Universitetsbibliotekets undervisning
Här kan du läsa mer om bibliotekets undervisning och hur du kommer i kontakt med undervisande bibliotekarier eller texthandledare för att boka eller ställa frågor om undervisning.
Söka och värdera information
Har dina studenter en uppgift där de självständigt ska söka och värdera information? Då kan du som lärare boka en kostnadsfri workshop med oss som undervisar studenter i detta på biblioteket. Vi erbjuder tre olika workshop-paket som möjliggör progression. Tillsammans med dig som lärare diskuterar vi upplägget utifrån studenternas behov.
De workshop-paket som riktar sig till studenter som ska skriva uppsats bygger på att studenter redan har grundläggande kunskaper inom informationssökning. Det är därför viktigt att du har studenternas förkunskaper i åtanke när du skickar in en bokningsförfrågan.
Vi erbjuder även självstudieguider som ett alternativ.
Bokningsformulär – undervisning i informationssökning
Övriga frågor kring universitetsbibliotekets undervisning (ej bokning)
Vår undervisning
En viktig utgångspunkt för vår pedagogik är att skapa förutsättningar för studenter att kunna söka och värdera kunskap på en vetenskaplig nivå, så som det lyfts fram i Högskolelagen (SFS 1992:1434). Vi ger också förutsättningar för att studenter ska kunna göra en framgångsrik utvecklingsresa, vilket lyfts fram i Linnéuniversitetets målsättningar 2025. I relation till detta är informationskompetens och möjligheter för studenter att öva den egna förmågan viktig. Vi definierar här informationskompetens på detta sätt:
- Informationskompetens är den process som leder fram till att hitta och värdera den information som behövs för att kunna lösa en uppgift.
- Processen är i sin tur beroende av ett antal förmågor, vilka till exempel lyfts fram i Framework for Information Literacy for Higher Education av American Library Association (2015, s.8). Se Figur 1.
Upplägg för workshop och självstudieguider
Vi fokuserar på den form av informationskompetens som är av särskild vikt i ett akademiskt sammanhang, men vi strävar också efter att vara en del av det livslånga lärandet inom och utom det framtida yrkeslivet.
Våra upplägg inspireras av flipped classrom, vilket innebär att studenterna förväntas ta del av material före undervisningstillfället. Vi baserar även våra upplägg på aktivt lärande, vilket innebär att studenterna under tillfället ges möjlighet att öva och fördjupa sina förmågor i studentaktiva övningar. För att stödja studenternas fortsatta informationssökningsprocess efter tillfället finns olika stöd som Kom med din uppgift eller UB:s chat.
Akademiskt skrivande och studieteknik
Studieverkstaden erbjuder undervisning i akademiskt skrivande inför självständiga arbeten på olika nivåer. Undervisningsinnehållet anpassas efter ämnet och uppgiftens krav. Undervisning i studieteknik kan ges vid ett tillfälle i början av ett program.
Exempel på innehåll:
- Akademiska texters struktur, språk och stil
- Referenshantering/referenshanteringsprogram
- Studieplanering och effektiv lästeknik
Former för undervisning
Undervisning kan ges på UB eller på distans. Ett undervisningstillfälle är i regel två lektionstimmar och bokas av kursansvarig lärare. En alternativ undervisningsform är digitala lärresurser som kan tillgängliggöras via lärplattformen. UB kan vid behov producera digitala lärresurser för en specifik kurs.
Samarbete mellan UB och lärare
Kunskaper i informationssökning och akademiskt skrivande utvecklas alltid i ett ämnesmässigt sammanhang. Skriftligt formulerade krav på val av publikationer ger goda förutsättningar för studenternas kunskapsutveckling. Erbjudandet om stöd kan utnyttjas optimalt när bibliotekarie/texthandledare och lärare samverkar kring en genomtänkt plan.
UB föreslår att:
- programledare/kursansvariga tillsammans med bibliotekarie/texthandledare väljer ut kurser med störst behov av undervisning.
- kursansvarig informerar bibliotekarie/texthandledare om studenternas uppgift och diskuterar lämpligt undervisningsinnehåll och undervisningsformer.
Utvärdering av undervisningen kan göras både av UB och i ordinarie kursutvärderingar. Det är viktigt att utvärderingar återkopplas för att gagna kvaliteten i undervisningen.