- Stöd och service
- Telefoni
- Hänvisa telefonen
Hänvisa telefonen
Här hittar du guider för hur du hänvisar (lägger in frånvarobesked) i din telefon. Att hänvisa telefonen när du inte har möjlighet att ta emot samtal är viktigt för att växeln ska kunna ge rätt besked till den som ringer och för att ingen ska behöva ringa i onödan. Hänvisningen gäller ditt fasta telefonnummer. För att hänvisa även ditt mobila nummer behöver du kontakta Infocenter, se info nedan.
Hänvisning via Touchpoint
Information om hur du laddar ner Touchpoint Plus App hittar du här.
Gå in i vyn Jag för att se och ändra din Aktivitet, din Roll eller lägga in ett meddelande.
Ändra aktivitet
Klicka på Aktivitet, aktivitetsvyn öppnas. Välj aktivitet så ändras aktiviteten direkt. För att ange en sluttid klicka på prickarna så öppnas vyn för anpassad aktivitet. Efter sluttiden återgår du automatiskt till en standardstatus. (OBS! Oavsett var du befinner dig i appen kommer du åt aktivitetsvyn genom att svepa eller trycka på handtaget till höger).
Lägg in ett meddelande
Om du vill bifoga extra information till din aktivitet kan du lägga till en notering (t ex "jobbar hemifrån"). Klicka på notering och skriv din notering i textfältet. Tryck OK.
Genvägar
I aktivitetsvyn kan du hantera genvägar för aktiviteter. Lägg till en genväg genom att klicka på +. För att redigera eller ta bort en genväg klicka och håll en stund på önskad genväg, välj redigera eller ta bort.
Hänvisning via Outlook
Du kan lägga in en avtalad tid i Outlooks kalender som ger en hänvisning av telefonen under den tid som aktiviteten pågår. Det finns två olika sätt att göra detta på:
1. Lägg till en ny avtalad tid i din kalender i Outlook. Vid rubriken Visa som väljer du Frånvarande. Inom cirka 7 minuter kommer en hänvisning att finnas i telefonen. Obs! Om du inte visar som frånvarande utan till exempel som upptagen kommer ingen hänvisning att aktiveras i telefonen.
2. Du kan även använda dig av särskilda koder för att hänvisa telefonen via Outlook. Du skapar då en ny avtalad tid i kalendern. I ämnesraden skriver du någon av nedanstående koder, följt av kolon.
MÖT:
LUN:
SEM:
GFD:
MÖT=möte LUN=lunch SEM=semester GFD= gått för dagen
Även för den här hänvisningen kan det dröja en stund (upp till ca 7 minuter) innan kopplingen är genomförd och hänvisningen finns i telefonen.
Fullständig hänvisning
Vid hänvisningarna som beskrivs ovan är det ditt fasta telefonnummer som hänvisas. Om någon ringer på mobilnumret kommer hen alltså förbi hänvisningen. För att få en fullständig hänvisning, där du alltså även hänvisar ditt mobila nummer, kontaktar du Infocenter så lägger vi till den hänvisningsformen.
Framtida närvaro
För att skapa en framtida och/eller återkommande aktivitet, gå in i vyn Framtida närvaro och klicka på +, ange dina val och klicka på Klar. Redigera eller ta bort en aktivitet genom att klicka på den. (OBS! Här ser du även dina kalenderbokningar, dessa är ej redigerbara).
Kontakt
Om du behöver hjälp eller har några frågor är du välkommen att kontakta Infocenter på kortnummer 7146 eller fylla i ett kontaktformulär.