- Styrning och regelverk
- Kvalitetsarbete
- Forskarutbildning kvalitetsarbete
- Utbildningsutvärderingar av forskarutbildningen
Utbildningsutvärderingar av forskarutbildningen
Utbildningsutvärderingar av fakultetsinterna processer och fastställda dokument samt forskarutbildningsämnen säkerställer och utvecklar kvaliteten i utbildningarna. Därmet skapar de förtroende och legitimitet för forskarutbildningen. Utbildningsutvärderingar är en av fem kvalitetskomponenter som tillsammans bildar lärosätets modell för kvalitetssäkring av forskarutbildningen.
Utbildningsutvärderingar av forskarutbildningen delas upp i två utvärderingsobjekt.
- Det första objektet för utvärdering är fakultetsinterna processer och fastställda dokument inom forskarutbildningen. Genom utvärderingen samordnas uppföljningen av processer och dokument där flera delar av organisationen är involverade.
- Det andra objektet är forskarutbildningsämnen med fastställd allmän studieplan. Vid behov kan fakulteten välja att utvärdera flera forskarutbildningsämnen tillsammans, genom att samordna dem i kluster. Fakulteten beslutar om eventuell samordning av utvärderingar.
Jämställdhet och doktorandinflytande i forskarutbildningen är perspektiv som integreras i båda formerna av utbildningsutvärderingar. I utvärderingarna ingår att
- se till att våra utbildningar uppfyller de krav som lag och förordning ställer på dem och att systemet för utvärderingen motsvarar de anspråk som staten genom Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har på en ordning för kvalitetssäkring,
- bidra till att kvaliteten i våra forskarutbildningar stärks och
- underlätta för ett ömsesidigt lärande om kvalitetsarbete i organisationen.
Utbildningsutvärderingar är en av fem kvalitetskomponenter i vår modell för kvalitetssäkring av forskarutbildningen. Underlagen från de olika utvärderingarna blir föremål för analys, och resulterar i handlingsplaner, åtgärder och uppföljning i enlighet med lärosätets kvalitetshjul. Underlag som tas fram inom en kvalitetskomponent kan användas i andra komponenter. Tillsammans bidrar de olika processerna till att vidareutveckla kvaliteten på forskarutbildningarna vid Linnéuniversitetet.
Process i tre faser
Processen består av tre faser med olika aktiviteter - förarbete, ta fram underlag för bedömning och rapportering av resultat
Förarbete
- Förslag på granskningsgrupp lämnas till rektor (forskarutbildningsämne) eller dekan (dokument och processer) som fattar beslut.
Ta fram underlag för bedömning
- Självvärdering. Företrädare för utvärderingsobjektet skriver självvärderingen. Fakulteten utser en utvärderingsansvarig från det utvärderade ämnet (forskarutbildningsämne) eller från fakulteten (dokument och processer) för att leda arbetet. Självvärderingen kan baseras på
- Årliga självskattningar som tas fram i handledarkollegier eller av andra företrädare för forskarutbildningsämnet.
- Årliga självskattningar som tas fram av verksamhetsstödet (för dokument och processer).
- Övriga handlingar, t ex utvärderingsrapporter, åtgärdsplaner, resultat av doktorandbarometer och verksamhetsberättelser.
- Bilagor. Bilagor till självvärderingen för respektive utvärderingsobjekt tas fram enligt särskilda anvisningar. I bilagorna ingår
- för forskarutbildningsämne: Allmän studieplan, ett urval av individuella studieplaner och efterfrågad statistik (personal, publikationer, doktorander, genomströmning). Utvärderingsrapport från utbildningsutvärderingen av dokument och processer.
- för dokument och processer: styrdokument, hanteringsordningar, doktorandhandböcker, processbeskrivningar.
- Doktorander får möjlighet att lämna in en doktorandinlaga som underlag till granskningsgruppens bedömning.
- Intervjuer. Granskningsgrupperna får möjlighet att ställa frågor om självvärderingen till företrädare för utvärderingsobjektet, som samtidigt kan förtydliga och utveckla det som beskrivs i självvärderingen. Vid dessa intervjuer genomförs ett särskilt samtal med doktorander.
Rapportering av resultat
- Utlåtande: Granskningsgruppen presenterar sin bedömning i ett utlåtande. Utlåtandet innehåller även en sammanfattning som fokuserar på styrkor, rekommendationer som rör utvecklingsområden och krav på åtgärder av brister.
- Samråd: Företrädare för granskningsgruppen, forskarutbildningsämnet, doktorander, fakultetsledning och FUU diskuterar utvärderingens resultat och förslag till åtgärder vid ett gemensamt samråd.
- Handlingsplan: utvärderingsansvarig och granskningsgruppens fakultetssamordnare sammanfattar förslag till åtgärder i en handlingsplan som fakultetsstyrelsen beslutar.
- Utvärderingsrapport: utvärderingsansvarig och granskningsgruppens fakultetssamordnare sätter samman en utvärderingsrapport som innehåller granskningsgruppens sammanfattning, en kortfattad sammanfattning av samrådet, fakultetens handlingsplan samt eventuella tillägg från ämnet, fakulteten och doktorander. Utvärderingsrapporten diarieförs.
- Uppföljning: utvärderingsansvarig och granskningsgruppens fakultetssamordnare lämnar utvärderingsrapporten till RUL och FUU (forskarutbildningsämne), respektive till Fakultetsstyrelsen (dokument och processer, fokusområden) för beslut om uppföljning.
Periodicitet - planeras och genomförs i sexårscykler
Under en sexårscykel genomgår alla forskarutbildningsämnen, processer och dokument en fördjupad granskning. Undantaget från krav på utvärdering är ämnen som utvärderas av UKÄ under pågående utvärderingscykel och nyinrättade ämnen utvärderas inte de fyra första åren.
Modellen för utbildningsutvärderingar prövas under en pilotfas 2022–2023
Ansvar - universitetsgemensam och fakultetsnivå
Ansvar för utbildningsutvärderingarna är fördelad på universitetsgemensam och på fakultetsnivå.
Universitetsgemensam nivå
Universitetsledningen ansvarar genom att rektor beslutar om modell och om granskningsgrupp. Läs mer om Universitetets ledning
Råd för utbildning och lärande (RUL) och dess beredande utskotte Forskarutbildningsutskottet (FUU) utformar och utvecklar modellen för utbildningsutvärderingar på forskarnivå med stöd av gemensam förvaltning.
- Revideringar av modellen för utbildningsutvärderingar bereds av FUU, fastställs av RUL och beslutas av rektor.
- Universitetsledningens kansli utgör ett administrativt stöd för att hantera frågor som rör övergripande principer, gemensamma anvisningar och mallar och gemensam uppföljning.
- Rektor beslutar om granskningsgrupp för extern utvärdering av forskarutbildningsämnen.
- RUL och FUU hanterar fortsatt uppföljning av krav på åtgärder som identifierats vid utvärdering av forskarutbildningsämnen.
- FUU stämmer av fakulteternas tidsplan mot genomförda utvärderingar efter 3 år och vid avslutad cykel. Eventuella avvikelser hanteras av RUL och följs upp vid utbildningsdialogerna.
Gemensam förvaltning stödjer arbetet med att ta fram en gemensam modell för utbildningsutvärderingar och tar fram hjälpdokument. Läs mer om avdelingarna under Universitetsförvaltningen.
Fakultetsnivå
Fakulteterna ansvarar för att utforma och genomföra utbildningsutvärderingarna utifrån de gemensamma principerna, samt att vidta och följa upp åtgärder. Till hjälp kan gemensamma förslag till anvisningar och mallar användas. Det innebär att
- inför varje ny kvalitetcykel ta fram en beskrivning och en tidsplan. I denna framgår hur och när alla forskarutbildningsämnen, dokument och processer kommer att granskas under innevarande utvärderingscykel och hur de olika granskningsmomenten kommer att genomföras. Fakultetsstyrelsen ställer sig bakom beskrivningen och tidsplanen som redovisas för RUL och FUU, som också informeras om eventuella förändringar av processbeskrivningen.
- genomföra en utvärdering av dokument och processer. Resultaten från utvärderingen av dokument och processer utgör ett underlag i utvärderingar av ämnena.
- genomföra utvärderingar av samtliga forskarutbildningsämnen. Undantaget från från krav på utvärdering är ämnen som utvärderas av UKÄ under pågående utvärderingscykel undantas. Nyinrättade ämnen utvärderas inte de fyra första åren.
- avgöra om de enskilda utvärderingarna ska samordnas, exempelvis genom att utvärdera forskarutbildningsämnen i kluster, tillsammans med grund- och avancerad nivå eller genom att samordna granskningen av dokument och processer med en annan fakultet.
- ta fram förslag till granskningsgrupper. För utvärdering av forskarutbildningsämnen beslutar rektor om granskningsgrupp medan dekan beslutar om granskningsgrupp för utvärdering av dokument och processer.
- ansvara för det administrativa stöd som behövs för att genomföra och följa upp utbildningsutvärderingarna på fakulteten.
- lämna en utvärderingsrapport till RUL och FUU efter varje avslutad utvärdering.
- vidta åtgärder och följa upp dem.
Läs mer om det utbildningnära kvalitetsarbetet på fakulteterna:
Sidorna för det utbildningsnära kvalitetsarbete på fakulteter - under utveckling
-
Utbildningskvalitet vid Ekonomihögskolan Här hittar du information om utbildningskvalitet och utbildningsnära kvalitetsarbete vid Ekonomihögskolan.
-
Utbildningskvalitet vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap Här hittar du information om vårt systematiska kvalitetsarbete vid Fakulteten för hälso- och livsvetenskap.
-
Utbildningskvalitet vid fakulteten för konst och humaniora Här hittar du information om det systematiska kvalitetsarbetet på fakulteten för konst och humaniora. På sidan finns beskrivningar av…
-
Utbildningskvalitet vid fakulteten för samhällsvetenskap FSV:s arbete med utbildningskvalitet omfattar samtliga institutioner, men fokuserar inte på ämnesspecifika frågor utan har ett mer övergripande…
-
Utbildningskvalitet Här hittar du beskrivningen för lärarutbildningens utbildningsnära kvalitetsarbete. På denna sida finns beskrivning, styrdokument och rutiner på lärarutbildningsövergripande nivå…
Granskningsgrupp
Varje utvärdering genomförs av en granskningsgrupp som består av ett antal bedömare. Vilka som är bedömare skiljer sig åt mellan de olika formerna för utvärdering.
- Forskarutbildningsämne: en samordnare från fakulteten (ej från utvärderat ämne), två externa sakkunniga utanför lärosätet, en arbetslivsrepresentant och en doktorandrepresentant från annat lärosäte. Detta utgör ett minimikrav för sammansättningen. Vid behov kan ytterligare bedömare ingå i gruppen.
- Fakultetsinterna dokument och processer: en samordnare från fakultet, en akademisk sakkunnig från annan fakultet, en administrativt sakkunnig från annan fakultet, en doktorandrepresentant från annan fakultet. Detta utgör ett minimikrav för sammansättningen. Vid behov kan ytterligare bedömare ingå i gruppen.
Studentkåren utser doktorandrepresentanter. Fakulteten bistår kåren med förslag på representanter.
Fakulteten tar fram förslag på granskningsgrupp som lämnas med motivering till rektor (forskarutbildningsämne) respektive dekan (dokument och processer) för beslut. Jävsregler ska beaktas.
Fakulteten hanterar kommunikationen med granskningsgruppen.
Utgångspunkter för bedömning
Utvärderingar av forskarutbildningen utgår ifrån de krav som ställs på utbildningen i högskolelagen, högskoleförordningen, European Standards and Guidelines (ESG, Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning), i Linnéuniversitetets lokala regler och i kraven för inrättande. Till hjälp i utbildningsutvärderingarna används Linnéuniversitetets kvalitetskriterier och delkriterier för utbildning. Bedömningsgrunderna skiljer sig åt mellan utvärderingen av forskarutbildningsämnen och utvärderingen av fakultetsinterna dokument och processer.
Forskarutbildningsämne
Bedömningen av forskarutbildningsämnet görs utifrån fyra nyckelkriterier. Dessa kriterier utgår ifrån på krav som ställs på ämnet vid inrättandet och ett urval av Linnéuniversitets kvalitetskriterier som bedömts som nödvändiga att utvärdera med hjälp av externa sakkunniga med ämneskompetens. De fyra nyckelkriterierna är:
- Vetenskaplig och pedagogisk kompetens: Lärarnas vetenskapliga kompetens, handlednings- och forskningserfarenhet ska vara tillräcklig för att bedriva utbildning på forskarnivå i ämnet, se kvalitetskriterium 2A
- Forsknings- och forskarutbildningsmiljö samt seminariekultur: Doktorandernas forskarutbildningsmiljö ska hålla sådan vetenskaplig, akademisk och utbildningsmässig kvalitet att ämnet kan bedriva forskarutbildning på hög nivå, se kvalitetskriterium 2B.
- Måluppfyllelse och progression: Avhandlingsarbete och kursverksamhet ska vara utformade så att examensmålen för forskarutbildning och lokala mål angivna i ämnets allmänna studieplan kan uppfyllas, se delkriterium 3F2
- Arbetslivsanknytning: Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin, se kriterium 3H
I de fall fakulteten särskilt önskar att belysa andra områden än de som täcks av nyckelkriterierna med hjälp av externa sakkunniga, kan även dessa inkluderas i utvärderingen av forskarutbildningsämnet.
Dokument och processer
I Lokala regler för utbildning på forskarnivå beskrivs ett antal centrala processer för utbildning på forskarnivå. Det gäller:
- Antagningsprocessen: utlysning, ansökan, beredning och beslut
- Finansiering av forskarutbildning
- Individuell studieplan
- Allmän studieplan, inrättande och avveckling av ämne
- Doktorandkurser
- Disputation
- Kontinuerlig uppföljning
Dessa processer och beskrivningen av dem behöver överensstämma med lag, förordning och lärosätets regler. Genom en regelbunden intern granskning bedöms dels hur väl de fakultetsinterna processerna och dokumenten överensstämmer med krav i Högskolelag, Högskoleförordning och Lokala regler, dels om de ger ett ändamålsenligt och rättssäkert stöd för att genomföra forskarutbildningen med hög kvalitet. Bedömningsprocessen utarbetas av fakulteterna utifrån verksamhetens organisering och behov. Granskningen ska inkludera en bedömning av
- hur processerna bereds, förankras och beslutas,
- hur processdokument tas fram, revideras och implementeras,
- hur arbetssätten dokumenteras, följs upp och återkopplas,
- hur doktorandinflytandet säkerställs (beskrivs i Lokala regler för studentrepresentation, se kriterium 3I), och
- hur jämställdhet beaktas och säkerställs.
Linnéuniversitetets kvalitetskriterier för utbildning innehåller ett antal kriterier och delkriterier som är relevanta för hanteringen av dokument och processer knutna till forskarutbildningen. Dessa kan integreras i utvärderingen i urval eller i sin helhet. Relevanta kriterier kan vara t ex 3A, 3G, 2E, 3B samt ett antal delkriterier. Se Linnéuniversitetets kvalitetskriterier och delkriterier för utbildning.
Konsekvenser av utlåtande
I granskningsgruppens bedömning ska det framgå vad som är bra och ger kvalitet i utbildningen, processerna och dokumenten. Konkreta goda exempel och utvecklingsområden ska framgå. Om det finns utvecklingsområden eller brister ska dessa beskrivas med hjälp av graderingen bör eller måste.
- Rekommendationer: innebär sådana områden där åtgärder rekommenderas för att utveckla utbildningens, processernas eller dokumentens kvalitet. Beskrivs med hjälp av graderingen bör.
- Krav: syftar till sådana områden där det finns brister och åtgärder är ett krav för att säkerställa utbildningens, processernas eller dokumentens kvalitet och att de följer lagen. Beskrivs med hjälp av graderingen måste.
Rapportens resultat och förslag på åtgärder och vidare arbete diskuteras i ett gemensamt samråd, där representanter från såväl granskningsgrupp och de som deltagit i utvärderingen, som fakultetsstyrelse och FUU deltar.
Beslut om åtgärder och handlingsplan fattas av fakultetsstyrelsen. I de fall då krav (måste) identifierats i den externa granskningen av forskarutbildningsämnen, ska dessa rapporteras till och följas upp av RUL i form av prioriterade uppföljningsområden. Se vidare Ramverk för kvalitetssäkring av utbildning vid Linnéuniversitetet, (I äldre version, dnr 2020/661-1.1.1, sid 8–9). Fakultetsstyrelsen hanterar krav som resultat av granskningen av dokument och processer.
Resurser
Central förvaltning står för resurser knutna till att ta fram och revidera kvalitetssystemet och principerna för utformning av utbildningsutvärderingar. Fakulteten står för de resurser som krävs för att genomföra utbildningsutvärderingarna, inklusive kostnader för externa granskare.
Kommunikation
Fakulteten ansvarar för att beskriva utbildningsutvärderingarna som del av det utbildningsnära kvalitetsarbetet. Universitetsledningens kansli ansvarar för att beskriva och informera om det övergripande kvalitetssystemet och dess delar på Medarbetare.
Fakulteten ansvarar för att resultaten av utbildningsutvärderingarna kommuniceras internt på Medarbetare, och där så är lämpligt till kvalitetskonferensen och utbildningsdialogerna. Kommunikationen görs med stöd av Kommunikationsavdelningen.
Pilotfas och första utvärderingscykel för utbildningsutvärderingar
Det nya systemet för kvalitetssäkring prövas under en tvåårsperiod (2022–23). Under denna inledande fas arbetar fakulteterna fram konkreta ramar och en struktur för kvalitetssäkringsarbetet och genomför därefter en intern utvärdering av dokument och processer och en extern utvärdering av minst två forskarutbildningsämnen. Ämnen som utvärderats av UKÄ 2016–2023 undantas från utvärdering under pilotfasen. Minst två ämnen gäller enbart fakulteter där fler än ett ämne återstår. Under pilotfasen kan formerna för utbildningsutvärderingarna prövas och vid behov justeras inför den kommande utvärderingscykeln (2024–29).
För att alla lärosätets forskarutbildningsämnen ska ges likvärdiga förutsättningar för att utveckla sin kvalitet är det angeläget att alla forskarutbildningsämnen genomgår en extern utvärdering. Flera forskarutbildningsämnen har de senaste åren genomgått en utvärdering inom ramen för UKÄ:s kvalitetsutvärdering av forskarutbildning. De ämnen som ännu inte utvärderats av UKÄ ska därför prioriteras för extern utbildningsutvärdering de kommande åren. Alla ämnen bör ha genomgått minst en extern utvärdering 2026. Nyinrättade ämnen undantas granskning de fyra första åren.
Pilotfas 2022–23
- Fakulteterna tar fram förslag på genomförande av regelbundna kvalitetsavstämningar, intern utvärdering av dokument och processer samt extern utvärdering av ämnen.
- Fakulteterna genomför en utvärdering av dokument och processer. Resultaten från utvärderingen av dokument och processer utgör ett underlag i utvärderingar av ämnena.
- Fakulteterna genomför en utvärdering av minst två forskarutbildningsämnen. Ämnen som utvärderats av UKÄ 2016–2023 undantas från utvärdering under pilotfasen. Minst två ämnen gäller enbart fakulteter där fler än ett ämne återstår.
- Utifrån genomförda utvärderingar görs nödvändiga justeringar på fakultetsnivå och på gemensam nivå.
Utvärderingscykel 2024–29
- Fakulteterna tar fram en beskrivning och tidsplan för utvärderingscykeln.
- Fakulteterna genomför regelbundna kvalitetsavstämningar.
- Fakulteterna genomför en utvärdering av dokument och processer. Resultaten från utvärderingen av dokument och processer utgör ett underlag i utvärderingar av ämnena.
- Fakulteterna genomför en utvärdering av samtliga forskarutbildningsämnen. Ämnen som utvärderas av UKÄ 2024–2029 undantas från krav på utvärdering under utvärderingscykeln.