- Styrning och regelverk
- Kvalitetsarbete
- Forskarutbildning kvalitetsarbete
- Utbildningsutvärderingar av forskarutbildningen
Utbildningsutvärderingar av forskarutbildningen
Utbildningsutvärderingar av fakultetsinterna processer och fastställda dokument samt forskarutbildningsämnen säkerställer och utvecklar kvaliteten i utbildningarna. Därmed skapar de förtroende och legitimitet för forskarutbildningen.
Utbildningsutvärderingar är en av fem kvalitetskomponenter i vår modell för kvalitetssäkring av forskarutbildningen. Underlagen från de olika utvärderingarna blir föremål för analys, och resulterar i handlingsplaner, åtgärder och uppföljning i enlighet med lärosätets kvalitetshjul. Underlag som tas fram inom en kvalitetskomponent kan användas i andra komponenter. Tillsammans bidrar de olika processerna till att vidareutveckla kvaliteten på forskarutbildningarna vid Linnéuniversitetet.
Utvärderingarna består av två delar:
- Utvärdering av fakultetsinterna processer och dokument inom forskarutbildningen.
- Utvärdering av forskarutbildningsämnen med fastställd allmän studieplan.
Jämställdhet och doktorandinflytande i forskarutbildningen är perspektiv som integreras i alla utbildningsutvärderingar.
Fakulteten ansvarar för att utforma och genomföra utbildningsutvärderingarna samt att vidta och följa upp åtgärder. Vid ingången av varje utvärderingscykel tar fakulteten fram en plan för fakultetens utbildningsutvärderingar för forskarutbildningen under den kommande perioden. Utvärderingarna ska följa de universitetsövergripande riktlinjer som beskrivs i detta dokument och som beslutats av rektor, men kan i övrigt anpassas efter fakultetens behov. Gemensamma stöddokument kan användas och anpassas efter önskemål.
Utbildningsutvärderingar 2022–2029
Rektor beslutade om en modell för kvalitetssäkring av forskarutbildningen 2021. Denna modell prövades i en pilotutvärdering under 2022–2024. Under piloten genomförde varje fakultet en utvärdering av forskarutbildningens dokument och processer och av två forskarutbildningsämnen. Med utgångspunkt i erfarenheterna från piloten genomgick modellen en revidering. De reviderade styrdokumenten beslutades våren 2025. Pilotutvärderingen räknas in i den första utvärderingscykeln som pågår fram till 2029.
Utvärdering av fakultetsinterna processer och dokument inom forskarutbildningen
Utvärdering av dokument och processer inom forskarutbildningen är ett stöd i fakultetens interna kvalitetssäkrings- och utvecklingsarbete. Ändamålsenligheten och rättssäkerheten i fakultetsinterna processer och fastställda dokument som rör forskarutbildning granskas internt på fakulteten en gång varje utvärderingscykel. Alla fakulteter bidrar till granskningen med kollegial läsning och fakultetsöverskridande diskussion och erfarenhetsutbyte.
Varje fakultet har genomfört en intern granskning av samtliga dokument och processer under den första utvärderingscykeln 2022–2029. Efterföljande cykler fokuserar på förändringar i dokument och processer, främst avhängigt nya och reviderade lokala regler för utbildning på forskarnivå, samt särskilda områden där behov identifierats.
Eftersom fakulteternas dokument och processer utvärderats under nuvarande cykel 2022–2029 behöver en ny utvärdering inte genomföras förrän i början av nästkommande cykel, tidigast 2030.
Granskningen består av följande steg:
- Självvärdering: En arbetsgrupp skriver en självvärdering.
- Kollegial läsning: 1–2 ”kritiska vänner” från en annan fakultet läser och kommenterar självvärderingen.
- Samråd: En gemensam workshop genomförs för alla fakulteter för att diskutera utvecklingsbehov och utbyta erfarenheter och lösningar.
- Resultat: Fakultetsledningen vid utvärderad fakultet diskuterar behov av åtgärder och beslutar om en handlingsplan.
- Uppföljning: Åtgärder genomförs och följs upp.
Utvärderingsprocessen beskrivs närmare i processbeskrivningen, s. 5 (pdf-fil).
Utvärdering av forskarutbildningsämnen
Utvärderingar av forskarutbildningen med ämnesfokus är både ett stöd i fakultetens utvecklingsarbete och en rutin för att säkerställa utbildningarnas kvalitet. Forskarutbildningsämnens kvalitet granskas med hjälp av sakkunniga granskare. En utvärderingscykel pågår under en sexårsperiod och gäller hela lärosätet. Generellt gäller att alla forskarutbildningsämnen ska genomgå granskning under en utvärderingscykel, men dekan kan besluta om undantag från utvärdering om ämnet utvärderats av UKÄ under innevarande cykel, om ämnet nyligen inrättats, eller om det finns andra särskilda omständigheter. Vilande ämnen utvärderas enligt en särskild ordning.
Utvärderingsprocessen består av följande steg (se Figur 1. Utvärderingens steg nedan):
- Förarbete: dekan utser en granskningsgrupp och andra uppdrag, såsom administrativ samordning och självvärderingsansvariga. Utvärderingen planeras och eventuella anpassningar görs.
- Framtagande av underlag för bedömning: Företrädare för det granskade ämnet skriver en självvärdering. Granskningsgruppen genomför intervjuer med företrädare för ämnet och ett särskilt samtal med doktorander från ämnet.
- Rapportering av resultat: Granskningen resulterar i ett utlåtande, där granskningsgruppen bedömer forskarutbildningens kvalitet och bidrar till dess utveckling. I bedömningen presenteras styrkor, rekommendationer och krav. Utlåtandet diskuteras i ett gemensamt samråd som resulterar i ett förslag på lämpliga åtgärder. Med utgångspunkt i utlåtande och samrådets diskussion tas en handlingsplan fram. Handlingsplanen beslutas av fakultetsstyrelsen.
- Uppföljning av resultat: Föreslagna åtgärder genomförs och följs upp. Genomförda åtgärder redovisas till Rådet för utbildning och lärande i de årliga fakultetsrapporterna.
Utvärderingsprocessen beskrivs närmare i processbeskrivningen, s. 8.