Linnaeus University Centres (Lnuc)
Linnaeus University Centres (Lnuc) utgör Linnéuniversitetets främsta forskarmiljöer. Forskningen som bedrivs inom ramen för dessa forskningsmiljöer ska hålla högsta kvalitet samt vara nationellt ledande och ha internationell lyskraft.
Ett Lnuc inrättas av rektor efter en granskningsprocess. Utvärdering av Lnuc görs av internationellt sakkunniga utifrån angivna kvalitetsmål. Måluppfyllelse utvärderas genom årliga interna uppföljningar och externa femårsutvärderingar.
2010 beslutade Universitetsstyrelsen om kriterier för Lnuc, inklusive krav för utlysning, inrättande och utvärdering (dnr 2010/2988). Rektor fattar beslut om utlysning, inrättande, finansiering och avveckling av Lnuc samt processer för detta. Rektor har det övergripande ansvaret för ansökningsprocesser och utvärderingar av Lnuc. Universitetsledningens kansli stödjer rektor och koordinerar utlysningar och processen för inrättande enligt rektorsuppdrag. Fakulteterna ansvarar för årliga uppföljningar och säkerställer att Lnuc följer de krav som ställs och att eventuella ändringar hanteras enligt riktlinjerna för årlig uppföljning.
Lnuc finansieras av fakulteternas forskningsanslag och ett tillskott av särskilt avsatta medel från rektors strategiska medel. Fakulteten ska finansiera minst två gånger mängden av rektorsmedel. Rektorsmedel är som högst 2 miljoner kronor årligen. Finansieringen ska ha ett långsiktigt perspektiv (normalt 10 år) och säkerställa kontinuitet. Beslut fattas för en femårsperiod i taget. Fortsatt finansiering från rektors medel för varje femårsperiod beslutas efter en extern utvärdering innan utgången av den aktuella femårsperioden.
Mål och kriterier
Lnuc ska utgöra Linnéuniversitetets främsta forskarmiljöer. De ska vara nationellt ledande och internationellt utmärkta. Forskningsområdet för centret bör vara väl avgränsat och väldefinierat, så att centrets huvudsakliga forskningsinriktning klart framgår. Området är väl representerat i både kvalitet och bredd genom de ingående forskarnas kompetenser. Olika individuella kompetenser bör användas i samarbete och komplettera varandra på ett sätt som är relevant för det föreslagna forskningsområdet.
Nationellt och internationellt framstående forskning
• Forskningsmiljön är nationellt ledande och är utmärkt ur ett internationellt jämförbart perspektiv.4 (6)
• Det centrala forskningsområdet är väl definierat, klart avgränsat och mycket relevant ur ett internationellt perspektiv.
• De enskilda forskarna har en mycket god till utmärkt ställning och ryktbarhet i det internationella forskarsamhället.
• Forskarna inom miljön uppvisar en sammanlagd forskningsverksamhet som såväl kvantitativt som kvalitativt är utmärkt och relevant ur ett internationellt perspektiv.
• Forskningsmiljön uppvisar synergieffekter och forskarnas kompetenser har god överlappning som möjliggör fördjupade forskningssamarbeten inom centret.
• Forskningsmiljön publicerar med excellent kvalitet med vetenskaplig impact samt är framgångsrikt i att erhålla extern finansiering och utvecklingen är positiv.
Optimala förutsättningar för att bedriva forskning
• Det finns en tydlig organisation med ett bra ledarskap som möjliggör en positiv utveckling inom centret.
• Alla forskare inom miljön har tillgång till de resurser som behövs för att kunna bedriva forskning av hög kvalitet (tex. kompetensutveckling, infrastruktur etc.).
• Forskningsmiljön bedrivs på ett resurseffektivt sätt som säkerställer måluppfyllelsen av hög kvalitet.
• Forskningsmiljön organiserar aktiviteter såsom konferenser och workshops som bidrar till att utveckla samarbete med andra akademiska aktörer nationellt och internationellt.
• Lnuc skapar ett öppet och jämställt akademiskt utrymme som värnar forskningens frihet.
• Lnuc lockar forskare i olika skeden av den akademiska karriären: doktorander, postdoktorer, docenter, professorer, och bidrar på så sätt till att förstärka akademiska karriärer.
En komplett akademisk miljö
• Forskningsmiljön utgör en komplett akademisk miljö där spetsforskning knyts till forskarutbildning och utbildning på avancerad nivå och samverkan säkrar kvalitet och relevans.
Forskningens relevans i samhället
• Forskningen har betydelse och bidrar med nytta till samhällsutveckling.
• Samverkan med omgivande samhälle synliggörs.
• Forskningsresultat kommuniceras utanför akademin.
Övergripande ansökningsprocess och inrättande
Inrättande av nya Lnuc sker efter en utlysning initierad av rektor. Utlysning och budgetunderlag för nya Lnuc förankras i universitetets ledningsgrupp innan universitetsstyrelsen tar beslut över ändringar i budget (december) och rektor beslutar över utlysningen. Universitetsledningens kansli stödjer rektor i beredningsarbete. Utlysning och detaljerna för ansökningsprocess fastställs i ett separat rektorsbeslut.
Processen för inrättande involverar såväl fakulteten som universitetsledningen. Formell ansökan om ett Lnuc inlämnas till rektor av dekan för berörda fakulteter. Den formella ansökan ska kompletteras med en beskrivning hur fakulteten stödjer det tilltänkta centret likaså finansieringen från fakulteterna. Ansökan ska följa principerna och målsättningen enligt styrdokument och instruktioner i rektorsbeslutet om utlysning.
Ansökan bedöms av en extern bedömargrupp utsedd av rektor. Lnuc bedöms mot mål och kriterier för ett Lnuc.
Rektor beslutar, utifrån bedömargruppens utlåtande samt diskussioner med berörda fakultetsledningar och universitetsledningsgrupp, om miljön ska inrättas som ett Lnuc. Detaljerna för ansökningsprocessen beskrivs mer omfattande i utlysningen.
Femårsutvärdering
En extern utvärdering av hur Lnuc har lyckats uppnå målen under gångna perioden samt planerna för de kommande fem åren görs vart femte år. Rektor har huvudsakliga ansvaret för utvärderingen. Utvärderingsprocessen bereds och koordineras av Universitetsledningens kansli i dialog med rektor, fakultetsledning och Lnuc-ledare. Utvärdering ska vara en kvalitetsdrivande kvalitetssäkringsprocess där styrkor och utvecklingsområde identifieras. Styrkor ska bevaras och utvecklas och utvecklingsområden ska åtgärdas.
Utvärdering görs av externa bedömare. Bedömargruppen ska i normala fall bestå av tre externa sakkunniga, med varierande bakgrund och som är i olika faser i sin karriär, dock minst lektor/docent/associate professor. Sakkunniga utses av rektor. Som underlag för extern granskning ingår framför allt en självvärdering och planerna för kommande fem åren men även vissa nyckeltal avseende publiceringar och extern finansiering samt intervjuer med bedömargruppen.