studieverkstaden
I Studieverkstaden kan studenten på grund- och avancerad nivå få handledning i frågor som rör akademiskt skrivande och studieteknik, både på svenska och engelska. Studieverkstaden - Universitetsbiblioteket | lnu.se