- Styrning och regelverk
- Kvalitetsarbete
- Forskarutbildning kvalitetsarbete
Kvalitetsarbete inom utbildning på forskarnivå
Kvalitetsarbetet inom utbildning på forskarnivå består av fem komponenter på universitetsgemensam och utbildningsnära nivå där vi samlar in information om utbildningarnas kvalitet, analyserar och bedömer behov av åtgärder som slutligen följs upp. Tillsammans utvecklar det våra utbildningar och säkerställer att de håller hög kvalitet.
Forskning och undervisning vid Linnéuniversitetet ska hålla hög kvalitet. Ett systematiskt kvalitetsarbete är ett stöd för universitetets verksamheter att säkerställa och utveckla kvaliteten inom utbildning och forskning. Kvalitetsarbetet ger förutsättningar att bedriva verksamheten i enlighet med Linnéuniversitets vision, i samverkan med och till nytta för det omgivande samhället.
En gemensam kvalitetskultur är grunden för Linnéuniversitetets systematiska kvalitetsarbete inom utbildning på alla nivåer. Kvalitetskulturen på Linnéuniversitetet bygger på de fyra ledorden delaktighet, kommunikation, utveckling och systematik. Det långsiktiga kvalitetsarbetet byggs upp med hjälp av processer för kvalitetssäkring som utvecklar och kontrollerar kvaliteten och tar vara på goda exempel i verksamheterna. Kvalitetsarbetet för forskarutbildning bygger på samma ramverk som kvalitetsarbetet för utbildning.
Syftet är att säkerställa och utveckla kvalitet
Syftet med Linnéuniversitetets kvalitetsarbete inom utbildning på forskarnivå är att bidra till att utveckla kvaliteten på lärosätets forskarutbildningar och säkerställa att de håller en hög kvalitet där målen för utbildningarna uppnås.
Regelbundna oberoende granskningar av utbildningarna
- är ett verktyg i arbetet för att säkerställa kvaliteten i utbildningarna och
- ger utbildningarna förutsättningar att utvecklas
- bidrar till att skapa förtroende och legitimitet för utbildningarna.
Kvalitetsarbetet ska stödja och främja kvalitetsutveckling och fokusera på vidareutveckling och förstärkning av forskarutbildningen. Det ska också kunna anpassas efter olika behov i verksamheterna och präglas av ett systematiskt rapporterings- och uppföljningsarbete.
Vägledande principer
Lärosätets kvalitetsarbete inom forskarutbildning utgår ifrån en forskarutbildning som präglas av god kvalitet där doktoranden står i centrum och där delaktighet och gemensamt ansvar är vägledande.
Doktoranden i centrum
Kvalitetsarbetet för forskarutbildningen vid Linnéuniversitetet utgår från ett tydligt doktorandperspektiv. Det innebär för det första att fokus i utvärderingarna ligger på de förutsättningar och processer som stöder och påverkar kvaliteten i doktorandens utbildning och arbete fram till färdig avhandling. För det andra innebär doktorandperspektivet att doktorandernas röster hörs och tas till vara i kvalitetsarbetets olika delar. Doktorandbarometern är ett verktyg för att samla in doktorandernas synpunkter där alla doktorander bjuds in att delta. Ett doktorandcentrerat perspektiv innebär också att identifiera och använda de forum där doktorander finns representerade, och att säkerställa att doktoranderna är delaktiga i beredningsprocesser och beslut som rör deras utbildning. För det tredje innebär ett doktorandperspektiv omsorg om god återkoppling i form av åtgärder med förbättringsförslag.
Forskarutbildningens byggstenar
Linnéuniversitetets forskarutbildning vilar på vetenskaplig grund, akademiska värderingar och beprövad erfarenhet. Under sin utbildning utvecklar forskarstuderande kunskap, kritiskt tänkande och förmågor att bidra till ökad kunskapsbildning i ett hållbart samhälle. Såväl förutsättningar, processer som resultat är betydelsefulla för en god forskningsmiljö.
Goda förutsättningar för att forska och undervisa nås genom en förutsägbar, jämlik och rättssäker utbildning där långsiktig planering ger nödvändigt utrymme för de forskarstuderandes och lärarnas utveckling. Doktoranden möter under sin utbildning personal som har integrerat akademiska värderingar och goda etiska förhållningsätt med vetenskaplig kompetens, pedagogisk skicklighet och forskningsförmåga. De forskarstuderande bereds plats i trygga och kreativa forskningsmiljöer. Principer för akademisk frihet möjliggör nyskapande och säkrar basen för en kunskapsbildning med fri, självständig och oberoende forskning.
Forskarutbildningarna bidrar till en hållbar samhällsutveckling genom att främja perspektiv i utbildningen som är relevanta för ämnet och samverka med aktörer utanför universitetet. Grundläggande forskning bedrivs framgångsrikt genom internationella och nationella samarbeten inom erkända ämnestraditioner, discipliner och tvärvetenskapliga miljöer. Forskningsmiljön erbjuder goda möjligheter till internationella utbyten, lärande på olika språk samt levande relationer till ämnesrelevanta internationella lärosäten, forskningsmiljöer och forskningsrelaterade nätverk, såväl under doktorandtiden som efteråt.
Delaktighet och gemensamt ansvar
Det är ett gemensamt ansvar att upprätthålla hög kvalitet i våra utbildningar, där alla bidrar för att stödja utvecklingen. Såväl fakulteter som Linnéuniversitetets gemensamma organ är delaktiga i att utforma och genomföra de olika momenten i granskning och utveckling av forskarutbildningen. RUL utformar övergripande ramar och samordnar kvalitetsarbetet, fakulteterna utformar kvalitetsarbetet i enlighet med gemensamma riktlinjer och utifrån egna behov och verksamhetsstödet såväl centralt som på fakulteterna är ett stöd i processen.
Kvalitetsarbetet är ett kontinuerligt arbete som genomförs vid institutioner, fakulteter och på en universitetsgemensam nivå för att utveckla och förbättra forskarutbildningarnas kvalitet. Kvalitetsarbetet är väl förankrat och integrerat i alla delar av universitetets forskarutbildning och präglas av gemensam kvalitetskultur med engagemang från såväl doktorander, handledare och annan personal som fakultetens och universitetets ledning. Det är emellertid kursansvariga, lärare, examinatorer och andra som arbetar vid institutioner, kunskapsmiljöer, LNUC och fakulteter som genomför merparten aktiviteterna, utvecklar och säkrar kvaliteten i utbildningarna. Därför har de som arbetar nära utbildningarna en central roll i utformning, genomförande och uppföljning av kvalitetsarbetet.
Systematiskt kvalitetsarbete för utbildning på forskarnivå vid Linnéuniversitetet
Alla som arbetar med Linnéuniversitetets forskarutbildningar bidrar till att de håller en hög kvalitet. Det systematiska kvalitetsarbetet för granskning, utveckling och uppföljning är ett verktyg i det arbetet. Till hjälp i arbetet med kvalitetssäkring har vi en process som innehåller fyra steg, illustrerat av ett kvalitetshjul. Processen börjar med att information samlas in, som sedan analyseras och bedöms. Analyserna resulterar i åtgärder som slutligen följs upp.
Universitetets mål och kvalitetskriterier utgör navet i kvalitetshjulet. Kvalitetskriterierna utgår ifrån Universitetskanslersämbetets bedömningsgrunder och används för att värdera utbildningarnas kvalitet och våra arbetssätt.
Kvalitetsarbetet består av olika delar, där såväl utbildningsnära som universitetsövergripande kvalitetsarbete ingår. Fem av dessa delar är komponenter i processen för kvalitetssäkring av forskarutbildning. Tillsammans säkerställer dessa komponenter att utbildningarna granskas och följs upp regelbundet och systematiskt för att hålla önskad kvalitet och ges goda förutsättningar att utvecklas.
Komponenter i kvalitetssäkringsarbetet
Processen för kvalitetssäkring av forskarutbildning består av fem komponenter där varje komponent har en egen cykel, från utbildningsdialogerna som återkommer varje termin till den sexåriga cykeln för fördjupade granskningar av alla forskarutbildningsämnen, processer och dokument.
Utbildningsdialoger två gånger om året
Två gånger om året följer universitetsledning upp fakulteternas kvalitetsarbete genom utbildningsdialoger. Det är en del av det universitetsövergripande, systematiska kvalitetsarbetet. Utbildningsdialogen är ett tillfälle för att diskutera åtgärder som rör gemensamma prioriterade utvecklingsområden, att följa upp krav från externa utvärderingar och för fakulteten att uppmärksamma stödbehov och ställa frågor till ledningen. Som underlag till dialogerna används fakultetens verksamhetsplan och verksamhetsberättelse och andra relevanta underlag från det gemensamma och det utbildningsnära kvalitetsarbetet. Mer information om utbildningsdialogerna hittar du under verksamhetsplanering.
Doktorandbarometern i treårscykler
Vart tredje år genomförs enkätundersökningen Doktorandbarometern. Dess övergripande syfte är att ge en bild av doktorandernas erfarenheter av sin utbildning och stödjer fakulteter, institutioner och ämnen i arbetet med utbildningskvalitet samtidigt som den ger universitetsledningen en övergripande uppfattning om forskarutbildningens styrkor och dess förbättringspotential. Datainsamlingen är en del av en process där underlagen analyseras och resulterar i åtgärder som sedan följs upp. Doktorandbarometerns resultat utgör också ett underlag i det utbildningsnära kvalitetsarbetet.
Doktorandbarometern
Doktorandbarometerns övergripande syfte är att få en bild av doktorandernas vardag vid Linnéuniversitetet. Enkäten behandlar bland annat antagning och introduktion, handledning, institutionstjänstgöring och forskarutbildningsmiljön, men även hur man betraktar sin framtida karriär, arbetsmarknaden och Linnéuniversitetet som arbetsplats och universitet. Studien riktar sig till samtliga aktiva doktorander och genomförs var tredje år, senast våren 2023.
Utifrån Doktorandbarometern 2016 lyfte Expertgruppen för forskarutbildning (nu ersatt av Forskarutbildningsutskottet) fram fyra prioriterade utvecklingsområden: antagning och introduktion, individuell studieplan, forskningsutbildningskurser och doktorandernas arbetssituation. Enligt rektorsbeslut (Dnr 2017/4546-1.2) uppdrogs fakulteterna ta fram åtgärdsplaner, vilka sedan följdes upp i verksamhetsberättelser och utbildningsdialoger 2019. De prioriterade utvecklingsområdena följdes även upp i Doktorandbarometern 2019. Med utgångspunkt i resultaten från 2019 års barometer bedömdes att de fyra områdensa kvarstod som prioriterade tillsammans med doktoranders kommande arbetsliv och karriär som identifierades som ett nytt prioriterat utvecklingsområde. I samband med resultaten från Doktorandbarometern 2023 har RUL avslutat antagning och introduktion, forskarutbildningskurser och doktorandernas arbetssituation som gemensamma prioriterade utvecklingsområden och utvecklingsarbetet för dessa områden genomförs nu i andra former. Den individuella studieplanen och doktoranders arbetsliv och karriär kvarstår som prioriterade under 2024.
Doktorandbarometern 2023 avrapporterades i januari 2024. Barometerns resultat följs upp på fakulteterna, i forskarutbildningsutskottet och vid utbildningsdialoger.
Är du intresserad av resultat på ämnesnivå, ta kontakt med respektive ämnesansvarig. Du kan även begära ut handlingarna från diariet, registrator@lnu.se
Doktorandbarometern – tidigare dokumentation
- Doktorandbarometern 2016 – enkätfrågor
- Doktorandbarometern 2016 - rektorsbeslut utvecklingsområden
- Doktorandbarometern 2019 - enkätfrågor
- Doktorandbarometern 2019 – rapport
- Doktorandbarometern 2023 – enkätfrågor
- Doktorandbarometern 2023 – rapport
- Doktorandbarometern 2016–2023 – tabellbilaga
- Doktorandbarometern 2023 – English summary
Löpande kvalitetssäkring
Den fortlöpande kollegiala granskningen av doktorandernas arbete och progression som sker inom varje forskarutbildningsämne är en nödvändig förutsättning för att kvalitetssäkra och utveckla varje doktorands forskarutbildning och säkerställa att examensmålen uppfylls.
Fakulteterna ansvarar för att arbetet genomförs i enlighet med de universitetsövergripande styrdokument som finns och att arbetssätten dokumenteras, följs upp och återkopplas enligt de regler och riktlinjer som gäller. I detta arbete ingår bland annat att:
- upprätta och revidera individuella studieplaner,
- inrätta och revidera den allmänna studieplanen
- anta doktorander
- processer för kvalitetsgranskning av avhandlingsarbetet genom exempelvis mitt- och slutseminarier samt disputation och examination av kurs.
När handledare, examinatorer eller kollegier identifierar brister leder det till åtgärder där effekten av åtgärderna sedan följs upp.
Läs mer om det utbildningsnära kvalitetsarbetet på fakulteterna här:
Sidorna för det utbildningsnära kvalitetsarbete på fakulteter - under utveckling
-
Utbildningskvalitet vid Ekonomihögskolan Här hittar du information om utbildningskvalitet och utbildningsnära kvalitetsarbete vid Ekonomihögskolan.
-
Utbildningskvalitet vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap Här hittar du information om vårt systematiska kvalitetsarbete vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap.
-
Utbildningskvalitet vid fakulteten för konst och humaniora Här hittar du information om det systematiska kvalitetsarbetet på fakulteten för konst och humaniora. På sidan finns beskrivningar av…
-
Utbildningskvalitet vid fakulteten för samhällsvetenskap FSV:s arbete med utbildningskvalitet omfattar samtliga institutioner, men fokuserar inte på ämnesspecifika frågor utan har ett mer övergripande…
-
Utbildningskvalitet Här hittar du beskrivningen för lärarutbildningens utbildningsnära kvalitetsarbete. På denna sida finns beskrivning, styrdokument och rutiner på lärarutbildningsövergripande nivå…
Regelbunden kvalitetsavstämning, årligen
För att kvalitetssäkra forskarutbildningen genomför handledarkollegier eller motsvarande ämnesnära grupperingar regelbundna kvalitetsavstämningar. Avstämningen görs i form av en årlig självskattning av hur väl utbildningen uppfyller sådana kvalitetskriterier som är relevanta för det utbildningsnära kvalitetsarbetet. Se Linnéuniversitetets kvalitetskriterier och delkriterier för utbildning.
Till hjälp för att genomföra självskattningen finns möjlighet att använda en checklista. Möjliga underlag att använda till stöd i arbetet med självskattningen är:
- tidigare utvärderingsresultat,
- doktorandbarometerns resultat,
- problem identifierade vid tidigare års avstämningar och utvecklingsområden.
Handledarkollegiet gör även ett förslag på en handlingsplan för att åtgärda eventuella problem och brister som identifierats i självskattningen. Självskattning och handlingsplan presenteras för fakultetsledningen.
Självskattning och handlingsplaner från denna årliga avstämning kan sedan användas som underlag för självvärderingen i utbildningsutvärderingarna.
Utbildningsutvärderingar i sexårscykler
Utvärderingar av forskarutbildningen utgår ifrån de krav som ställs på utbildningen i högskolelag, högskoleförordning, European Standards and Guidelines (ESG, se ”Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning”, utgivna av Universitetskanslersämbetet 2015.), i Linnéuniversitetets lokala regler och i kraven för inrättande av ämne på forskarnivå. Till hjälp i utbildningsutvärderingarna används Linnéuniversitetets kvalitetskriterier och delkriterier för utbildning. Utvärderingarna består av två delar:
Del 1) Lärosätesintern utvärdering av fakultetsinterna dokument och processer som bedömer om dessa är ändamålsenliga, rättssäkra och följer de lagar, förordningar och lokala regler som gäller för forskarutbildningen. Bedömningen görs med hjälp av sakkunniga från andra fakulteter inom lärosätet.
Del 2) Extern utvärdering av forskarutbildningsämnen som fokuserar på måluppfyllelse, kompetens och forskarutbildningsmiljön. Forskarutbildningarnas kvalitet utvärderas i förhållande till ett urval av Linnéuniversitetets kvalitetskriterier, våra nyckelkriterier. De fokuserar på vetenskaplig och pedagogisk kompetens, forsknings- och forskarutbildningsmiljö, måluppfyllelse och progression s arbetslivsanknytning. Nyckelkriterierna kräver bedömning av externa sakkunniga med ämneskompetens.
Mer information om utbildningsutvärderingar av forskarutbildningen.
Ansvar för kvalitetssäkringsarbetet
Ansvaret för kvalitetssäkringsarbetet fördelas mellan flera olika aktörer på universitetsgemensam nivå (exempelvis universitetsledning, råd och utskott, gemensam förvaltning) och på fakultetsnivå.
Fördelning av uppgifter inom kvalitetssäkringsarbetet för forskarutbildning.
Universitetsövergripande kvalitetsarbete
Universitetsledningen har ansvaret för det universitetsövergripande kvalitetsarbetet. Läs mer om Universitetets ledning
- Rektor beslutar om modell
Råd för utbildning och lärande (RUL) med de beredande utskotten Forskarutbildningsutskottet (FUU) och Kvalitetsutskottet (KU) har till uppgift att samordna och stödja kvalitetsarbetet. Gemensam förvaltning är ett stöd i arbetet. Till uppgifterna hör att
- Utforma och revidera modellen för kvalitetssäkring av forskarutbildning. Rektor fattar beslut.
- Utforma och revidera modellen för utbildningsutvärderingar inom forskarutbildning. Rektor fattar beslut.
- Samla in synpunkter från lärosätets doktorander genom Doktorandbarometern, analysera resultaten och vid behov föreslå prioriterade utvecklingsområden.
- Genomföra regelbundna utbildningsdialoger mellan fakulteter och ledning med gemensam uppföljning.
- Följa upp krav på åtgärder som identifieras i utvärderingar av forskarutbildningsämnen (prioriterade uppföljningsområden).
Gemensam förvaltning är ett stöd i arbetet till råd, utskott och universitetsledning. Läs med om avdelingarna under Universitetsförvaltningen
- Stödjer arbetet med att ta fram en gemensam modell för kvalitetssökring
- Genomför doktorandbarometern
- Stödjer arbetet med att genomföra utbildningsdialoger
Utbildningsnära kvalitetsarbete
Ansvaret för att genomföra det utbildningsnära kvalitetsarbetet inom forskarutbildningen vilar på fakulteterna. Där ingår att
- Utforma kvalitetsarbetet i enlighet med gemensamma riktlinjer och utifrån egna behov.
- Ta fram en beskrivning av det utbildningsnära kvalitetsarbete, där en precisering av tidsplan och genomförande ingår.
- Genomföra löpande kvalitetssäkring med hjälp av kollegial granskning av forskarutbildningarna och av doktorandernas arbete.
- Genomföra årliga kvalitetsavstämningar i kollegiet.
- Genomföra återkommande utvärderingar av fakultetsinterna dokument, processer och arbetssätt med hjälp av interna granskare.
- Genomföra återkommande utvärderingar av forskarutbildningsämnen med hjälp av externa granskare.
- Vidta åtgärder och följa upp dem.
Läs med om fakulteternas kvalitetsarbete:
Sidorna för det utbildningsnära kvalitetsarbete på fakulteter - under utveckling
-
Utbildningskvalitet vid Ekonomihögskolan Här hittar du information om utbildningskvalitet och utbildningsnära kvalitetsarbete vid Ekonomihögskolan.
-
Utbildningskvalitet vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap Här hittar du information om vårt systematiska kvalitetsarbete vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap.
-
Utbildningskvalitet vid fakulteten för konst och humaniora Här hittar du information om det systematiska kvalitetsarbetet på fakulteten för konst och humaniora. På sidan finns beskrivningar av…
-
Utbildningskvalitet vid fakulteten för samhällsvetenskap FSV:s arbete med utbildningskvalitet omfattar samtliga institutioner, men fokuserar inte på ämnesspecifika frågor utan har ett mer övergripande…
-
Utbildningskvalitet Här hittar du beskrivningen för lärarutbildningens utbildningsnära kvalitetsarbete. På denna sida finns beskrivning, styrdokument och rutiner på lärarutbildningsövergripande nivå…
Dokument och mer information om kvalitetsarbetet inom utbildning på forskarnivå
- Modell för kvalitetssäkring av forskarutbildningen vid Linnéuniversitetet.pdf
- Utbildningsutvärderingar för forskarutbildningen vid Linnuniversitetet
- Arbetsmodell för prioriterade utvecklingsområden
- Integrering av UKÄs utbildningsrelaterade granskningar i Linnéuniversitetets interna systematiska kvalitetsarbete
- Processbeskrivning utbildningsdialoger
- Kvalitetskriterier för utbildning
- Styrdokument utbildning
- Kvalitetsarbete inom utbildning på grund/avancerad-nivå
Fler sidor om kvalitetsarbete i forskarutbildning
-
Utbildningskvalitet vid Linnéuniversitetet Här hittar du en översikt över vårt arbete med utbildningskvalitet– syfte, förutsättningar, ansvar och vilka aktiviteter som ingår för att utveckla och…
-
Forskningskvalitet vid Linnéuniversitetet Målet för Linnéuniversitetets systematiska kvalitetsarbete avseende forskning är att upprätthålla hög forskningskvalitet. Arbetet sker i enlighet med…
-
Kvalitetskriterier för utbildning Här kan du ta del av alla kvalitetskriterier som du kan använda för att utveckla och kontrollera kvalitet i utbildningar på grund-, avancerad och…
-
Utbildning på forskarnivå Vid Linnéuniversitetet bedrivs utbildning på forskarnivå inom ett 30-tal ämnen och universitetet har 300 antagna forskarstuderande fördelade över 5 fakulteter. På denna sida…
-
Forskarutbildningsutskottet Forskarutbildningsutskottet utgör ett stöd till rådet för utbildning och lärande och arbetar på rådets uppdrag med fokus på utbildning på forskarnivå.
-
Rådet för utbildning och lärande Rådet för utbildning och lärande ansvarar för frågor om utbildningsutbud och utbildningskvalitet.